• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy więcej aut niż rowerów

szym
22 września 2023, godz. 07:00 
Opinie (590)
Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody. Choć infrastruktura rowerowa jest coraz lepsza, nadal wolimy samochody.

Choć liczba kilometrów dróg rowerowych na Pomorzu rośnie, to więcej gospodarstw domowych posiada auto (72,8) niż rower (62,8). Samochodów jest więcej i to mimo zachęt urzędników do korzystania z jednośladów czy komunikacji miejskiej oraz wprowadzania ograniczeń w parkowaniu pojazdów w ścisłych centrach miast.



Masz samochód?

Polska rowerami stoi. Przynajmniej jeżeli chodzi o ich produkcję. Gdański oddział Głównego Urzędu Statystycznego przywołuje dane Eurostatu, z których wynika, że nasz kraj był na trzecim miejscu pod względem wytworzonych jednośladów w 2022 r. Polskę wyprzedzają pod tym względem tylko Niemcy i Włochy.

Co ciekawe, kojarzona z kulturą jazdy na rowerze Holandia w tej kategorii wypada średnio: znajduje się w połowie europejskiej stawki.

W Polsce sukcesywnie rośnie także liczba kilometrów dróg rowerowych. Prym pod tym względem wiedzie Pomorze, a w regionie - Trójmiasto i okolice.

Z danych GUS wynika bowiem, że na koniec grudnia 2022 r. w regionie mieliśmy aż 1,6 tys. km DDR.

  • Najwięcej - bo ponad 216 km - w Gdańsku.
  • W Gdyni było to ok. 80 km,
  • z kolei w Sopocie - 22,6 km.

Nadal jednak mieszkańcy regionu wolą auta niż rowery. O ile w 2015 r. liczba gospodarstw domowych wyposażona w rowery była podobna do tej, które posiadały auta, o tyle w 2022 r. rozbieżność powiększyła się na "korzyść" aut.



Najbliższa okazja do tego, by samochód zostawić jednak w garażu, będzie w piątek, 22 września. Tego dnia wypada bowiem Europejski Dzień Bez Samochodu. To tradycyjne zwieńczenie Europejskiego Tygodnia Mobilności.

Dlaczego Dlaczego "tydzień mobilności" nie może trwać cały rok?

Tego dnia właściciele samochodów osobowych mogą zostawić swoje auta w garażach i podróżować bezpłatnie trójmiejską komunikacją miejską, mając do okazania - w przypadku kontroli biletowej - dowód rejestracyjny samochodu.

szym

Opinie (590) ponad 10 zablokowanych

  • mam rower i nie uzywam, tylko zagraca piwnice (3)

    • 16 6

    • (1)

      no i?

      • 1 1

      • no i rower jest bez sensu

        • 1 0

    • oddaj, ktoś się ucieszy!

      i nie będzie Ci zagracał

      • 0 0

  • Już dawno powinien być zakaz wjazdu diesli do miasta (7)

    Dlaczego miasto nie dba o zdrowie mieszkańców? Te złomy bez katalizatorów nie spełniają żadnych norm. To rozpylacze raka.

    • 8 36

    • (6)

      cały transport do sklepów to diesle ;) czy Ty wiesz, czego sobie życzysz?

      • 21 3

      • Widok elektryka dostarczającego towary do sklepów to poświęcenie na które jestem gotów. (4)

        Kurierzy już prawie wszyscy się przesiedli, więc nie ma problemu i z dostawcami.

        • 4 20

        • (3)

          uhm. Elektryczny TIR jadący do biedronki raz w tygodniu. A biedronek w Trójmieście setki...Pobudka... Tak jeszcze nie ma nigdzie na świecie

          • 16 1

          • I nigdzie na świecie nie ma jeszcze zakazu wjazdu dostawców do miast. (2)

            Ale spokojnie, dążymy do tego.

            • 4 1

            • wiele miast wprowadza strefy czystego transportu i rozwija system logistyki miejskiej (1)

              zakładającej wiele różnych rozwiązań. Centra wielu miast bywają dzięki temu stopniowo uwalniane od jeżdżących i parkujących samochodów z korzyścią dla wszystkich mieszkańców.

              • 0 1

              • powiedz jak centrum przy dworcu zrobić strefą czystego transportu

                tak od Gdańska do Gdyni?

                • 1 0

      • dlaczego piszesz nieprawdę?

        logistyka miejska ma coraz więcej substytutów dostawczaków napędzanych silnikami diesla, są one dostępne również w polskich miastach w coraz większej liczbie.

        • 1 0

  • (8)

    I bardzo dobrze ze jest wiecej aut. Przy takiej polityce sie obecnie stosuje niedlugo bedziemy chodzic tylko pieszo;/ Auta są potrzebne i wygodne. Jak ktos chce jedzic autem niech jezdzi, jak chce jezdzic rowerem ok, ale nie zmuszajcie ludzi do "przestawienia" sie z auta na rower.

    • 85 33

    • (1)

      szczególnie tak, jak w Gdańsku, gdzie wychodzi na to, że zmieniono zasady i teraz trzeba mieć kartę mieszkańca by z tego skorzystać i (!!!) nie trzeba mieć dowodu rej. auta, z którego się tego dnia rezygnuje...

      • 12 1

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • W tej chwili infrastruktura zmusza do jazdy samochodem.

      Trzeba dociągnąć ją do stanu kiedy każdy środek transportu będzie miał swoje miejsce, a wtedy wybieraj do woli.

      • 18 4

    • tak, ale (4)

      Jak ktoś chce jeździć autem i stać w korku niech stoi, a nie domaga się, żeby najwięcej środków z publicznych pieniędzy szło akurat na jego ulubioną metodę transportu. Zresztą, dobra i popularna komunikacja publiczna oraz gęsta sieć dróg rowerowych są dobre dla kierowców. Im więcej ludzi z nich korzysta, tym mniej ludzi jedzie samochodem i tym mniejsze korki i tym wygodniej, szybciej i przyjemniej dla kierowców. Trzeba tylko umieć to wszystko wypośrodkować. A z t ym na razie słabo.

      • 15 9

      • dokładnie tak! (3)

        Tramwaj nie ma żadnego priorytetu w ruchu drogowym i na każdym skrzyżowaniu stoi w korku jak samochody i cierpliwie czeka na zmianę świateł. Z całkowitego czas jazdy z pętli Świętokrzyska do Oliwy łączny czas stracony w oczekiwaniu na zmianę świateł to 1/3 całkowitego czasu przejazdu!!! Zmierzone stoperem. I to ma być promocja transportu zbiorowego?

        • 4 0

        • (2)

          Chciałbyś by na czerwonym tramwaj miał prawo wjeżdżać w przechodniów?

          • 1 3

          • Dlaczego tylko przechodniów? Samochody na skrzyżowaniach też, a nawet przede wszystkim :D (1)

            Zamieni stoper na klikacz i będzie z rozkoszą zliczał wszystkich przejechanych.

            Chociaż tak na marginesie, to mam wrażenie, że w Gdańsku światła zsynchronizowane są tak, żeby robić czerwoną falę zamiast zielonej. Podejrzewam, że tramwaje stoją w większości w tych samych miejscach, co samochody.

            • 0 0

            • stopniowo na wielu liniach wdrażane są rozwiązania skracające czas tracony przez tramwaje na skrzyżowaniach.

              • 0 0

  • U mnie trzy rowery i jedno auto

    Auto stoi w garażu cały tydzień, może czas go sprzedać ?

    • 8 4

  • To jest tylko wizytowka władzy w Gdańsku (5)

    Nie winiłbym użytkowników aut. Gdyby zbiórkom był bardziej atrakcyjny a ciągi rowerowe zrobione z sensem to automatycznie ludzie zamiast korków zaczęliby szukać innych opcji.

    Najważniejsze, że mamy festyny i nakładki z Lechem albo wielki nikomu niepotrzebny budzik pod Neptunem za nasze.

    Wiwat Ola!

    • 27 1

    • skoro napisałeś, co mamy, to ja dopiszę, czego nie mamy ;) : (2)

      np. nie mamy już 200 letniej palmy, nie mamy przepustowej jedynej głównej arterii Gdańska (bo zrobiono tam parkingi na jednym pasie (Oliwa) i ograniczono prędkośc do 50 jak na podrzędnych drogach), nie mamy planowanych dróg w dzielnicach (szczególnie południowych), które rozwijają się najbardziej i nie mamy (od ponad dekady) rozwiązania smrodu, który męczy już chyba 1/4 mieszkańców. Czekam na wybory i jakiegoś dobrego, nowego kandydata z innej linii (i nie Kacpra)

      • 8 2

      • o. właśnie dziś nowy artykuł się pojawił: druga szybka arteria zostaje właśnie spowolniona pięcioma nowymi przejściami naziemnymi, na Zaspie. Super :/

        • 2 1

      • jak na razie to wykazałeś się brakiem wiedzy na temat zależności między przepustowością a limitem prędkości

        przepustowość korytarza ruchu drogowego dla samochodów przy limicie prędkości 50 km/h jest większa niż przy limicie 70 km/h.- to są wyniki badań amerykańskich ekspertów inżynierii ruchu drogowego. Główną arterią Gdańska dla ludzi jest SKM (czekam na wymianę taboru i wzrost częstotliwości połączeń do taktu 5 minutowego). Dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska projektowane jest doprowadzenie linii SKM do Kowal - tylko takie rozwiązanie da szansę stworzenia szybkiego połączenia tych dzielnic z resztą Trójmiasta. Jak na razie Ty i Twój przedpiśca dali wyraz uzależnienia mentalnego od samochodów, ale niczego konstruktywnego w tych postach nie znalazłem.

        • 0 5

    • i tak byś narzekał, Polak który nie narzeka to dziwny Polak

      • 0 0

    • wielu ludzi znalazło już inne opcje niż stanie w korkach

      badania wskazują, że wielu ludzi wybierając rower wskazuje na oszczędność czasu

      • 0 1

  • Czy malowany na bruku kontrapas też klasyfikowany jest jako ddr (1)

    Czy tylko jako zaburzenie psychiczne decydenta?

    • 28 2

    • polecam kontrapas wzdłuż Parku Oliwskiego, ul. Opacka od Czyżewskiego do Pomorskiej (w dół). Dokładnie tak wymalowany, jak piszesz. Po dziurach, śmieciach i kałużach. Lepiej ich nie robić, niż w taki sposób.

      • 6 2

  • I doskonale. Na tym polega wolność. A ile samochodów ma (4)

    Schwab, Gates czy Soros?

    • 26 1

    • Oni traktują nas jak inny gatunek

      • 7 2

    • Hmm, faktycznie, ile każdy z nich ma 20 letnich szrotów po 20k sztuka? (2)

      • 1 4

      • Wiek auta - to nie ma nic do rzeczy!

        • 2 1

      • te sk..syny rozbijają się prywatnymi odrzutowcami które emitują jednorazowo tyle spalin co tysiąc samochodów

        • 0 0

  • Będziemy biedniejsi to będziemy mieli więcej rowerów (2)

    • 11 5

    • tak jak biedni Holendrzy i Duńczycy (1)

      kraje najszcżęśliwszych dzieci w Europie.

      • 0 5

      • To pakuj du.e na rower bierz meble na bagażnik, albo ramę i się tam wyprowadź.

        • 1 0

  • pokazuje i objaśniam (5)

    chodnik z nakazem jazdy po nim rowerem to nie żadna droga rowerowa. tego nie należy zaliczać nawet do infrastruktury rowerowej..... bez tych chodnikow nie mamy praktycznie nic. nie ma sie wiec czym chwalic.

    • 26 5

    • (2)

      Jedna jezdnia z mniej niż dwoma pasami w każdą stronę to żadna droga samochodowa!

      • 4 7

      • gupiś (1)

        • 4 3

        • tyś

          • 4 2

    • Zapraszam na Nową Warszawską lub Aleję Adamowicza (1)

      trollom na tym portalu nasze stanowcze NIE

      • 0 1

      • to za malo

        • 0 0

  • Kiedy rowerem nad lub pod obwodnica? (5)

    Przejedziesz?
    Od Matarni do Dąbrowy nie można przejechać pod lub nad obwodnica w bezpieczny sposób!
    Z Osowy nie da się wjechać do lasu, dojechać do Sopotu w ludzkich warunkach.
    Rowerem zajmuje to 15minut! Samochodem 50!
    Przekopać obwodnice w lesie. W dodatku zwierzęta nie mają gdzie przechodzić. Można połączyć obie sprawy!

    • 21 4

    • I co ile metrów takie tunele dla jaśnie pana wykopać? (3)

      • 3 4

      • Nie no, trochę racji ma.

        Obwodnica odcina od miasta południowe dzielnice i nie ma zbyt wiele możliwości jej przejścia/przejechania inaczej niż transportem samochodowym. W ogóle Gdańsk cierpi na zbyt małą ilość dróg łączących północ z południem. Nie każdemu pasuje jedna długa nitka komunikacyjna wzdłuż w postaci Grunwaldzkiej.

        • 2 1

      • Meduzo tyle i le potrzeba bedzie chocby ich miało byc 500 bo miasto jest dla ludzi anie dla szkodników w blachosmrodach

        • 1 1

      • Przejścia dla zwierząt powinny być co skupisko lasu

        A jak wieksza powierzchnia jak między Golebiewem a Osowa to 2
        Nie mowie o górnym dużym bo jest bardzo drogie ale o tunelu szerokości 2x2m i kilkunastu małych dla płazów, gadów i małych ssaków.

        • 0 0

    • Do Auchan na Osowie

      Musisz przejechać 1 przystanek bo nie dojdziesz z buta!
      Kto to wymyślił? A i tak korki więc szybciej by było piechota lub rowerem.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum