• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rower Mevo wystartował. Jak go wypożyczyć i ile to kosztuje?

Arnold Szymczewski
26 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?

We wtorek 26 marca wystartował System Roweru Metropolitalnego Mevo. Do Trójmiasta trafiło na razie 1058 z 3353 rowerów wspomaganych elektrycznie. Podpowiadamy, ile kosztuje jazda tym rowerem i jak go wypożyczyć.



Czy będziesz używał roweru Mevo?

Po wielu miesiącach oczekiwania, we wtorek zaczął działać system wypożyczania miejskich rowerów pod nazwą Mevo. Docelowo będzie on największym w Europie systemem rowerów publicznych wspomaganych elektrycznie. Złoży się na niego 4080 sztuk jednośladów dostępnych na Pomorzu.

Na razie w Gdańsku do wypożyczenia jest 667, a w całym Trójmieście 1058 rowerów. Docelowo jednośladów będzie w Trójmieście 3353, czyli 86 proc. całej floty.

  • Do Trójmiasta w pierwszej "fali" trafiło 900 rowerów.
  • W czternastu gminach ustawionych jest 660 stacji Mevo.
  • Rower możemy odblokować m.in. za pomocą telefonu i zeskanowania kodu QR.

Rejestracja w systemie Mevo



Do systemu zarejestrować możemy się za pomocą strony internetowej lub przez aplikację. W formularzu należy podać takie dane, jak: imię, nazwisko, adres, pesel, numer telefonu oraz maila.

Aplikację na telefon najlepiej pobrać za pomocą strony internetowej www.rowermevo.pl. Zarówno w sklepie Google Play, jak i Appstore nie jest ona wyświetlana na pierwszym miejscu i możemy mieć niewielki problem z jej znalezieniem.

Po wypełnieniu formularza, na nasz adres mailowy przyjdą dwie wiadomości od nadawcy bok@rowermevo.pl Pierwsza z linkiem aktywacyjnym do konta - mamy 24 godziny na aktywację. Druga wiadomość zawiera dane do logowania w systemie Mevo, są to numer telefonu i kod PIN.

Swoje indywidualne konto w systemie Mevo musimy doładować za pomocą: przelewu internetowego, rejestracji karty płatniczej lub systemu Blik.

Jeśli w aplikacji lub na stronie internetowej nie wybierzemy żadnego z proponowanych abonamentów, rower będziemy mogli wypożyczyć jedynie w opcji "opłata minutowa" tj. 10 gr za każdą minutę.

  • Po przelaniu pieniędzy będą one widoczne na naszym koncie.
  • Do wybory mamy siedem rodzajów abonamentów.
  • Po zakupie abonamentu widzimy go w liście poniżej stanu konta.
Cennik roweru Mevo

  • 10 zł miesięcznie za 90 minut codziennego użytkowania
  • 100 zł za roczny abonament (90 minut dziennie)
  • 150 zł za roczny abonament (120 minut dziennie)
  • 10 gr za każdą minutę (bez abonamentu)
  • 5 gr za każdą minutę po wyczerpaniu czasu abonamentowego


Warto w tym miejscu dodać, że bateria w rowerze Mevo ma wystarczyć na pokonanie 60 km.

Warto przyjrzeć się cennikowi i pomyśleć, który abonament będzie dla nas najkorzystniejszy. Warto przyjrzeć się cennikowi i pomyśleć, który abonament będzie dla nas najkorzystniejszy.

Jak wypożyczyć i zwrócić rower Mevo?



Sposób znany wszystkim, którzy korzystają z samochodów na minuty, to zeskanowanie z pojazdu kodu QR w celu wypożyczenia go. W przypadku roweru Mevo jest dokładnie tak samo. Po włączeniu mobilnej aplikacji wyświetli nam się mapa z dostępnymi jednośladami, rower możemy zarezerwować na 15 minut (pierwsze 5 minut jest za darmo, ale każda kolejna minuta odciągana jest od naszego abonamentu) lub podejść do niego i zeskanować wspomniany kod QR, który jest umieszczony w tylnej części pojazdu. W przypadku, kiedy z jakiegoś powodu nie uda nam się zeskanować kodu, możemy w aplikacji wpisać numer roweru widoczny nad kodem QR. System automatycznie zwolni blokadę w rowerze, który będzie już gotowy do jazdy. Rower możemy także wypożyczyć za pomocą karty zbliżeniowej (po dodaniu jej do konta użytkownika, przykładając do czytnika w rowerze) lub kontaktując się z całodobowym Biurem Obsługi Klienta pod numerem 58 350 20 20.

Warto pamiętać o tym, żeby po zakończeniu jazdy odstawić rower w jednej ze stacji i ręcznie zaciągnąć blokadę - tylko ten sposób kończy nasz wynajem w systemie. Odstawienie roweru poza stacją skutkuje dodatkową opłatą 3 zł. Jeśli stacja jest przepełniona, w celu uniknięcia dodatkowej opłaty, należy odstawić rower najbliżej jak to tylko możliwe. Jeśli odstawimy jednoślad w odległości 10 km od najbliższej stacji, ale poza obszarem funkcjonowania Mevo, zapłacimy dodatkowo 50 zł.

- W przypadku ogromnie przepełnionych stacji, w sytuacjach, kiedy rowerów bedzie tak dużo, że GPS nie będzie już ich "przypisywał" do stacji będziemy interweniować z relokantami - mówi Dominik Makurat, Specjalista ds. promocji projektu System Roweru Metropolitalnego.

Opłaty dodatkowe w rowerze Mevo



Miejsca i obszary zaznaczone są na mapach kolorem czerwonym, w których nie możemy poruszać się rowerem Mevo, są to m.in.: zbiorniki wodne, brzeg morski, plaże i wydmy (wyjątkiem do poruszania się rowerem w strefie niedozwolonej, są drogi utwardzone). Warto dodać, że zwrot roweru w strefie niedozwolonej, to koszt w zależności odległości od najbliższej stacji od 450 do 1400 zł.

Rowerów nie można zostawiać w strefie oznaczonej kolorem czerwonym. Rowerów nie można zostawiać w strefie oznaczonej kolorem czerwonym.
Lista opłat dodatkowych jest długa. Oprócz tych już wspomnianych, znajdziemy również: transport roweru komunikacją miejską 50 zł, zwrot roweru w obszarze innym niż obszar funkcjonowania systemu Mevo 100 zł, przekroczenie 12 godzin wypożyczenia w zależności od taryfy od 200 do 300 zł, i w końcu kradzież, utrata lub zniszczenie roweru 12 tys. zł.

Zarabiaj z Mevo



Mimo, że koszt miesięcznego abonamentu jest niski, to na rowerze Mevo możemy jeszcze zarobić. W jaki sposób? Operator przewidział premiowany zwrot roweru do stacji Mevo, który został wypożyczony poza nią. Oznacza to, że gdy zauważymy rower poza stacją, możemy go wypożyczyć i zawieźć do najbliższej stacji Mevo. Każdorazowe odstawienie roweru na swoje miejsce, zasili nasze konto kwotą 2 zł. Łatwo więc policzyć, że jeśli w ciągu miesiąca, pięć razy wykonamy premiowany zwrot roweru, abonament wyjdzie nam na zero.

W związku z dużym zainteresowaniem rowerem metropolitalnym, utworzyliśmy specjalny adres mailowy mevo@trojmiasto.pl Zachęcamy do przesyłania waszych obiekcji i pochwał dotyczących funkcjonowania roweru oraz aplikacji mobilnej. Informacje dotyczące funkcjonowania roweru i aplikacji udziela Biuro Obsługi Klienta bok@rowermevo.pl

Opinie (1426) ponad 50 zablokowanych

  • przetestowałem (1)

    Nie zrażajcie się pierwszą jazdą!
    Pierwszy wypożyczony przeze mnie rower, pomimo naładowania baterii do 80%, w ogóle nie wspomagał napędu. Pomyślałem że te rowery to jakaś lipa, ale dla porównania wypożyczyłem kolejny - no i dało się odczuć wspomaganie zwłaszcza pod górę. Minusem jest zbyt małe przełożenie, które nie pozwala mocno się rozpędzić.

    • 0 2

    • Toże nie można się za bardzo rozpędzić to atut zważywszy na słabe hamulce.

      • 1 0

  • Świetny (1)

    Rower jest fantastyczny na razie, wszystko działa bez zarzutu, a wspomaganie robi dużą różnicę przy jeździe pod górę! Czekam na więcej rowerów i cieszę się z tak dobrej inwestycji metropolitalnej, jest z czego być dumnym!

    • 5 7

    • z urzedu piszesz? jest tragiczny!

      • 6 2

  • (2)

    Stoją 3 rowery, wszystkie w aplikacji dostepne i wyłączone dźwignią w dół. Na jednym palą sie lampki z przodu i z tylu caly czas. Co to moze być.

    • 3 0

    • Lampki

      Dla bezpieczeństwa wszystkie mevo mają domyślnie cały czas włączone światła

      • 2 1

    • OC+

      Światła do jazdy dziennej.

      • 2 0

  • Drogi rowerowe pozamiatać!

    Piach, kamyczki, szkło, gałęzie, inne śmieci - to codzienność dróg rowerowych w Gdańsku. Poza tym dziury i wyboje. Budujemy te drogi ale ich nie utrzymujemy w dobrym stanie. Gdzie sens gdzie logika. Jeśli miastu brak kasy na dróżki rowerowe to niech lepiej ich nie budują bo wstyd.

    • 1 2

  • Dzisiaj mnie mevo o mało nie rozjechalo.

    Chodnikiem pędziło.

    • 6 2

  • Dostępność rowerów? (1)

    Z mapki stacji widać, że wiele z nich jest pustych, nie ma ani jednego roweru, szczególnie poza centrum Gdańska, Gdyni i Sopotu. Nie mówiąc już o Rumi czy Redzie.
    Czy ilość rowerów będzie zwiększana, żeby w każdej stacji był przynajmniej jeden rower?

    • 7 1

    • Rowery stoją tam, gdzie mieszkają ludzie - np. wracają nimi z pracy

      • 1 2

  • Wjechać na Cienistą... :)

    Bez zatrzymywania :) :) :) super!

    • 2 0

  • Ortopedzi zacieraja rece

    I kupuja dodatkowe ilosci gipsu na polamane rece, giry i rozbite glowy.

    • 1 4

  • Jestem pozytywnie zaskoczony!

    Dzisiaj miałem okazje pierwszy raz testować. Piszę, to jako rowerzysta dojeżdżający od kilku lat 'zwykłym' rowerem do pracy. Niestety mój rower wymaga pochylenia, co przy mojej kondycji pleców - jest średnio wskazane. Tak mogłem zmienić rower, ale szybkość przemieszczania jest dla mnie priorytetem. Teraz spróbowałem Mevo i myśle, że na jakiś czas się na niego przesiąde. Fakt, nie jest za szybki ale taki ma nie być raczej. Wspomaganie jest dobre, choć działa subtelnie w tle. Aczkolwiek pomaga. Siedzi się i jedzie dość wygodnie. W porównaniu do mojego, jedzie się nim jak czołgiem hehe. Jest masywny ale to zrozumiałe. Ma wiele wytrzymać. Także jak na pierwszy raz polecam!

    • 4 6

  • Odstawienie roweru

    Witam. Dzisiaj jadąc samochodem na ul. Gościnnej ok. 11.30 na stanowisku było 8 rowerów ładnie ustawionych w szeregu. Włączyłem aplikację i zaskoczyło mnie, że tylko 1 rower był zaparkowany poprawnie, a kolejnych 7 było poza stacją. Jest jakiś błąd w GPS rowerów lub naniesionego punku stacji. Ludzie odstawiają w dobrym punkcie i są kasowani 3 zł za odstawienie poza stacją.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum