Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny
Każdy będzie mógł otrzymać dotację na zakup roweru elektrycznego, tak jak dziś np. na zakup paneli fotowoltaicznych. Dotacja wyniesie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł na rower elektryczny i do 9 tys. zł na elektryczny rower cargo. Rząd chce przeznaczyć na dotacje do zakupów rowerów elektrycznych aż 300 mln zł.
Rower elektryczny, którym jazda nie wymaga wielkiego wysiłku, często ten argument zbija. Ale tu pojawia się kolejny: cena. Zakup roweru elektrycznego to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych, to sporo. I właśnie im naprzeciw ma wyjść program dotacji do zakupu rowerów elektrycznych.
"Mój rower elektryczny" od 2025 r. Dopłata: 5-9 tys. zł
Wypłata dofinansowań ma ruszyć od przyszłego roku. Na razie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Według niego dofinansowanie ma sięgnąć 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.
Co więcej, w części sklepów rowery niektórych marek już teraz można kupić na raty.
- Obecnie mamy promocję na raty 0 proc. na rowery BMC i Merida oraz części zamienne do rowerów. Raty zaczyna się spłacać dopiero po wakacjach, a oferta ważna jest do 31 sierpnia - informują przedstawiciele sklepu i serwisu rowerowego AkbiSPort - BMC Lab Gdańsk.
Rower elektryczny jest ekologiczny
- Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu - czytamy w projekcie rządowego programu.
Dofinansowanie tylko na nowy rower
Program ma obowiązywać w latach 2025-2029. Ma na to wystarczyć 300 mln zł budżetu, co przełoży się na możliwość zakupu ponad 46 tys. rowerów elektrycznych.
Dofinansowanie będzie można otrzymać wyłącznie na nowy rower, który nie został wzięty w leasing. Rząd zakłada, że będą o nie występować głównie osoby prywatne, ale nie są wykluczeni też przedsiębiorcy. Muszą to być jednak firmy, które zajmują się transportem drogowym towarów, działalnością pocztową albo kurierską lub wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Każdy rower będzie obowiązkowo oznakowany specjalną naklejką i trzeba będzie go zarejestrować na policji.
Kupujesz rower elektryczny? Zachowaj paragon
Co dalej? Do 18 lipca mają trwać konsultacje programu. Potem projektem ma zająć się Sejm. W pierwszej propozycji pojawiła się nawet data 1 lipca 2024 - rowery zakupione od tego dnia mogłyby podlegać pod dotację. To oczywiście mało prawdopodobne, ale niewykluczone, więc warto zachować paragon zakupu roweru elektrycznego nie tylko ze względu na gwarancję.
Ostateczną wersję projektu poznamy w ciągu najbliższych tygodni.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-07-06 15:12
Rower tradycyjny jest 100x bardziej eko (59)
Dlaczego nikt do ich zakupu nie dopłaca?
- 1042 24
-
2024-07-07 12:31
Bo jest za tani, każdego stać na zwykły rower
Nawet bezdomni i żule jeżdżą rowerami
- 15 32
-
2024-07-07 11:08
Ja uważam, że zamiana pojazdów napędzanych siłą mięśni spowoduje wzrost otyłości społeczeństwa. (1)
Tradycyjne rowery zamieniamy na elektryki,
Tradycyjne hulajnogi zamieniamy na elektryki
Deskorolki zamieniamy na elektryki
Jesteśmy coraz bardziej leniwi i nie przemawia do mnie argument, że takie elektryki są szybsze, jest większa frajda itd. Czekam kiedy zamienimy tradycyjne krzesła na krzesła elektryczne.- 42 7
-
2024-07-08 14:49
Jeździłeś kiedyś rowerem elektrycznym? On nie jeździ bez użycia mięśni. Wspomaga jedynie, np. na wzniesieniach, co w takich miastach jak Gdańsk jest zbawienne dla osób, które nie mają kondycji sportowca - czyli dla większości.
- 2 0
-
2024-07-07 10:51
Bo bank nie zarobi, a dla banku liczy się tylk0 zysk! Jakie to proste!
- 19 3
-
2024-07-07 10:14
Też tego nie rozumiem, elektryk ma baterie, wcale nie jest ekologiczny. (5)
Ja z chęcią kupiłbym zwykły rower gdyby były dotacje, ale widać że ktoś na elektrykach kręci niezły biznes...
- 49 3
-
2024-07-08 07:49
Ekologiczniejszy od samochodu. (3)
Teraz rozumiesz?
- 4 7
-
2024-07-09 10:55
Serio? (2)
a skąd prąd do ładowania? 70% miksu energetycznego to tzw. "elektrownie konwencjonalne" czyli węgiel. "Zeroemisyjny w miejscu wykorzystania" byłoby bardziej prawdziwym określeniem, bo skądś jednak prąd trzeba czerpać..
- 1 2
-
2024-07-11 10:24
Zapomniałeś, że samochód waży tonę
Taki drobny szczegół.
- 0 0
-
2024-07-09 10:59
Zgadzam się.
To wszystko będzie co raz bardziej ekologiczne z roku na roku, gdy będą powstawać kolejne farmy wiatrowe i słoneczne. Tylko, żeby do tego doszło, to trzeba jakieś kroki w tę stronę robić, i to się dzieje. Powoli, ale się dzieje. Dziś nie, ale za 5-10 lat tak. Tylko trzeba zacząć, a nie czekać.
- 2 0
-
2024-07-07 10:52
Ekomonimi nie rozumiesz? Rząd bierze kredyt na dotacje i banki zarabiają!
- 20 2
-
2024-07-07 00:00
tradycyjny (1)
znaczy normalny zawsze pozostanie rowerem, ile przyjemności, ile korzyści, jak wspaniale jest się nim posługiwać, bez prądu, benzyny, ćwiczysz podjazdy pod górę, nie siedzisz przy komputerze, itd itd - same plusy
- 34 3
-
2024-07-07 09:02
Ilość gazów jaką wydalasz podczas jazdy nie jest eko.
- 3 25
-
2024-07-06 23:51
(12)
To prawda. Ma jednak swoje minusy.
Proponuje jednak wypozyczyc sobie elektryka i nim pojezdzic troche. Super frajda. Glowna zaleta, to ze spokojnie mozna do pracy pojechac, czesto dojechac szybciej niz autem, a przy tym nie spocic sie - a mimo to caly czas sie ruszac co jest bardzo korzystne dla zdrowia. Nie kazdy ma tez kondycje byTo prawda. Ma jednak swoje minusy.
Proponuje jednak wypozyczyc sobie elektryka i nim pojezdzic troche. Super frajda. Glowna zaleta, to ze spokojnie mozna do pracy pojechac, czesto dojechac szybciej niz autem, a przy tym nie spocic sie - a mimo to caly czas sie ruszac co jest bardzo korzystne dla zdrowia. Nie kazdy ma tez kondycje by pod wielkie gorki jak Karwiny sie wsponac bez wspomagania.
BDW. Nalezy miec swiadomosc, ze siedzacy tryb zycia jest dzis najwiekszym zabojca, wywolujacym problemy z sercem, cukrzyce, itp, na prawde warto sie ruszac. Siedzenie w korku w samochodzie przez 1-2h dziennie to skracanie sobie zycia!- 24 26
-
2024-07-07 06:24
W grudniu , styczniu , lutym (10)
Ściema . Kolejny bubel wymyślony przez psychopatów, dla drenażu portfela.Dlaczego społeczeństwo jest dziś tak podatne na komunistyczne zapędy UE? Zapomnieli czym był komunizm?
- 43 19
-
2024-07-11 10:29
Za to ten diesel importowany z Wołgogradu
Paliwo dobrych duszków dostarczane w czynie społecznym do maszyn sąsiedzkiej samopomocy.
- 0 0
-
2024-07-08 14:51
Zimy w ostatnich latach to ledwo kilka dni kiedy mieliśmy zimową aurę ;)
- 1 0
-
2024-07-07 22:34
Jesu, komunis!
Nie dość, ze trzeba pić z butelki z nakrętka, to teraz jeszcze ten rower. Krowy mleko dawać przestaną a kury nieść sie, tak nas urzondzom. Otwórzcie oczy, włączcie myślenie!!!!!!!
- 7 5
-
2024-07-07 12:32
Nikt Ci nie każe kupować tych rowerów (2)
Jak ci się nie podoba to nie korzystaj i tyle.
- 14 12
-
2024-07-07 23:30
Ok, ale dlaczego każe mi za nie dopłacać
innym (w podatkach)...?
- 9 4
-
2024-07-07 17:08
Krótko widzisz...
Zaczyna zakazywać innych środków transportu. Albo jesteś ślepy albo g...pi
- 8 4
-
2024-07-07 07:51
Super! Oni zrobią wszystko co wymyśli Unia! (3)
Środki na armię obciąć żeby dopłacić do rowerów elektrycznych.
- 22 13
-
2024-07-07 08:40
Za duzo russpublikatv (2)
- 10 14
-
2024-07-08 12:23
Przyznajesz więc, że jesteś sterowany propagandą. Nikt z odrobiną rozumu nie łyka bredni komunistów z KOPiS, bo to taka sama banda i naprawdę się nie różnicie.
- 0 2
-
2024-07-07 09:24
genialne :D
Jedni socjaliści z EU wyzywają drugich ze wschodui vice versa xD
Ubaw po pachy i to za darmochę.
Piszcie jeszcze!- 12 3
-
2024-07-07 00:05
bardzo ciekawa obserwacja
Popieram Twoją opinię a propos siedzenia w korku, też by mnie to wkur... Ja natomiast wolę rower normalny bez spomagania silnikiem. Ale można połączyć jedno z drugim. Aby tylko prąd był tańszy w naszym kraju.
- 13 0
-
2024-07-06 21:32
(2)
Popieram! Rząd powinien dopłacać do tradycyjnych rowerów!
- 37 5
-
2024-07-07 21:01
A może na 1 komunie fundować każdemu dziecku rower za pieniądze podatników (1)
Typowo socjalistyczno- pisowskie myślenie, jedni mają zpierd..... i utrzymywać innych , bi im się przecież należy. Chcesz rower to sobie na niego zapracuj.
- 3 4
-
2024-07-07 22:23
Coś ci się w głowie pomieszało.
Zauważ, że dofinansować bezsensowne, nieekologiczne elektryki chce PO a nie PiS. Za 5 tysięcy możesz kupić 2 w miarę dobre rowery.
- 5 3
-
2024-07-06 21:23
(4)
Bo Niemiec musi zarobić. Rudy dostał nowe rozkazy od Scholza.
- 58 37
-
2024-07-07 21:06
Akurat jest tak że to polacy zarabiają najwięcej na niemcach
Najwięcej eksportujemy do Niemiec, włącz myślenie. Niemcy płacą do Unii najwięcej a my dotychczas dostaliśmy najwięcej.
- 3 7
-
2024-07-07 12:37
(1)
A Tobie Putin każe torpedować to przedsięwzięcie, tak ?
- 7 5
-
2024-07-07 17:09
Schola z Putinem interesy robią
USA również z Rosją...patrz uran ... A ty dalej żyj w swojej chorej lewackiej nieświadomości
- 7 1
-
2024-07-07 08:15
Tylko ze 90% komponentow do elektrykow to i tak pochodzi z Chin..
- 19 2
-
2024-07-06 21:01
i co z tego?
- 3 20
-
2024-07-06 18:38
Powiem tak: (12)
Mam nienajgorszego "górala", którego bardzo lubię do jazdy rekreacyjnej. Ale auta nie porzucę na rzecz roweru, na dojazdy do pracy. Jeśli miałbym elektryka, myślę, że byłaby to opcja. Jednak na elektryku większa szansa dojechać do pracy w miarę "świeżym", szczególnie jeśli ma się do pokonania trasę z dolnego na górny taras.
- 49 6
-
2024-07-06 20:44
kolejna 100mln od wałęsy.... wałesa wałes agdzie jest moje 100milionów?! (3)
- 17 8
-
2024-07-07 10:47
(1)
sam oddałeś rydzowi na "ratowanie" stoczni by pis (wtedy pc) miał co sprzedać!
- 10 6
-
2024-07-09 10:57
Dodadm
że te pieniądze do dzisiaj nie są rozliczone przez "o. dyrektora"...
- 1 0
-
2024-07-06 21:24
Pomroczność jasna je pochłonęła.
- 15 4
-
2024-07-06 19:39
(7)
W listopadzie też? Marcu, październiku? Gdy pada?
- 18 12
-
2024-07-08 09:01
A jak w listopadzie, marcu i październiku nie pada to co?
- 4 1
-
2024-07-06 23:46
(3)
Przejedz sie do Danii, albo Holandii, bez problemu setki tysiecy ludzi jezdza codziennie - takze zima. Bylem w Danii kiedys w lutym, przy 0-2 stopniach jezdzilem i bylo zadziwiajaco przyjemnie. Delikatny deszczyk tez nie przeszkadza. Wystarczy kurtka. Od tego czasu zadnego problemu by jezdzic zima nie mam, choc sniegu unikam.
- 16 8
-
2024-07-07 06:40
To jeździć , nie narzucaj innym tego (2)
wolnosc polega na wyborze. Utrata wybory jest tyrania.
- 17 4
-
2024-07-08 11:14
Zadałeś głupie pytanie i otrzymałeś poprawną odpowiedź.
Mianowicie że normalna pogoda nie ma wielkiego znaczenia bo na wszystko można zwyczajnie się ubrać. Nie wiem co w tej merytorycznej odpowiedzi odczytujesz jako próbę wmuszenia Tobie jazdy rowerem.
Zupełnie jakbyś używał pogody tylko jako wymówki.- 3 1
-
2024-07-07 09:33
A czy ktokolwiek Ci to narzuca?
Przecież zakup roweru i jazda na nim to nie obowiązek.
- 13 1
-
2024-07-06 21:48
No tak a w czym problem? Chyba, że jakąś ostatnią ciamajdą jesteś.
- 1 13
-
2024-07-06 21:43
Rekreacyjnie nie jeżdżę przy gorszej pogodzie
Ale są ludzie dla których rower jest podstawowym środkiem transportu, niezależnie od pogody. Widuję ich także w zimie. Są do tego odpowiednio przygotowani (ubiór). Więc, nie jest to niewykonalne. A nawet jeśli tylko od kwietnia do września zniknęłoby z ulic jedno auto więcej, czy to nie byłoby na plus?
- 21 4
-
2024-07-06 18:18
a na kogo głosowałeś/aś ?
dotacje już płyną
- 13 3
-
2024-07-06 17:38
Brawo
Sam miałem napisać taki komentarz po przeczytaniu artykułu
- 18 3
-
2024-07-06 17:29
(6)
elektryczny po wyczerpaniu baterii też jest tradycyjny. bardzo dobry program, lepsze takie coś niż dopłaty do mieszkań
- 14 44
-
2024-07-06 20:44
Chyba nigdy nie jechałeś rowerem elektrycznym po wyczerpaniu baterii to raczej mordęga a nie jazda
- 24 4
-
2024-07-06 18:19
(1)
elektryczny po wyczerpaniu baterii jest tragiczny w użytku
- 43 4
-
2024-07-06 21:02
za to przed wyczerpaiem jest dużo lepszy
- 8 12
-
2024-07-06 17:40
uhm... (2)
brawo że wiesz co piszesz - spróbuj wyłączyć wspomaganie w elektryku i nim jechać, nawet jak baterię wyjmiesz...
- 19 4
-
2024-07-07 09:16
Done that:)
Może nieco szybciej się człowiek męczy, ale to nie tak, że nie da się jechać. Zresztą powyżej 25 km/h jedziesz bez wspomagania. Nie ma wielkiej różnicy. Natomiast z jest po prostu łatwiej i przyjemniej się rozpędzać, potem jest normalnie. A to rozpędzanie się jest głównym obciążeniem w ruchu miejskim. I to dla wielu normalnych ludzi może być różnica na tyle duża, że zdecydują się przez parę miesięcy w roku dojeżdżać rowerem zamiast samochodem. Ja tak robiłem, zanim mi ukradli :)
- 7 2
-
2024-07-06 23:49
Ummm... Zero problemu? Jedzie się nim podobnie, jak endurówką, a ludzie takimi jeżdżą po szczytach gór.
- 2 3
-
2024-07-06 15:22
(2)
Bo koncernom się to nie opłaca i nie zgadza z głoszoną przez nie propagandą, że jakoby elektryfikacja jest jedynym sposobem na zatrzymanie zmian klimatycznych.
- 49 3
-
2024-07-06 17:49
(1)
światem rządzą widać elektrycy ;)
- 20 1
-
2024-07-06 18:20
politycy bo elektryk to już u nas był
- 13 1
-
2024-07-06 15:10
No i znowu ceny w górę! (17)
Każdy taki program pomocowy tak naprawdę pomaga producentom i sprzedawcom windować ceny.
Klient zapłaci tyle samo albo więcej z uwzględnieniem już tej 'pomocy'.
A my wszyscy płacimy później z naszych podatków na lobbystów, którzy 'przekonali' Posłów.- 808 7
-
2024-07-07 16:07
Odpowiedz (2)
A to przypadkiem nie jest z programu odbudowy który wkoncu otrzymaliśmy bo za rządów pisu nie mogliśmy na to liczyć. Teraz trzeba je wydać do 2029 r więc wymyślają różne dofinansowania co jest super. Proszę nie wprowadzać w błąd, jak się ktoś nie zna to się niech się nie udziela. Taki program pomaga sprzedawca coś zarobic bo ludzi nie stać na taki rower i dodatkowo powietrze i ziemia na tym skorzysta. Same plusy rządnego minusa ale zawsze się znajdzie maruda :)
- 1 7
-
2024-07-08 12:29
No Zienia na pewno, szczególnie przy produkcji akumulatorów do eko rowerów :)
Kolejny poroniony pomysł. Jak ktoś chce sobie kupić rower elektryczny, niech kupuje ale za swoje.
- 1 1
-
2024-07-07 18:51
no tak plusy elektryk ,ziemia skorzysta ? myślisz , że baterie się robi z powietrza ? :)
poczytaj ile trzeba zużyć energii do produkcji baterii i z czego się ją robi , planeta zyska , :))))
- 7 1
-
2024-07-07 11:30
dziekujemy donaldzie (2)
- 5 1
-
2024-07-07 13:50
(1)
Przecież PiS też rozdawał kasę, geniuszu.
- 2 4
-
2024-07-07 17:53
się w końcu zdecydujcie
czy ten wasz znienawidzony pis rozdawał czy nie rozdawał, bo znowu się kompromitujecie :D
- 2 3
-
2024-07-06 19:29
To kupisz w niemieckim sklepie po normalnej cenie i przyślą Ci bez mrugnięcia okiem.
- 5 13
-
2024-07-06 19:18
Bo ja wiem? Może trzeba kupować w dobrych firmach?
W pewnej firmie dostałem ofertę roweru normalnie kosztującego 14 tysięcy za 11,9 tysiąca... zaznaczając, że planuję zakup, jak dotacje zostaną uruchomione.
- 2 11
-
2024-07-06 18:36
Dokładnie (2)
Efekt będzie taki, że zamiast kupić elektryka w kraju sprowadzę go np z Włoch bo będzie taniej.
- 15 3
-
2024-07-06 19:55
(1)
A u nas w kraju produkują elektryki? Nie mylić ze "składają".
- 4 1
-
2024-07-06 20:05
Jeszcze jak
- 3 1
-
2024-07-06 18:21
"Nie wierzcie elektrykom"
Znacie to hasło Gdańszczanki i Gdańszczanie?
- 14 3
-
2024-07-06 17:06
W czym problem. Zobacz jakie są obecnie ceny a gdy ruszy dotacja a ceny poszybują w górę to temat można olać. A jak nie poszybują to można przemyśleć
- 8 1
-
2024-07-06 16:15
Bo teściu sprzedaje
To mu załatwią wyższe ceny. Tak działają politycy. Jaka to ekologia rower elektryczny? Jest bardziej eko niż zwykły?
- 32 0
-
2024-07-06 15:46
glosowales to masz (2)
brawo Ty
- 20 5
-
2024-07-06 18:02
Jak PO bedzie płacić
To wtedy kupię rower. Jak na razie to kolejna obietnica, jak te 100 na 100 dni. Z których nic nie wyszło
- 14 6
-
2024-07-06 16:54
przynajmniej cos mam a nie tylko wy macie
- 3 4
-
2024-07-06 19:50
Było by taniej (6)
Powinni w takim razie również dopłacać do adapterów przerabiających rowery na elektryki , było by to trzy razy tańsze i wiele starszych rowerów otrzymało by drugie życie .
- 209 7
-
2024-07-07 14:21
Ale tu nie chodzi by ludziom pomuc tylko by firmy podpompowac
Zaraz wyjda warkunki dotacji i się okaże się że tylko paru producentów słusznej opcji spełnia wymagania, do tego kryterium dochodowe, wykluczenie z doplat eMTB i mamy kolejny bubel.
- 5 1
-
2024-07-07 09:19
Dobrze zrobiona elektryfikacja gdy sam się na tym nie znasz
To ponad 4k. Może być więcej. Przy tym pułapie można rozważać sprzedaż starego i kupno nowego roweru
- 1 3
-
2024-07-07 00:00
Jak obserwuje, to te przerobki w wiekszosci sa nielegalne, albo przekraczaja moc zdecydowanie, albo umozliwiaja jazde bez pedalowania. To nie sa rowery zgodnie z prawem.
Panstwo nie moze doplacac do czegos co nie jest rowerem, taki rower musi miec certyfikaty, homologacje itp. Dwa, jak slyszalem z ta jakoscia chinczykow to jest roznie, najbardziej to obawiam sie baterii, tanie niskiej jakosci baterie sa rosyjska ruletka i nigdy nie wiadomo kiedy postanowi wybuchnac...- 5 4
-
2024-07-06 21:45
ue winna oplacic 100% przemiamu eneregtycznej
Uważam iż w proteście nikt nie powinien kupował tego Eco kłamstwa. Podobnie z panelami i pompami. Przestnmu kinsalowac dopóki UE nie pokryje 100% przemiany . Zielony lad wymyślony przez psychopatów.
- 8 9
-
2024-07-06 20:01
(1)
Do niczego nie powinni doplacac. To jest tylko po to zeby zalegalizowac duze przelewy do wybranych ludzi, ktorzy maja stanowiska w obdarowanych doplatami firmach. Taka wielopoziomowa korupcja udajaca legalne dzialanie bo naprodukowano przepisow, zeby nikt sie nie czepial i zeby nie trzeba bylo dodatkowo prać pieniedzy.
- 31 3
-
2024-07-07 14:23
Zdjeli by cla na chinczyki i po sprawie
Ide o zaklad ze chinczyki beda wyłączone z dopłat.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.