Powstanie nowa trasa rowerowa w Brzeźnie dzięki zaangażowaniu mieszkańców
Za kilkanaście miesięcy mieszkańcy Brzeźna zyskają nowy fragment trasy rowerowej - wzdłuż ul. Gdańskiej. Powstanie ona w formie wydzielonej drogi rowerowej oraz chodnika z dopuszczeniem ruchu jednośladów. Inwestycja jest realizowana w ramach dwóch projektów z Budżetu Obywatelskiego.
- w edycji 2022 dotyczący odcinka ul. Łozy
- zjazd do sklepu Biedronka
,
- w edycji 2023 dotyczący odcinka zjazd do sklepu Biedronka
- ul. Uczniowska
.
Na odcinku Łozy - Biedronka planuje się zbudować wydzieloną drogę rowerową z masy bitumicznej (asfaltu), usytuowaną równolegle do chodnika. Na odcinku Biedronka - Uczniowska ruch rowerowy będzie natomiast odbywał się na wspólnej przestrzeni z pieszymi (chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym).
Projekt podzielony na dwa etapy, ale ostatecznie będzie jeden
Ponadto planuje się przebudowę wszystkich zjazdów z ul. Gdańskiej celem dostosowania ich do ruchu rowerowego. Od strony ul. Uczniowskiej powstanie także wygodny wjazd na chodnik pieszo-rowerowy.
Pierwotnie opracowanie dokumentacji nowej trasy rowerowej planowano realizować w dwóch niezależnych postępowaniach przetargowych - odpowiednio do projektów BO. Ostatecznie jednak urzędnicy odstąpili od umowy z wykonawcą dla pierwszego odcinka i ogłosili kolejne postępowanie na cały fragment ul. Gdańskiej od ul. Łozy do ul. Uczniowskiej.
- W trakcie przygotowania dokumentacji dla odcinka Łozy - Biedronka, w porozumieniu m.in. z pełnomocnikiem prezydenta miasta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, jak i wnioskodawcą projektu BO, okazało się, że ze względów technicznych i finansowych odcinki wybrane do realizacji w ramach BO 2022 i 2023 należy zaprojektować i zrealizować w ramach jednego zadania inwestycyjnego oraz rozszerzyć o dodatkowe elementy finansowane ze środków budżetu miasta. To rozwiązanie będzie bardziej ekonomiczne i z większą korzyścią dla mieszkańców - tłumaczy Aneta Niezgoda z Biura Komunikacji Społecznej Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Nieukończony projekt podstawą dla całościowego opracowania
Umowa z pierwszym projektantem została rozwiązania za porozumieniem stron, zaś biuro projektowe otrzymało ok. 9 tys. zł za przygotowanie inwentaryzacji terenu oraz projekt koncepcyjny wraz z przebiegiem planowanej drogi rowerowej i mapą do celów projektowych.
- Materiały te pozwoliły na zdiagnozowanie możliwych problemów, które mogą się pojawić przy kolejnych pracach projektowych, oraz posłużyły do przeprowadzenia konsultacji z przedstawicielami odpowiednich działów Gdańskiego Zarządu Dróg. Na ich podstawie sprecyzowano priorytety projektowe i zakres prac projektowych. Zostały także dołączone jako materiały wstępne do zlecenia na nową dokumentację projektową - dodaje Niezgoda.
12 miesięcy na przygotowanie projektu, potem budowa
W drugim postępowaniu wpłynęły cztery oferty. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła firma Mg Invest Mariusz Gruchała z Gdańska na kwotę 91 635 zł (najdroższa oferta w przetargu opiewała na kwotę ok. 134 tys. zł).
Na przygotowanie pełnej dokumentacji przewidziano 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Dopiero w kolejnym etapie będzie możliwe ogłoszenia przetargu na prace budowlane w oparciu o gotową dokumentację projektową.
![Rzadziej korzystamy z komunikacji miejskiej i rowerów](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3478/150x100/3478176__c_14_0_571_400__kr.webp)
Miejsca
Opinie (69)
-
2023-06-29 18:19
Uff, całe szczęście, że nie "na Brzeźnie"
- 4 2
-
2023-06-29 18:31
I znowu chodnik rowerowy? To jakas gdanska paranoja
- 13 4
-
2023-06-29 18:32
Urzednicy dopisza sobie kolejna trase rowerowa, a rowerzysci beda wepchnięci na chodnik
- 12 4
-
2023-06-29 18:34
Tam jest akurat potrzebna. Może przenieść tą z jana z kolna?
- 2 6
-
2023-06-29 18:40
(1)
Po co ścieżyna dla rowerków, które są używane 2 miesiące w roku, lepiej inwestować w autostrady dla wrotkarzy.. To jest przyszłość komunikacji i transportu, nawet międzynarodowego...
- 6 39
-
2023-06-29 19:26
Może czas abyś odwiedził psychiatrę?
Lepiej jednak zwróć się do egzorcysty.
- 7 3
-
2023-06-29 18:54
Nareszcie (1)
Czy o takie oczywiste oczywistości zawsze muszą walczyć mieszkańcy?
- 2 8
-
2023-06-29 19:01
Chodnik rowerowy to oczywistość?
Jakby nie liczyć, tam będą przekroczone iloczyny ruchu. Budowa chodników rowerowych w mieście to łamanie prawa.
- 6 5
-
2023-06-29 19:41
(1)
Po co inwestować w coś z czego i tak rowerzyści nie korzystaj bo wola jeździć ulicami
- 5 5
-
2023-06-29 21:08
Bo chodniki nie sa pd jeżdżenia rowerem
- 6 2
-
2023-06-29 20:02
Jak rowerzyści chcą, to niech sobie sponsorują. (4)
- 3 9
-
2023-06-29 20:38
rowerzysci chca prawdziwej infrastruktury rowerowej
a nie lobbowanych przez kierowcow chodnikow rowerowych. byle tylko jezdnie mieli na wyłącznosc. nie wazne ze chodnik ma 2m. kierowca nie moze byc poszkodowany
- 3 3
-
2023-06-30 08:48
Jak kierowcy chcą, to niech też sobie sponsorują. (2)
Bo wszelkie opłaty wynikające z faktu posiadania samochodu lądują w Budżecie Państwa, nie w kasie Miejskiej. Więc kierowcy sponsorują tylko budowę dróg krajowych i autostrad, drogi miejskie sponsorują wam piesi i rowerzyści.
- 4 1
-
2023-06-30 10:08
A kierowcy to już się nie dokładają do tych dróg prawda? Posiadanie auta znosi obowiązek płacenia podatków najwyraźniej.
Z budżetu państwa lecą na budżet miejski pokaźne sumki. I z tych sumek powstają te wasze DDRy.
Więc jeśli zrobilibyśmy szybką kalkulację to wyjdzie, że to akurat piesi i kierowcy sponsorują rowerzystom drogi i stojaki itd. A jak rozłożymy to na wiele lat to już kompletnie wyjdzie szydło z worka.- 0 2
-
2023-06-30 14:48
autoholizm, samochodoza i cyklofobia przejawiają się również w taki sposób
nakłady na poprawę warunków korzystania z rowerów i chodzenia pieszo charakteryzują się najwyższymi wskaźnikami produktywności wśród wszystkich nakładów na infrastrukturę drogową w mieście. Wzrost skali ruchu rowerowego w mieście przyczynia się także do poprawy warunków korzystania z samochodów: mieszkańcy mogą częściej rezygnować z tzw. niepotrzebnych przejazdów samochodami na krótkie odległości, co poprawia przepustowość sieci ulic miasta.
- 1 0
-
2023-06-29 23:26
Jak mozna sie tak Kompromitować chodnik nazywaja drogą rowerową taka parodia to tylko w Gdańsku jest
- 5 4
-
2023-06-30 12:27
(1)
Ja tam jeżdżę po chodniku bez drogi rowerowej. Na odcinku Biedronka ul. Uczniowska ruch pieszych jest minimalny a chodnik szeroki. Zbędny wydatek.
- 1 3
-
2023-06-30 14:34
Na tym odcinku (poza przebudową przejazdu przez Uczniowską) pewnie postawią tylko znaki dopuszczające jazdę rowerem co kosztowne nie jest a może uchronić przed mandatem.
Za to odcinek od Łozy do Biedronki jest wąski i niebezpieczny, z dużym ruchem pieszych, rowerzystów i samochodów wjeżdżających do Lidla i innych obiektów. Tam budowa wydzielonej drogi zdecydowanie się przyda.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.