• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower Mevo wystartował. Jak go wypożyczyć i ile to kosztuje?

Arnold Szymczewski
26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?

We wtorek 26 marca wystartował System Roweru Metropolitalnego Mevo. Do Trójmiasta trafiło na razie 1058 z 3353 rowerów wspomaganych elektrycznie. Podpowiadamy, ile kosztuje jazda tym rowerem i jak go wypożyczyć.



Czy będziesz używał roweru Mevo?

Po wielu miesiącach oczekiwania, we wtorek zaczął działać system wypożyczania miejskich rowerów pod nazwą Mevo. Docelowo będzie on największym w Europie systemem rowerów publicznych wspomaganych elektrycznie. Złoży się na niego 4080 sztuk jednośladów dostępnych na Pomorzu.

Na razie w Gdańsku do wypożyczenia jest 667, a w całym Trójmieście 1058 rowerów. Docelowo jednośladów będzie w Trójmieście 3353, czyli 86 proc. całej floty.

  • Do Trójmiasta w pierwszej "fali" trafiło 900 rowerów.
  • W czternastu gminach ustawionych jest 660 stacji Mevo.
  • Rower możemy odblokować m.in. za pomocą telefonu i zeskanowania kodu QR.

Rejestracja w systemie Mevo



Do systemu zarejestrować możemy się za pomocą strony internetowej lub przez aplikację. W formularzu należy podać takie dane, jak: imię, nazwisko, adres, pesel, numer telefonu oraz maila.

Aplikację na telefon najlepiej pobrać za pomocą strony internetowej www.rowermevo.pl. Zarówno w sklepie Google Play, jak i Appstore nie jest ona wyświetlana na pierwszym miejscu i możemy mieć niewielki problem z jej znalezieniem.

Po wypełnieniu formularza, na nasz adres mailowy przyjdą dwie wiadomości od nadawcy bok@rowermevo.pl Pierwsza z linkiem aktywacyjnym do konta - mamy 24 godziny na aktywację. Druga wiadomość zawiera dane do logowania w systemie Mevo, są to numer telefonu i kod PIN.

Swoje indywidualne konto w systemie Mevo musimy doładować za pomocą: przelewu internetowego, rejestracji karty płatniczej lub systemu Blik.

Jeśli w aplikacji lub na stronie internetowej nie wybierzemy żadnego z proponowanych abonamentów, rower będziemy mogli wypożyczyć jedynie w opcji "opłata minutowa" tj. 10 gr za każdą minutę.

  • Po przelaniu pieniędzy będą one widoczne na naszym koncie.
  • Do wybory mamy siedem rodzajów abonamentów.
  • Po zakupie abonamentu widzimy go w liście poniżej stanu konta.
Cennik roweru Mevo

  • 10 zł miesięcznie za 90 minut codziennego użytkowania
  • 100 zł za roczny abonament (90 minut dziennie)
  • 150 zł za roczny abonament (120 minut dziennie)
  • 10 gr za każdą minutę (bez abonamentu)
  • 5 gr za każdą minutę po wyczerpaniu czasu abonamentowego


Warto w tym miejscu dodać, że bateria w rowerze Mevo ma wystarczyć na pokonanie 60 km.

Warto przyjrzeć się cennikowi i pomyśleć, który abonament będzie dla nas najkorzystniejszy. Warto przyjrzeć się cennikowi i pomyśleć, który abonament będzie dla nas najkorzystniejszy.

Jak wypożyczyć i zwrócić rower Mevo?



Sposób znany wszystkim, którzy korzystają z samochodów na minuty, to zeskanowanie z pojazdu kodu QR w celu wypożyczenia go. W przypadku roweru Mevo jest dokładnie tak samo. Po włączeniu mobilnej aplikacji wyświetli nam się mapa z dostępnymi jednośladami, rower możemy zarezerwować na 15 minut (pierwsze 5 minut jest za darmo, ale każda kolejna minuta odciągana jest od naszego abonamentu) lub podejść do niego i zeskanować wspomniany kod QR, który jest umieszczony w tylnej części pojazdu. W przypadku, kiedy z jakiegoś powodu nie uda nam się zeskanować kodu, możemy w aplikacji wpisać numer roweru widoczny nad kodem QR. System automatycznie zwolni blokadę w rowerze, który będzie już gotowy do jazdy. Rower możemy także wypożyczyć za pomocą karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do czytnika w rowerze) lub kontaktując się z całodobowym Biurem Obsługi Klienta pod numerem 58 350 20 20.

Warto pamiętać o tym, żeby po zakończeniu jazdy odstawić rower w jednej ze stacji i ręcznie zaciągnąć blokadę - tylko ten sposób kończy nasz wynajem w systemie. Odstawienie roweru poza stacją skutkuje dodatkową opłatą 3 zł. Jeśli stacja jest przepełniona, w celu uniknięcia dodatkowej opłaty, należy odstawić rower najbliżej jak to tylko możliwe. Jeśli odstawimy jednoślad w odległości 10 km od najbliższej stacji, ale poza obszarem funkcjonowania Mevo, zapłacimy dodatkowo 50 zł.

- W przypadku ogromnie przepełnionych stacji, w sytuacjach, kiedy rowerów bedzie tak dużo, że GPS nie będzie już ich "przypisywał" do stacji będziemy interweniować z relokantami - mówi Dominik Makurat, Specjalista ds. promocji projektu System Roweru Metropolitalnego.

Opłaty dodatkowe w rowerze Mevo



Miejsca i obszary zaznaczone są na mapach kolorem czerwonym, w których nie możemy poruszać się rowerem Mevo, są to m.in.: zbiorniki wodne, brzeg morski, plaże i wydmy (wyjątkiem do poruszania się rowerem w strefie niedozwolonej, są drogi utwardzone). Warto dodać, że zwrot roweru w strefie niedozwolonej, to koszt w zależności odległości od najbliższej stacji od 450 do 1400 zł.

Rowerów nie można zostawiać w strefie oznaczonej kolorem czerwonym. Rowerów nie można zostawiać w strefie oznaczonej kolorem czerwonym.
Lista opłat dodatkowych jest długa. Oprócz tych już wspomnianych, znajdziemy również: transport roweru komunikacją miejską 50 zł, zwrot roweru w obszarze innym niż obszar funkcjonowania systemu Mevo 100 zł, przekroczenie 12 godzin wypożyczenia w zależności od taryfy od 200 do 300 zł, i w końcu kradzież, utrata lub zniszczenie roweru 12 tys. zł.

Zarabiaj z Mevo



Mimo, że koszt miesięcznego abonamentu jest niski, to na rowerze Mevo możemy jeszcze zarobić. W jaki sposób? Operator przewidział premiowany zwrot roweru do stacji Mevo, który został wypożyczony poza nią. Oznacza to, że gdy zauważymy rower poza stacją, możemy go wypożyczyć i zawieźć do najbliższej stacji Mevo. Każdorazowe odstawienie roweru na swoje miejsce, zasili nasze konto kwotą 2 zł. Łatwo więc policzyć, że jeśli w ciągu miesiąca, pięć razy wykonamy premiowany zwrot roweru, abonament wyjdzie nam na zero.

W związku z dużym zainteresowaniem rowerem metropolitalnym, utworzyliśmy specjalny adres mailowy mevo@trojmiasto.pl Zachęcamy do przesyłania waszych obiekcji i pochwał dotyczących funkcjonowania roweru oraz aplikacji mobilnej. Informacje dotyczące funkcjonowania roweru i aplikacji udziela Biuro Obsługi Klienta bok@rowermevo.pl

Opinie (1426) ponad 50 zablokowanych

  • W innych miastach nie trzeba podawać numeru Pesel (2)

    Więc czemu tu trzeba?

    • 16 1

    • bo jak jakiś kiep napisał to rower 4 generacji :)))

      • 3 0

    • Tu rządzi PO - zwolennicy ACTA2

      • 8 4

  • To niedobrze, że rowery nie będą przypięte do stacji na czas postoju. W nocy młodzież po alkocholu (3)

    będzie je przestawiała w różne dziwne miejsca, obstawiam głównie drzewa i wrzucanie do rzek i kanałów.

    • 9 0

    • lepiej zeby jes przestawiała, (1)

      będą przynajmniej zabawne zdjęcia - gorzej jak będą w nocy jezdzić po pijaku!

      • 2 0

      • Jeśli ktoś wypożyczy, blokada blokuje tylko koła, ale wrzucić do kanału można już bez wypożyczenia

        i bez ściągnięcia blokaday

        • 3 0

    • cóż tak miasto zarządziło

      • 1 0

  • Kwestia Odpowiedzialności Klienta - Poraża (2)

    Z jednej strony niby "obywatelski" środek transportu a z drugiej w praktyce nieograniczone pole do nakładania różnego rodzaju kar - bo jak udowodnić po roku że rower został zaparkowany w stacji prawidłowo i miał wszystkie akcesoria. Czyli niczym nie ograniczona swoboda kreowania "długów" klienta lub obarczania klienta z dewastacje której nie zrobił.

    Drugi problem to co z parkowaniem roweru przy przepełnionej stacji - mam jechać na Górny Taras Trójmiasta aby go tam zostawić? Przykładowo wieczorem w piątek ruch będzie generowany do centrum Gdańska i Sopotu. Co będzie po przyjechaniu do centrum i stwierdzeniu że wszystkie stacje są pełne?

    Regulamin jest tak napisany, że każda osoba która ceni swoja odpowiedzialność i ryzyka prawne nie podpisze się pod takim Regulaminem.

    • 12 1

    • radze robić zdjęcia przy zostawianiu (1)

      dowód że rower OK, poza tym ze zostawiony na stacji

      tak nie powinno być, ale to chyba jedyne zabezpieczenie

      • 3 0

      • To nie ameryka ze sad uzna Twoje zdjecie. OTUA stwierdzi ze zrobiles zdjecie i.... zaje*** rower. Tyle w temacie pl sadow

        • 5 1

  • Super, że ktoś z dobroci serca

    podarował mi możliwości użytkowania i utrzymania tych rowerów.

    To cudowne, że tyle dobrego jest dla mnie, zwykłego mieszkańca robione, za te śmieszne podatki, które opłacam i wcale się nie gniewam, że nikt mnie nie pyta o zdanie.

    Bo to by nic nie zmieniło, bo ja i tak pozostane Januszem w swoim 1,9 TDI, a wy moi dobroczyńcy pozostaniecie w swoich limuzynach.

    I tylko naiwniacy z radością stwierdzą, ze wszystko to z myślą o nich..

    • 4 0

  • Znowu cos dla mlodych

    A co miasto robi dla starszych, ktorzy nie sa biegli w elektronice?

    • 10 1

  • "Fajne" strefy niedozowolofne - wyglądają jak jakieś getta (3)

    Strefy niedozwolone chyba robił Warszawiak.

    I tak nie można wjechać na teren Uniwersytetu (wiadomo - Studenci nie jeżdżą na rowerach), na plaże w Sopocie (np. po to by w barze plażowym zjeść rybkę), ale można swobodnie wjechać na plażę w Orłowie.

    A najlepsze jest to, że z Osowej lub Matarni można jechać do centrum wyłącznie przez ul. Kartuską!!!

    Generalnie te strefy to przypominają bardziej getto.

    • 17 1

    • (1)

      Strefa niedozwolona oznacza, ze nie mozna tam roweru zostawic, przejezdzac przez te strefy mozna - zatem z Osowy do centrum mozna jechac ktoredy sie chce. Rower zas trzeba zostawic w miejscu dozwolonym.

      • 3 2

      • nie można jeździć po drogach gruntowych więc do Osowy nie dojedziesz.
        No chyba że spacerową ;)

        • 3 0

    • Możesz jeździć po strefie niedozwolonej, nie moźesz zwracać roweru.
      Poza tym, nie możesz jeździć po plaży
      Nie można też zostawiać rower w miejscach trudnodostepnych

      • 1 1

  • (5)

    Dla tych, którzy zapatrują się krytycznie na mewy radzę po prostu go wziąć i się przejechać tak jak ja to zrobiłem i nie żałuję, a zrobiłem to tylko z jednego powodu - nigdy nie jeździłem na elektryku i chciałem spróbować z ciekawości, a akurat musiałem jechać do sklepu do centrum Gdańska. Teraz zapłacę te śmieszne 10 złotych (czy abonament czy na minuty i tak wychodzi o wiele taniej niż tramwaj/autobus) i zrobię sobie wycieczkę na Wyspę Sobieszewską, do Pruszcza, do Tczewa, do Władysławowa (!)....
    Są tam różne różnice i niuanse - nie jest to zwykły rower! to elektryk i nici z mocnego ciśnięcia - ogranicza mechanizm napędowy - jest to pojazd miejski a nie do gór! ale przykładowo na most Siennicki bardzo ładnie daje radę z niemal 100 kilogramowym cielskiem ;)

    • 9 6

    • "[...] chciałem spróbować z ciekawości, a akurat musiałem jechać do sklepu .." - (1)

      - Cóż za szcześliwy zbieg okoliczności.

      • 4 1

      • Taniej od tramwaju i szybciej, bo teraz ze wsi Stogi do centrum z przesiadkami itd - a w ogóle to w skmach śmierdzi i co trzeci kaszle....

        • 2 0

    • Na te wycieczki to mocny power bank by się przydał (2)

      Żeby nie wyszły w połowie piesze

      • 2 1

      • (1)

        Nie, dojeżdżasz do jakiejś stacji po drodze i wymieniasz rower na naładowany.

        • 2 1

        • żebyś sie nie zdziwił jak wieczorem naładowanych rowerów nie znajdziesz

          • 3 0

  • Chcialbym sobie taki rower wypozyczyc, ale musze wiedziec wczesniej czy sa one bezglutenowe i weganskie??

    • 11 2

  • (2)

    Za mało tych rowerów.
    W Rumi na 23 stacje dostępne teraz 7 rowerów. Pod dworcem nie zdąrzyłem wypożyczyć, bo mi jakaś typiara spod nosa sprzątnęła. Na skrzyżowaniu Starowiejskiej/Dąbrowskiego ani jednego roweru, pod urzędem miasta był jeden, ale ledwo do ulicy Abrahama doszedłem to już ktoś wypożyczył. Najbliższy wolny dopiero na Świętojańskiej. Za daleko. Finał taki, że na Plac Kaszubski w Rumi piechotą doszedłem wzdłuż całej Starowiejskiej. :/

    • 7 0

    • ale szukałeś na aplikacji? to trzeba było zarezerwować

      • 1 0

    • od tego jest funkcja rezerwacji

      • 1 0

  • (1)

    Pozdrawiam posiadaczy Karty Miejskiej za 90zł miesięcznie!!!
    Chyba ostatnimi czasy szybciej się rowerem dojedzie niż porządnym tramwajem na czas!!!!

    • 2 1

    • "porzadny tramwaj" - masz na mysli te poniemiecki strucle, ktore nie ma dnia aby sie 3-4 nie popsuly?

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum