Czy droga rowerowa musi być wrogiem kiosku, stojącego od 45 lat?
Plany budowy brakującego fragmentu drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina wywołały pewne emocje u mieszkańców Wrzeszcza. Zakładają one bowiem likwidację jedynego kiosku na tym skrzyżowaniu, istniejącego nieprzerwanie od ponad 45 lat. Po naszej interwencji urzędnicy jeszcze raz przyjrzą się projektowi.
Wkrótce ta sytuacja ma się zmienić na lepsze. Droga rowerowa wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina zostanie wydłużona do ul. Konopnickiej , gdzie połączy się z drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Zostanie też wykonany przejazd przez aleję, który nie powstał mimo przebudowy przejścia w 2011 r. podczas remontu torowiska tramwajowego.
Problem w tym, że przedłużenie drogi rowerowej może skutkować usunięciem kiosku, który na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny i al. Grunwaldzkiej stoi od 45 lat,
- Byłaby to bardzo nieprzemyślana decyzja, gdyż jest to jedyny punkt handlowy tego typu na tym skrzyżowaniu [najbliższe kioski znajdują się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z ul. Dmowskiego - dop. red.], a ponadto szkoda byłoby likwidować przez taką inwestycję miejsce pracy - mówi Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny, który poinformował nas o planowanej inwestycji.
Urzędnicy uspokajają jednak, że ostateczne decyzje w tej sprawie nie zapadły. Obecnie inwestycja jest na etapie przygotowania projektu przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Prace budowlane mogłyby się rozpocząć przypuszczalnie dopiero w przyszłym roku.
- Faktycznie, w projekcie kiosk był wskazany do likwidacji, ale zleciłem jeszcze raz przeanalizowane tego obszaru, aby mógł on tam dalej funkcjonować. Tym bardziej, że akurat w tym miejscu będzie istniał ciąg pieszo-rowerowy [rozwiązane stosowane w wielu miejscach w Gdańsku m.in. wzdłuż al. Hallera lub w rejonie "Krewetki" - dop. red.], a nie wydzielona droga rowerowa i osobno chodnik - informuje Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
O ile kiosk ma szansę na dalszą działalność, to wiadomo już, że zostanie zlikwidowanych ok. dziesięciu miejsc parkingowych na chodniku wzdłuż Jaśkowej Doliny, między ul. Sienkiewicza a al. Grunwaldzką. Fizycznie, nie ma tutaj miejsca, by zmieścić zarówno drogę rowerową, jak i miejsca parkingowe.
Warto mieć jednak na uwadze, że po drugiej stronie ulicy, jak wynika z tablic parkingowych Tristaru, zawsze jest wielokrotnie więcej wolnych miejsc w garażu podziemnym centrum handlowego Manhattan.
Miejsca
Opinie (291) 3 zablokowane
-
2015-06-20 22:28
lepiej zlikwidowac zieloną strzalkę choiaż na czas letni
bo samochody skręcają w prawo nie upewniając się czy rower nie nadjeżdża
- 3 2
-
2015-06-20 23:09
ale po co...
... robić tam drogę rowerową i zwężać chodnik i kiosk likwidować? Można przecież zabrać jeden z 3 pasów Jaśkowej dla rowerów? Koszt: 10% tego, co przy planowanych pracach i zdecydowanie szybszy przejazd dla rowerzystów. Likwidację bieda-parkingu jak najbardziej popieram. Do centrum Wrzeszcza można super dojechać czymkolwiek. Jak ktoś musi samochodem (bo zdrowie nie pozwala, albo wiezie fortepian) to ma parking pod Manhattanem.
- 3 1
-
2015-06-20 23:31
i tak go nie zlikwiduja
hahahah na układy nie ma rady. stowarzyszenie nie pozwoli na to bo maja układy w urzedzie
- 1 2
-
2015-06-20 23:44
Obowiązkowa karta rowerowa
było kiedyś coś takiego...
- 2 2
-
2015-06-21 02:10
A co to niby jest? (1)
A co to niby jest - ciąg pieszo-rowerowy? Ustawa Prawo o ruchu drogowym określa drogę dla rowerów.
" Użyte w ustawie określenia oznaczają:
Droga dla rowerów - drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi; droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego"
oraz:
Art. 33. 1. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić.
Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
A rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych:
§ 40. 1. Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami jednośladowymi; ruch pieszych i rowerzystów odbywa się:
1) na całej powierzchni, jeżeli symbole oddzielone są kreską poziomą,
2) odpowiednio po stronach drogi wskazanych na znaku, jeżeli symbole oddzielone są kreską pionową.
"Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oznaczają, że droga jest przeznaczona dla pieszych i kierujących rowerami jednośladowymi" - i to jest definicja drogi dla pieszych i rowerów!
Na jednej tarczy - bez względu na umiejscowienie!
po ; są to przepisy porządkowe - i z tego wynika odpowiedzialność- pieszy idący po stronie dla rowerów odpowiada za naruszenie przepisów porządkowych (nie jest to wykroczenie ) kara 50 zł. Rowerzysta jak uderzy pieszego - popełnia wykroczenie (KPW i mandat ew. sąd w przypadku odmowy+ cywilna sprawa o odszkodowanie).
Z ustawy jednoznacznie wynika, że nawet jak symbole na znaku C-16/13 określają po której stronie kto się porusza to i tak rowerzysta powinien zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Ustawodawca po prostu zabezpieczył pieszych. Niestety rowerzyści nie znają przepisów - a już kilka było przypadków jak zdziwieni zostali ukarani mandatem i musieli płacić odszkodowanie poszkodowanemu.- 1 0
-
2015-06-21 11:21
ustawodawca zabezpieczył pieszych, ale masz też piękne buble
z jednej strony taki ciąg masz oznakowany C13/16, a z drugiej już są osobne znaki. Przykład - DDRiP przy Wyspiańskiego.
- 0 0
-
2015-06-21 08:05
Wczoraj wracalem z Kolbud... (1)
Z naprzeciwka "pedzil" rowerzysta,za nim sznur samochodow ok.20.Obok byla sciezka rowerowa!Pytam,dla kogo buduje sie te sciezki?Czy jest sens wydawac miliony?
- 2 1
-
2015-06-21 11:33
to nie jest ścieżka rowerowa
to tylko czerwony chodnik - a formalnie DDRiP. Gdzieniegdzie nawet czerwonej kostki nie ma. Jazda takim odcinkiem nie jest nakazana przez prawo (C13/16 nakazuje ustępowanie miejsca pieszym przez rowerzystów korzystających ze wspólnego ciągu - nic więcej). O wiele lepsze byłoby utwardzenie pobocza, którym rowerzysta byłby zobligowany się poruszać.
- 1 0
-
2015-06-21 08:17
nie mogę doczytać dlaczego musi być zlikwidowany a nie np przestawiony o parę metrów (1)
prawdopodobnie chodzi o miejsca postojowe na miejskim terenie przy kiosku co dyplomatycznie przemilcza autor tak jak wcześniej zapewne ścieżka urywała się przed Sienkiewicza bo dalej na chodniku był i jest parking , głównie MZK.
- 3 0
-
2015-06-21 11:46
chodzi o to.....
żeby redaktor koprowski miał o czym pisać ;) sensacji szuka mimo że wie
iż kiosk zostaje, a ciąg pieszo-rowerowy bedzie obok- 1 0
-
2015-06-21 08:21
"wjeżdżam na ulicę z nadzieją,że nie rozjadą mnie kierowcy aut"
hit hitów. Zakładam klapki na uczy,zjeżdżam z górki ścieżką rowerową wprost na jezdnię z NADZIEJĄ,że Jezus nade mną czuwa :D
- 5 0
-
2015-06-21 08:36
Rowery
CZas skończyć z ze ścieżkami rowerowymi.Zobaczcie jak niemal wszyscy rowerzyści bezkarnie łamią wszystkie przepisy.Są bezczelni i chamscy.Na zwróconą uwagę reagują agresją .Gdzie są darmozjady ze Straży Miejskiej by to barachło na rowerach przywołać do porządku.
- 4 4
-
2015-06-21 08:57
Kiosk na drodze
Od lat jeżdżę na rowerze z wnukami do szkół i widzę jak potrzebne są ścieżki rowerowe.Ścieżka na końcu ul. Jaśkowej Dolinie jest konieczna a kiosk temu nie przeszkadza, można go trochę przesunąć na placyk postojowy, samochody wysłać na pusty parking w Manhatanie i mamy piękny ciąg pieszo-rowerowy i jeszcze ogródek przy pubie. Kierowcy to taki naród , który najchętniej wjechałby do pomieszczenia aby coś załatwić,a należy dla zdrowia używać również nóg, spacer jeszcze nikomu nie zaszkodził. Pozdrawiam Irena
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.