• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powrót Mevo dopiero w marcu 2023?

Joanna Skutkiewicz
23 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Wszystko wskazuje na to, że takich widoków szybko w Trójmieście nie zobaczymy. Wszystko wskazuje na to, że takich widoków szybko w Trójmieście nie zobaczymy.

Podczas komisji zrównoważonego rozwoju w Gdańsku przedstawiono harmonogram dalszego postępowania w sprawie wznowienia systemu rowerów miejskich MEVO. Wynika z niego, że start pełnego systemu planowany jest na... marzec 2023. To efekt kolejnych zastrzeżeń składanych przez poprzedniego operatora MEVO, firmę Nextbike Polska.



Kiedy twoim zdaniem zostanie uruchomione nowe Mevo?

Pod koniec maja Nextbike Polska SA po raz kolejny odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowy system rowerów miejskich Mevo. Tym razem poprzedni operator rowerów żądał przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, tj. do drugiej połowy listopada.

Podczas komisji zrównoważonego rozwoju, która odbyła się w Gdańsku we wtorek, 22 czerwca, przedstawiono harmonogram uwzględniający odwołanie do KIO po wyborze najkorzystniejszej oferty. Wynika z niego, że podpisanie umowy z nowym wykonawcą ma odbyć się w październiku.

Termin rozpoczęcia rozruchów testowych został przesunięty z 8 na 14 miesięcy od podpisania umowy. Wynika to z opóźnień w dostawach spowodowanych pandemią. W styczniu 2023 roku mają rozpocząć się testy połowy floty rowerów, a w marcu system ma wreszcie wystartować w pełni.

- W tej chwili ciężko deklarować jakąkolwiek datę uruchomienia systemu - przyznaje Alicja Mongird, rzecznik prasowy OMGGS. - Przypomnę, że byliśmy gotowi na ogłaszanie przetargu już we wrześniu 2020 r., jednak wtedy rozpoczęły się odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do Krajowej Izby Odwoławczej, które opóźniają rozstrzygnięcia przetargu o kolejne miesiące. Obecnie jesteśmy na etapie trzeciego odwołania Nextbike Polska SA w restrukturyzacji do KIO. Termin składania ofert w postępowaniu na nowe Mevo został obecnie przesunięty na 2 lipca. Czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy.
O komunikacie z komisji poinformował Radny Miasta Gdańska, Przemysław Majewski. O komunikacie z komisji poinformował Radny Miasta Gdańska, Przemysław Majewski.

Dialog konkurencyjny
W kwietniu 2020 r. został ogłoszony dialog konkurencyjny dot. nowego Mevo, do którego zgłosiły się trzy firmy. Do dalszego udziału zostały dopuszczone dwie: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzją komisji przetargowej spółka Nextbike Polska SA została wykluczona z dalszych rozmów. OMGGS uznał ją za "nierzetelnego wykonawcę", w związku z niezrealizowaniem wcześniejszej umowy na Mevo. Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do KIO, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia. Sąd uznał, że firmy Nextbike Polska nie można winić za działania firmy NB Tricity (która była formalną stroną umowy), mimo że firma ta należała do niej w 100 proc., jako spółka córka. Decyzją KIO Nextbike Polska SA została włączona do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy. Byliśmy gotowi na zaproszenie wykonawców do składania ofert we wrześniu ubiegłego roku i rozstrzygnięcie przetargu. Kolejne odwołania Nextbike Polska w restrukturyzacji do KIO powodują wielomiesięczne opóźnienia w postępowaniu.

Pod koniec stycznia 2021 r. zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Jednak Nextbike Polska ponownie odwołał się do KIO. Wyrok KIO nakazał unieważnienie zaproszenia do składania ofert i zmianę niektórych zapisów OPZ. W związku z tym, że zależy nam, żeby mieszkańcy otrzymali jak najszybciej i jak najlepszy produkt, a także ze względu na spore koszty sądowe, podjęliśmy decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku, a wszystkie ważne dla mieszkańców aspekty dot. funkcjonalności rowerów, jak zapisy dot. estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii czy siły wspomagania w rowerach elektrycznych, zostały zawarte w warunkach zamówienia.

Ponowne zaproszenie do składania ofert zostało przesłane 11 maja, a termin składania ofert na prośbę wykonawców został przesunięty z 25 maja na 8 czerwca. 21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku. Spółka przyznaje, że nie jest gotowa na złożenie oferty, a co najważniejsze na spełnienie oczekiwań mieszkańców, którzy od dawna czekają na powrót Mevo. Mimo że pozostali wykonawcy potwierdzili gotowość złożenia oferty w wyznaczonym przez nas terminie. Obecnie czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy, co trwa zwyczajowo ok. miesiąca. Termin składania ofert został przesunięty na 2 lipca.


Już dwa lata bez rowerów miejskich w Trójmieście



W październiku miną dwa lata od zawieszenia systemu rowerów miejskich w Trójmieście. O tym, że nie ma szans na nowe Mevo w 2021 r., pisaliśmy już jakiś czas temu. Wygląda jednak na to, że ci, którzy liczyli na możliwość korzystania z rowerów miejskich w przyszłym roku, też będą musieli obejść się smakiem.

Umowa z nowym operatorem ma obowiązywać przez 6 lat. Tym razem system ma obejmować działaniem większy obszar - rowery będą dostępne także w Kolbudach i Kosakowie.

Opinie (232) 7 zablokowanych

  • Kiedy Mevo?

    Nigdy. Bo rowery trafią na złom. Ktoś miał zarobić i zarobił. Kto miał coś dostac to dostał. Komu teraz na tym zalezy?

    • 6 2

  • Dopuki ruszy mevo to trzeba będzie wymieniać baterie

    • 3 0

  • Niech już wgl nie wraca. Baterie na śmietnik, nowe kupić u producenta, gdzie wyłączność na nie ma tylko ten który za pierwszym razem wygrał przetarg, i w dodatku i tak będzie dalej zarządzał rowerami...

    • 4 2

  • NO Mevo! (2)

    Dopóki na Starym Mieście i wokół niego nie powstaną ścieżki rowerowe, nie będzie można wspierać żadnego programu wypożyczania rowerów. Miasto nie zrobiło nawet ścieżki rowerowej, która obsługiwałaby mocno eksploatowaną kładkę dla pieszych. To miasto wydaje się być niezdolne do planowania nawet podstawowych funkcji w odniesieniu do rowerów.

    • 22 41

    • w historycznej części miasta Gdańska problemem jest wyrzucanie publicznych pieniędzy

      na tworzenie "zabytkowej" nawierzchni na remontowanych jezdniach wielu ulic.

      • 2 2

    • Ścieżki rowerowe w tak ścisłej zabudowie to nieporozumienie.

      Należy spowalniać ruch samochodowy tak by rowerem można było bezpiecznie poruszać się jezdniami.
      Wydzielona infrastruktura rowerowa ma sens tylko na trasach zbiorczych i głównych i poza najruchliwszymi arteriami powinna przybierać formę pasów rowerowych w jezdni jako, że są one najlepiej zintegrowane z całą infrastrukturą przez co są najwygodniejsze i najbezpieczniejsze.

      • 4 3

  • Za 40 milionów pieniądza można chyba z 50 tysięcy rowerów kupić. Wychodzi jeden rower na każdą rodzinę

    wydaje misie

    • 8 0

  • juz lepiej dac kazdemu dopłate na rower 500 zł w formie bonu i tyle .Wyjdzie taniej niz kolejna klapa mevo (1)

    • 9 2

    • za 500 to masz dwa rowery uzywane.

      • 1 1

  • A wybory....tez w 2023. Przypadek?

    • 8 1

  • Bojan

    Dać Bojana lub jego krewnych do inwestycji. Od razu ruszy z kopyta!

    • 5 1

  • Żart???

    • 7 1

  • super opcja kutwo

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum