- 1 Kto odpowiada za wypadek przy pracy? (44 opinie)
- 2 Czy możemy odmówić pracy w upały? (59 opinii)
- 3 Praca w branży edukacyjnej. Warto? (96 opinii)
- 4 Nauczyciele mogą składać wnioski o nowe świadczenie (192 opinie)
TSUE orzekł, problem pozostał. Symbole religijne i światopoglądowe w miejscu pracy
Pracodawca może zakazać noszenia w miejscu pracy "widocznych symboli politycznych, światopoglądowych lub religijnych" - orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ale ostateczną ocenę zostawił sądom krajowym państw wspólnotowych. A dla pracodawców w Polsce ta sprawa może być nie lada wyzwaniem, bo jednym przeszkadza krzyż, a innym czerwona błyskawica lub napis "Konstytucja".
- Jednakże uzasadnienie to musi odpowiadać rzeczywistej konieczności po stronie pracodawcy, a przy godzeniu wchodzących w grę praw i interesów sądy krajowe mogą uwzględniać specyficzny kontekst swego państwa członkowskiego, a w szczególności bardziej korzystne przepisy krajowe w zakresie ochrony wolności wyznania - zastrzegł TSUE.
Sprawa, w której orzekał TSUE dotyczyła dwóch kobiet zatrudnionych w spółkach prawa niemieckiego, które nosiły w swoich miejscach pracy hidżab, islamską chustę. Pracodawcy stwierdziwszy, że noszenie takiej chusty nie odpowiada polityce neutralności politycznej, światopoglądowej i religijnej prowadzonej wobec klientów zażądali zaprzestania ich noszenia. W następstwie odmowy jedna z kobiet została zawieszona w pracy, a druga przeniesiona na inne stanowisko. Sprawy zostały skierowane do niemieckich sądów, skąd po przejściu kolejnych instancji trafiły do TSUE.
W naszych realiach nie trudno o konflikt
Sprawa dotyczyła wprawdzie hidżabów, ale w polskich warunkach nie brakuje symboli budzących duże emocje, bo jak nie krzyż na ścianie w urzędzie, to koszulka z napisem "Konstytucja", tęczowym emblematem czy patriotycznymi symbolami ONR. A właśnie emocje w naszym społeczeństwie są tak duże, że nie trudno o konflikt, gdy w jednym pokoju spotka się posiadacz maseczki z czerwoną błyskawicą z właścicielem koszulki Straży Narodowej. A co gdy chodzi o relacje z klientami firmy? Czy maseczka z "ośmioma gwiazdkami" na twarzy sprzedawcy może zniechęcić do kupowania w sklepie? A czy koszulka z homofobicznym napisem na piersi kafelkarza może obrazić klienta zlecającego remont?
- To jest bardzo trudna sprawa, która wymaga ogromnej rozwagi ze strony pracodawców. Mam jednak wrażenie, że czego byśmy nie zrobili, to i tak ktoś poczuje się urażony. Niestety, rządzący nam nie pomogą, a przeciwnie ma wrażenie, że podsycają ten problem, bo jedne symbole i zachowania chwalą, a drugie potępiają czy wręcz ścigają. A pracodawcy mogą być wepchnięci w ten konflikt. Przecież my nie możemy pozwolić na jedne symbole, a na inne nie. My potem musimy tłumaczyć te wybory w sądach. Gdyby to orzeczenie TSUE było zaakceptowane przez rządzących, to ułatwiłoby sprawę. Niestety, tego wsparcia chyba się nie doczekamy - ocenia Zbigniew Canowiecki, prezydent Pracodawców Pomorza.
- Osobiście źle oceniam orzeczenie TSUE. Dziś zakażemy noszenia hidżabów, a jutro ktoś zażąda zdjęcia krzyży. Istotą państwa wolności jest to, że każdy ma prawo w przestrzeni publicznej - a miejsce pracy nie jest wyjątkiem - wyrażać swoje poglądy. Wszelkie ingerowanie może się skończyć jak sprawa Ikei, której zarzucono dyskryminację katolików - mówi Marek Lewandowski, rzecznik NSZZ Solidarność.
Dobrym rozwiązaniem wewnętrzny kodeks
Czego dotyczył konflikt w Ikei? W 2019 roku ta sieć sklepów meblowych ogłosiła "dzień solidarności z osobami LGBT" i opublikowała artykuł "Włączanie LGBT+ jest obowiązkiem każdego z nas". Skierowany do kadry tekst skomentował jeden z pracowników posługując się cytatami z Nowego i Starego Testamentu. Mężczyzna, by uniknąć brania udziału w wydarzeniu, wziął tego dnia urlop na żądanie. W związku z tą sytuacją pracownikowi wręczono wypowiedzenie. Sprawa trafiła do sądu.
A jak z tym problemem radzą sobie trójmiejskie firmy? Sprawa nie jest łatwa, a świadczy o tym choćby fakt, że na kilkanaście wysłanych maili dostaliśmy tylko... dwie odpowiedzi. W obu firmy zastrzegają, że wspierają różnorodność.
- Firmę LPP tworzy w tej chwili blisko 22 tysiące pracowników zatrudnionych w kilkudziesięciu krajach. Pochodzą z różnych kultur, mówią różnymi językami, wyznają różne religie i reprezentują różne poglądy. Podobnie jest wśród naszych klientów. W tej chwili posiadamy sklepy w 25 krajach zlokalizowanych na 3 kontynentach (Europie, Azji i Afryce). Różnorodność jest więc wpisana w codzienność LPP i jest naszą siłą. Na dowód tego podejścia, w 2019 roku podpisaliśmy Kartę Różnorodności będącą międzynarodową inicjatywą mającą na celu promowanie różnorodności i równych szans w zatrudnieniu, bez względu na płeć, rasę, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, wiek, niepełnosprawność czy religię. Również od kilku lat funkcjonuje u nas dokument "Zasady LPP", w którym wyraźnie określiliśmy, że firma w żaden sposób nie będzie akceptować jakichkolwiek przejawów dyskryminacji na żadnym polu - mówi Monika Wszeborowska, rzecznik prasowy LPP.
A jak sprawę ocenia amerykańska korporacja?
- W firmie Intel stosujemy wewnętrzny Kodeks postępowania, który określa nasze zasady przewodnie: niedyskryminacja i przeciwdziałanie molestowaniu; szacunek i równe szanse dla każdego pracownika. Zobowiązujemy się do zapewnienia miejsca pracy wolnego od molestowania na podstawie cech osobistych, takich jak rasa, kolor skóry, religia, wyznanie religijne, płeć, pochodzenie, narodowość, wiek, niepełnosprawność fizyczna lub umysłowa, stan zdrowia, informacje genetyczne, status wojskowy i weterana, stan cywilny, ciąża, tożsamość płciowa, orientacja seksualna lub jakakolwiek inna cecha chroniona przez lokalne prawo, regulacje lub rozporządzenia. Zdecydowanie potępiamy i nie tolerujemy nękania pracowników przez kierowników lub współpracowników. Musimy traktować współpracowników, klientów i dostawców z godnością i szacunkiem - powiedziała z kolei Irina Ledyaeva z Intel Technology Poland.
Opinie wybrane
-
2021-08-12 09:10
(77)
Miejsce krzyży jest kościele, jak ktoś ma ochotę widzieć krzyż przez cały dzień w pracy, to niech sobie zrobi tatuaż albo założy medalik na szyje
- 238 145
-
2021-08-14 09:48
D****
zobacz jak wyglada flaga Anglii, Finska itp. Nawet flaga Ue to symbol z Ewangelii.
- 0 0
-
2021-08-12 16:09
Jeżeli miejscem pracy jest biuro, w którym pracują stale te same osoby, którym krzyż nie przeszkadza, to w czym problem?
- 2 1
-
2021-08-12 14:36
Miejsce krzyża jest wszędzie (2)
Jak się lewakowi nie podoba, to niech się nawróci
- 4 6
-
2021-08-13 06:16
Szybciej pójdzie
Jak się ich spali. Bóg rozpozna tych dobrych
- 0 0
-
2021-08-12 16:20
Popieram
- 3 1
-
2021-08-12 11:51
To działa też w drugą stronę
Miejsce błyskawic i innych 8 gwiazdek jest w domu, a nie na ulicy. No i co, tu ta sama zasada nie jest już tak oczywista?
- 6 4
-
2021-08-12 09:12
(13)
Taka jest niby tolerancja a choinka w bierze na święta pewnie jest, prezes pewnie tez wysyła życzenia świąteczne na maila do wszystkich jak leci, taka to jest właśnie wolność wyznania
- 19 39
-
2021-08-13 07:57
Z tym się zgadzam (1)
Sami ateiści ale dziecko trzeba ochrzcić , święta spędzają z pompą...tak same fałszywe osoby ..
- 3 2
-
2021-08-13 08:52
Bzdura.
- 0 0
-
2021-08-12 12:44
Czy przystrojone drzewko obraża czyjeś uczucia religijne? (1)
A może złożenie życzeń kogoś dyskryminuje? Totalna paranoja. Jak nie przeginka w jedną stronę to w drugą.
- 11 3
-
2021-08-13 06:15
Nienormalne, fałszywe i konsumpcyjne kiedy dla pieniędzy można zrobić wszystko. Jak można być niewierzącym lewakiem i życzyć wierzącym wszystkiego dobrego z okazji Świat Bożego Narodzenia?
- 4 2
-
2021-08-12 10:40
(4)
Choinka to nie jest symbol religijny
- 41 8
-
2021-08-13 06:12
(3)
Choinka to symbol Boga w domu podczas świat Bożego Narodzenia.
- 1 14
-
2021-08-13 11:38
buhahahaaaa
- 1 0
-
2021-08-13 08:51
(1)
A jak sypią się igły z choinki co to symbolizuje? Łupież?
- 8 2
-
2021-08-13 09:54
twoja głupotę
- 1 5
-
2021-08-12 10:10
(3)
Widzę że jesteś chętny do pracy w święta
- 17 10
-
2021-08-13 07:27
ja pracuję płacą x2 plus dodatki, jest super
- 2 0
-
2021-08-13 06:11
(1)
W całej historii świata tam gdzie występowała lub powstawała anarchia, lewactwo, bolszewizm, komuna następowało niszczenie ludzi. Zaczynało się od mordów księży i ludzi wierzących, tak jak w czasach rewolucji francuskiej, bolszewickiej czy hiszpańskiej. Zawsze tam ginęli "ojcowie" tych rewolucji bo tłuszcza nawiedzionych anarchistów, lewaków bolszewików i komuchów mieli inne zdanie, mocno wypaczone o rewolucji.
- 6 10
-
2021-08-13 13:11
Ale kto dziś interesuje się historią? Ludzie myślą, że to co działo się 200 lat temu nie ma żadnego znaczenia dla obecnych czasów. Są w ogromnym błędzie.
- 4 0
-
2021-08-12 09:33
A miejsce tęczowej flagi jest na paradach równości, a nie na logo firmy i na ścianie w biurze (3)
- 16 12
-
2021-08-12 10:03
Miejsce tęczowej flagi jest w domu tego, dla którego ona jest symbolem. Tak samo z krzyżem, czy inna gwiazdą dawida (2)
- 20 1
-
2021-08-12 15:31
no niby tak, ale tecza od zawsze byla symobolem pokoju a nie pedalow!
to wtedy co robimy ? symbole mozna sobie do woli zmieniac i przerabiac na swoje potrzeby.
- 2 1
-
2021-08-12 12:01
Najmądrzejsza odpowiedź jaką przeczytałam. Bez gorolotnych frazesow i w punkt. Dziekuje do widzenia.
- 5 1
-
2021-08-12 09:17
Oczywiście pierwszy przysryw musi być do Kościoła (7)
Jeśli chodzi o miejsca publiczne to się zgadzam, że nie powinno tam być żadnych symboli religijnych (choć komentarz na który odpowiadam się nie odnosi do konkretnego miejsca pracy - np. urzędu - tylko do wszystkich). Natomiast co mi do tego, że ktoś ma prywatną firmę i chce w niej powiesić krzyż czy tęcze 6 kolorową - jego wolna wola.
- 22 14
-
2021-08-12 10:27
No cóż, a może dlatego że to krzyże wiszą świeckich szkołach i urzędach, a nie gwiazdy dawida?
- 6 3
-
2021-08-12 09:30
W prywaniej firmie wolno? serio? skad ty sie urwales?
- 4 6
-
2021-08-12 09:29
(4)
oczywiscie bo tam jest najwiecej hipokryzji i pedofilstwa pod oslona wladzy i pseuda ojca z torunia tecza nie ma tutaj nic do tego i trzeba byc cymbalkiem zeby tego nie ogarniac
- 22 18
-
2021-08-12 09:58
(3)
Taki znafca a pewnie dawno w kościele nie byłeś
- 7 10
-
2021-08-12 13:01
A dlaczego miałbym tam chadzać?
Jakaś nowa ustawa w nocy przeszła, a Adrian nad ranem podpisał?
- 3 0
-
2021-08-12 10:00
Bóg już dawno nie mieszka w kościele. (1)
- 14 9
-
2021-08-12 10:06
mieszka tylko w wyobrazni slabych ludzi
- 6 9
-
2021-08-12 09:16
ty masz pracować a nie gapić się cały dzień w krzyż, nie wiem w jakiej pracy masz krzyż nad głową (44)
chyba krzyż pański z szefem :)
- 47 25
-
2021-08-12 09:31
Szkoły świeckie, urzędy, szpitale..
- 24 7
-
2021-08-12 09:28
ja pracuję w szkole - w pokoju nauczycielskim krzyż wisi nad drzwiami, więc nad głową (8)
- 25 9
-
2021-08-12 11:22
(5)
no i dobrze Pan Jezus był dobrym człowiekiem za co lewactwo Go tak nienawidzi?
- 4 10
-
2021-08-12 21:10
Był żydem
Prawacy ich nienawidzą... jak to jest?
- 1 1
-
2021-08-12 13:45
Lewactwo go nienawidzi? (1)
Przecież to katoprawica robi wszystko przeciwko jego nauczaniu...
- 5 2
-
2021-08-12 14:47
wszędzie gdzie zaczynała rządzić bolszewia walczono z Bogiem sowiecka leninowsko stalinowska swołocz zaczęła rządy od mordowania ludzi wierzących i burzenia kościołów bohaterscy czerwoni siepacze z Hiszpanii mordowani przez generała Franco idole obecnych władz hiszpanii też zaczynali swoje porządki od rozprawy z ludźmi wierzącymi
- 3 2
-
2021-08-12 12:59
Nie Pana Jezusa (1)
Tylko brzuchatych faryzeuszy w czarnych kieckach, wycierających Nim swoje zakłamane, pazerne mordy.
- 7 4
-
2021-08-12 14:46
dlaczego nienawidzicie chrześcijan i ludzi wierzących?
- 3 4
-
2021-08-12 09:38
Mamy wolność więc (1)
Przenieś się do tęczowej szkoły albo weź kredyt lub zmień zawód. Takie rady kiedyś dawał Gajowy
- 28 30
-
2021-08-12 09:43
Adrian im radził pójść na kasę do biedry, a Mati oferował harowanie za miskę ryżu.
- 23 13
-
2021-08-12 09:27
W kościele, zajmuje się renowacją.
- 4 0
-
2021-08-12 09:26
Chociazby kuzwa w kazdej klasie ... w salach szpitalnych etc (32)
- 46 18
-
2021-08-12 09:53
I bardzo dobrze!!! (31)
Jesteśmy krajem katolickim. Wierzącym w Boga. A to, że media i ten patologiczny zachód promuje wszędzie wszelkie przejawy patologii, dewiacji i zboczeń nie znaczy że to normalne i nie znaczy że my, u siebie w kraju, na coś takiego będziemy pozwalać. I polityka czy księża nie maja z tym nic wspólnego. Nie podoba ci się krzyż, to się do syrii wyprowadź.
- 41 67
-
2021-08-12 15:25
akurat w Syrii jest wielu wierzacych, poza tym to bardzo stara kultura i jezyk
- 4 0
-
2021-08-12 12:47
"Jesteśmy krajem katolickim"
Mów za siebie. A jak chcesz mieszkać w państwie wyznaniowym to w Europie jest takie w sam raz dla ciebie - Watykan.
- 6 4
-
2021-08-12 11:18
Jesteśmy krajem świeckim. Tylko panoszą się u władzy idioci i katolicy. (1)
- 11 11
-
2021-08-12 12:24
Na szczęście panoszą się na zmianę
Teraz katolicy (powiedzmy), a przed 2015 ci drudzy.
- 1 2
-
2021-08-12 10:45
Patologiczny Zachód (3)
Patologiczny Zachód promuje naukę i poszanowanie praw człowieka
- 11 7
-
2021-08-12 11:21
(2)
widać przy okazji dętej pandemii jaka nauka jest promowana i jakie prawa człowieka jak masz inne zdanie można cię zgnoić zniszczyć wdeptać w ziemię odczłowieczyć nie masz prawa do własnego zdania nie masz prawa mieć swoich przekonań bo nie bo nie wierzysz w religię i dogmat świętego kowida to trzeba cię najlepiej zamknąć do obozu może siłą
widać przy okazji dętej pandemii jaka nauka jest promowana i jakie prawa człowieka jak masz inne zdanie można cię zgnoić zniszczyć wdeptać w ziemię odczłowieczyć nie masz prawa do własnego zdania nie masz prawa mieć swoich przekonań bo nie bo nie wierzysz w religię i dogmat świętego kowida to trzeba cię najlepiej zamknąć do obozu może siłą przekonać do nawrócenia na jedynie słuszną religię. Serio w takiej Francji z jej faszystowskimi prawami jest miejsce na prawa człowieka albo w oszalałej w lewackim amoku Hiszpanii nie wynajmiesz mieszkania przybłędzie zza morza to kara. Nie bredź chłopie o sloganach bo te wyglądają pi9ęknie
- 12 4
-
2021-08-12 13:45
Czemu foliarze nie potrafią pisać po polsku? (1)
- 2 6
-
2021-08-12 14:45
to teraz słucham gdzie są na twoim zachodzie prawa człowieka?
- 4 1
-
2021-08-12 10:45
Mów za siebie (4)
Polska jest miejscem dla każdego. O demokracji i poszanowaniu praw mniejszości pewnie nie słyszałeś?
- 9 4
-
2021-08-12 11:20
(3)
Oczywiście, tylko na czym ma polegać to poszanowanie i tolerancja? Na chowaniu symboli religijnych, odrzucaniem tradycji? Do czego to doprowadzi? Każdy każdego będzie mógł oskarżyć o jakąś fobię. Komuś będzie źle kojarzył się czerwony kolor - tramwaje trzeba będzie przemalować na zielono.
Ludzie - zastanówcie się co oznacza tolerancja?Oczywiście, tylko na czym ma polegać to poszanowanie i tolerancja? Na chowaniu symboli religijnych, odrzucaniem tradycji? Do czego to doprowadzi? Każdy każdego będzie mógł oskarżyć o jakąś fobię. Komuś będzie źle kojarzył się czerwony kolor - tramwaje trzeba będzie przemalować na zielono.
Ludzie - zastanówcie się co oznacza tolerancja?
Polecam wycieczkę na Podlasie - tam zobaczycie co znaczy prawdziwa tolerancja.
Tam od lat mieszkają ze sobą katolicy, prawosławni, żydzi, tatarzy, przy drogach stoją symbolę religijne różnych wyznań i nikomu to nie przeszkadza. Od stuleci...- 17 3
-
2021-08-13 06:13
No tych Żydów to niewiele
Zostało. A w Hajnówce to tolerancyjny ONR co świętuje, przypomnij sobie. Więc różnie z tą tolerancją bywa
- 2 2
-
2021-08-12 12:23
(1)
No ale nie ma być normalnie jak na Podlasiu. Ma być tolerancyjnie jak w Europie, czyli wszyscy w lateksach na czworaka prowadzeni na smyczy przez biedroniów.
- 11 8
-
2021-08-12 15:29
ej kto wam tych bzdur naopowiadal ze na zachodzie jest tolerancja ?!
w PL nie spotkalem sie z takim rasizmem, i nie tolerancja jak na zachodzie.
- 6 0
-
2021-08-12 10:42
(2)
A jak tobie się podoba panstwo wyznaniowe, to sie wyprowadz do Arabii albo Turcji.
- 14 4
-
2021-08-12 12:56
(1)
Turcja jako państwo jest chyba bardziej świeckie niż Polska. To nie Iran.
- 4 2
-
2021-08-13 07:59
Byłeś
Słyszałeś sto razy dziennie ryk z meczetu i to uważasz za kraj świecki wszyscy muszą tego słuchać
- 0 1
-
2021-08-12 10:11
(1)
Konstytucja RP, nic nie wspomina na ten temat. Jest prawny który to normuje:
Dz.U.2017.1153 t.j. | Akt obowiązujący
Wersja od: 14 czerwca 2017 r.
Art. 10.
1.
Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim, neutralnym w sprawach religii i przekonań.
2.
Państwo i państwowe jednostki organizacyjne nieKonstytucja RP, nic nie wspomina na ten temat. Jest prawny który to normuje:
Dz.U.2017.1153 t.j. | Akt obowiązujący
Wersja od: 14 czerwca 2017 r.
Art. 10.
1.
Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim, neutralnym w sprawach religii i przekonań.
2.
Państwo i państwowe jednostki organizacyjne nie dotują i nie subwencjonują kościołów i innych związków wyznaniowych. Wyjątki od tej zasady regulują ustawy lub przepisy wydane na ich podstawie.
Konstytucja RP mówi że; każdy może sobie wierzyć w co chce, byle się z tym nie afiszował.- 22 1
-
2021-08-12 15:27
zacznimy od tego ze EU nie respektuje naszej konstytucji, nasi politycy takze (obecne rozporzadzenie covidowe)
to co to znaczy ?
- 2 3
-
2021-08-12 10:02
Patologia to pedofilia w kościele. (7)
Patologia to narzucanie komuś swoich poglądów.
Patologia to mówienie o swoim kraju, że jest katolickim. Państwo jest świeckie i czas zweryfikować swoją wiedzę na ten temat.- 42 17
-
2021-08-12 11:55
Ciekawe... (6)
Ciekawe, że jednak najwięcej jadu i krzyku nienawiści widać i słychać w wypowiedziach i komentarzach tych którzy chcą usunięcia krzyży. Przypadek? Nie sądzę. Że zacytuję klasyka.
- 17 19
-
2021-08-12 12:08
(5)
Najwięcej jadu sączy się od tzw. "prawdziwych Polaków", którzy notabene są ściśle związani ze środowiskiem PiSu i Konfederacji. To tam można znaleźć największą część fanatyków religijnych. To tam można usłyszeć mowę nienawiści z ust takich polityków jak Kaczyński, Pawłowicz, Piotrowicz, Czarnek, Korwin-Mikke, Braun, Winnicki i wielu wielu innych.
Najwięcej jadu sączy się od tzw. "prawdziwych Polaków", którzy notabene są ściśle związani ze środowiskiem PiSu i Konfederacji. To tam można znaleźć największą część fanatyków religijnych. To tam można usłyszeć mowę nienawiści z ust takich polityków jak Kaczyński, Pawłowicz, Piotrowicz, Czarnek, Korwin-Mikke, Braun, Winnicki i wielu wielu innych. Z prawicowego środowiska wywodzą się polscy neofaszyści, z tego środowiska wywodzi się także skrajnie nietolerancyjna i fanatyczna organizacja Ordo Iuris. W imię Boga ludzie ci są gotowi nawet i zabić, tak mają zryte łby.
- 20 11
-
2021-08-12 15:29
A twoja wypowiedź płynie mlekiem i miodem? Wczytaj się w swoje słowa i naprawianie świata zacznij od siebie
- 1 0
-
2021-08-12 15:26
no tak, bo Ci bez "boga" w sercu nie zabijaja tylko karmia w parku labedzie
- 0 2
-
2021-08-12 12:20
(2)
oni wrzeszczą, żeby ***** politycznego przeciwnika?
oni startują z łapskami do posła z przeciwnego obozu?- 7 5
-
2021-08-12 12:52
No cóż.. (1)
Nie mają własnej policji z teleskopowymi pałami, więc zostają gołe łapska. A poważnie to potępiam naruszenie czyjejkolwiek nietykalności osobistej. To co wczoraj spotkało posła Sośnierza nigdy nie powinno się wydarzyć. Sprawcy powinni zostać ustaleni i rozliczeni.
- 5 4
-
2021-08-13 06:00
Fakty są takie ze kiedy rządzili przez 8 lat ci niby obrońcy demokracji to bez problemów ich policja używała pałek teleskopowych, strzelała do górników, napadała na redakcje i wtedy było to bardzo demokratyczne i takie europejskie.
- 4 2
-
2021-08-12 09:59
mi się wydaje, że jednak jesteśmy, w teorii, krajem świeckim (3)
miło by było gdyby to nie była tylko teoria
- 49 6
-
2021-08-12 15:24
ciekawa znajomosc historii, jak to kraj z poganskiego stal sie swieckiem budujac w kazdym miescie po kilkanascie kosciolow
- 4 1
-
2021-08-12 11:17
(1)
takim świeckim że te lewackie trybunały nigdy nie fiknąć tym co podrzynają gardła albo gwałcą kozy bo się boją żałośni tchórze niech zakażą tym wyjcom na wieżach meczetów drzeć mordy niech pokażą jacy są odważni
- 14 14
-
2021-08-12 13:43
Ziomuś, wysłaliśmy do nich wojsko i zabiliśmy całkiem niemało...
Więc o czym ty gadasz?
- 2 2
-
2021-08-12 09:58
Wy wierzycie w księży, nie w Boga.
- 53 20
-
2021-08-12 10:41
w pracy i urzędach powinien być zakaz, (4)
natomiast podczas manifestacji, protestów, strajków oczywiście MOŻNA, a nawet trzeba, bo na tym polega pokojowa walka.
- 84 25
-
2021-08-13 12:48
Ale dlaczego powinien być zakaz? Chodzi mi o rzeczowe argumenty, powody, bo takie stwierdzenie że nie powinno bo nie powinno mnie nie przekonuje. A czy osoba przychodząca do urzędu i pracy też powinna z siebie zdjąć symbole nie tylko religijne ale i inne, zakryć tatuaże, 6 kolorową siatkę z intermarche zostawić w domu?
- 3 2
-
2021-08-13 12:46
A jak będę chciał sobie na biurku krzyż postawić bo lubię i modlę się w ciszy to co, też nie mogę? A komu to przeszkadza niech nie patrzy.
- 2 2
-
2021-08-12 12:56
(1)
Ciekawe dlaczego w wybranych opiniach wszystkie opinie są jednostronne?
- 3 5
-
2021-08-12 13:42
Bo wszyscy tak uważają...
Miejsce symboli religijnych jest w kościołach, a nie powiesz mi że kościołów w Polsce brakuje...
- 9 4
-
2021-08-12 09:53
Rozwiązanie problemu jest proste (13)
tych z widłami napuścić na tych z pochodniami:D A tak na serio nie powinno być żadnych symboli religijnych w urzędach.
- 136 43
-
2021-08-13 12:49
Brak symbolu religijnego też jest symbolem.
- 0 0
-
2021-08-12 11:18
Amen
Wyjątkiem jest miejsce pracy dobrodzieja.
Tam w pakiecie dopuszczam duże skarbonki, duże tace a nawet terminal do płatności kartą- 4 3
-
2021-08-12 10:51
po pierwsze to zadnych teczowych flag na urzedach
- 15 4
-
2021-08-12 10:15
(7)
A co z politycznymi? Ludzie LGBT? Te mogą?
- 13 6
-
2021-08-12 10:46
(6)
a ludzie z orłami mogą? faszyzm to nie problem?
- 9 10
-
2021-08-13 12:51
Dla mnie to nie problem, to remedium na lewactwo. Jedyne skuteczne bo na samoograniczenie totalitarnych zapędów lewaków nie można liczyć. Na totalitaryzmie i przemocy opiera się cała ideologia komunistyczna i pochodne.
- 1 0
-
2021-08-12 10:52
(4)
symbole narodowe przyrownywac do faszyzmu? to tylko pusta glowa moze wymyslic.
- 17 9
-
2021-08-13 06:19
ONR odwoływał się i inspirowal (2)
faszyzmem Mussoliniego i Salazara.
- 0 3
-
2021-08-13 07:40
(1)
no i? a znakiem ONR jest biały orzeł? :D faszyzm jest tak groźny jak socjalizm, czyli w ogóle, jest po prostu głupi, za to nazizm i komunizm są groźne a wyrosły na podwalinach tych obu wspomnianych
- 1 1
-
2021-08-13 13:02
Co ty pleciesz? Faszyzm nie jest ideologią jest metodą. Komunizm to ideologia, faszyzm był sposobem na walkę z komunizmem (i kryzysem gospodarczym) , nazizm był rozwinięciem faszyzmu dokonanym przez Niemców na potrzeby ich sytuacji demograficznej i ekonomicznej, pogłębiony o nadbudowę ideologiczną, aby silniej spajał społeczeństwo i motywował do
Co ty pleciesz? Faszyzm nie jest ideologią jest metodą. Komunizm to ideologia, faszyzm był sposobem na walkę z komunizmem (i kryzysem gospodarczym) , nazizm był rozwinięciem faszyzmu dokonanym przez Niemców na potrzeby ich sytuacji demograficznej i ekonomicznej, pogłębiony o nadbudowę ideologiczną, aby silniej spajał społeczeństwo i motywował do działania. Faszyzm nie jest groźny bo po wykorzystaniu jego potencjału może być zastąpiony innymi metodami sprawowania władzy. Komunizm jest groźny bo prowadzi do katastrofy i nie ma już opcji zastępowania go czymś innym, tylko zaczynaniem wszystkiego od początku. W założeniach komunizm musi doprowadzić do życia we wspólnotach plemiennych, zbieractwie i pasterstwie, mieszkaniu w jaskiniach itp. Przecież walka z ociepleniem klimatu ma podłoże komunistyczne i pewne elementy programu w dalszej perspektywie tej ideologii muszą doprowadzić do zaprzestania używania energii, transportu a więc i produkcji oraz budownictwa. Nikt nie będzie pracował bo praca to niewolnictwo a człowiek ma być wolny i wszystko dostać. A że chętnych do dawania nie będzie to można będzie dostać tylko to co natura sama daje. To jest kwintesencja ideologii zielonych, czerwonych, różowych.
- 2 0
-
2021-08-12 13:29
Pusta głowa przesiąknięta lewactwem.
- 7 8
-
2021-08-12 10:13
ani teczowych flag na urzedach
- 25 6
-
2021-08-12 10:02
ani błyskawic na tramwajach
- 24 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.