Guzy rowerowe mają pomóc bezpieczeństwu
Na niedawno powstałej drodze rowerowej w centrum Gdyni, w okolicy skrzyżowania ul. 10 Lutego i Władysława IV, pojawiły się metalowe pierścienie wzbudzające zdziwienie rowerzystów i pieszych. Jak się okazuje, nie chodzi o podniesienie prestiżu drogi rowerowej poprzez udekorowanie jej w ten niecodzienny sposób, ale o poprawę bezpieczeństwa.
Będzie nowa ścieżka rowerowa na ul. 10 Lutego w Gdyni
Ozdoba, a może konieczność?
"Żeby było bardziej ślisko, jak popada śnieg", "żeby asfalt się nie rozwarstwiał i nie powstawały wybrzuszenia" - to jedne z wielu przypuszczeń, jakie wysnuli trójmiejscy rowerzyści. Okazuje się jednak, że metalowe "kapselki" nie są ani ozdobą, ani elementem wzmacniającym konstrukcję.
- Tzw. guzy rowerowe mają za zadanie wyznaczyć sugerowany tor ruchu dla rowerów w miejscach, gdzie na ciągu pieszo-rowerowym jest dopuszczony ruch mieszany (znak C-13/C-16 z poziomą kreską) - tłumaczy Jakub Furkal, oficer rowerowy Gdyni. - Taka sytuacja ma miejsce np. na ciągu wzdłuż ul. 10 Lutego między ulicami Szkolną i 3 Maja. Zlokalizowany w tym miejscu przystanek autobusowy z wiatą przystankową i odtworzony szpaler drzew zawężają całą przestrzeń, uniemożliwiając wyznaczenie szerokiego chodnika i odrębnej drogi rowerowej. Aby zachować ciągłość ruchu rowerowego i jednocześnie zapewnić bezpieczeństwo osób wychodzących z budynku, ważne jest, aby ruch rowerowy skanalizowany był dalej od budynku (bliżej jezdni). I właśnie takimi kapslami zostanie wyznaczony sugerowany tor ruchu dla rowerzystów.
Guzy drogowe ze stali nierdzewnej są wykorzystywane w branży drogowej do wyznaczania pasów, przejść dla pieszych, miejsc parkingowych czy granic między ciągami pieszymi a pasami ruchu kołowego. Są odporne na ścieranie i promienie UV, jak również na sól drogową.
- Joanna Skutkiewiczj.karjalainen@trojmiasto.pl
Opinie (124) 8 zablokowanych
-
2021-08-27 09:33
Jakie miasto takie drogi rowerowe buahaaa a wy dalej d..e glosujcie na sekte szczura (1)
- 3 2
-
2021-08-27 11:36
są lepsze niż gdańskie esy floresy na chodniku
przynajmniej szerokie i prosto prowadzone
- 1 0
-
2021-08-27 09:41
Nie prościej i taniej namalować odpowiednie linie, które wyznaczą tor jazdy? (3)
- 1 1
-
2021-08-27 09:43
Tak jest. Dużo farby w Gdyni, było, jest i będzie.
- 1 1
-
2021-08-27 09:54
To nie ma być tanio. Ma być drogo i ktoś z "układu" ma zarobić.
- 1 1
-
2021-08-27 15:52
NIe
- 0 0
-
2021-08-27 09:44
Guzy na mozgu poprzedzaja guzy rowerowe.
- 5 0
-
2021-08-27 09:45
a ja myślałem...
...że to są kołki, które trzymają asfalt w podłożu, żeby nie następowało wyboczenie
- 3 0
-
2021-08-27 09:53
Jedno jest pewne - te "guzy" były bardzo drogie
Pani dziennikarz Joanna Skutkiewicz oczywiscie nie zapytała, bo nie chce być męcząca dla ekipy rządzącej:))
- 6 1
-
2021-08-27 10:00
Co tak skromnie? Trzeba było z palladu zrobić.
Stać nas przecież. W Gdyni cena to sprawa drugorzędna.
- 2 1
-
2021-08-27 13:18
Układ koleżeński
Drogi nie buduje tylko ją psuje
- 1 1
-
2021-08-27 15:57
Powiem tak. W tej sprawie winien wypowiedzieć się lekarz psychiatra.
- 3 0
-
2021-08-27 17:20
Odwrotnie niż na Zachodzie
To szokujące,że zabiera się chodniki pieszym,by oddać je rowerzystom. Jak iść rodzinką chodnikiem?
- 2 3
-
2021-08-27 17:53
Oficer rowerowy, oficer ds buspasów. Może tak wyznaczyć oficera ds rozładowania korków w mieście.
Jego zadanie byłoby blokowanie id iotycznych decyzji tych dwóch pierwszych. W dodatku taki ten człowiek działąły w imieniu ogromnej większości mieszkańców Gdyni.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.