Będzie koncepcja przejścia dla pieszych przy gdańskim dworcu
W lipcu poznamy szczegółowe plany zmian otoczenia przed dworcem Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Jednym z elementów ma być przejście dla pieszych w poziomie jezdni przez Podwale Grodzkie w centrum.
Władze Gdańska szykują się do zmian w sąsiedztwie dwóch najważniejszych dworców, czyli Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska rozstrzygnęła właśnie przetarg na wielobranżową koncepcję wykonania węzłów integracyjnych w tych lokalizacjach.
- Wstępną dokumentację dla przedsięwzięcia sporządziła firma Highway z Banina. Umowa na wykonanie koncepcji podpisana została 5 marca z terminem zakończenia do końca lipca br. - mówi Olimpia Schneider z gdańskiego magistratu.
Firma Highway ma przede wszystkim przygotować założenia do budowy naziemnego przejścia lub przejść dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum przed dworcem Gdańsk Główny.
Inwestycja obejmuje też budowę kubaturowych parkingów dla rowerów, każdy na 500 miejsc, znajdujących się w okolicach dworca Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz. Plany mają zakładać budowę parkingu od podstaw lub wykorzystanie istniejącego obiektu.
Czytaj też: Dlaczego nawet krótki postój przed dworcem w Gdańsku kosztuje?
Wiaty, "Kiss&Ride" i tablice SIP
Ponadto, projektanci muszą zaplanować budowę nowych wiat na przystankach węzła integracyjnego Gdańsk Główny:
- autobusowych - o długości około 160 m,
- tramwajowych - o długości około 200 m.
Przy obu dworcach powstaną też miejsca postojowe w systemie "Kiss&Ride" w lokalizacjach:
- Gdańsk Główny: 10 miejsc postojowych (po 5 w każdym kierunku wzdłuż Podwala Grodzkiego),
- Gdańsk Wrzeszcz: 15 miejsc postojowych (w sąsiedztwie dworca PKP na terenie należącym do Gminy Miasta Gdańska).
Dodatkowo projektanci muszą uwzględnić montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w lokalizacjach:
- Gdańsk Główny: 5 tablic,
- Gdańsk Wrzeszcz: 3 tablice.
Inwestycja będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z którego Gdańsk otrzymał dofinansowanie unijne na realizację przedsięwzięcia związanego z budową węzłów przesiadkowych.
Łączna maksymalna kwota dofinansowania z funduszy UE to blisko 33 mln zł. Inwestycje związane z wykonaniem węzłów integracyjnych mają przede wszystkim na celu zachęcenie mieszkańców metropolii do korzystania z komunikacji zbiorowej, a także z ekologicznych sposobów przemieszczania się.
Opinie (531) ponad 10 zablokowanych
-
2018-03-09 09:02
tam po środku przejscia jeszcze zmieści się biedronka i bankomat
a nie mozna dac dworca po drugiej stronie to by byla sluzsna koncepcja
- 5 1
-
2018-03-09 09:38
Mam nadzieję, że władze miasta- tak nawołujący o demokrację- uszanują, że w ankiecie niemal 2/3 głosów wyraża negatywną opinię o powstaniu tego przejścia.
- 5 1
-
2018-03-09 09:56
by żyło się "lepiej"
przejście przy dworcu, dalej przejście przy hotelu central, przejście przy żaku (podwójne), przejście przy Locie, kolejne przejścia w planach na Podwalu - chore umysły, utopijne wizje świat bez samochodów i komunikacji miejskiej
- 6 1
-
2018-03-09 10:04
Tak, tak - nowe pomysły rządzących miastem na miarę XXI wieku - zasypać tunele i zrobić przejścia dla pieszych przez ulice to z pewnością poprawi bezpieczeństwo. A autorów tych innowacyjnych pomysłów zgłosić do Nagrody Nobla.
A gdzie bezpłatne parkingi przy dworcach, które pozwoliły by ludziom pozostawić pojazdy i przesiąść się na kolejkę. O takim rozwiązaniu nikt z rządzących nie pomyślał?- 4 1
-
2018-03-09 10:11
a ja proponuję zrobić tamm deptak i zkaz ruchu pojazdów!!!
i jedyne co tam będzie się mogło poruszać to zaprzęg konny!!
niech gdańsk będzie liderem wioskowacenia miast polskich, jak jest liderem kolesiostwa!!!- 5 1
-
2018-03-09 10:36
Najsmutniejsze jest to zacietrzewienie ideologów i ludzi o ograniczonych hotryzontach, to wyzywanie od blachosmrodów, (2)
1. Gdańsk jest stolicą województwa, funkcje o znaczeniu regionalnym zlokalizowane są niestety głównie w tzw śródmieściu, Mieszkańcy Chojnic, Słupska, Wejherowa, Kwidzyna też musza tu przyjeżdżać do Urzędu, sadu szpitala- jak? tramwajem? rowerem?,
2. Gdańsk pyszni się nazwami w tylu metropolitalna, aglometracja itp I faktycznie jest stolicą milionowej aglometracji. Do sądu/urzędu muszą tu przyjeżdżać mieszkańcy Świbna, Osowej, Klukowa itd
3. Gdańsk ma specyficzny kształt geograficzny, jest miastem de facto jednej ulicy, pech I historia sprawiły że ta główna arteria Aglomeracji przebiega przez zwężenie przy dworcu stacji Gdańsk Główny
4. Transport publiczny tak w skali województwa jak i Aglomeracji jest na bardzo niskim poziomie jest niewydolny i czasochłonny, nie jest żadną alternatywą dla transport osobowego samochodowego. Nie ma tramwaju z Osowej klukowa Swibna, Borkowa, Kowal Nie ma kolelek podmiejskich z Nowego Dworu, Kolbud, Szemuda, Można by długo wymieniać czego nie ma
Z tych powodów założenie, że da się zmusić ludzi do jeżdżenia "kominikacją miejską" I że uda się "wypchnąć samochody z centrum" i ze śródmieście gdańska ma być rajem dla rowerzystów i piszych wegetarian jest po prostu chore. Jak na teraz jest to szkodliwa, absurdalna koncepcja, motyowowana ideologią i ksenofobicznym zacietrzewieniem. Prztypomnę że ksenofobia to po grecku "strach przed obcymi".
Nie chcecie ludzi w centrum? To przenieście funkcje ponadlokalne poza centrum, tylko nie płączcie że na Głównym Mieście nie utrzymują sie sklepy i restauracje. i trzeba potem "rewaloryzować centrum" za publiczne pieniądze.- 8 3
-
2018-03-09 11:26
Odpowiem tylko na pierwsze pytanie
Otóż z każdego z wymienionych miast codziennie za pieniądze właśnie województwa kursuje wiele pociągów, które stają właśnie na przedmiotowym dworcu.
- 1 1
-
2018-03-09 22:47
ta arteria przed dworcem to nie zwężenie
ale rozszerzenie
- 0 1
-
2018-03-09 10:41
A nie lepiej?
A nie lepiej przenieść dworzec na druga strone ulicy? W takim wypadku i tunel i przejście byłoby nie potrzebne. Faktycznie w Gdańsku czas na zmiany.Wypi..ić to całe towarzystwo wzajemnej adoracji i tego poje.neg kaprala rowerowego też.
- 4 1
-
2018-03-09 11:12
Jest nacisk? Jest reakcja!
W końcu! Kolejne gdańskie "niedasię" własnie bankrutuje i dobrze. Bezpłatne bilety dla dzieciaków - latami było "nie da się". Nacisk obywateli i dziąłaczy dał rezultat. Teraz tak samo jestz nardzo potrzebnym przejściem przy dworcu. Czy w Gdańsku nie da się nic sensownego zrobić bez nacisku obywateli, Panie Adamowicz?
- 2 4
-
2018-03-09 13:01
W 23
Trzeba być debilem aby na taka propozycję się zgodzić.
Ale jak rządzi PO to wszystko możliwe.- 3 2
-
2018-03-09 14:42
A zatrzymany autobus na przystanku tuż przed przejściem spowoduje wchodzenie jedną nogą na jezdnię. I tragedia gotowa. Wkońcu to nie będzie przejście dla pieszych, a ścieżka zniczy. Po to jest ten tunel dla pieszych by było możliwe bezpieczne przejście z jednego środka komunikacji do drugiego.
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.