• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy więcej aut niż rowerów

szym
22 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (590)
Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody. Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody.

Choć liczba kilometrów dróg rowerowych na Pomorzu rośnie, to więcej gospodarstw domowych posiada auto (72,8) niż rower (62,8). Samochodów jest więcej i to mimo zachęt urzędników do korzystania z jednośladów czy komunikacji miejskiej oraz wprowadzania ograniczeń w parkowaniu pojazdów w ścisłych centrach miast.



Masz samochód?

Polska rowerami stoi. Przynajmniej jeżeli chodzi o ich produkcję. Gdański oddział Głównego Urzędu Statystycznego przywołuje dane Eurostatu, z których wynika, że nasz kraj był na trzecim miejscu pod względem wytworzonych jednośladów w 2022 r. Polskę wyprzedzają pod tym względem tylko Niemcy i Włochy.

Co ciekawe, kojarzona z kulturą jazdy na rowerze Holandia w tej kategorii wypada średnio: znajduje się w połowie europejskiej stawki.

W Polsce sukcesywnie rośnie także liczba kilometrów dróg rowerowych. Prym pod tym względem wiedzie Pomorze, a w regionie - Trójmiasto i okolice.

Z danych GUS wynika bowiem, że na koniec grudnia 2022 r. w regionie mieliśmy aż 1,6 tys. km DDR.

  • Najwięcej - bo ponad 216 km - w Gdańsku.
  • W Gdyni było to ok. 80 km,
  • z kolei w Sopocie - 22,6 km.

Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery. O ile w 2015 r. liczba gospodarstw domowych wyposażona w rowery była podobna do tej, które posiadały auta, o tyle w 2022 r. rozbieżność powiększyła się na "korzyść" aut.



Najbliższa okazja do tego, by samochód zostawić jednak w garażu, będzie w piątek, 22 września. Tego dnia wypada bowiem Europejski Dzień Bez Samochodu. To tradycyjne zwieńczenie Europejskiego Tygodnia Mobilności.

Dlaczego Dlaczego "tydzień mobilności" nie może trwać cały rok?

Tego dnia właściciele samochodów osobowych mogą zostawić swoje auta w garażach i podróżować bezpłatnie trójmiejską komunikacją miejską, mając do okazania - w przypadku kontroli biletowej - dowód rejestracyjny samochodu.

szym

Opinie (590) ponad 10 zablokowanych

  • Jakoś w tych wszystkich dyskusjach o rowerach (1)

    I wyciąganiu krajów takich jak Holandia czy Dania jako wzór do naśladowania jakoś pomija się dość ważny fakt, że w obu przypadkach są to niemal kompletnie płaskie kraje, gdzie pierwszy ma najwyższy szczyt ok. 322m, a drugi... tylko 173m. Taki kraj można objechać na rowerze bez przerzutek. A dla przykładu nasza Matarnia leży już na ok. 160m... sam Gdańsk wbrew pozorom jest jednym z miast gdzie różnice w wysokości nad poziomem morza są całkiem duże w porównaniu do innych miast. Dla większości ludzi pokonanie wzgórza 150m jest niemożliwe lub trudne, mam tu na myśli w szczególności dzieci, osoby starsze lub mające różne problemy zdrowotne. Sam jeżdżę na rowerze i mimo że taka trasa nie wydaje mi się bardzo trudna, to jednak ciągnięcie kogoś usilnie do jazdy na rowerze, gdzie nie mógłby się nawet po takiej jeździe umyć i przebrać po dotarciu do szkoły/pracy jest totalnym absurdem. Po za tym patrząc na mapę tras rowerowych Gdańsk to w większości niepołączone ze sobą odcinki rowerowe, czasami prowadzące donikąd, bo jakiś urzędnik miał taki kaprys z wytyczaniem ścieżek. Ich stan też mówi wiele, dlaczego ludzie nie wsiadają tak chętnie na rower. Do tego totalne wykluczenie rowerzystów w kontekście przewozu rowerów w komunikacji miejskiej. Może zabierzcie się za realną poprawę warunków, a nie żonglowaniem statystykami i płakaniem, że rowerów jest mniej niż samochodów. Mnie totalnie nie dziwi taka sytuacja.

    • 2 1

    • ewidentnie przesadzasz

      rowery można przewozić w wagonach SKM za darmo od 20 lat. Można je także parkować przy wielu stacjach SKM przymocowując je u-lockiem do stojaków. W miastach Szwajcarii i Austrii czy Norwegii (znanych jako kraje o bardzo płaskiej nawierzchni) liczba przejazdów rowerami jest dużo wyższa niż u nas. Rower wspomagany elektrycznie eliminuje większość problemów z urozmaiconą rzeźbą terenu. Nikt nikogo usilnie nie ciągnie do jazdy rowerem: promotorzy korzystania z rowerów domagają się jednak poważnego traktowania ich oczekiwań jeśli chodzi o rozwiązywanie np. konfliktów na skrzyżowaniach z ruchem kołowym lub warunkami dostępu do przystanków i stacji SKM.

      • 0 0

  • A to takie proste

    wystarczy łączyć za pomocą ulic osiedla budowane przez wszechmocnych. U nas nie można tak budować bo by nie było problemu. Drogi i ulice buduje się z podatku drogowego, a taki jest w paliwie. To może opodatkujmy rowerzystów na rzecz budowy dróżek rowerowych. Niech sobie jeżdżą po 40 km do roboty.

    • 0 1

  • Infradtruktura rowerowa ciągle nie jest na wystarczającym poziomie, żeby poruszać się zprawnie bez samochodu

    • 0 0

  • "Cov. Id. 19 ... 84"

    No i ... ? CO z tego ?

    • 0 1

  • W Bangladeszu (1)

    Jest pewnie więcej rowerów niż aut. Może to jest kierunek wyznaczany przez światłych urzędników i pseudo ekologów?

    • 0 1

    • Kierunek wyznacza Amsterdam i Kopenhaga: miasta najszczęśliwszych dzieci na świecie.

      porównanie z Bangladeszem świadczy jedynie o tobie, a nie o sensie prowadzenia dobrej polityki zrównoważonego rozwoju systemu transportowego 3miasta.

      • 0 0

  • "Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery"

    WTF???

    • 0 1

  • Komunikacja

    Wcale się nie dziwię. Stan komunikacji miejskiej w tym mieście jest tragiczny. Odcięli całe dzielnice i dla najbliższego przystanku jest 20 minut. W tym stare strupy z lat 70 tych jako tabor. Smród, brud i ubóstwo plus chamscy kierowcy. Jeszcze ludzie pchający się z czym?? - rowerami do tramwajów i SKM. Nie wspomnę o hulajnogach.

    • 1 1

  • Gdańsk

    Gdańsk, miasto wstydu komunikacyjnego i patodeweloperki.

    • 0 1

  • Przypadek czy trolling

    Na zdjęciu dwie panie jadące na rowerach przez przejście dla pieszych i podpis " Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody. "

    • 0 1

  • ważnym producentem rowerów w Europie jest Portugalia, ale w tekście na ten temat nie ma ani słowa

    Inną słabością tekstu jest brak wykazania się znajomością prostego faktu: rowerzyści nie jeżdżą wyłącznie lub głównie po drogach dla rowerów, podobnie jak kierowcy nie jeżdżą głównie lub wyłącznie po autostradach lub drogach "szybkiego ruchu" (na których i tak często stoją w korkach). Miasto przyjazne dla rowerzystów to miasto przede wszystkim realizujące program stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum od jeżdżących i parkujących samochodów oraz obciążające kierowców kosztami parkowania w centrum.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum