• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia bierze się za trasy rowerowe

Michał Sielski
23 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Prezydent Wojciech Szczurek chce rozwijać ścieżki rowerowe, ale na razie pod tym względem nie może mieć powodów do dumy. Prezydent Wojciech Szczurek chce rozwijać ścieżki rowerowe, ale na razie pod tym względem nie może mieć powodów do dumy.

Z hucznie zapowiadanego planu rozbudowy dróg rowerowych w Gdyni na razie niewiele wynika, więc prezydent Wojciech Szczurek wyznaczył pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej.


Gdzie budować gdyńskie ścieżki rowerowe?


Został nim radny proprezydenckiej "Samorządności" Marcin Wołek. Ma przede wszystkim koordynować rozwój tras rowerowych w Gdyni, ale zajmie się także ich promocją.

- Możemy pochwalić się dobrymi trasami rekreacyjnymi w lasach, które trzeba teraz mądrze połączyć z trasami miejskimi. Poza tym trzeba szybciej wdrażać przygotowywane projekty - podkreśla Marcin Wołek.

I ma rację, bo na razie sieć gdyńskich tras rowerowych ma ogromne dziury. Wiele z dróg prowadzi donikąd, jak choćby ta w Orłowie, która mogłaby połączyć miasto z Sopotem, skąd przez Park Północny można dojechać do Gdańska. Brakuje jednak kluczowego fragmentu w okolicach redłowskiego klifu. I szybko nie powstanie.

- W tym roku nie zdążymy zacząć budować. Marzę, by udało się w przyszłym - przyznaje Marcin Wołek. Miasto nie ma bowiem szans na unijną dotację na budowę tej drogi, gdyż jest ona uważana za rekreacyjną, a nie miejską. Musi więc zbudować ją ze środków własnych.

Jest jeszcze szansa, by UE dołożyła do projektów budowy dróg pomiędzy ul. Piłsudskiego i Stryjską, wzdłuż Estakady Kwiatkowskiego pomiędzy ul. Janka Wiśniewskiego i Unruga, wzdłuż ul. Unruga od estakady do ul. Puckiej oraz wzdłuż Puckiej od Czermickiego do Kartuskiej.

Jeszcze w tym roku zostaną wybrane krytyczne miejsca na istniejących ścieżkach, które zostaną naprawione. W Gdyni nie pojawią się jednak znane z Gdańska barierki, które na newralgicznych fragmentach trasy - jak np. okolice przystanków autobusowych - odgradzają ścieżkę od ciągów pieszych. Zamiast tego w takich miejscach ma pojawić się lepsze oznakowanie.

Opinie (239) 7 zablokowanych

  • parkowanie rowerow (3)

    na sciezki rowerowe to poczekam cierpliwie, ale prosze o wiecej widelek do parkowania rowerow. przy Centrum Kwiatkowskeigo nie ma ani jednej, nie raz widzialam jak ludzie wjezdzaja do budynku, bo co maja zrobic?
    czy zaczepienie roweru o slup, lub lampe przy drodze jest dozwolone..bo trzeba sobie jakos radzic.

    • 6 0

    • Jak wam zrobią parkingi to bedzie płacz, że tylko przypiete koło zostało, bo ktoś rąbnął reszte,albo tylko przerzutki

      • 0 3

    • Nie widełki

      Do zamocowania roweru nadają się najlepiej takie barierki w kształcie odwróconej litery "U". W widełkach, tzw. łamikółkach, najczęściej łapie się tylko przednie koło, które w razie kradzieży jako jedyne zostanie.

      • 1 0

    • jestem przeciw "wyrwikółkom"

      ale zgadzam się, że systemowe traktowanie komunikacji rowerowej to nie tylko trasa rowerowa, ale możliwość pozostawienia (bezpiecznego) roweru, węzły bike & ride, czytelny system informacji dla rowerzysty.

      serdecznie pozdrawiam

      • 1 0

  • Rowery won z chodników na ulice (9)

    Z dzieckiem na spacer nie moszna pójść normalnie po chodniku bo pędzą rowery. Rowery na ulice a nie jeździć po kostkach przechodnią. Nie wiem kto to wymyślił chodniki są dla pieszych.

    • 4 21

    • (5)

      To Ty z dzieciakiem won na ulicę !!!!

      • 6 4

      • pedał nie rowerzysta (2)

        • 1 3

        • Do brze napisała - rowerzystka - !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Ja bardzo często zwłaszcza latem w sezonie jeżdziłam ścieżką rowerową różową z kostki z Gdańska do Sopotu wzdłuż plaż - po prawej stronie mijałam plaże,a bezpośrednio przy różowej ścieżce rowerowej po prawej jest z normalnej kostki promenada dla spacerujących, natomiast po lewej str hotele, smażalnie, bary, pola namiotowe, campingowe, i tak , jadę sobie w stronę Sopotu dosyć szybko po ścieżce rowerowej, za mną rowery, przede mną, mijam rowery, a tu nagle z pola namiotowego lezą jak święte krowy młode mamy z dzieciakami w wózkach, lub za rękę w stronę plaży, i nawet nie popatrzą w prawo i lewo, żeby stanąc i przepuścić rowery !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Kilkakrotnie wpadłam rowerem na wózek, czy babeczkę, na szczęście szybko nie jechałam, i jeszcze taka ma pretensje, a ja oczywiście nie pozostaję dłużna tylko też nawyzywam , bo mam rację oraz cięty język !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
          Won piesi ze ścieżek rowerowych !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 8 2

        • Rozbiegane bachory - matki na smyczy powinny je prowadzić - zwłaszcza obok ścieżek rowerowych wzdłuż plaż !!!!!!!!!!!!!!!!!!

          • 2 4

      • (1)

        Zastanów się dla kogo stworzono chodniki. Chyba w za ciasnym kasku jeździsz.

        • 1 1

        • Święte krowy na rowerach!!!

          • 1 2

    • madrala???

      A niby gdzie jezdzic?? po ulicach pełnych szalenców????

      • 1 0

    • (1)

      Najpierw naucz się poprawnie pisać a dopiero wypowiadaj się na temat rowerów.Jeśli chodniki są tylko dla pieszych to won piesi ze ścieżek dla rowerów. Koniec kropka.

      • 0 0

      • Chodniki

        sa dla pieszych. I tyle. Nie pasuje? Kup lyzwy.

        • 0 0

  • ASFALTOWE DROGI (3)

    prosze o tak dobre drogi rowerowe jak w Gdansku a nie przemalowanie biala farba starego chodnika

    • 13 1

    • pierwsze koty za płoty (2)

      kończona obecnie kładka pieszo-rowerowa w Redłowie posiada już asfalt. Podobnie krótki odcinek wzdłuż nowego parkingu w Orłowie. Gdybyśmy kontynuowali budowę nowych tras w kostce (nawet niefazowanej) to uznam to za swoją porażkę. Gdańsk pokazał, że można, więc obiecuję walkę o asfalt w Gdyni. Przygotowywane projekty to już w większości przypadków asfalt.

      serdecznie pozdrawiam

      • 0 0

      • Trzymamy kciuki :) (1)

        a tak wogóle to kiedy będzie ta kładka oddana do użytku?

        • 0 0

        • koniec września 2009

          to termin zakończenia prac budowlanych. następnie Powiatowy Inspektor nadzoru Budowlanego musi dokonać odbioru inwestycji. mam nadzieję, że nie potrwa to dłużej niż miesiąc, tak więc październik / listopad 2009.

          pozdrawiam

          • 0 0

  • porażka (2)

    Kolejny Szczurkowy pupolizacz dostał ciepłą posatkę... A i tak nic się nie zmieni, gadanie, gadanie, puste gadanie...

    • 8 1

    • miało być posadkę* ... ach ten pośpiech, sory za błąd ort.

      • 1 1

    • to funkcja społeczna,

      dziwi mnie ten brak odwagi cywilnej by podpisać się pod swoim komentarzem

      z pozdrowieniami

      • 0 0

  • NIECH KUPIA SOBIE CAŁE ŚCIESZKI ROWEROWE Z INNEGO MIASTA- jak wszystko z reszta

    • 0 2

  • Wierzę w fachowość p.Marcina i wiem, że nie popełni gdańskich błędów (9)

    Gdynia dała nam przykład jak można niewielkimi środkami finansowymi uruchomić wspaniałe ścieżki rekreacyjne w TPK, wiem, że to mało, ale od czegoś trzeba zacząć.
    W projektach gdyńskich należy uwzględnić to, że dziś posłowie chcą ułatwić życie rowerzystom i zamierzają tak zmienić kodeks drogowy, żeby jego przepisy były podobne do obowiązujących w krajach przyjaznych cyklistom. Jest nawet parlamentarna grupa ds. rozwoju komunikacji i turystyki rowerowej, która lobbuje i forsuje te przepisów. Liczy 41 posłów, a na jej czele stoi posłanka Ewa Wolak (z PO Wrocławia). To miasto, które szczyci się tym, że jest najbardziej przyjazne cyklistom i rozwojowi. Ministerstwo Infrastruktury widać też się zbiera i pochyla się nad projektem i omawia najważniejsze postulaty polskich rowerzystów. Ważne, aby jeszcze w tym roku znowelizować kodeks drogowy, tak by rowerzyści poruszający się po polskich drogach naprawdę czuli się bezpieczniej. Czy cała istota jest w tym, aby ścieżki rowerowe były wyasfaltowane??
    Moim zdaniem należy wyasfaltować tylko pół metra z lewej i z prawej ścieżki rowerowej a w środku normalny polbruk. Zmusi to rowerzystów do jazdy przy krawężniku jedną stroną(a nie tak jak w Gdańsku po całej ścieżce a na dodatek jeszcze rolkarzy. Na gdańskich ścieżkach rowerowych już nie mówiąc, że pobudowane są w miejscach gdzie nie jeżdżą rowerzyści to w tych wykorzystywanych jest "O" kultury (słownie zero) kultury psychofizycznej i drogowej. I aż człowieka gdzieś tam ściska, że tyle dla drogownictwa zrobił prof.Krystek i jego następcy z PG.

    Na dzisiaj Gdynia ma wiele do zrobienia w zakresie ścieżek, może zacząć od tego, aby były niższe krawężniki (ok.1,5 cm.) wyższe od 2-5 cm to już dla rowerów górskich dla nich mija się z celem budowa ścieżek transportowych.
    Na dodatek w Gdańsku ścieżki rowerowe są wspaniałym miejscem do parkowania samochodów.

    • 4 16

    • co za chora pokrecona logika psychopaty (2)

      lepiej nie budować scieżek bo mogą na nich parkować samochody.
      Jedź do lasu bo może jakieś nowe ścieżki wAM wyrosły i nierób bedzie miał kolejną okazje do szczerzenia zębów.

      • 1 3

      • Lubie super leśne ścieżki

        Mam obecnie Authora Basic-a ale dokupiłem amora Rock Shock Judy i w sumie jest ok. Mam 19" ramę, rama alu.
        Jakbym miał wiecej kasy to bym go rozbudował i pozmieniał to i tamto-ale narazie jestem zadowolnoy.
        No widzę ze dyskusja się ożywiła, oby tak dalej.....

        • 2 0

      • chora pokrecona logika psychopaty

        Ściema z chorobą przebrzmiała.
        Teraz nadszedł właściwy moment, żeby się w to pokrę/nasy/cone rowerowo w jego wizji logiki gdyńskich ścieżek, wbrew wszelkim pozorom, da się odnaleźć. ....

        Natomiast podstawową cechą prawdziwego psychopaty jest pragnienie władzy i dyktowania warunków.

        Więc koleś diagnoza nietrafiona:((
        Pudło

        • 0 0

    • (2)

      Krawężniki powinny być wysokości 0 cm równe z poziomem asfaltu.Nawet pół centymetrowe wymuszają zmniejszanie prędkości i niszczą obręcze kół łożyska itd itd.

      • 2 0

      • Masz racje, Gdynia TUUU się ŻYJJJE:)) (1)

        tak sobie kiedyś usiadłem przy ścieżce i patrze na tą bufonadę cyklistów. Wśród jeżdżących ponad 70% to górale, następnie 20% to trekkingi a tylko ok 7 % a 3% wyścigówki szosowe, które i tak jeżdżą normalnymi jezdniami.

        Pytanie, czy potrzeba Gdyni ścieżek rowerowych czy wystarczy miejsce na drogę publiczna po której i w połowie zmieści się trajtek a i pogotowie itd.

        Gdynia to nie Gdańsk gdzie mają nadmiar terenów a nawet rozdają go za mieszkania. Gdynia to miasto prywatne a więc każda inwestycja musi być głęboko przemyślana.

        Priorytet to ścieżki rekreacyjne i rehabilitacyjne, a komunikacyjne to boczny wydzielony pas publiczny.

        • 2 0

        • obie kategorie tras są ważne

          ale nie ma co ukrywać, że system tras miejskich wymaga pilnych działań, również inwestycyjnych. powoli dostrzegam również zmianę wśród posiadaczy rowerów - rośnie liczba rowerów miejskich. A wysoki udział górali może wynikać również z faktu, że jeśli ktoś mieszka np. na Witominie to rower górski rzeczywiście się przydaje.
          pytanie czy Gdyni potrzeba nowych tras rowerowych - tak. dopiero gdy stworzymy spójny system będziemy mogli zobaczyć, że jest całkiem spory popyt na podróżowanie rowerem.

          z pozdrowieniami

          • 0 0

    • Śmiech na sali! (2)

      Jakie uruchomienie ścieżek w TPK? Na tych drogach, co sobie niczego nieświadome istnieją od przedwojny? Te 6 ławek i dwie wiaty to sobie urząd mógł darować- od lat tamtędy jeżdżę i nigdy nie czułem potrzeby skorzystania z wiaty. To jest zaśmianie się w twarz gdyńskim rowerzystom. To jest bezczelność. Te kilka ławek, znaczków na drzewach (które swoją drogą są miejscami źle umieszczone i niszczą istniejący od dawna istniejący system. Szkoda gadać.

      • 1 0

      • no nie przesadzaj dosypano żwiru i gliny

        ubito, poprawiono, a że zle oznakowane to też prawda. Jak jedziesz z rodziną to warto przycupnąć wypić herbatkę w miłym otoczeniu itd.

        • 0 0

      • ale to dzięki Administracji Lasów Państwowych

        udało się je oznakować i stworzyć z nich naprawdę fajny produkt. Kluczem jest powiązanie obu systemów (leśnego i miejskiego). Polecam weekend, gdy z wiat korzystają rowerzyści oraz spacerowicze.

        z pozdrowieniami

        • 0 0

  • Drogi między drzewami

    Jeśli chodzi o ścieżki rowerowe w lasach to władze Gdyni są mistrzami świata.
    Proponuję zamówić w Chinach kilka tysięcy tabliczek i poprzypinać je do każdego drzewa w lesie, potem to wszystko pomierzyć i okaże się że mamy najwięcej ścieżek w całej Europie. Ekipa Szczurka ma głowy nie od parady...

    • 15 0

  • "W tym roku nie zdążymy zacząć budować. Marzę, by udało się w przyszłym " (1)

    Panie Wołek, w przysżłym na jesieni po wyborach już Pana nie będzie w Radzie Miasta ani mam nadzieję także całej Samorządności.

    • 5 5

    • o tym zadecydują wyborcy

      a ja chętnie poddam się weryfikacji, co czynię od 1998 roku. Przy okazji potrafię podpisać się z imienia i nazwiska.

      pozdrawiam

      • 0 0

  • Prezydent Wojciech Szczurek chce rozwijać ścieżki rowerowe, ale (1)

    tak patrzę na rowerek prezyd. Szczurka i porównije do rowerka p.Adamowicza, to nieba a ziemia.

    Gdynia taka bogata a prezydent taki skromniutki rowerek posiada, aż mi go żal.

    • 4 1

    • Oczywiście rower górski przeznaczony jest dla osób w wieku od 7 do okoolo 40 lat ze ... Dla osób powyzej 40 roku zycia najlepsze sa rowery trekkingowe,

      • 1 3

  • głupawe sa te przepychanki gdańsk/gdynia

    prawdzieie sztachetowe klimaty :)

    • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum