• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo 2.0. Podpisanie umowy 8 lutego

Joanna Karjalainen
3 lutego 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Nie ma już przeciwwskazań do podpisania umowy z nowym operatorem rowerów miejskich. Nie ma już przeciwwskazań do podpisania umowy z nowym operatorem rowerów miejskich.

Niedawno pisaliśmy o wniosku Nextbike, który został odrzucony przez Krajową Izbę Odwoławczą. Przedstawiliśmy w nim stanowisko poprzedniego operatora Mevo. Dziś publikujemy oficjalne stanowisko Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot, który odpiera zarzuty Nextbike. Już 8 lutego odbędzie się podpisanie umowy na nowe Mevo.



Poprzedni operator Mevo, Nextbike Polska SA, aż cztery razy odwoływał się do Krajowej Izby Odwoławczej. Choć już na początku dialogu konkurencyjnego, tj. wiosną 2020 r., OMGGS wykluczył z postępowania Nextbike Polska, Krajowa Izba Odwoławcza podjęła decyzję o przyłączeniu tego podmiotu do postępowania. Było to możliwe ze względu na lukę w polskim prawie zamówień publicznych. Ostatni wniosek został przez KIO odrzucony ze względu na uznanie spółki za podmiot nieuprawniony, ponieważ Nextbike Polska SA nie zdecydował się złożyć oferty w przetargu.

Mevo 2.0. Wniosek Nextbike odrzucony



Duże opóźnienie w procesie



Mimo wszystko odwołania Nextbike spowodowały znaczne opóźnienia w procesie postępowania, które OMGGS miał nadzieję rozstrzygnąć już pod koniec 2020 r.

- Zwracamy uwagę na to, że Mevo 1.0 zakończyło się niepowodzeniem z winy Nextbike Polska - zaznacza Jarosław Maciejewski z OMGGS. - Problemów we współpracy z wykonawcą Mevo było sporo. Kolejni prezesi Nextbike deklarowali kolejne terminy dostaw rowerów. Nie były one jednak dotrzymywane. Kluczowy był również problem z terminowym ładowaniem i serwisowaniem rowerów. W czasie realizacji projektu pogorszyła się też sytuacja finansowa firmy. Podczas gdy w maju 2018 r., kiedy rozstrzygany był przetarg na Mevo, akcje Nextbike warte były 130 zł, to w październiku następnego roku jedna akcja była warta już tylko 14 zł.
- Firma ta nie tylko nie wywiązała się z realizacji kontraktu na Mevo, ale również nie zwróciła części środków, które pozostały niewykorzystane na kontach użytkowników - dodaje. - Firma zobowiązała się na piśmie do zwrotu pieniędzy, ale w wielu przypadkach tak się nie stało. Od wielu miesięcy w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku oraz w Sądzie Okręgowym w Gdańsku trwają postępowania z wniosków OMGGS, dotyczące podejrzenia popełnienia przestępstw przez przedstawicieli Nextbike oraz o zapłatę kar umownych wynikających z umowy.

Cztery odwołania i pozew



Nextbike Polska SA zarzucała postępowaniu m.in. błędy formalne i techniczne związane z brakami w dokumentacji oraz funkcjonalności zaproponowanych przez nowego operatora rowerów. Według poprzedniego operatora rowery, które mają wyjechać na ulice Trójmiasta, nie zostały odpowiednio przetestowane. Poza czterema odwołaniami do KIO Nextbike Polska SA pozwała również OMGGS na prawie 10 mln zł.

Jak zaznacza Obszar Metropolitalny Gdańsk Gdynia Sopot, nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby podpisać umowę z nowym operatorem Mevo, jakim będzie katalońska spółka City Bike Global.

- Nieprawdziwe są twierdzenia, że postępowanie obarczone jest jakimikolwiek wadami - mówi Jarosław Maciejewski. - Podnoszony m.in. zarzut fałszowania referencji posiadanych przez City Bike Global jest absolutnie niezgodny z prawdą. Wszystkie zgromadzone dokumenty są autentyczne i nie budzą wątpliwości. Referencje zostały przez nas szczegółowo zbadane i potwierdziły posiadane przez wykonawcę doświadczenie. Wykonawca przekazał nam pełną treść korespondencji z urzędami i osobami odpowiedzialnymi za realizację projektów dot. rowerów publicznych w tych miejscach, które to ww. referencje wystawiły. Dokumenty przedstawione w postępowaniu to te same, niezmienione w żaden sposób dokumenty, jakie wykonawca otrzymał od osób je wystawiających.
City Bike Global obsługuje rowery m.in. w Limie w Peru. City Bike Global obsługuje rowery m.in. w Limie w Peru.

Firma z Barcelony wskrzesi rowery Mevo



OMGGS: zarzuty nie mają podstaw



Jak zaznacza przedstawiciel OMGGS, zarzuty dotyczące kwestii formalnych związanych z nowym operatorem nie mają uzasadnionych podstaw.

- Od momentu otwarcia ofert, tj. 26 lipca 2021 r., przez wiele tygodni komisja przetargowa oraz powołani eksperci badali wszystkie aspekty związane ze zmianami właścicielskimi firmy Marfina i City Bike Global. Zbadaliśmy wszystkie najdrobniejsze aspekty faktyczne i prawne, by mieć pewność, że dokonane zmiany korporacyjne pomiędzy spółkami rzeczywiście doprowadziły do przeniesienia na City Bike Global potencjału wiedzy, doświadczenia, jak również zasobów technicznych i osobowych, którymi Marfina legitymowała się, składając wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Jesteśmy w posiadaniu opinii prawnych potwierdzających prawidłowe działanie ze strony OMGGS.
- NB w restrukturyzacji zarzucał również, że biegły rzeczoznawca nie przetestował szeregu funkcjonalności roweru związanych z jego użytkowaniem - dodaje. - Pominięto fakt, że rowery były badane również przez komisję przetargową w tym zakresie, zgodnie z postanowieniami SIWZ [Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia - przyp. red]. Każdy z przekazanych przez wykonawcę rowerów był testowany przez kilka osób, pokonując dystans ponad 100 km na jednej baterii. Informacje te zawarte są w protokole postępowania, o czym Nextbike już nie wspomniał.

Podpisanie umowy 8 lutego



W najbliższy wtorek, 8 lutego 2022 roku, odbędzie się podpisanie umowy na nowe Mevo pomiędzy OMGGS a nowym operatorem rowerów.

Umowa będzie podpisana na okres 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo oraz Kolbudy i Kosakowo, które dołączają do projektu.

Nowe Mevo będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). Infrastruktura oraz rowery będące w posiadaniu OMGGS zostaną wykorzystane w nowym systemie. System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660).

Miejsca

Opinie (78)

  • do tego czasu bede mial wlasny elektryk

    • 0 0

  • Saga Mevo

    Mevo to juz prawie synonim nieudacznictwa i niekompetencji. Oczywscie wyłącznie dostawcy, bo urzędników mamy mądrych i wspaniałych. To nic, ze tylko w Trojmiescie nie ma roweru miejskiego to i tak cała Polska nam zazdrości takich urzędników.

    • 0 0

  • Wręczyli już sobie nagrody za Mevo 2?

    xD

    • 1 0

  • Mózgi nacji przegranej na krzyzu

    Ich mózgi są dawno sprzedane i lichwiarze na tym zarabiają

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum