• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 30.08 mandat za szybką jazdę rowerem i hulajnogą

Joanna Skutkiewicz
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Za jazdę po chodniku z prędkością, która nie jest zbliżona do prędkości pieszych, rowerzysta będzie mógł dostać mandat od straży miejskiej. Za jazdę po chodniku z prędkością, która nie jest zbliżona do prędkości pieszych, rowerzysta będzie mógł dostać mandat od straży miejskiej.

Począwszy od 30 sierpnia 2021 roku, za sprawą nowelizacji ustawy, straż miejska i straż gminna zyskują nowe uprawnienia w kwestii kontroli ruchu drogowego względem użytkowników urządzeń transportu osobistego, rowerów i elektrycznych hulajnóg. Za jazdę po chodniku lub drodze dla pieszych z prędkością nie zbliżoną do prędkości pieszego oraz za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu będzie można dostać mandat.



Już od 20 maja obowiązują przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, regulujące status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Określają one m.in. którędy i jak szybko mogą poruszać się użytkownicy w/w pojazdów.

Hulajnogi elektryczne: nowe regulacje prawne i zasady korzystania



Czy uważasz, że rozporządzenie przyniesie pozytywny efekt?

Za sprawą rozporządzenia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 lipca 2021 roku, zmienione zostały przepisy dotyczące wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych mogą nakładać grzywny. Od 30 sierpnia 2021 roku strażnicy miejscy i gminni będą mieli uprawnienia do nakładania mandatów na kierujących rowerami, hulajnogami i urządzeniami transportu osobistego za nieustąpienie pieszemu i/lub za poruszanie się z prędkością większą niż zbliżona do prędkości pieszego na chodniku lub drodze dla pieszych.

Od 30 sierpnia 2021 roku użytkownicy hulajnóg będą mogli dostać mandat od straży miejskiej za zbyt szybką jazdę chodnikiem. Od 30 sierpnia 2021 roku użytkownicy hulajnóg będą mogli dostać mandat od straży miejskiej za zbyt szybką jazdę chodnikiem.

MSWiA: to dla bezpieczeństwa pieszych



Ponadto strażnicy miejscy będą mogli kontrolować kierujących m.in. rowerami i hulajnogami - zatrzymywać ich, legitymować i wydawać im polecenia dotyczące sposobu korzystania z drogi i używania pojazdu.

- Zasadne jest, aby strażnicy straży gminnych (miejskich) posiadali uprawnienia do nakładania grzywien w drodze mandatów karnych wobec uczestników ruchu korzystających z nowych pojazdów lub urządzeń nieprzestrzegających zasad wynikających z ww. ustawy - napisało MSWiA w uzasadnieniu nowych przepisów.
- Zakładanym rezultatem wdrożenia proponowanych zmian będzie wzmocnienie ochrony porządku publicznego w gminach posiadających straże gminne (miejskie), w tym zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, w szczególności pieszych, poprzez zapewnienie możliwości nakładania sankcji na uczestników ruchu naruszających zasady ustanowione przez nowo wprowadzone przepisy - dodano w ocenie skutków regulacji.
Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw i wejdzie w życie po 14 dniach od ogłoszenia, tj. 30 sierpnia.

Opinie (380) ponad 20 zablokowanych

  • Hulaj dusza

    Karać za przejechanie na czerwonym świetle.Nagminnie łamany przepis oraz obowiązkowe OC dla rowerzystów jeżdżą jak chcą wszystko w d.... mają

    • 0 2

  • Kolejna bzdura

    Co do jest za prędkość "większa niż zbliżona do prędkości pieszego na chodniku lub drodze dla pieszych" ? Kto określi jaka to prędkość? Będą z fotoradarami chodzić czy szanowny "pan władza" będzie na oko określał?

    • 5 0

  • po chodniku ok. popieram

    ..jestem aktywnym rowerzystą, uważam ze jesli już nie ma ścieżki i chcemy skorzystać, po chodniku należy jeżdzić wolno niewiele szybciej od pieszego tak żeby nie niepokoić i straszyć przechodnia, ponieważ to tez rodzi wrogość niechęć do nas rowerzystów i dostajemy rykoszetem .. zwyczajnie bywam tez przechodniem .. zwykła empatia.. korzystajmy z przestrzeni publicznej szanując się wzajemnie

    • 3 2

  • Dodatkowo kara za: (6)

    1. Brak oswietkenia- tyl przod- w czasie jazdy.
    2. Brak dzwonka ( to jak brak klaksonu w aucie)
    3. Brak lewego lusterka.
    4. Aktualny przeglad roweru ( karta gwarancji pojazdu).
    5. Uprawnienie do kierowania pojazdem- karta rowerowa lub prawo jazdy.
    6. Podstawowe odblaski na pojezdzie.

    Rejestracja roweru w wydziale ds. Komunikacji. Tablice. Kierunkowskazy umieszczone po bokach tablicy ( elektronika zasilana panelem fotowoltaicznym np. umieszczonym na nadkolu....a przede wszystkim dostosowane do jazdy sciezki rowerowe pieszo-rowerowe i rowerowe i odpowiedzialnosc drogowa kierujacego pojazdem.

    • 2 8

    • Modl sie, zeby ktos nie zapragnal niepelnosprawnych intelektualnie dodatkowo opodatkowac.

      • 1 0

    • no i obowiązkowo muszą 40tys wypadków rocznie powodować jak kierowcy dodaj (3)

      • 0 1

      • 20 mln kierowców jeżdżących po 10 tys km powoduje 40 tys wypadków (2)

        Rowerzyści spowodowali 1.4 tys w których zginęło 111 osób.
        Zakładając 1 rower na 50 samochodów na drodze (optymistycznie) - statystycznie rowerzyści też powodują sporo wypadków.

        • 1 0

        • z kąd ty wziołeś te statystyki ja rozcznie robie ok 4-5tyśna rowerze i przez 4 lata mojej jazdy miałem jak dobrze pamietam dwa małe zderzenia z rowerzystami co zajechali mi droge kilka ostrych hamowań przez hulajnogi ( udało się bez zderzenia ) i co najmniej kilkadziesiąd mocnych lub ostrych hamowań przez nieogarnietych pieszych ( na szczęscie udało się za każdym razem wychamowaćlub oninąc ) wchodzących na ścierzki rowerowe bez rozejrzenia się czy nikt nie jedzie ( nie chodzi mi o pasy które sa na ścieżkach chodz tam tez wypada upewnic sie czy ktos nie jest kilka metrow od pasów ) lub po prostu chodzących po scierzkach rowerowych bo w koncu chodznik nalerzy do nich. Wiec nie wiem kto dla kogo jest wiekszym zagrorzeniem rowerzyści dlapieszych czy piesi dlarowerzystów i dla siebie przy okazji.

          • 0 0

        • wypadek to jest wtedy dzbanie jak są ofiary w tej twojej grupie 20 mln kierowców masz starych pryków jeżdżących 1000 km rocznie są to bardzo bezpieczni kierowcy statystycznie rzecz jasna bo jak już wyjadą to strach się bać czasami co ci ludzie odwalają. Rowerzyści powodują mało wypadków z ofiarami a jak ktoś ucierpi to w 90% jest to sam rowerzysta

          • 0 0

    • To może przy okazji też pieszych każmy za :
      1. Wchodzenie na ścieżki z wyłaczeniem pasów
      2. Obowiązkowe odblaski ( w nocy jak ktoś siena ciemno ubierze w mrokucieżko gozobaczyć gdy nagle wyjdzie np. z za auta
      3. brak dowodu osobistegp przy sobie
      4. podstawowe przeszkolenie potwierdzone egzaminem że zna się przepisy ruchu drogowego ( w koncu przejscia po pasach czy poruszanie sie po chodniku to tez uczestniczenie w ruchu)
      5. wyrywkowe kontrole alkomatem bedąc na chodniku jest sie uczestnikiem ruchu wiec trzeźwość jest obowiązkowa.

      A teraz na poważnie zanim zaczniesz pisać głupoty najpierw popatrz w lustro i pomyś czy umiesz korzystać tego co masz na karku czy jest to tylko dla ozdoby i żeby się woda do środka nie lała jak deszcz pada

      • 0 1

  • Hulajnoga...

    ok. 10 km/godz, mandat ???

    • 0 2

  • A jak oni będą mierzyć tą prędkość?

    Dostaną fotoradary czy tak na oko? Może jakieś szkolenia jak ocenić czy ktoś jedzie 6, 8 czy 10km/h? A co znaczy "zbyt szybka" i "niedostosowana do prędkości pieszych"? Ile to jest zbyt szybko - 8km/h jak po chodniku idą szybko ludzie młodzi? 4km/h jak emeryci z kościółka? 2km/h jak dzieci stoją bez opieki na środku chodnika?

    Przecież to się nie obroni. Już widzę jak strażnik miejski, który jedyne co potrafi to wlepić mandat babci za sprzedaż pietruszki, będzie tłumaczył jak ocenił, że prędkość była zbyt wysoka i jaka konkretnie ;)

    • 4 0

  • Usain wyciąga pieszo 44,72 km/h

    Zatem to powinno być odnośnikiem dla sądów, skoro prędkość pieszego nie jest zapisana w kodeksie.
    Ktoś zaraz może powie że tradycyjnie przyjmuje się 6 km/h.
    Ale tradycja nie jest wykładnią prawa.

    • 4 0

  • Redaktor podaje błędne informacje

    Generalnie po chodniku nie wolno jeździć rowerem!! A policja na to nie zwraca uwagi. Nie wolno rowerzyście przejeżdżać po przejściu dla pieszych rowerekm. Rowerzysta powinien zejść z roweru i przepirowadzic go po przejściu!
    Jazda po chodniku jest dopuszczalna gdy:
    - towarzyszy się dziecku do lat 10 jadącemu na własnym rowerku. Nie więzionemu na specjalnym siodełku na rowerze dla dorosłego! I tylko jedna osoba a nie cała rodzinka.
    - gdy spełnione są jednoczesnie trzy poniższe warunki. 1. Chodnik ma odpowiednią szerokość. 2.panuja źle warunki pogodowe. 3. Na towarzyszącej jezdni pojazdy mogą poruszac się z szybkością powyzej 50 km/h. Zazwyczaj w obszarze zabudowanym dopuszczalna maksymalna prędkość to 50 km/h.
    Twórzmy więcej prawdziwych ścieżek rowerowych, a nie pseudo ścieżek,, które np co chwilę przezucane są z jednej strony jezdni na drugą

    • 4 0

  • Po co są hulajnogi

    Ja jestem osobą nie pełnosprawną i poruszanie na hulajnodze bardzo ułatwia mi życie bo mogę prziedostać się w dalsze miejsca bez problemów. W chwili obecnej kiedy Straż Miejska uzyska takie prawa to będą dawali mandat za mandatem 5ak jak to było za czasu kiedy mieli fotoradary. A hulajnoga nie sposób jest jechać 5 ja godzinę bo jest już źle równowagę utrzymać rozumiem, że trzeba wolniej ale powinna być to prędkość 15 na godzinę z zachowaniem szczególnie ostrożności i ustępowaniu pieszym pierwszeństwa ale też nie w każdym momencie bo jeśli mamy zachowywać się jak piesi to dlaczego myamy takie prawa że będziemy zawsze na przegranej pozycji. Troszkę nie składnie to napisałem, ale myślę że zrozumiecie.

    • 5 0

  • Wasza ankieta jest cokolwiek i**otyczna i tendencyjna.

    Jak w temacie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum