• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ogromne zainteresowanie rowerami Mevo

Arnold Szymczewski
29 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.

14 tys. zarejestrowanych użytkowników i blisko 6 tys. wypożyczeń, to bilans dwóch pierwszych dni funkcjonowania roweru metropolitalnego Mevo w samym tylko Trójmieście. Zainteresowanie jest ogromne, prawdopodobnie większe, niż się spodziewano. Z tego też powodu pojawiły się pierwsze niedogodności, które - jak zapewniają twórcy Mevo - będą usuwane na bieżąco.



O ogromnym zainteresowaniu rowerem Mevo świadczy przede wszystkim liczba zarejestrowanych użytkowników oraz pobrań aplikacji na telefony komórkowe.

W ciągu trzech dni funkcjonowania systemu liczba zarejestrowanych użytkowników w 14 gminach, w których działa Mevo, wyniosła 34 tys.

Pobrań aplikacji było ponad 30 tys.

Zarejestrowani użytkownicy w Trójmieście

  • Sopot 856
  • Gdynia 6974
  • Gdańsk 17337

Stan na 28 marca 2019 r.

Wypożyczenia w Trójmieście

  • Sopot 445
  • Gdynia 1224
  • Gdańsk 3997

Stan na 27 marca 2019 r.

Na starcie systemu w Trójmieście pojawiło się na razie 1058 rowerów. Mało? Bardzo szybko okazało się, że tak - i to zdecydowanie. Na blisko 14 tys. zarejestrowanych użytkowników nieco ponad tysiąc rowerów to za mało. Docelowo ma być ich ponad 4000, a w samym Trójmieście 3300.

- Mamy nadzieję, że kolejne rowery dotrą do nas już niebawem - mówi Dominik Makurat, specjalista ds. promocji projektu System Roweru Metropolitalnego. - Będziemy o tym informować na bieżąco.

Rower Mevo wystartował. Jak go wypożyczyć i ile to kosztuje?



Fala Mevo płynie po mieście



Czy korzystałeś z roweru Mevo?

Dzień po uruchomieniu systemu, w środę 27 marca, nasz Raport Drogowy został zasypany zdjęciami rowerów Mevo parkującymi przed biurowcami w Oliwie. Najwięcej, bo ponad 70 sztuk znajdowało się już od rana przed kompleksem biurowym zobacz na mapie Gdańska Olivia Business Centre. Zniknęły jednak niemal natychmiast po godz. 15, gdy część pracowników kompleksu skończyła pracę.

Po południu liczba rowerów dostępnych w śródmieściu Gdańska czy Gdyni spadła do minimum, pojawiły się one natomiast w dzielnicach mieszkalnych. Dotarły tam wraz z mieszkańcami kończącymi pracę w centrum i wracającymi na noc do domów.

Ponieważ w nocy nie zostały one równomiernie rozmieszczone po mieście - co wcześniej zapowiadano - trudno było znaleźć sprawny rower na tzw. dolnym tarasie.
  • Wiele stacji Mevo w Śródmieściu Gdańska świeci w ciągu dnia pustkami.
  • Wiele stacji Mevo w Śródmieściu Gdańska świeci w ciągu dnia pustkami.

Pojawiam się i znikam



Tym bardziej, że zaczynała się trzecia doba funkcjonowania Mevo. W tym momencie wiele rowerów miało już przejechanych po 40-50 km, a co za tym idzie ich baterie się wyczerpywały. A roweru ze słabą baterią wypożyczyć nie można - przynajmniej teoretycznie.

Wtedy pojawiły się pierwsze głosy, że mapa w aplikacji nie pokazuje autentycznej sytuacji w stacjach bazowych Mevo. Dostaliśmy od czytelników zdjęcia rowerów stojących w miejscach, w których aplikacji informowała o ich braku.

Szybko pojawiło się wyjaśnienie: aplikacja nie pokazuje rowerów zarezerwowanych i tych, w których kończy się energia. W Biurze Obsługi Klienta dowiedzieliśmy się również, że rower, którego nie da się wypożyczyć (mimo stanu baterii powyżej 20 proc.) może być zarezerwowany przez serwis, który w systemie dostał informację o usterce.

Ale z tym też sprawa nie jest do końca jasna.

- Około godziny 13 na stacji przy Wałach Piastowskich w Gdańsku stało pięć rowerów, choć aplikacja pokazywała, że nie ma ich tam wcale. Choć we wszystkich paliła się czerwona dioda, oznaczająca, że bateria jest wyczerpana i roweru nie można wypożyczyć, to na moich oczach skorzystały z nich dwie osoby, a ja wsiadłem na trzeci rower. Podróż odbyła się bez problemu - opowiada pan Michał.
Faktem jest, że trzeciego dnia działania systemu liczba sprawnych rowerów zmniejszyła się radykalnie. Po południu znalezienie sprawnego roweru graniczyło z cudem.

- W części rowerów rozładowały się już baterie, pracujemy nad tym, by wymienić je jak najszybciej. W terenie pracują już dodatkowe ekipy. Jest to wyjątkowa sytuacja, wynikająca z faktu, że wszystkie rowery zostały uruchomione w jednym momencie - przekonywał zarządca systemu w czwartek po południu.
  • Największa liczba rowerów Mevo regularnie parkuje przy biurowcach kompleksu Olivia Business Centre w Oliwie. Pojawiają się rano, a znikają stąd po godzinie 15, wraz z pierwszą falą kończących pracę.
  • Mieszkańcy skarżą się na brak rowerów w południowych dzielnicach Gdańska w ciągu dnia.

Problemy z oddawaniem roweru do stacji Mevo



Na inny problem natknięto się już pierwszego dnia działania Mevo. Część użytkowników alarmowała, że mimo prawidłowego oddania roweru do stacji bazowej naliczano im karę (3 zł) za zaparkowanie w niedozwolonym miejscu.

- Drugi dzień wypożyczam sobie rower, oddaję na stacji 11186 pod Alchemią, za chwilę przychodzi mail - "Płatny zwrot poza stacją". Dzwonię do BOK, od razu anulowali. Jako że to miejsce pracy połowy Trójmiasta, rowerów na tej stacji jest już około 15, z ciekawości patrzę na stronę internetową, a tam... pięć rowerów na stacji i 10 w promieniu 20 metrów od stacji, w tym kilka na środku al. Grunwaldzkiej - denerwował się pan Łukasz.
Faktem jest, że system lokalizowania GPS nie działa bardzo precyzyjnie. Ale to problem pierwszych dni działania systemu, potem zostanie poprawiony.

  • Tak, zdaniem systemu GPS w aplikacji Mevo, poruszał się jeden z użytkowników roweru miejskiego w Trójmieście.
  • Użytkownicy zachodzili w głowę: błąd lokalizacji GPS czy pierwsza mewa wylądowała już w Motławie?
- Problem z pobieraniem 3 zł jest już w trakcie rozwiązywania. Dziękujemy wszystkim użytkownikom za zgłoszenia, każda reklamacja jest uznawana na korzyść osób zgłaszających problem, a operator wprowadza poprawki. Rower starajmy się odstawić w stacji, a jeśli jest pełna, to najbliżej, jak się da. W przypadku kiedy stacja jest tak mocno przepełniona, że naliczy opłatę - prosimy o niezwłoczny kontakt z operatorem systemu. Jednak w wielu przypadkach, jak choćby przy Olivia Business Centre, choć rowery stoją poza stacją, to system akceptuje ich obecność w tym miejscu - informuje Dominik Makurat.
Warto zapoznać się z regulaminem i opłatami dodatkowymi w Mevo. Podróż komunikacją miejską z rowerem to kara w wysokości 50 zł. Warto zapoznać się z regulaminem i opłatami dodatkowymi w Mevo. Podróż komunikacją miejską z rowerem to kara w wysokości 50 zł.

Postój roweru - bardzo ciekawa alternatywa dla całkowitego zwrotu Mevo


Pierwsze dni pozwoliły nam odkryć kilka ciekawych rozwiązań w systemie Mevo. Jednym z nich jest "postój", czyli krótka przerwa w jeździe, podczas której mamy jednak kontrolę nad naszym rowerem. Po wybraniu tej opcji w aplikacji i zamknięciu roweru, możemy go pozostawić nawet w strefie, gdzie parkować nie wolno, bez dodatkowej opłaty w wysokości 3 zł. Nasz rower stanie się też niewidoczny dla innych, dzięki temu nikt go nie wypożyczy. Czas postoju odliczany jest jednak od dziennych minut przyznanych w ramach naszego abonamentu, czyli zapłacimy za niego jak za jazdę. Gdy korzystamy z roweru bez abonamentu, opłata za postój wynosi 10 gr za minutę. Co ciekawe, ta opcja jest także dostępna dla osób nieposiadających aplikacji mobilnej.

- Jeśli ktoś nie ma aplikacji mobilnej, a chce skorzystać z opcji postoju, powinien skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta i tam konsultanci przeprowadzą tę procedurę - podpowiada Dominik Makurat.


Numer PESEL w Mevo

Pewna część użytkowników Mevo była zaskoczona, że w formularzu rejestracyjnym trzeba było podać numer PESEL. Jednego z naszych czytelników ta konieczność zraziła do korzystania z roweru. Czy rzeczywiście operator systemu musi mieć dostęp do tak ważnych danych osobowych?

Dominik Makurat: - Numer pesel potrzebny jest do weryfikacji tożsamości użytkownika. Zapewniam, że te dane są odpowiednio chronione.
Po trzech dniach działania roweru Mevo już widać, że wraz z nim przyszła rewolucja, której mieszkańcy Trójmiasta potrzebowali jak kania dżdżu. Mimo pewnych niedociągnięć i problemów wieku dziecięcego, charakterystycznych dla wielu rozpoczynających się dużych projektów, przyszłość systemu Mevo widzimy w wyłącznie jasnych barwach.

W związku z dużym zainteresowaniem rowerem metropolitalnym utworzyliśmy specjalny adres mailowy mevo@trojmiasto.pl. Zachęcamy do przesyłania waszych komentarzy dotyczących funkcjonowania roweru oraz aplikacji mobilnej. Informacji na temat roweru i aplikacji udziela Biuro Obsługi Klienta bok@rowermevo.pl
09:57 29 MARCA 19 (aktualizacjaakt. 11:05)

W Luzinie brak rowerów mevo (22 opinie)

No i znowu to samo! Szanowni Nevo podstawiajcie wiecej tych mewek bo nie da sie jezdzic nigdzie teog nie ma, za komuny pamietac w orlowie tez jak bylo jakies swieto to do mewek byly kolejki (wtedy to byly prostytutki), a teraz nie dosc, ze sa kolejki to rowerkow po prostu nie ma... A nazwe to sobie wybraliscie strasznie slaba... Kazdemu kumatemu facetowi kojarzy sie to z mewka czyli kiedys prostytutka dla marynarza... Pozdrawiam
No i znowu to samo! Szanowni Nevo podstawiajcie wiecej tych mewek bo nie da sie jezdzic nigdzie teog nie ma, za komuny pamietac w orlowie tez jak bylo jakies swieto to do mewek byly kolejki (wtedy to byly prostytutki), a teraz nie dosc, ze sa kolejki to rowerkow po prostu nie ma... A nazwe to sobie wybraliscie strasznie slaba... Kazdemu kumatemu facetowi kojarzy sie to z mewka czyli kiedys prostytutka dla marynarza... Pozdrawiam Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (856) ponad 20 zablokowanych

  • Dziś dla odmiany wszędzie są rowery. Niestety wszystkie rozładowane.

    • 5 0

  • a ja jestem pozytywnie zaskoczony (1)

    te rowery mają wystarczająco długie sztyce, wystarczą na mój wzrost!
    są nawet dosyć wygodne, wygodniejsze niż borisbajki i veliby:-)

    • 0 2

    • koleś który odpowiadał za ten projekt ma ponad 2 metry

      i wszystko jasne

      • 0 0

  • Nie stękać

    Macie naładowane rowery w Stężycy, Gołubiu i Sierakowicach

    • 4 1

  • co do głównego zdjęcia

    ciekawe kiedy pierwszy efekt domina

    • 2 0

  • (1)

    Gdzie oni w nocy te baterie zmieniali? Mam pod oknami stacje i 6 rowerów od wczorajszego południa stoi niedostępne.

    • 7 0

    • troche zmienili

      o 23:00 było dostępnych do wypożyczenia 447 rowerów na stacjach, a o 6:00 już 673 (w całym systemie)

      • 0 0

  • patrzę na mapę i w Gdyni praktycznie każda stacja to 0 (1)

    a tak swoja drogą jak rozwiązać problem z 'mordorem' - wystarczy przenieść stację gdzieś koło stacji SKM

    nagle okaże się że albo będzie mniej chętnych, albo bedą zostawiać za 3PLN a inni będą szybciutko brali te rowery i odstawiali do stacji za 2PLN kredytu

    najlepsze są najprostsze rozwiązania

    • 4 1

    • kto decydował o stacjach?

      skoro pod mordorem (w Gdańsku) jest a pod mordorem (w Gdyni) nie ma takiej stacji?

      • 2 0

  • (9)

    1058 rowerów ale dostępnych nawet w środku nocy (specjalnie sprawdzałam) nie więcej niż 670. Dlaczego za przejazd komunikacją miejską kara? Dlaczego dla zwykłych rowerzystów nie ma kary? Ja rozumiem jak to w centrum miasta ale ja mieszkam na matarni z góry w dół łatwo jechać a ot na odwrót nie, myślę że za kilka dni na matarni w ogóle nie zostanie żaden rowerek, bo nikt nie będzie jechał w górę na tak ciężkim rowerze jak jeszcze i elektryczne wspomaganie nie działa (czy to może tylko w moim przypadku). Myślę że można pozwolić przejechać 1 przystanek od Słowackiego-Działki do Harfowej oczywiście jak jest miejsce w autobusie. Bo rowerów i tak już prawie nie ma. A wszystkie dostępne gromadzą się blisko Intelu i tak że o godzinie 15 już zero.

    • 10 2

    • (6)

      Po co ci rower jeżeli jedziesz komunikacją? Skąd wiesz, ze nie będzie roweru jak dojedziesz na miejsce... czasami możesz pojechac przystanek bliżej/dalej i będzie rower dostępny, a nie woź roweru autobusem

      jedyny wyjątek zrobiłbym dla tunelu pod Martwą Wisłą, bo tam nie ma alternatywy

      • 1 1

      • (5)

        Weźmiemy człowieka który pracuje w Intelu. On mieszka na przykład na Wrzeszczu. Widzi rower blisko pracy i decyduje pojechać do domu na rowerze, bo z góry w dół jechać łatwo, ładna pogoda i fizyczna aktywność po pracy. Mamy rowerów: Matarnia -1, Wrzeszcz +1. Następnego dnia nasz człowiek chce jechać do pracy, ale on pojedzie komunikacją miejską, bo tym razem mu się nie chcę jechać rowerem, bo trzeba jechać w górę, do pracy przyjadę zmęczony i śmierdzący. Jak będzie dobrze on złapie jeszcze 1 rower i wieczorem wrócę do domu . I w końcu kolejnego dnia będziemy mieli rowerów: Matarnia -2, Wrzeszcz +2. Za kilka dni na Matarnie nie zostanie żaden rowerek. To zwykła matematyka i statystyka. Ale jak pozwolimy przejechać 1 przystanek (najcięższy kawał drogi) to może nasz pan rano podejmie inną decyzję. I pojedzie do pracy na rowerze. Wtedy choć mniej-więcej będzie bilans. Co najmniej nie będzie takiego odpływu rowerów z Matarnii.

        • 2 0

        • W umowie jest przewidziana nocna relokacja rowerów (4)

          musi być ich odpowiednia ilość na każdej stacji

          • 3 0

          • Nikt tego z urzedasow nie jest w stanie zweryfikowac (1)

            • 1 1

            • jak nie? te rowery mają gps jak byś nie zauważył. wystarczy się zalogować i widać gdzie są, a gdzie nie ma rowerów

              • 0 0

          • Może jak będzie więcej rowerów bardziej to będzie widocznie. Poczekamy jeszcze trochę :)

            • 0 0

          • umowa...

            ciekawe że nikt nie relokuje - a przecież już system działa i już rowerów nie ma w jednym miejscu a sa w nadmiarze w innym

            • 1 0

    • (1)

      słuszna uwaga, tylko jeśli mieszkasz na Matarni, po co chcesz tam wieźć rower autobusem?

      • 0 0

      • No tak, nie pomyślałem o to że ludzie nie będą chcieli płacić jeszcze i za przejazd autobusem :( trochę wyżej opisałam jak wygląda odpływ rowerów z Matarni, trzeba wymyślić jakiś system żeby rowery się tu wracały. No może jak będzie więcej rowerów takiej problemy nie będzie.

        • 0 0

  • (7)

    Szczerze pisząc, mam dosyć.
    Tramwaje wodne - dopłata, mevo - dopłata i tak można wiele wymieniać.
    Korzystający nie powiedzą dziękuję za to ponarzekają.
    Podziwiam beztroskę mnożącą stałe koszty na które składają się inni.
    W 2016r z komunikacji miejskiej skorzystało 175 mln pasażerów, dziennie 480 tysięcy.
    Jaką część będzie stanowiła komunikacja mevo z kilkuset pojazdami? Ok z trzema tysiącami?
    Nie rozwiążą problemów komunikacyjnych, zatem po co?
    Są dla jakiejś części społeczności trendy.
    Tak jak wiele innych gadżetów.
    Marzy mi się większa powściągliwość gospodarzy miasta w przypodobywaniu się.
    Jeśli już bardzo chcą to w miastach jest poważny problem ludzi starych, wymagających opieki rzeczywistej. To jednak nie jest medialne.
    Trzymając się tematu rowerów, może lepiej byłoby przeznaczyć pieniądze na kompletowanie tras rowerowych?

    • 10 1

    • (6)

      Są takie osoby jak ja, które przy dostępnym rowerze miejskim mogłyby ograniczyć korzystanie z komunikacji o 80-90%... trochę mniej zimą

      Z tą komunikacją to statystyki są naciągane, jak jadę w dwie strony z przesiadką to ile to jest "pasażerów"?

      • 2 1

      • (5)

        liczą bilety, przy miesięcznych przejazdy mogą być zaniżone.
        Nie twierdzę, że nie będą korzystać i że w pewnych wypadkach będą wygodniejsze.
        Przypuszczam, że mevo bardziej wpłynie na zaniechanie korzystania z samochodu niż komunikacji miejskiej.
        Ok ale jak wygląda rachunek ekonomiczny i dlaczego jest pomijany?
        Nie jest istotny bo szczytny cel?
        To niestety cecha ludzi którzy pieniądze dostają a nie o nie walczą.

        • 3 0

        • Powiedzmy sobie szczerze,

          rzeczywistość jest banalna - gdyby komuś się to nie opłacało, to by tego nie wdrożył.
          Ludzie nie myślą, nie analizują, są otumanieni - podatny grunt na każdą zagrywkę. Zapłaci 100zł za rower i gęba ucieszona, tylko pomija że jeszcze 2000 dopłacił w podatkach...

          • 3 0

        • (3)

          Ile dopłaca się do komunikacji miejskiej? Niech proporcjonalnie do zainteresowania będzie taki projekt, nawet bez wspomagania elektrycznego. Gdybym miał pewność, ze rowery będą dostępne mógłbym płacić za taki abonament więcej. Mógłby też być wspólny bilet na komunikacje i rowery.

          Z tym liczeniem biletów to byłoby ciężko, raz skasuję jednorazowy innym razem czasowy... a w sumie nie wiadomo czy przejechałem 2 przystanki czy 2 godziny jeżdziłem

          • 1 1

          • Chcesz udowodnić, że mevo w poważny sposób wspomoże komunikację?
            Być może ale jak sam zauważasz z takim transportem rozproszonym jest pewien problem. Brak pewności dostępności.
            Samo to już marginalizuje pomysł.
            Inaczej niż komunikacja miejska z rozkładem jazdy.
            Sam pomysł mógłby zaistnieć z lepszym skutkiem gdyby w miejsce drogich elektrycznych zasypano zwykłymi rowerami rozwiązując dostępność i zdecydowanie koszty nie tylko zakupu ale zmory serwisowania.

            • 2 0

          • (1)

            Gdańsk dopłaca około 250 milionów rocznie. Plus zakup tramwajów i remont infry tramwajowej (tu spore wsparcie UE, ale wkład musi być). Wiec pewnie w tym roku z 500 milionów wyjdzie.
            Koszt wdrożenia rowerów to 40+ milionów na 6.5 roku dzielone na 14 gmin, w tym dofinansownie UE.
            Moim zdaniem projekt zdecydowanie wart jest tych pieniędzy.

            • 0 0

            • 500mln na 800tys mieszkańców tj. 600zł na rok

              a tutaj 40 baniek na jakieś 2% mieszkańców - to wychodzi prawie 400zł rocznie - faktycznie zarąbista różnica wydać 400zł na rower albo 600 na komunikacje..

              A co dalej?

              • 0 0

  • Od 26 marca usiłuję skorzystać z roweru. Bezskutecznie, bo rowerów zwyczajnie NIE MA. (4)

    Delikatnie szacując, to rowerów powinno być w samym Gdańsku około 50-60 tysięcy. Wtedy zapewne można by było czasami skorzystać. A obecnie nie ma mowy o planowaniu użycia roweru.

    • 12 2

    • (2)

      A ja skorzystałem 7 razy. Za każdym razem byłem w stanie znaleźć jakiś rower. Potrzebna to tego aplikacja lub przeglądarka. Korzystałem też z rezerwacji. Udało mi się też odstawić znależione rowery miedzy stacjami, wiec mam całe 6 zł dodatkowo - będzie na karę jak mi żle naliczy za odstawienie.
      i jescze jedno: 50-60 tys. rowerów? w samym Gdańsku?? Bez przegięć- to nie jest tak że wszyscy jednocześnie jeżdzą rowerem w tym samym czasie. Zobaczysz jak sie sytuacja unormuje jak podstawią całe 4000 sztuk.
      Pozdrowiena - miłego dnia

      • 0 3

      • ile płaca za posta? (1)

        Mędo przekupna.

        • 2 2

        • A możesz mi powiedzieć, Miły Człowieku, na co zasłużyłem sobie na tak sympatyczne określenie?
          Miłego dnia życzę

          • 2 0

    • 600000 tys tyle ile mieszkańców , zaplanujesz uzycie roweru jak będziesz miala swój

      • 1 0

  • jasien (1)

    szkoda ze w okolicach jabłoniowej i leszczynowej tak licho. Orunia Ujeścisko Jasień... wypożyczenie graniczy z cudem

    • 2 1

    • to sie przeprowadz do innej dzielnicy :)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum