- 1 Kto odpowiada za wypadek przy pracy? (44 opinie)
- 2 Praca w branży edukacyjnej. Warto? (96 opinii)
- 3 Czy możemy odmówić pracy w upały? (59 opinii)
- 4 Nauczyciele mogą składać wnioski o nowe świadczenie (192 opinie)
- 5 Dyskusja o krótszej pracy dla urzędników (354 opinie)
Stacje elektroenergetyczne jak pięciopiętrowe bloki mieszkalne
W Gdańsku i Gdyni powstają dwie morskie stacje elektroenergetyczne. Za budowę stacji odpowiadają spółki Baltic Operator Gdańsk-Gdynia oraz Energomontaż-Północ Gdynia. Konstrukcje o wadze ok. 2,5 tys. ton i wysokie jak pięciopiętrowe bloki mieszkalne to kluczowe komponenty inwestycji Baltic Power.
Od 1 sierpnia można składać wnioski o bon energetyczny
- Wielkie konstrukcje offshore powstają w Gdańsku i Gdyni
- Produkcja morskich stacji elektroenergetycznych w Trójmieście
- Najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej
Morskie stacje zostaną zainstalowane 23 km od brzegu i są kluczowym elementem inwestycji Baltic Power. To do nich trafi energia pozyskana z 76 turbin. Znajdujące się w nich transformatory podwyższą napięcie, a następnie przekażą energię morskimi i lądowymi kablami eksportowymi do stacji zlokalizowanej ok. 7 km w głąb lądu. Stąd po przekazaniu do krajowego systemu energetycznego popłynie energia z wiatru, która zasili ponad 1,5 mln gospodarstw domowych.
Wielkie konstrukcje offshore powstają w Gdańsku i Gdyni
Morskie stacje składają się z dwóch głównych elementów: fundamentu i postawionej na nim właściwej konstrukcji, czyli tzw. topside. Pojedynczy w pełni wyposażony topside będzie ważył około 2,5 tys. ton. Konstrukcje o wymiarach 20 x 30 x 40 metrów swoimi gabarytami będą przypominały pięciopiętrowe bloki mieszkalne. Każda ze stacji pomimo swoich rozmiarów i wagi będzie wykonana i wyposażona na lądzie, a następnie zainstalowana w całości na morzu. Operacja ta zostanie wykonana za pomocą specjalistycznego statku instalacyjnego Gulliver. Obie konstrukcje staną około 40 m nad lustrem wody na fundamentach o średnicy 9 i długości 80 metrów.
Produkcja morskich stacji elektroenergetycznych w Trójmieście
- Produkcja morskich stacji elektroenergetycznych jest na zaawansowanym etapie. Każdego dnia nad ich budową pracuje kilkuset pracowników. To cenne doświadczenie dla całego sektora i dowód, że mamy w Polsce kompetencje, aby już teraz lokalnie produkować kluczowe elementy farm. Produkcja konstrukcji stalowych morskich stacji jest jedną z mocnych stron polskich stoczni. Ma szansę stać się też ich specjalizacją i częścią europejskich łańcuchów dostaw. Szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że potencjał planowanych w Polsce inwestycji to kolejnych 10 farm o łącznej mocy ponad 10 GW - podkreślił Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power.
Najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej
Baltic Power, to najbardziej zaawansowany projekt morskiej energetyki wiatrowej w Polsce i jednocześnie największa inwestycja w odnawialne źródła w Europie Środkowej. Inwestycja będzie jedną z pierwszych na świecie farm, na której zainstalowane zostaną turbiny wiatrowe o mocy 15 MW i pierwszą, której znaczna część wież turbin zostanie wykonana z niskoemisyjnej stali. Wraz z zakończeniem budowy w roku 2026 Baltic Power pokryje nawet 3 proc. krajowego zapotrzebowania na energię, ograniczając przy tym emisję CO2 o około 2,8 mln ton rocznie.
Miejsca
Opinie (53) 6 zablokowanych
-
2024-07-25 20:59
Bardzo ciekawe. Jakoś o tym w telewizji się nie mówi. Obiekty przypominają brytyjskie konstrukcje z okresu II wojny światowej (o przeznaczeniu militarnym).
- 2 1
-
2024-07-26 06:52
Jak myślicie, dokąd zostaną skierowane zachodnie inwestycje przemysłowe?
Rumunia posiada dwie elektrownie atomowe oraz Rumunia zbuduje 66 km pod Bukaresztem nowe międzynarodowe lotnisko pasażerskie + cargo (jak mniejsze CPK). Budowa odbędzie się w konsorcjum z ukraińską firmą budowlaną. Z kolei pod Konstancą powstaje lotnisko wojskowe za 2,5 mld i największa baza NATO w Europie.
Port pod Bukaresztem obsłuży do 6,5 mln pasażerów rocznie oraz 10 tys. ton cargo, a koszt to 400 mln . Z kolei pod Konstancą powstanie infrastruktura dla 10 tys. żołnierzy NATO i ich rodzin.
Dla porównania CPK miało kosztować 15 mld i obsługiwać do 35 mln pasażerów. W swej najambitniejszej formie CPK byłoby zaledwie 12. lotniskiem Europy.
Ambitna Rumunia jest 2. najbiedniejszym krajem UE...- 1 0
-
2024-07-26 09:16
A ja się pytam: a co będzie jak będzie sztil? Albo na przykład flauta? Albo jak będzie wiało 10 B? Albo jak te wiatraki walnie statek?
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.