Centrum Gdyni: zabiorą pas samochodom, dadzą rowerzystom
Rewolucja drogowa w centrum Gdyni. Pas do lewoskrętu z ul. 3 Maja w 10 Lutego zostanie zamieniony na drogę dla rowerzystów, którzy będą tam mogli jechać "pod prąd". Dostaną też odrębną sygnalizację, która zatrzyma wszystkie samochody na czas ich przejazdu.
Zobacz więcej: Sypią się mandaty za parkowanie na drodze rowerowej.
Postanowiono więc pójść krok dalej. A nawet dwa kroki. Na ul. 3 Maja w centrum Gdyni powstanie kolejny kontrapas dla rowerzystów. Będą oni mogli zjechać w dół ulicy po prawej stronie jezdni. Kilkumiejscowy parking na wysokości Cyganerii zostanie przebudowany tak, by samochody zostawiane były wzdłuż jezdni, a nie jak dotychczas - ukośnie. Pozwoli to na wydzielenie drogi dla rowerów.
Największa zmiana czeka nas jednak na skrzyżowaniu ul. 3 Maja z ul. 10 Lutego oraz za nim. Przed skrzyżowaniem nadjeżdżającego rowerzystę wychwyci specjalna pętla indukcyjna, która zapali dla niego zielone światło.
- Ma się ono świecić przez 10 sekund. W tym czasie wszystkie samochody będą czekać na czerwonym, a zielone będą mieli tylko piesi, przechodzący przez ul. 10 Lutego - mówi Rafał Studziński, odpowiadający w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni za rozwój transportu rowerowego.
Za skrzyżowaniem trzypasmowa droga dla samochodów zostanie natomiast zwężona do dwóch pasów. Dziś z prawego pasa skręca się w prawo, z lewego w lewo, a ze środkowego jedzie prosto. Po zmianach funkcja prawoskrętu zostanie zachowana, ale z pasa środkowego będzie można jechać prosto oraz w lewo. Lewy pas zmieni się w drogę wyłącznie dla jadących "pod prąd" rowerzystów. Będą mogli nim dojechać do kolejnego kontrapasa na ul. Starowiejskiej, w którą będą mogli się włączyć w obu kierunkach.
Na razie rozwiązanie istnieje tylko na papierze, ale wdrażanie może rozpocząć się jeszcze w tym roku. Urzędnicy nieoficjalnie przyznają, że początki mogą być trudne.
- W pierwszych tygodniach może tam być "Sajgon", ale kierowcy się przyzwyczają. Pamiętajmy, że dziś sporo osób skręca tam w lewo, bo boi się niebezpiecznego skrzyżowania Dworcowa/Podjazd , na którym włączenie w stronę centrum jest bardzo trudne. Po jego przebudowaniu problem powinien jednak całkowicie zniknąć - mówi nam jeden z gdyńskich drogowców.
Opinie (459) ponad 10 zablokowanych
-
2015-02-02 07:35
Jedynym rozwiązaniem problemu jest przeniesienie centrum na peryferie.
- 11 4
-
2015-02-02 07:48
Tak się sr*cie z tymi ścieżkami (1)
a gdzie jest infrastruktura dla rowerzystów? Pąpka i klucze pod Infoboxem to coś dla panienek jak im dętka strzeli. No u puste stojaki pod UM gdyby ktoś chciał zaparkować przy 10 lutego.
- 6 11
-
2015-02-02 18:39
"pąpkę" i klucze to się przy d***e wozi
fajnie, że jakieś są na mieście ale licz się z tym, że ktoś je zaiwani. Kto z sobą nosi ten się nie prosi.
- 2 0
-
2015-02-02 08:13
Fajnie, trzeba sprawdzać opcje, zwłaszcza takie, które tworzą osoby często poruszające się rowerem
powodzenia.
- 8 8
-
2015-02-02 08:15
Tylko dlaczego zmiany wprowadza się "od końca"?
Najpierw powinno się przebudować skrzyżowanie Dworcowa/Podjazd, a potem wydzielać pasy dla rowerzystów. Nie byłoby wtedy w ogóle dyskusji. A przebudowa skrzyżowania jakoś ciągle na etapie planów.
- 7 5
-
2015-02-02 08:20
Rafal dlaczego nam to robisz ?
Nie utrudniac ruchu samochodom, nie stwarzac zagrozenia na drogach to sa wasze zadania
- 7 9
-
2015-02-02 08:28
Fatalny pomysł
Nie da się porównać ruchliwego skrzyżowania 3Maja z małym odcinkiem jednokierunkowej Starowiejskiej, gdzie wprowadzono kontrpas , fatalny pomysł.
- 11 11
-
2015-02-02 08:34
Idiotyzm (1)
na rowerach jezdza 3 miesiace w roku a korki i tak tam są cały rok
- 19 20
-
2015-02-02 11:45
3 miesiące to się najwyżej "NIE DA" jeździć rowerem,a nie odwrotnie.
- 8 2
-
2015-02-02 08:34
Prawo dla wybranych (1)
"Na Starowiejskiej nie było kolizji z rowerzystami" bo jest ich tam jak na lekarstwo. Podejrzewam, że więcej nałożono mandatów karnych za parkowanie, niż rowerzystów jechało Starowiejską w górę.
Wyznaczmy więc pas dla rowerów na 3 Maja, niech korki większe będą, paliwa zużyjemy więcej, kupimy i podatki zapłacimy. Same PLUSY- 15 8
-
2015-02-02 13:26
W Gdańsku jakoś kontrapasy się sprawdzają i są one wprowadzane sukcesywnie. Jak na razie odnotowano tam jedną kolizję z udziałem rowerzysty. Dlaczego w Gdyni ma się to nie sprawdzić. Nawet Sopot i Pruszcz też wprowadzają kontraruch
- 5 0
-
2015-02-02 08:35
Jeszcze wieksze korki! (6)
Gratulacje, jeżdżę tamtędy codziennie i to właśnie w lewo bo środkowy pas jest tak zawalony, ze się stoi kilka zmian świateł. Gratuluję naprawdę idiotycznych pomysłów dla garstki rowerzystów (nie widziałam nigdy w tym rejonie rowerów) . Poszerzcie chodniki, wydzielcie ścieżki na chodnikach, które owszem trzeba będzie wyremontować zamiast jeszcze bardziej utrudniać poruszanie się po centrum Gdyni, w której nie ma parkingów!
- 21 14
-
2015-02-02 11:43
(3)
Masz problem z brakiem miejsca do parkowania w centrum? Hmmm... szkoda,że nie przyjechałeś rowerem, to byś nie miał tego problemu ;)
- 6 4
-
2015-02-02 15:02
(1)
Gdybym przyjechal rowerem to nie mialbym go tez gdzie postawic albo by mi go ukradli...
- 2 5
-
2015-02-02 17:32
No tak, bo samochodów nie kradną. Tylko koniecznie trzeba postawić na trawniku,tuż na przeciw okna sypialni...
- 2 0
-
2015-02-03 03:17
Dokładnie - ostatnio autem po 18:00 mam problemy z zaparkowaniem przy
DH Batorym. Rowerem nigdy.
- 1 0
-
2015-02-02 16:11
Chodniki powinni byc dla pieszych i zagrodzone dla samochodow. Remonty tak, ale jednoczesnie zakaz parkowania. Drogi rowerowe wydzielone w chodniku sa niebezpieczne. Zawalone miasto samochodami to smrod i halas, lepiej redukowac ruch samochodowy. Nie wiem po co w ogole poruszac sie po centrum samochodem. Przeciez tam sa male odleglosci?
- 4 0
-
2015-02-03 03:15
Tak ? Właśnie ja korzystam z tego pasa i zawsze jest tam mało chętnych
do skrętu w lewo, których odstraszają auta stojące na 10 Lutego przed Władysława IV. Większość woli z tego względu jechać prosto.
- 0 0
-
2015-02-02 08:37
PO CO? (2)
Przez takie bezmyślne tylko więcej komplikacji...
Niech się spotkają :brawurowy rowerzysta jadący pod prąd szybkiego kierowcy i będzie miazga.- 13 10
-
2015-02-02 09:21
a widzisz... ten pomysł lobbowała głównie opozycja :D
- 1 0
-
2015-02-02 17:59
Szybki kierowca zdąży zareagować, ja się raczej obawiam tych wolnych (w myśleniu)
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.