Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny
Każdy będzie mógł otrzymać dotację na zakup roweru elektrycznego, tak jak dziś np. na zakup paneli fotowoltaicznych. Dotacja wyniesie 50 proc. kosztów zakupu, ale nie więcej niż 5 tys. zł na rower elektryczny i do 9 tys. zł na elektryczny rower cargo. Rząd chce przeznaczyć na dotacje do zakupów rowerów elektrycznych aż 300 mln zł.
Rower elektryczny, którym jazda nie wymaga wielkiego wysiłku, często ten argument zbija. Ale tu pojawia się kolejny: cena. Zakup roweru elektrycznego to wydatek rzędu co najmniej kilku tysięcy złotych. Dla wielu osób, zwłaszcza starszych, to sporo. I właśnie im naprzeciw ma wyjść program dotacji do zakupu rowerów elektrycznych.
"Mój rower elektryczny" od 2025 r. Dopłata: 5-9 tys. zł
Wypłata dofinansowań ma ruszyć od przyszłego roku. Na razie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił do konsultacji projekt programu "Mój rower elektryczny". Według niego dofinansowanie ma sięgnąć 50 proc. kosztów, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego - do 9 tys. zł.
Co więcej, w części sklepów rowery niektórych marek już teraz można kupić na raty.
- Obecnie mamy promocję na raty 0 proc. na rowery BMC i Merida oraz części zamienne do rowerów. Raty zaczyna się spłacać dopiero po wakacjach, a oferta ważna jest do 31 sierpnia - informują przedstawiciele sklepu i serwisu rowerowego AkbiSPort - BMC Lab Gdańsk.
Rower elektryczny jest ekologiczny
- Celem programu jest uniknięcie niskiej emisji poprzez dofinansowanie inwestycji polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie, rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu - czytamy w projekcie rządowego programu.
Dofinansowanie tylko na nowy rower
Program ma obowiązywać w latach 2025-2029. Ma na to wystarczyć 300 mln zł budżetu, co przełoży się na możliwość zakupu ponad 46 tys. rowerów elektrycznych.
Dofinansowanie będzie można otrzymać wyłącznie na nowy rower, który nie został wzięty w leasing. Rząd zakłada, że będą o nie występować głównie osoby prywatne, ale nie są wykluczeni też przedsiębiorcy. Muszą to być jednak firmy, które zajmują się transportem drogowym towarów, działalnością pocztową albo kurierską lub wypożyczaniem sprzętu rekreacyjnego i sportowego.
Każdy rower będzie obowiązkowo oznakowany specjalną naklejką i trzeba będzie go zarejestrować na policji.
Kupujesz rower elektryczny? Zachowaj paragon
Co dalej? Do 18 lipca mają trwać konsultacje programu. Potem projektem ma zająć się Sejm. W pierwszej propozycji pojawiła się nawet data 1 lipca 2024 - rowery zakupione od tego dnia mogłyby podlegać pod dotację. To oczywiście mało prawdopodobne, ale niewykluczone, więc warto zachować paragon zakupu roweru elektrycznego nie tylko ze względu na gwarancję.
Ostateczną wersję projektu poznamy w ciągu najbliższych tygodni.
Miejsca
Opinie (366) ponad 20 zablokowanych
-
2024-07-06 21:50
Do pagórkowatego Trójmiasta OK. Inwestycja w chore zapasione spoleczeństwo
Promocja zdrowia i ruchu.
- 7 1
-
2024-07-06 21:57
Rower elektryczny EkO hahaah
Nic nie jest EKO a napeno nie rower elektryczny z akumulatorami sama ich produkcja i utylizacja to koszmar takie to eko heheh
- 9 0
-
2024-07-06 22:12
Od razu kupie
I wystawie na sprzedaż po paru miesiącach
- 4 0
-
2024-07-06 22:18
Mam sklep z rowerami elektrycznymi.
Podwyższyłem ceny o 3 klocki a dalej schodzą jak ciepłe bułeczki.
Zaradny- 10 0
-
2024-07-06 22:19
Pamiętam jak jeszcze 30 lat temu wszyscy szydzili z Chińczyków, że są biedni, pracują za miskę ryżu i jeżdżą rowerami po mieście, bo nie stać ich na samochody. Obecnie Chińczycy maja autostrady i własny przemysł motoryzacyjny, a my w Europie przesiadamy się na rowery.
- 11 1
-
2024-07-06 22:30
Pamiętam jak wszyscy krytykowali dotacje na elektryki w Gdynia a teraz gdy POKolewaki robia to samo Pokemony zachwalaja
jak zawsze gdyby równie taki sam szkodliwy pomysl wystawili by pisowce szczekali by ze złosci !!
Za te pieniadze powinni wybudowac drogi rowerowe ale to ten sam stan umysłu co w Gdańsku choc Powska patologia w Gdańsku zmarnowało 200mln na pseudforowerki i to nie dla mieszkanców ale na wyporzyczalnie tego złomu mevo!!- 6 0
-
2024-07-06 22:32
Z tą Panią pojechałbym na wycieczkę
Może być rowerowa
- 0 5
-
2024-07-06 23:11
No to rowery elektryczne podrozeją o 50% (1)
- 7 0
-
2024-07-06 23:57
i oto chyba
chodziło może jakieś lobby?
- 4 0
-
2024-07-06 23:14
Co za bzdura. (1)
Czemu na elektryki? Przecież je trzeba ładować prądem, który jest coraz droższy? Może lepiej na zwykle rowery? Bzdura i brak logiki.
- 8 1
-
2024-07-06 23:56
polityczna decyzja i nie ma nic wspólnego z ekologią. kompletna bzdura
- 3 0
-
2024-07-06 23:17
Beka kryzys firmy padają prąd absurdalnie drogi nie wiadomo czemu i dlatego właśnie wszystko będzie elektryczne gdzie sens logika
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.