• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe drogi rowerowe w Gdyni prawie gotowe. Czemu budzą kontrowersje?

Patryk Szczerba
15 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Miasto chciało, by na kładce zakazany był ruch pieszych. Po protestach rowerzystów, udało się przekonać urzędników do zmiany decyzji. Miasto chciało, by na kładce zakazany był ruch pieszych. Po protestach rowerzystów, udało się przekonać urzędników do zmiany decyzji.

Prawdopodobnie jeszcze w trakcie wakacji będzie można podróżować rowerem po drodze leśnej z Gdyni do Sopotu oraz estakadą rowerową z Obłuża. Urzędnicy przekonują, że obydwie inwestycje są potrzebne, choć kosztowne. Część rowerzystów jednak nadal jest przekonana, że w ogóle nie powinny powstać w zaproponowanym kształcie.



Co sądzisz o polityce rowerowej Gdyni?

Razem z budżetu miasta na obydwie konstrukcje przeznaczonych zostało blisko 13 mln zł. 10 mln zł pochłonęła budowa estakady rowerowej. Ponad 2,5 mln zł trzeba było zapłacić firmie MTM za budowę leśnej drogi rowerowej wzdłuż klifu. Rowerzyści już na etapie projektowania zgłaszali do obydwu inwestycji zastrzeżenia i propozycje innych, ich zdaniem lepszych rozwiązań. Ostatecznie praktycznie żadne z nich nie zostały uwzględnione.

Estakada rowerowa nigdy nie została w pełni zaakceptowana przez gdyńskie środowisko rowerowe. Istniejące chodniki na Trasie Kwiatkowskiego o szerokości dwóch metrów, według cyklistów wystarczają, by sprawnie przemieszczać się rowerem.

- Jako stowarzyszenie wielokrotnie podkreślaliśmy, że to niepotrzebna inwestycja. Po zapoznaniu się z projektem postulowaliśmy kilka zmian. Otrzymaliśmy pozytywną odpowiedź tylko w jednej kwestii - złagodzenia zakrętu od ul. Unruga. Ma to jednak zostać wykonane dopiero po otwarciu drogi, a więc po raz kolejny zostanie prawdopodobnie na jakiś czas zamknięta - wyjaśnia Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, który zaznacza, że przestał śledzić dokładnie postępy prac przy tej inwestycji.

Protesty związane z estakadą w związku z tym ucichły. 367-metrowa konstrukcja pomiędzy ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni a ul. Kontenerową zobacz na mapie Gdyni wciąż pozostaje dla cyklistów niedostępna. Powód? Zastosowany w projekcie przygotowanym przez pracownię Euro-Alians schemat łożyskowania był nieprawidłowy.

Potrzebne były zmiany i ponowne usadowienie konstrukcji kładki na łożyskach. Całość prac naprawczych kosztowała kilkaset tysięcy złotych. Finansowało je miasto, jednak do projektanta już zostało wysłane żądanie odszkodowania. Sprawą zajmują się teraz miejscy prawnicy.

- Nigdy nie liczyłam na to, że uda się tę sprawę załatwić bez skierowania jej do sądu. Na razie prawnicy miejscy pracują nad pozwem o odszkodowanie. Nic mi nie wiadomo, by oprócz tej usterki, cokolwiek złego działo się z konstrukcją - wyjaśnia Teresa Horiszna, naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta w Gdyni.

Prace mają się zakończyć za kilka dni. Prawdopodobnie w czerwcu rozpoczną się procedury odbiorowe, które mogą potrwać nawet dwa miesiące. Niewykluczone więc, że droga jeszcze w okresie wakacyjnym zostanie wreszcie otwarta.

Budowlańcy finiszują także z pracami przy budowie drogi wzdłuż nadmorskiego klifu, od Gdyni Orłowa do Sopotu. Nowa trasa będzie prowadziła nad Potokiem Kolibkowskim zobacz na mapie Gdyni, przez górną część klifu aż do schodów przy ujściu rzeki Sweliny. I w tym wypadku, kontrowersji w związku z jej kształtem, nie brakuje.

Rowerzystom nie podobał się zwłaszcza fakt, że 56-metrowa konstrukcja, która jest najdroższym elementem całej inwestycji miała być niedostępna dla pieszych.

- Działamy na własną niekorzyść, wpuszczając pieszych, ale naszym zdaniem wszyscy się na kładce pomieszczą. Urzędnicy chcieli wysłać spacerujących na mostek, który jest na całkiem innej wysokości, tuż przy samej plaży. To oznaczałoby, że muszą nadkładać 200 metrów drogi. Dzięki interwencjom udało się ten pomysł storpedować. Pozostałe dziesięć poprawek przygotowanych przez Rowerową Gdynię już jednak nie zostało uwzględnionych. - podkreśla Bosowski.

Wśród nich były zarzuty dotyczące niepotrzebnych schodów dla pieszych w środku Parku Kolibkowskiego, wyboru złej nawierzchnia, zaprojektowania zbyt ciasnych zakrętów i podjazdów. Idealnym rozwiązaniem, zdaniem cyklistów byłoby poprowadzenie drogi wzdłuż plaży, ale na takie rozwiązanie nie dał zgody Urząd Morski w Gdyni.

Protesty i próby wpływania na projekt oprócz udostępnienia kładki pieszym nie zrobiły na większości urzędników większego wrażenia. Kładka już jest na miejscu, a prace trwają zgodnie z planem i do końca maja powinny zostać zakończone. Później w ciągu dwóch miesięcy ma zostać dopuszczona do użytku.

- Przy tej inwestycji potrzebna jest taka sama procedura odbiorowa, jak przy estakadzie ponieważ kładka jest konstrukcją na wysokości - zaznacza Teresa Horiszna.

Oprócz zakończenia dwóch największych i wzbudzających emocje inwestycji w tym roku wybudowany ma zostać zadaszony parking dla rowerów w okolicach bulwaru Nadmorskiego, a także w innych siedmiu miejscach. W najbliższych miesiącach powstaną też nowe trasy, m.in. wzdłuż Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni, Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni, Kazimierza Górskiego zobacz na mapie Gdyni, od węzła Wzgórze do ulicy Redłowskiej. Na swoją kolej czeka też uzupełnienie trasy rowerowej wzdłuż ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni.

Czytaj też: W Gdyni powołano radę rowerową

Miejsca

Opinie (284)

  • toż to sarkazm i kpina (4)

    Ze też jeszcze nikt nie zgłosił tych szpecjalistów od tych ekranów budowanych przy autostradach w lasach do nagrody Nobla !!! . Ale wiecie co ?- w tej Uni to też muszą być niezłe gamonie i gagatki skoro na takie coś kase dają !.

    • 1 1

    • malkontent (3)

      To polscy bizantyjscy, carscy urzędnicy wydają unijną kasę na te badziewia, a nie urzędnicy z Unii. Mam nadzieje, że Unia w końcu zakręci kurek z pieniędzmi na głupawe polskourzędnicze inwestycje, jak się dowie na co są przeznaczane. Może wtedy te gogolowskie polskie urzędnicze łby otrzeźwieją i zaczną myśleć.

      • 3 1

      • A później Unia to zobaczy, poprosi o zwrot

        i będzie skomplenie, że Unia zła bo dali i zabrali.

        • 2 1

      • (1)

        unia zatwierdza projekty

        • 0 0

        • Trudno żeby Unia kontrolowała wszysctko w każdym calu

          A wątpię aby pokazywali projekty ścieżek, które kończą się na przystankach lub trawnikach. Albo pokazują projekty ogólne bez planów technicznych albo kłamią. Żaden zdrowy na umyśle człowiek, w tym dziecko, nie zatwierdzi ścieżki, która nagle się urywa, jak większość ścieżek w Gdyni. To wbrew logice i ekonomi.

          • 2 0

  • ile za godzine na takim parkingu rowerowym ?

    może samochodem będzie taniej przyjechać

    • 0 1

  • droga rowerowa (3)

    A dokończenie drogi rowerowej do chyloni?Teraz jadąc od strony estakady ul Unruga droga rowerowa kończy się ciutkę za terenami dawnych zakładów mięsnych na Obłużu leśnym,a dalej trzeba znów jechać ulicą.Po drugie postawiali na drodze rowerowej po obu stronach słupki ze znakami przejście dla pieszych komu to potrzebne?Wystarczyły by tylko namalowane pasy dla pieszych!

    • 0 0

    • to kolejny projekt z księżyca. (2)

      Z puckiej wjedziemy na separowaną drogę do Kartuskiej a tam czeka nas dwukierunkowa DDR po stronie Rossmana.

      "Wdzięczość" pieszych gwarantowana i strażników mandatujacych za przejazdy na drugą stronę gwarantowana.

      • 2 0

      • (1)

        ten kto to wymyslił jest chyba rąb.. ty nie widział chyba tłumów pieszych i samochodów na Kartuskiej w takim miejscu rowerzysta ma się poruszać jezdnią gdyż jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie

        • 1 0

        • Wymyślił to gdyński urzędnik

          jak każdą ścieżkę rowerową w Gdyni i jak każde światła. Jak jest każdy widzi.

          • 1 0

  • O ile dojazd z Obłuża estakadą mnie nie dotyczy

    to uważam za kompletną porażkę nie ukończenie jej na czas robót renowacyjnych estakady Kwiatkowskiego. Natomiast jestem bardzo rozczarowana efektem budowy trasy przez Kolibki. Dobrze wiedzieć, że taki piękny rekreacyjny kawałek nie jest dla mnie, rowerzystów w dziecięcymi przyczepkami ani kogokolwiek, kto ma węższe opony i słabo rozwinięty system przerzutek...

    • 11 0

  • UM wie najlepiej

    czego potrzeba obywatelom Gdyni. Żadne konsultacje nie są potrzebne. Jak ma być estakada rowerowa to będzie, jak ma być estakada w lesie to będzie, jak ma być infobox to będzie, jak ma być lotnisko ... itd.

    • 7 0

  • ponoć... (2)

    niedawno przeczytałam przypadkowo informację, że w niektórych krajach Europy Zachodniej rowerzyści muszą obowiązkowo jeździć w kaskach, muszą mieć wykupione OC, a rowery numery rejestracyjne tak jak motory. Ciekawe..., za kilka lat do nas pewnie też to dotrze. Ale co z małymi dziećmi, które jeżdżą po parkach, czyżby dla nich malutki numerek rejestracyjny?

    • 0 4

    • malutki rowerek

      A w jakich to krajach Europy Zachodniej jest obowiązkowe OC dla rowerzystów i obowiązek jazdy w kaskach, poza dziećmi?

      • 3 0

    • Media dużo piszą ale nie ma to nic wspólnego z rzeczywistością. Aktualnie w żadnym kraju nie ma obowiązku wykupowania OC a obowiązkowa jazda w kasku jest w Hiszpanii ale też nie taka jak opisują to media bo w mieście w kasku nie trzeba jeździć.

      • 4 0

  • kase sobie nabijaja urzednicy -reszta sie nie liczy

    A KIEDY SZANOWNI RADNI ZROBIA DROGE Z GDYNI_CENTRUM DO ORLOWA????????? chodniki rozwalone, szlaki konczace sie w polu!!!! oto polityka polskiego osla !!!!! SZCZUREK przejedz sie droga od Harcerskiej do Kasztanowej to zeby pogubisz!!!!! W GDYNI ZERO POMYSLUNKU maja te osly z UM

    • 2 1

  • NA TEJ ESTSKADZIE ROWEROWEJ NIKT NIE JEŻDZI. MIESZKAM OBOK I WIDZE ŻE JEST CIAGLE PUSTO. (1)

    tyle milionów poszło niepotrzebnie.

    • 1 1

    • nic dziwnego,

      jest jeszcze zamknięta :)

      • 1 1

  • może by tak zbudować tunel pod rogatkami na Chyloni a w głupoty inwestować na końcu.

    • 1 1

  • przejechałem się dziś śmieszką przy plaży z Orłowa do Sopotu (2)

    i dostałem zajadów ze śmiechu

    Zaczyna się koło Marysieńki, kanciaste kocie łby zmieszane z jakimś lepkim, ciemnoszarym ziemistym i miękkim czymś (nie wąchałem), wszyscy jadą obok, po gruncie

    dalej kamulce mniejsze, ale nawierzchnia jeszcze miększa

    mostki na zdjęciu nie łączą Gdyni z Sopotem, tyko Gdynię z.. Gdynią, a i tak trzeba potem sprowadzić rower by się doczłapać do utwardzonego wyboistego przedwojennego (?) asfaltu Mamuszki

    potem droga tak oddala się od brzegu, ze dałem sobie spokój, pojechałem scieżka gruntową brzegiem klifu, jak zawsze

    rynny do sprowadzania rowerów wzdłuż schodów w Sopocie płyciutkie
    przy wilgoci rowery będą się wysmykiwać i ludzie będą
    zasuwać pieszo po gruncie obok schodów, jak do tej pory.
    Albo jak to robią teraz samobójcze wycinaki w kaskach rogatych na ATBach...
    Schody drewniane w czasie deszczu - dostarczą robotę pogotowiu na Chrobrego

    Kupa spieprzonej i nikomu nie potrzebnej roboty.
    Lepiej już jak by zrobili kolejny pomnik.
    Może jak Niemcy zrobili swoim dwóm wieszczom w Weimarze?

    W Gdyni można by taką parkę sprawić Bocheńskiemu i Szczurkowi.
    Bocheńskiemu za "Dzieje głupoty w Polsce" Tom Pierwszy...

    • 3 1

    • A ja zawsze pisałem, że ścieżka rowerowa z Sopotu Kamiennego Potoku do Gdyni Orłowa (1)

      nigdy nie powinna przebiegać, ani brzegiem morza, ani przez lasek gejowski, gdyż są to tereny bardzo cenne krajobrazowo i przyrodniczo. Nie wszystko dziś trzeba zabudowywać, nawet jak ma to być tylko ścieżka rowerowa. Jak ktoś chce jechać z Sopotu do Gdyni rowerem, to może wjechać ul. Hugh Hefnera do góry do Al. Niepodległości i dalej wzdłuż Al. Zwycięstwa do Orłowa. Naprawdę szkoda pięknego zielonego terenu w centrum Trójmiasta.

      • 1 0

      • Aleją Niepodległości jeżdżę do pracy co dzień. Masz rację, "spacerowy DDR przy plaży" tu nie będzie miał takiej funkcji komunikacyjnej, jak Jantarowa w Sopocie i Gdańsku.

        I też jestem za tym by nie robić kiczowatych budowli w tym lasku. Teraz za późno, teraz to już plac budowy.

        Ale jak by DDR szedł po piasku, np po gumowym pasie transmisyjnym, to chyba było by bez szkód dla przyrody?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum