Firma z Barcelony wskrzesi rowery Mevo
Hiszpańska spółka CityBike Global zostanie operatorem Mevo 2.0. Informację o wyborze najkorzystniejszej oferty Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot podał w... Wigilię. Za sześcioletnią obsługę systemu firma zainkasuje ponad 159 mln zł.
CityBike Global zaproponował Trójmiastu dostarczenie rowerów elektrycznych czwartej generacji - inteligentnie połączonych pojazdów, eliminujących potrzebę instalacji doków i terminali trzeciej generacji, zmniejszając w ten sposób koszty inwestycyjne i operacyjne. Pojazdy mają mieć zamki i systemy pozwalające na kontrolowane parkowanie w określonym obszarze lub standardowym stojaku rowerowym.
Czytaj także: Nowe rowery Mevo 2.0 na testach
W postępowaniu na obsługę nowego Mevo wpłynęły dwie oferty: City Bike Global SA z podwykonawcą Geovelo na kwotę 159 mln oraz Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy) na kwotę 365 mln zł. Komisja przetargowa oceniała oferty pod względem ceny (60 proc.) i przedstawionej koncepcji funkcjonowania systemu (40 proc.). Dodatkowo powołani eksperci rzeczowi i prawni zbadali oferty pod względem formalnym oraz zaoferowanej ceny. Biegły rzeczoznawca i komisja przetargowa ocenili zgodność rowerów z wymaganiami przedstawionymi w postępowaniu.
W świetle kryteriów oceny ofert ustalonych przez zamawiającego, oferta CityBike Global SA uzyskała najwyższą ocenę spośród złożonych ofert - 100 pkt.
- Po zbadaniu ofert, analizach ekspertów i prawników, a także po pozytywnej opinii biegłego rzeczoznawcy, komisja przetargowa zdecydowała o wyborze hiszpańskiej spółki City Bike Global SA, która jest już operatorem rowerów miejskich w Barcelonie, Paryżu, Helsinkach i Sztokholmie - mówi Jarosław Maciejewski, specjalista ds. komunikacji OMGGS.
Projekt rowerów dla Trójmiasta zakłada uruchomienie jednośladów z:
- akumulatorem o zasięgu do 100 km,
- w pełni automatycznym czujnikiem momentu obrotowego,
- transmisją pasową,
- niską wagą dzięki ramie ze stopu aluminium,
- przednim hamulcem tarczowym i tylnym hamulcem bębnowym,
- ochroną przed kradzieżą i wandalizmem (akcelerometr, alarm, śledzenie GPS).
Firma zamierza także zatrudnić lokalny personel liczący 47 osób, obsługujący 51 punktów ładowania, rozmieszczonych we wszystkich gminach.
Co więcej o Mevo?
Nowe Mevo ma być systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu - w Kosakowie i Kolbudach.
- System ładowania baterii będzie zdecentralizowany. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów. Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu. Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania - co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi). Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Wykonawca będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna - dodaje Jarosław Maciejewski.
Sposób używania systemu się nie zmieni
Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu. Bez zmian pozostanie również system zwrotu rowerów. Będzie można zwracać je, tak jak wcześniej, także poza stacjami. Każdy użytkownik będzie mógł zarezerwować rower na maksymalnie 10 minut. W trakcie wypożyczenia roweru, użytkownik będzie mógł skorzystać z opcji postoju. Rowery będą posiadać m.in. 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym) ze zintegrowanym hamulcem, opony z wkładką antyprzebiciową, a także koszyk o pojemności min. 10 litrów zabezpieczający mały bagaż z 5 stron.
Do dyspozycji użytkowników będą dwa rodzaje abonamentów: abonament miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 min jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 min na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł. Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 min. jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 min. na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower. Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 - przez 9 miesięcy 100 proc. floty, od grudnia do końca lutego 50 proc. floty.
Kiedy Mevo pojawi się na ulicach?
Zanim z rowerów będą mogli skorzystać zarejestrowani użytkownicy - 100 jednośladów trafi na testy wewnętrzne (w ciągu maksymalnie 14 miesięcy od podpisania umowy), które będą trwały od 10 do 21 dni. Po tym okresie, odbędzie się trwający minimum 3 tygodnie rozruch systemu, przy minimum połowie floty. W tym czasie użytkownicy będą mogli rejestrować się i korzystać z systemu bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Dopiero po pozytywnym zakończeniu wszystkich testów (w terminie maksymalnie do 17 miesięcy od podpisania umowy) zostanie uruchomione 100 proc. systemu i możliwość kupowania abonamentów.
- Jeżeli nie będzie żadnych odwołań do KIO i umowa zostanie podpisana w styczniu 2022 r., - to pierwsze rowery dla mieszkańców metropolii zostaną udostępnione najpóźniej na wiosnę 2023 r. - mówi Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo.
Umowa będzie podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.
- W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymuje zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze - kończy Jarosław Maciejewski.
Miejsca
Opinie (417) 8 zablokowanych
-
2021-12-25 15:41
Opinia wyróżniona
Pomylone role (22)
To miasto (Obszar Metropolitalny) powinno otrzymać środki w ramach zorganizowanego przetargu na udostępnienie infrastruktury miejskiej na świadczenie takich usług, a nie płacić takie ogromne środki za usługę.
Dobra organizacja lokalnego prawa pozwoliłaby na zorganizowanie takiego rozwiązania.- 239 30
-
2021-12-27 12:14
Tusk ma znajomych inwestorów w Katarze
- 0 0
-
2021-12-27 12:09
Ale to jest wielka inwestycja za państwowe pieniądze.
Charakteryzuje się tym że kilometr przejechany państwowym rowerem będzie zawsze droższy niż prywatnym Mercedesem z Panka- 2 0
-
2021-12-26 00:07
Ktoś ma zarobić, stracić mają mieszkańcy. (2)
Jakoś urzędniki nie dotują hulajnóg a chcą dotować rowerki. Widać nabrali chęci po poprzednim "świetnym Mevo". Nikt za nic nie odpowiedział no to mamy powtórkę.
- 16 3
-
2021-12-27 11:01
mieszkańcy zyskają (1)
przecież korzystanie z tego systemu nie będzie obowiązkowe, ale dobrowolne. Na pewno znajdzie się wielu chętnych. Zyskają nawet kierowcy, bo ci, którzy się przesiądą z samochodów na MEVO lub kombinację MEVO i transport publiczny, nie będą z nimi konkurować o przestrzeń miejską.
- 0 2
-
2021-12-27 17:56
lepiej by było obniżyć opłaty lokalne np. za wywóz śmieci
po 1-sze: dotowanie tego projektu idzie z budżetu miasta a do budżetu to niby skąd pieniądze wpływają ? - właśnie od mieszkańców, dlatego to mieszkańcy straca bo wszystko co jest dotowane z publicznych pieniędzy jest ekonomicznie nieuzasadnione, lepiej by było obniżyć np. opłatę za wywóz śmieci lub poprawić infrastrukturę wodną niż ładować tyle
po 1-sze: dotowanie tego projektu idzie z budżetu miasta a do budżetu to niby skąd pieniądze wpływają ? - właśnie od mieszkańców, dlatego to mieszkańcy straca bo wszystko co jest dotowane z publicznych pieniędzy jest ekonomicznie nieuzasadnione, lepiej by było obniżyć np. opłatę za wywóz śmieci lub poprawić infrastrukturę wodną niż ładować tyle milionów w rowerki...
po 2-gie: gdyby to się komukolwiek opłacało to dawno by już powstałaby firma prywatna i sama wszystko zorganizowała... jak z hulajnogami....
po 3-cie; możecie hejtować i zaklinać rzeczywistość a i tak czas zweryfikuje kto ma racje - jak z mevo_1 :)- 0 1
-
2021-12-25 23:21
Z takimi pomysłami idź do tego programu gdzie milionerom przedstawisz biznes plany (2)
Sukces gwarantowany
- 6 1
-
2021-12-27 10:33
(1)
42.000 za każdy rower (przez 6 lat) + 259PLN rocznego abonamentu na każdego użytkownika.
Z tym pomysłem jaki jest właśnie w podpisie jakby tam ktoś przyszedł to na pewno by wciągnęli :)- 1 1
-
2021-12-27 12:10
Jak na państwowe pieniądze powiedziałbym że nawet całkiem tanio
- 1 0
-
2021-12-25 18:34
Dokładnie tak.
- 3 1
-
2021-12-25 18:18
odpowiedź brzmi nie (3)
Właśnie tak nie powinno być - wtedy abonamenty byłyby bardzo drogie. Rower miejski to pewnego rodzaju zmiana zachowań transportowych, eliminacja części samochodów, dojazd ostatniej mili, uzupełnienie oferty przewoźników ZTM. Nikomu by się to nie opłacało na takich warunkach jakich ty postulujesz, mamy w końcu od tego hulajnogi już.
- 12 17
-
2021-12-27 12:49
hulajnogom się opłaca (1)
- 0 0
-
2021-12-27 14:52
bo nie ma zagrożenia jednej hulajnożalni sponsorowanej z podatków
cień Mevo paraliżuje (inicjatywy) nawet pod nieobecność Mevo
jak to monopol i jak to w kumunizmie- 1 0
-
2021-12-26 01:22
jakiej "ostatniej mili"?!
pogięło cię? ulegeś propagandzie, czy na niej korzystasz i żerujesz?!
taryfa Mevo promowała dojazd całej drogi, a Mevo nie było poprawieniem komunikacji publicznej, tylko jej najgorszym konkurentem.
wszystko wskazuje, że następne podejście będzie pod tym względem podobne.
"ostatniąjakiej "ostatniej mili"?!
pogięło cię? ulegeś propagandzie, czy na niej korzystasz i żerujesz?!
taryfa Mevo promowała dojazd całej drogi, a Mevo nie było poprawieniem komunikacji publicznej, tylko jej najgorszym konkurentem.
wszystko wskazuje, że następne podejście będzie pod tym względem podobne.
"ostatnią milę" wspierał by system zintegrowany taryfowo z komunikacją publiczną. a u nas nawet ta komunikacja nie jest zintegrowana sama ze sobą. nie tylko taryfowo, ale nawet rozkładowo. to karykatura metropolii.
względnie, "ostatnią milę" nieco promowała by gratisowa jazda wstępna, jak w taryfie Veturilo.
tymczasem, zrobiono wszystko, by te rowery pokonywały całą drogę. elektryczne, by nasze kaszubskie himalaje nie przeszkadzały, tylko abonament, by nie było okazjonalnych krótkich wypoźyczeń, bez wstępnego czasu darmo. kogo usiłujesz oszukać? bo siebie samego już oszukałeś, jak wyznawca AmWay- 21 5
-
2021-12-25 17:53
a co z poprzednią flotą? (2)
a gdzie kasa z kar?
- 27 4
-
2021-12-25 18:08
(1)
temat zamknięty
po co drążyć? :)- 14 5
-
2021-12-26 00:09
Przecież nie wszyscy stracili. Niektórzy DUŻO zarobili :)
Mogliście też wystartować w przetargu i wygrać :)
- 16 2
-
2021-12-25 16:13
A znasz takie miasto gdzie jest tak jak piszesz,? (5)
Czy tylko trollujesz
- 16 16
-
2021-12-25 23:07
(3)
Sprawdź Wavelo Kraków. Tam miasto płaciło 1 PLN za rower/mc w zamian za udostępnienie infrastruktury miejskiej.
Firma wdrażająca tę usługę rowerową na siebie brała wszelkie koszty oraz ryzyko dotyczące biznesu i dodatkowo wypłacała 1% procent przychodu (nie zysku) dla Miasta.
Niestety nie przetrwali najazdu hulajnóg na minuty.Sprawdź Wavelo Kraków. Tam miasto płaciło 1 PLN za rower/mc w zamian za udostępnienie infrastruktury miejskiej.
Firma wdrażająca tę usługę rowerową na siebie brała wszelkie koszty oraz ryzyko dotyczące biznesu i dodatkowo wypłacała 1% procent przychodu (nie zysku) dla Miasta.
Niestety nie przetrwali najazdu hulajnóg na minuty.
Gdyby wspomniane "prawo" nakladałoby np. na operatorow hulajnóg obowiązek zapewnienia w swojej flocie odpowiedniej proporcji rowerów to jedno i drugie miałoby szanse na powodzenie. Mogłoby byc to traktowane jako koszt korzystania z infrastruktury miejskiej (bez tej infrastruktury operatorzy hulajnóg nie mieliby szansy na start biznesu więc uzasadnionym jest poniesienie kosztu w przypadku czerpania korzyści)- 15 7
-
2021-12-26 12:15
Nie można takich rzeczy prawnie wymuszać (2)
- 2 9
-
2021-12-26 18:50
(1)
Jak to nie? Prawo jest po to, żeby regulowało zależności w społeczeństwie. Jeśli suweren stwierdzi, że taki zapis jest na jego korzyść to może taki zapis umieścić.
- 5 1
-
2021-12-26 22:54
nie takie prawa kaczyści wkręcali nam w ciągu poniżej doby
- 1 1
-
2021-12-25 16:42
tak ..Moskwa
tam najlepiej
- 8 9
-
2021-12-25 15:54
Opinia wyróżniona
Nie pojmuję! (27)
Skąd ten urzędniczy upór na "pół-elektryki"? Ja rozumiem - innowacje i te sprawy, ale wystarczyłoby uruchomić 10 procent rowerów elektrycznych, z możliwością korzystania z nich wyłącznie przez osoby uprawnione (seniorów, osoby niepełnosprawne), a cała reszta - zwykłe rowery. I już! Po kłopocie. Tanio, a innowacyjnie. Wygodnie i z pomysłem, a ekologicznie. I z gwarancją, że pół roku po uruchomieniu systemu znów nie będziemy żegnać Mevo 2.0.
- 218 72
-
2021-12-27 19:43
a ja pojmuję
póki nie zakupiłem sobie elektryka, to w ogóle nie miałem ochoty jeździć rowerem Łostowicką i po innych górkach. Wiek robi swoje.
- 0 0
-
2021-12-27 08:49
(1)
może dlatego, że 3City to miasto górskie? Podjedź pod Witomino, Morenę bez zadyszki i bez wstępnego treningu.
- 4 1
-
2021-12-27 14:44
no właśnie nie do tego celu powinien byc rower publiczny
pod gore i na duze odleglosci powinno sie jechac komuną
a z góry i na małe odległości wszechobecnymi, zintegrowanymi
taryfowo z komuną rowerami
inaczej nie trzeba być wieszczem, by zgadnąć KLapę 4.0- 1 0
-
2021-12-26 18:15
(1)
Korzystałem z Mevo załatwiając codzienne sprawy na mieście: Urząd Miasta, Urząd Wojewódzki, Konserwator Zabytków i wiele innych - szybki dojazd, choć problemy z Mevo były. Wygoda było to, że nie musiałem pedałować i się zmachać. Na umówione spotkania i w celu załatwiania spraw wpadałem bez cienia zmęczenia. Nie wyobrażam sobie tego używając roweru tradycyjnego a nie elektrycznego.
- 8 2
-
2021-12-27 12:52
to ty trzymałeś mevo zamnknięte w altance żeby ci nikt nie podprowadził?
upolowanie naładowanego to niezły wyczyn był momentami
- 1 1
-
2021-12-26 16:46
Bo mieszkamy w Trójmieście, gdzie są duże różnice wysokości (1)
Transport ma być łatwy szybki i przyjemny. To nie sport.
- 9 3
-
2021-12-27 10:29
To nie w tym mieście. Następny proszę.
- 0 1
-
2021-12-26 10:44
Gdynia to miasto wielu wzniesień (1)
Albo elektryk (chociaż mułowaty) albo żaden!
- 8 7
-
2021-12-27 10:28
No to żaden, będzie taniej. Dziękuję.
- 2 1
-
2021-12-26 09:04
(1)
Bo jest całkiem sporo wzniesień w trójmieście i na zwykłych rowerach niespecjalnie się komukolwiek chce pedałować żeby dojechać w te regiony, szczególnie przy dostępności hulajnóg. Taka charakterystyka miasta. Jeśli miasto miałoby wydać publiczne pieniądze tylko na obslugę dolnego tarasu to narazi się na olbrzymie i zasłużone niezadowolenie pozostałych mieszkańców.
- 20 7
-
2021-12-26 12:07
Jak sie komuś nie chce pedałować to elektrykiem też nie będzie jeździł pod górkę. Te głupoty powtarzane przez urzędników zweryfikowała praktyka, było Mevo i co rowery wjeżdżały na górę?... no nie. Nie wszędzie się one nadają i co z tego? Tramwaje czy SKM/PKM tez wszędzie nie występują
- 12 13
-
2021-12-26 01:16
nie wiem dla czego ale mam przeczucie że naładowany rower będzie trudno spotkać :P
- 19 3
-
2021-12-25 22:13
nie mogą być zwykłe rowery (9)
bo nie da się na nich tyle przekr... zarobić
- 23 9
-
2021-12-26 10:48
Nie, nie mogą (8)
Za duży obszar plus ukształtowanie terenu. Zwykły rower każdy może sobie kupić za grosze
- 16 10
-
2021-12-26 11:42
Jak autor powyzszego komentarza nie ma zielonego pojecia czym jest rower miejski (7)
Tower miejski nie służy do tego, rower prywatny. Główna zasada to brak konieczności jazdy w obie strony ta sama trasa.
Najpierw do pracy tramwajem. Potem rowerem na pociąg. Pociagie na spotkanie. Ze stacji końcowej kilometr rowerem do restauracji.
Następnie po kilku godzinach autobusem do domu i znowu ostatnie 2km rowerem miejskim.
Po to właśnie jest rower miejski. Nie, aby nim jeździć całość trasy, ale aby usprawnić tzw. "Ostatnią milę".- 12 3
-
2021-12-26 13:17
No, to wskaż "ostatnią milę" w obie strony pomiedzy (6)
ul. Zakosy na Siedlcach, a Witawą na Witominie.
- 10 4
-
2021-12-27 12:51
ale co to ma do rzeczy?
Rower miejski nie powinien być używany na 2-godzinne przejazdy. Szczególnie rower elektryczny.
Nie taka jego funkcja. Dokładnie opisałem główne przypadki zastosowań. Kilkukrotne, krótkie odcinki, aby sprawić, że komunikacja publiczna jest wydajniejsza. Najczęściej 1-2 km, do 5 km od czasu do czasu. Dłuższe przejazdy to margines.
rozwiń...Rower miejski nie powinien być używany na 2-godzinne przejazdy. Szczególnie rower elektryczny.
Nie taka jego funkcja. Dokładnie opisałem główne przypadki zastosowań. Kilkukrotne, krótkie odcinki, aby sprawić, że komunikacja publiczna jest wydajniejsza. Najczęściej 1-2 km, do 5 km od czasu do czasu. Dłuższe przejazdy to margines.
Nie mówiąc o tym, że jak ktoś chce jechać dziennie 30km w obie strony to lepiej kupić sobie odpowiedzi rower prywatny. Będzie wygodniejszy i szybszy.
To jakby ktoś zestawiał autobus i bolid formuły 1. Oba pojazdy, oba spalinowe, ale zupełnie inne cele.- 0 0
-
2021-12-26 23:04
(3)
nie znam obydwu par lokalizacji
ale spróbuję. wychodzisz z domu na Zakosy
i kupujesz jeden bilet jednoprzejazdowy na wszystko.
zjezdzasz za to rowerem (publicznym) do stacji skm
kolejką dojezdzasz (na tym samym bilecie do bodaj Redłowa
tam na tym samym bilecie wsiadasz w autobus na Witomino
a na Witominie z tymnie znam obydwu par lokalizacji
ale spróbuję. wychodzisz z domu na Zakosy
i kupujesz jeden bilet jednoprzejazdowy na wszystko.
zjezdzasz za to rowerem (publicznym) do stacji skm
kolejką dojezdzasz (na tym samym bilecie do bodaj Redłowa
tam na tym samym bilecie wsiadasz w autobus na Witomino
a na Witominie z tym samym biletem bierzesz rower (publiczny)
na tę Witawę. bilet powinien w granicach rozsądku pozwolić na
przejechanie tej drogi takze alternatywnymi trasami i środkami
komunikacji, np zakos od Wrzeszcza do Osowe z użyciem PKM.
ale to będzie możliwe dopiero jak cena będzie w rublach,
bo po inwazji ruskich. my sami nigdy tak nie damy rady, za trudne.
i niepolskie jak mówił pismatoł min spraw zagr- 3 1
-
2021-12-27 00:10
serio? (2)
skoro ma bilet na wszystko, to po co ma jeszcze płacić za rower?
- 4 3
-
2021-12-27 14:48
logiczne logiką kierowcy a nawet matematyka
taki logik dojeżdza do celu, parkuje od niego dwa kilometry
(tam był by przystanek autobusu, tam _powinien_ parkować furman)
a resztę zapycha z buta
bilet na wszystko to nie gwarancja ze przystanek bedzie blisko celu
ale tego nie odgadnie
-ludzik z zadem przyrosłym do furmanki
-a zwłaszcza urzędnik z cechą w/w- 0 0
-
2021-12-27 12:48
bo wszystko kosztuje pinionszki
jak zapłacę za fryzjera to mnie masażysta za darmo nie chce obsłużyć. Kto to widział.
ALbo zapłaci użytkownik, gdy korzysta, albo trzeba to finansować z podatków. Wszystkich.- 1 0
-
2021-12-26 21:42
A może od razu pomiędzy Sobieszewem a Oksywiem.
- 10 0
-
2021-12-25 21:03
nawet we Włocławku świetnie i bezproblemowo działa rower miejski (3)
Dlaczego działa? Trzy istotne cechy: same zwyczajne rowery, bez wydziwiania z elektrykami, które trzeba ładować, które nie radzą sobie na mrozie itd.; Rower można zostawić w dowolnym miejscu, więc nikt nie ma oporów żeby podjechać jeden-dwa przystanki czy zostawić rower pod klatką bloku. Wsiadasz, jedziesz, zsiadasz i zapominasz; Cena jest niska,
Dlaczego działa? Trzy istotne cechy: same zwyczajne rowery, bez wydziwiania z elektrykami, które trzeba ładować, które nie radzą sobie na mrozie itd.; Rower można zostawić w dowolnym miejscu, więc nikt nie ma oporów żeby podjechać jeden-dwa przystanki czy zostawić rower pod klatką bloku. Wsiadasz, jedziesz, zsiadasz i zapominasz; Cena jest niska, konkurencyjna z biletem autobusowym.
I co? No i okazuje się, że "włowerem" śmigają wszyscy: dzieciaki po szkole, dorośli do pracy, emeryci do sklepu. Można? Można.- 31 9
-
2021-12-27 08:49
Bo Wrocław jest płaski a 3City górzyste
- 5 1
-
2021-12-26 17:17
Powiedz jeszcze, że w autobusach są biletomaty.
- 8 1
-
2021-12-25 21:08
Może miasto Gdańsk powinno
poprosić magistrat z Włocławka o pomoc
- 30 4
-
2021-12-25 16:53
Elektryki to był podobno pomysł jednego z prezydentów.... tego który najbardziej nie lubi rowerzystów
- 4 12
Wszystkie opinie
-
2021-12-25 15:02
Hahahahah (6)
Tyle w temacie :)
Wesołych i spokojnych świąt wszystkim !- 75 9
-
2021-12-25 15:16
(3)
Tzn? Firma jest obecna w 400 miastach, Januszu. To jest b dobre rozwiązanie, jedno konto i można se jeździć w różnych krajach. Ale ty na dalej pewnie byłeś w Radomiu, bo bilety tanie
- 7 24
-
2021-12-25 15:21
(1)
W GD mieszka ok 470tys ludzi. Wiec ta kasa 159m starczy na zakup roweru dla każdej rodziny w GD i po sprawie.
- 17 5
-
2021-12-25 15:59
Obszar na, którym będzie działać rower miejski, to nie tylko Gdańsk! I nie sam Gdańsk zapłaci te 159mln. Kumasz?
- 8 8
-
2021-12-25 15:46
On wpisujący głupoty Nazywa się Tadeusz.
Nie szargaj mojego staropolskiego imienia: Janusz.
- 3 4
-
2021-12-25 15:48
Poznasz głupiego po śmiechu jego.
- 5 3
-
2021-12-27 08:34
tj reanimacja trupa
więc po co??? chyba kolejny wałek na odchodne się kręci...
- 0 0
-
2021-12-25 15:02
Czyli znowu rowery będą pływać w rzece (3)
- 88 10
-
2021-12-25 15:50
Pretensje możesz kierować do i**otów.
- 8 1
-
2021-12-25 15:57
raczej będą pocięte - aluminium
- 4 4
-
2021-12-25 21:54
Teraz Twoje dane głupi polakówu pojadą do Hiszpanii...
- 1 3
-
2021-12-25 15:02
dobrze gdyby podali ile rowerów Mevo 1.0 jeszcze jest na chodzie (4)
poza tym większość mogłyby stanowić zwykłe rowery. Tam gdzie trzeba jechać pod górkę już i tak używa się hulajnóg
- 80 13
-
2021-12-25 21:13
To juz zlom (3)
Po tylu latach akumulator można oddać na śmietnik
- 3 1
-
2021-12-25 22:43
taka prawda,- tak jak w telefonach, gwarancja jest tylko na pół roku, bo po 6mcach bateria traci 30/40% swojej pojemności (1)
- 1 0
-
2021-12-26 13:19
Kup sobie jakiś porządny telefon
A nie pierniczysz jak potluczony.
- 1 1
-
2021-12-26 13:19
Akumulator to jakieś 1000, 1500 zlotych.
A reszta?
- 0 0
-
2021-12-25 15:04
159 mln. (8)
Dziękuję.Wesolych Świat..
- 101 6
-
2021-12-25 15:53
Na budowę polskiego auta elektrycznego wydaliśmy 250mln zł, projekt porzucono. (7)
Został jedynie egzemplarz prototypowy, który nawet nie jeździ. Ale może to i lepiej, bo dzięki zburzeniu zbudowanej za dwa miliardy złotych elektrowni w Ostrołęce, nie mielibyśmy ich nawet jak ładować.
- 7 11
-
2021-12-25 16:13
Piszesz w skali kraju a nie miasta (5)
- 7 4
-
2021-12-25 16:21
To PiS budował elektrownię węglową w Ostrołęce. (1)
Budował i nie zbudował.
- 6 6
-
2021-12-25 16:42
ale co to ma do rowerów w Gdańsku :D
- 16 3
-
2021-12-25 16:37
Jak już to trzech miasti i mówisz, że bez karty mieszkańca nie będzie można pojechać tym rowerem?
Skoro tak to masz rację, kasa w błoto.
- 2 2
-
2021-12-26 08:26
deficyt miasta gdańska w 2022r ponad 700 milionów złotych ....jak oni to robią (1)
- 3 1
-
2021-12-27 11:10
o jakich "onych" piszesz?
zauważ, że wielu z nich to amatorzy centralizmu udający przeciwników "centralizmu biurokratycznego" występującego jakoby w Brukseli. Najważniejszy z nich ma bardzo długi nos.
- 0 0
-
2021-12-25 16:54
jeszcze niestety nie porzucono...
- 1 2
-
2021-12-25 15:06
w sumie cwierc miliarda na Mevo :-) (4)
Zamiast sprzedac prawa do obslugi Mevo i miec pewny zysk to miasto dalej wydaje gigantyczne pieniadze bez gwaracji na jakikolwiek zysk operacyjny. Firma ktora kasuje za obsluge jest juz zarobiona bez wzgledu jak system bedzie dzialal.
- 112 9
-
2021-12-25 15:56
Będzie to, co w Warszawie
Gdy 80% przychodu jest z miasta za sam fakt obecności systemu, to nikomu nie zależy by był on sprawny.
- 19 2
-
2021-12-25 16:18
Jest tak z prostego powodu
Znajomi ratusza zarabiają. O to chodzi w tym projekcie. Gdyby prywatnemu inwestorowi to się opłacało już dawno byśmy mieli rower miejski. Sęk w tym, ze patrząc na ukształtowanie terenu taki rower się w Gdańsku nie opłaca. Prywatne hulajnogi działają i zarabiają a wszystko za co się chwyci miejska kasa upada.
- 13 4
-
2021-12-25 16:51
Sprzedać prawa?
Przecież system bez dofinansowania był w Sopocie i nic z tego nie wyszło, a rowery nie były elektryczne więc koszty o wiele niższe
- 7 1
-
2021-12-27 08:37
bo łatwo wydaje się nieswoje
a i jakiś grosik wpadnie do kiermany jak dobrze zakręcisz tym kołem
- 1 0
-
2021-12-25 15:06
Że w Polsce ktoś jeszcze chce lokować kapitał (10)
Żal mi tych zagranicznych inwestorów. Polska to jednak wrzód na siedzeniu świata.
- 32 62
-
2021-12-25 15:11
Dzbanku oni nie lokują kapitału tylko zgarniają setki milionów
- 29 6
-
2021-12-25 15:12
Kapitał? Nikt nie lokuje kapitału
Tylko czerpie zyski.
- 24 4
-
2021-12-25 15:31
Wyjedz po prostu
Bedzie lepiej dla wszystkich
- 14 8
-
2021-12-25 15:49
Wrzód to była Peło i jej czasy (2)
- 16 14
-
2021-12-27 11:10
(1)
Pomyśleć, że po 6 latach rządów dyletantów z PiSu, inflacji, aferach, korupcji, nagminnego łamania konstytucji, zapaści w służbie zdrowia, sądownictwie, edukacji i marginalizacji Polski na arenie międzynarodowej są ludzie, którzy wypisują tego typu komentarze. Nieprawdopodobne.
- 1 1
-
2021-12-27 23:41
Konstytucja Rzeczypospolitej łamał PO, czasy wyboru do Trybunału...
Nigdy więcej PO i słupów z Berlina
- 0 1
-
2021-12-25 16:21
Ktoś chce w Polsce lokować kapitał.
Ha,Ha,Ha, ostrzygą cię jak barana,jak zupełnego dzikusa.Zostaniesz w samych skarpetkach,a ty im będziesz ze łzami w oczach dziękował,bo nazwa cię Europejczykiem.Ha,Ha,Ha!
- 10 8
-
2021-12-25 16:39
Ależ oczywiście, że chcą.
Zagraniczne firmy żyją w tym kraju jak pączki w maśle, tylko polskiego przedsiębiorcę się gania jak psa.
- 15 2
-
2021-12-27 09:44
(1)
Nie myśl Gdańska z Polską. Tutaj dopiero jest dno.
- 2 0
-
2021-12-27 23:42
I POtologia
- 0 0
-
2021-12-25 15:07
Znowu kasa do kieszeni urzędników (6)
a rowerów nie będzie. Zamiast poprosić o pomoc rząd Zjednoczonej Prawicy, który skutecznie wskrzesił w TVP darmowe PKSy na terenie każdej gminy w Polsce, aby zwykli ludzie mogli dojechać do kościoła oraz zbudował od zera w PowerPoincie sieć kolejową z każdej wsi do CPK
- 64 30
-
2021-12-25 15:11
ty trolu zażywasz tylko TVBnienawisc bo wiedza sie od ciebie od bija jak od sciany (2)
- 10 13
-
2021-12-25 15:27
TVBnienawisc (1)
i to pokazuje poziom analfabety
- 6 6
-
2021-12-25 15:56
Pisane jezykiem trolu z rosyjskim
- 4 5
-
2021-12-25 15:51
Już nie wspominając o tym milionie aut elektrycznych Morawieckiego, które można ładować prądem z elektrowni w Ostrołęce. (1)
- 11 9
-
2021-12-26 10:12
dobrze że ty Chodzież możesz pojechać tym mevo i zobaczyć palmę w palmiarni
- 4 0
-
2021-12-27 07:42
"darmowe PKSy na terenie każdej gminy w Polsce"
taaa.... Chyba tych PKSów które są państwowe, czyli mała garstka.- 0 0
-
2021-12-25 15:08
(3)
Prawie 30 milionów rocznie... Już chyba lepiej by było przeznaczyć te pieniądze na publiczną komunikację zbiorową.
- 116 9
-
2021-12-25 22:09
publiczna komunikacja indywidualna jest lepsza niż publiczna komunikacja zbiorowa (2)
- 1 10
-
2021-12-27 07:43
(1)
no tak, to najlepiej ją zlikwidować i niech wszyscy przesiądą się do samochodów i utońmy w korku jakiego świat nie widział.
- 1 1
-
2021-12-27 11:13
nie ma to jak zdolność do dojrzałej refleksji
to, że coś (np A) jest lepsze od czegoś innego (B), to nie znaczy, że należy (B) zlikwidować. W przypadku systemu transportowego metropolii trójmiejskiej największe korzyści można uzyskać wspierając zarówno A jak i B, tworząc sensowne kombinacje: np. dojazd rowerem do stacji SKM, przejazd pociągiem SKM i pokonanie "ostatniej mili" rowerem miejskim typu MEVO. Warto sobie wyobrazić również wiele innych kombinacji lub sposobów poruszania się po mieście: indywidualnie lub "zbiorowo".
- 0 0
-
2021-12-25 15:08
(3)
Hulajnogi są w pełni komercyjne, świadczą podobne usługi transportowe, ale hurr durr walczmy z nimi, bo przecież rowerki za 159 baniek ważniejsze!! Socjalizm pełną gębą.
- 97 14
-
2021-12-25 15:14
to niema nic wspólnego z socjalizmem przeciwnie mevo nie bedzie za darmo tylko za grube miliony (1)
z kasy mieswzkanców i mieszkancy by skorzystac bedą musieli wydac tyle co na komercyjne hulajnogi !!Za to urzednicy lasa juz sie obdzielili
- 12 6
-
2021-12-25 18:38
Czyli socjalizm w czystej postaci
- 5 3
-
2021-12-27 07:44
hulajnogą daleko nie pojedziesz, drogi są często nierówne, łatwo się wywrócić. Poza tym, jazda hulajnogą z popularnych usług jest dość droga.
- 1 0
-
2021-12-25 15:09
Wskrzesi (5)
tylko po co?
- 83 12
-
2021-12-26 11:11
Żeby łynkąć chociaż 50-60 malonów
i po roku-dwóch się zwinąć z pełnymi kieszeniami
- 6 1
-
2021-12-27 09:52
Grek Zorba
2.0
- 0 1
-
2021-12-27 11:15
po to, b poszerzyć ofertę dostępnych sposobów poruszania się po mieście (2)
poszerzając wyobraźnię osób chorujących dotychczas często na samochodozę (trudność uznania prostej prawdy, że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście).
- 0 1
-
2021-12-27 12:56
Nie jest nim tez rower (1)
uniwersalnym sposobem jak komunikacja publiczna i własne nogi - i tylko to powinno sponsorować miasto. Miasto jest od komunikacji wspólnej, nie indywidualnej!
rower każdy sam sobie kupi
Rower nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście - ale do tego trzeba poszerzyć wyobraźnie osób chorujących na fanatyczną rowroze. Ich dziania już utrudniają funkcjonowanie komunikacji miejskiej.- 1 1
-
2021-12-27 16:01
owszem miasto i państwo powinno sponsorować rowery kosztem (zagranicznych) samochodów (przyczyn chyba nie trzeba tu wyjaśniać?)
ale masz wycinkowo rację, że miasto za nic nie powinno sponsorować rowerów kosztem komunikacji publicznej, a za taki numer powinno być pozwane do sądu, a właśnie tym jest mewo.
ale przez kogo pozwane? no i do jakiego sądu? nie tylko nasza metropolia jest karykaturą, bo nasza demokracja nawet bardziej. nie udała się nam niepodległość. zawsze mamy jakiś izm, a to komunizm, a to cmentarnoaferzyzm, a to kaczyzm. może my rzeczywiście na niepodległość nie zasłużyliśmy?- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.