• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstanie nowa trasa rowerowa w Brzeźnie dzięki zaangażowaniu mieszkańców

Krzysztof Koprowski
29 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (69)
  • Skrzyżowanie ul. Gdańskiej z Uczniowską (po prawej). Istniejący przejazd zostanie przebudowany tak, aby łączył się z chodnikiem, na którym dopuszczony zostanie ruch rowerowy.
  • Chodnik, na którym zostanie dopuszczony ruch rowerowy.
  • Po prawej sklep Biedronka, do którego zjazd stanowi granicę pomiędzy formą realizacji trasy rowerowej wzdłuż ul. Gdańskiej.
  • Odcinek, na którym powstanie wydzielona droga rowerowa usytuowana równolegle do chodnika.

Za kilkanaście miesięcy mieszkańcy Brzeźna zyskają nowy fragment trasy rowerowej - wzdłuż ul. GdańskiejMapka. Powstanie ona w formie wydzielonej drogi rowerowej oraz chodnika z dopuszczeniem ruchu jednośladów. Inwestycja jest realizowana w ramach dwóch projektów z Budżetu Obywatelskiego.



W jakiej formie powinna powstać trasa rowerowa wzdłuż ul. Gdańskiej?

O potrzebie budowy trasy rowerowej wzdłuż ul. Gdańskiej zdecydowali sami mieszkańcy, głosując na projekty w edycjach Budżetu Obywatelskiego 2022 i 2023:

Na odcinku Łozy - Biedronka planuje się zbudować wydzieloną drogę rowerową z masy bitumicznej (asfaltu), usytuowaną równolegle do chodnika. Na odcinku Biedronka - Uczniowska ruch rowerowy będzie natomiast odbywał się na wspólnej przestrzeni z pieszymi (chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym).



Planowana trasa rowerowa wzdłuż ul. Gdańskiej Planowana trasa rowerowa wzdłuż ul. Gdańskiej

Projekt podzielony na dwa etapy, ale ostatecznie będzie jeden



Ponadto planuje się przebudowę wszystkich zjazdów z ul. Gdańskiej celem dostosowania ich do ruchu rowerowego. Od strony ul. Uczniowskiej powstanie także wygodny wjazd na chodnik pieszo-rowerowy.

Pierwotnie opracowanie dokumentacji nowej trasy rowerowej planowano realizować w dwóch niezależnych postępowaniach przetargowych - odpowiednio do projektów BO. Ostatecznie jednak urzędnicy odstąpili od umowy z wykonawcą dla pierwszego odcinka i ogłosili kolejne postępowanie na cały fragment ul. Gdańskiej od ul. Łozy do ul. Uczniowskiej.

- W trakcie przygotowania dokumentacji dla odcinka Łozy - Biedronka, w porozumieniu m.in. z pełnomocnikiem prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, jak i wnioskodawcą projektu BO, okazało się, że ze względów technicznych i finansowych odcinki wybrane do realizacji w ramach BO 2022 i 2023 należy zaprojektować i zrealizować w ramach jednego zadania inwestycyjnego oraz rozszerzyć o dodatkowe elementy finansowane ze środków budżetu miasta. To rozwiązanie będzie bardziej ekonomiczne i z większą korzyścią dla mieszkańców - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nieukończony projekt podstawą dla całościowego opracowania



Umowa z pierwszym projektantem została rozwiązania za porozumieniem stron, zaś biuro projektowe otrzymało ok. 9 tys. zł za przygotowanie inwentaryzacji terenu oraz projekt koncepcyjny wraz z przebiegiem planowanej drogi rowerowej i mapą do celów projektowych.

- Materiały te pozwoliły na zdiagnozowanie możliwych problemów, które mogą się pojawić przy kolejnych pracach projektowych, oraz posłużyły do przeprowadzenia konsultacji z przedstawicielami odpowiednich działów Gdańskiego Zarządu Dróg. Na ich podstawie sprecyzowano priorytety projektowe i zakres prac projektowych. Zostały także dołączone jako materiały wstępne do zlecenia na nową dokumentację projektową - dodaje Niezgoda.

12 miesięcy na przygotowanie projektu, potem budowa



W drugim postępowaniu wpłynęły cztery oferty. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła firma Mg Invest Mariusz Gruchała z Gdańska na kwotę 91 635 zł (najdroższa oferta w przetargu opiewała na kwotę ok. 134 tys. zł).

Na przygotowanie pełnej dokumentacji przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Dopiero w kolejnym etapie będzie możliwe ogłoszenia przetargu na prace budowlane w oparciu o gotową dokumentację projektową.

Rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów Rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów

Miejsca

Opinie (69)

  • Uff, całe szczęście, że nie "na Brzeźnie"

    • 4 2

  • I znowu chodnik rowerowy? To jakas gdanska paranoja

    • 13 4

  • Urzednicy dopisza sobie kolejna trase rowerowa, a rowerzysci beda wepchnięci na chodnik

    • 12 4

  • Tam jest akurat potrzebna. Może przenieść tą z jana z kolna?

    • 2 6

  • (1)

    Po co ścieżyna dla rowerków, które są używane 2 miesiące w roku, lepiej inwestować w autostrady dla wrotkarzy.. To jest przyszłość komunikacji i transportu, nawet międzynarodowego...

    • 6 39

    • Może czas abyś odwiedził psychiatrę?

      Lepiej jednak zwróć się do egzorcysty.

      • 7 3

  • Nareszcie (1)

    Czy o takie oczywiste oczywistości zawsze muszą walczyć mieszkańcy?

    • 2 8

    • Chodnik rowerowy to oczywistość?

      Jakby nie liczyć, tam będą przekroczone iloczyny ruchu. Budowa chodników rowerowych w mieście to łamanie prawa.

      • 6 5

  • (1)

    Po co inwestować w coś z czego i tak rowerzyści nie korzystaj bo wola jeździć ulicami

    • 5 5

    • Bo chodniki nie sa pd jeżdżenia rowerem

      • 6 2

  • Jak rowerzyści chcą, to niech sobie sponsorują. (4)

    • 3 9

    • rowerzysci chca prawdziwej infrastruktury rowerowej

      a nie lobbowanych przez kierowcow chodnikow rowerowych. byle tylko jezdnie mieli na wyłącznosc. nie wazne ze chodnik ma 2m. kierowca nie moze byc poszkodowany

      • 3 3

    • Jak kierowcy chcą, to niech też sobie sponsorują. (2)

      Bo wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania samochodu lądują w Budżecie Państwa, nie w kasie Miejskiej. Więc kierowcy sponsorują tylko budowę dróg krajowych i autostrad, drogi miejskie sponsorują wam piesi i rowerzyści.

      • 4 1

      • A kierowcy to już się nie dokładają do tych dróg prawda? Posiadanie auta znosi obowiązek płacenia podatków najwyraźniej.
        Z budżetu państwa lecą na budżet miejski pokaźne sumki. I z tych sumek powstają te wasze DDRy.
        Więc jeśli zrobilibyśmy szybką kalkulację to wyjdzie, że to akurat piesi i kierowcy sponsorują rowerzystom drogi i stojaki itd. A jak rozłożymy to na wiele lat to już kompletnie wyjdzie szydło z worka.

        • 0 2

      • autoholizm, samochodoza i cyklofobia przejawiają się również w taki sposób

        nakłady na poprawę warunków korzystania z rowerów i chodzenia pieszo charakteryzują się najwyższymi wskaźnikami produktywności wśród wszystkich nakładów na infrastrukturę drogową w mieście. Wzrost skali ruchu rowerowego w mieście przyczynia się także do poprawy warunków korzystania z samochodów: mieszkańcy mogą częściej rezygnować z tzw. niepotrzebnych przejazdów samochodami na krótkie odległości, co poprawia przepustowość sieci ulic miasta.

        • 1 0

  • Jak mozna sie tak Kompromitować chodnik nazywaja drogą rowerową taka parodia to tylko w Gdańsku jest

    • 5 4

  • (1)

    Ja tam jeżdżę po chodniku bez drogi rowerowej. Na odcinku Biedronka ul. Uczniowska ruch pieszych jest minimalny a chodnik szeroki. Zbędny wydatek.

    • 1 3

    • Na tym odcinku (poza przebudową przejazdu przez Uczniowską) pewnie postawią tylko znaki dopuszczające jazdę rowerem co kosztowne nie jest a może uchronić przed mandatem.

      Za to odcinek od Łozy do Biedronki jest wąski i niebezpieczny, z dużym ruchem pieszych, rowerzystów i samochodów wjeżdżających do Lidla i innych obiektów. Tam budowa wydzielonej drogi zdecydowanie się przyda.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum