Nie kupuj baterii z niepewnego źródła, bo mogą spowodować pożar
Bateria jest najdroższym elementem elektrycznego roweru czy hulajnogi. Rynek "elektryków" w Polsce szybko się rozwija, co niestety sprzyja temu, że pojawia się dużo tanich i zarazem gorszych produktów z niepewnych źródeł. Korzystanie z nich może powodować awarie i niebezpieczne sytuacje.
Wiadomo zatem, że co pewien czas baterie trzeba naładować.
Sklepy rowerowe w Trójmieście
- Jeżdżę rowerem elektrycznym regularnie, baterię ładuję albo w pracy, albo w domu, ale w ciągu dnia, nigdy w nocy - mówi pan Maciej.
Nie wszyscy stosują się do tych zasad. W ostatnich miesiącach coraz częściej pojawiają się informacje o nocnych pożarach wybuchających podczas ładowania.
W miniony weekend w Gdańsku doszło wieczorem do pożaru ładowarek do skuterów elektrycznych. O czym informowali nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta. Dziękujemy za wszystkie sygnały.
Pożar na Kartuskiej spowodowany awarią ładowarki elektrycznej (10 opinii)
Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Jak informują strażacy, awaria ładowarek skuterów elektrycznych w pomieszczeniach magazynowych była przyczyną pożaru obiektu hotelowego przy Kartuskiej 366.
Przyczyny pożarów baterii
Winowajcami są jednak głównie baterie, a nie same ładowarki.
- Główną przyczyną pożaru akumulatorów w hulajnogach jest przede wszystkim brak zastosowanych koszyków (plastikowych holderów, które rozdzielają ogniwa). Ogniwa trzymają koszulkę na kleju i podczas jazdy po nierównościach koszulki rozrywają się. Zetknięcie ogniw jednej sekcji z drugą doprowadza do pożaru - wyjaśnia Jakub Świtoniak z działu akumulatorów sklepu mgvolt.pl - Stosowanie chińskich ogniw, w których chemia i pojemności znacząco różnią się od siebie często, wymusza pracę BMS [to coś w rodzaju bezpiecznika w baterii - red.] na jego maksymalnych parametrach. Jeżeli BMS zostaje przeciążony np. wymieniając ładowarkę na mocniejszą, może dojść do uszkodzenia tranzystora mocy odcinającego BMS podczas ładowania. Wtedy ogniwa nie są zabezpieczone, następuje przeładowanie jednej z sekcji i dochodzi do pożaru.
W "elektrykach" znajduje się dużo ogniw, np. hulajnoga xiaomi ma ich 30, ale są rowery, które mają ich 90, a nawet ponad 100.
Baterie złożone z części od laptopa
Obecnie jest duży popyt na pojazdy elektryczne i nie chodzi tu o auta, ale przede wszystkim rowery i hulajnogi. Dlatego też pojawia się więcej skrajnych sytuacji, jak właśnie pożary.
Dodatkowo rynek zalewany jest przez produkty o niskiej jakości i niewiadomego pochodzenia, które są po prostu tańsze.
- Po zakupie nowego roweru czy hulajnogi użytkownik orientuje się, że jego zasięg jest dwa razy mniejszy niż deklarował producent. Wtedy próbuje na różne sposoby "powiększyć" baterie, a że bateria to jeden z najdroższych składników elektryka to zaczyna się kombinowanie. Kupują niemarkowe wynalazki albo baterie na portalach niewiadomego pochodzenia - mówi Wojtek, który na co dzień jeździ do pracy rowerem elektrycznym.
- Dlatego ważne jest, żeby kupować baterie z pewnego źródła - przestrzega Jakub Świtoniak. - Bo można oczywiście trafić na ogłoszenia, że ktoś nam złoży baterię, taką, jaką będziemy chcieli. Ale wtedy nigdy nie wiadomo skąd pochodzą komponenty. Czy nie są z depakietów z innych urządzeń elektrycznych, jak komputery czy lapotpy, które się odzyskuje i łączy ze sobą. Druga sprawa, to nieuczciwi sprzedawcy, szczególnie ci, którzy ściągają towar ze wschodu. W takich sytuacjach nie wszystkie certyfikaty są sprawdzane i nie wszystkie są prawdziwe, bo dzisiaj to nie jest problem, żeby je podrobić.
Nie zostawiaj ładującej się baterii bez kontroli
Co można zrobić, by uniknąć takich przykrych zdarzeń?
- Należy edukować od strony technicznej kupującego. Ja sprzedaje baterie i ładowarki fabrycznie nowe. Ale też uczulam, żeby po podłączeniu dokonać pomiaru napięcia, czy jest faktycznie takie jakie powinno być - zwraca uwagę Jakub Świtoniak. - Nie należy zostawiać ładującej się baterii bez kontroli, lepiej nie doładować jej do końca i zrobić to po przyjeździe do pracy, niż ładować za długo.
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2022-11-25 10:39
Opinia użytkownika
Na temat baterii akurat jest miaro dajne. No bez jaj. Ale posłanka kraj specjalistów od wszystkiego. Już opinia kolesia który zajmuje sie akumulatorami to romuzmiem
- 0 0
-
2022-11-25 10:41
To jest akumulator a nie bateria!! Bateria jest jednorazowa, akumulator ladowalny. (2)
- 0 2
-
2022-11-25 10:57
Akumulator to masz w dizlu, w hulajnodze jest bateria.
- 0 3
-
2022-11-25 11:37
bateria akumulatorow. Tak samo jak masz baterie kondensatorow
- 1 0
-
2022-11-25 10:44
"Cov. Id. 19 ... 84"
I dlatego dopóki auta elektryczne nie będą bezpieczne i będą miały większe zasięgi, będę nadal za benzyniakami. a chora unia niech nie zmusza ludzi do rezygnacji z wolności poruszania się ("ekologia", pandemia" i inne bzdury).
- 3 4
-
2022-11-25 10:54
Wszystkie hulajnogi elektryczne powinny mieć kabel zamiast baterii i byłoby po kłopocie.
- 2 0
-
2022-11-25 12:12
Ładowanie w pracy... (3)
A ładowanie w pracy to nie jest przypadkiem okradanie pracodawcy...?
- 4 1
-
2022-11-25 12:42
(1)
Zależy czy się z nim wcześniej dogadasz. Darmowe ładowanie może bardziej przyciągnąć pracowników niż owocowe czwartki i karnet na siłownię, a koszt podobny.
- 2 0
-
2022-11-25 12:44
Karnet na siłownię to stówka miesięcznie minimum
a ładowanie nawet codzinne to max 20zł
- 3 0
-
2022-11-25 13:45
a czy praca zdalna to nie przypadkiem, okradanie pracownika z prądu?
- 3 1
-
2022-11-25 13:12
(1)
"plastikowych holderów" - po jakiemu to?
- 3 0
-
2022-11-25 14:59
po holendersku
- 1 0
-
2022-11-25 14:12
ciekawe jak będą ładowć elektryczne baterie samochodów w garażach pod domami? (1)
oj będzie się działo, powinien być zakaz jak z parkowaniem lpg
- 3 0
-
2022-11-26 09:40
Nie będą. Będzie zakaz.
- 0 0
-
2022-11-25 15:13
To jest właśnie problem odgórnego zarządzania. Jak w socjaliźmie (1)
Napęd elektryczny jest lepszym napędem niż napęd spalinowy. W napędzie elektrycznym odpada wiele skomplikowanych elementów. Niestety napęd elektryczny posiada jedną podstawową wadę. Jest to bateria. Bateria sprawdza się w latarce, telefonie, laptopie. Niestety jeżeli do napędu chociażby samochodu zastosujemy setki takich baterii, ryzyko uszkodzenia rośnie w postępie geometrycznym.
Uszkodzone jedno ogniwo, działa jak zapalnik. Reszta ogniw to już tylko ładunek wybuchowy.
Co to ma wspólnego z socjalizmem? Ano to, że na wzór socjalizmu przymusza się nas do przejścia na jeden jedyny rodzaj napędu, nie licząc się ze stratami.- 2 0
-
2022-11-26 09:39
Toyota produkuje hybrydy od 20 lat. Sprzedała setki tysięcy samochodów z tym napędem. Nie słyszałem aby wybuchały.
Tesla i owszem. Bo to ładnie opakowane badziewie. Jak wszystko u Muska.
- 0 0
-
2022-11-25 17:57
No i wszystko jasne
Te Samsungi Galaxy wszystkie co się paliły to miały akumulatory samoróbki z depaketow.
Ech, głupi użytkownicy.- 2 0
-
2022-11-25 21:09
kupiłem kiedyś hulajnogę Monorim z firmy Tazz Polska
Później sie okazało ze to jakaś podróba monorim, a bateria jest przerobiona z 36 V na 54V. Niestety, wieksza bateria to większe gabaryty, wiec Janusz Biznesu wstawił baterię bez separatorów, ot tak bezpośredni styk między ogniwami przedzielony koszulka foliową baterii. Czyli - bomba zapalająca na kólkach.
d**il jeden ryzykuje życiem ludzi dla zysku, tyle napiszę. Do tego zastosował najtańszy mozliwy BMS bez balansowania ogniw co w sumie uratowało mi życie, bo bateria szybko straciła pojemność i zmusiła mnie do wykonania jej przeglądu. Dziś bateria ma zespoły ogniw przedzielone tekstolitem, z porzadnym BMS z balanserem ogniw oraz tranzystorami mocy na 60A. Tak to wygląda niestety w dzisiejszych czasach, Janusze Biznesu zerują na czyimś bezpieczeństwie. Czas na wprowadzenie jakichś normndla baterii i ustanowienie odpowiedzialności sprzedawcy za wprowadzanie niebezpiecznych baterii- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.