• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przepytali 2 tys. rowerzystów. Mają plan na 7 lat

Michał Sielski
10 sierpnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (98)
Większość rowerzystów marzy o wygodnych i bezpiecznych drogach rowerowych i boi się korzystać z jezdni. Większość rowerzystów marzy o wygodnych i bezpiecznych drogach rowerowych i boi się korzystać z jezdni.

Efekt przepytania rowerzystów, ale także każdego, kto chciał się wypowiedzieć na temat ruchu rowerowego, to mający 178 stron raport, podsumowujący stan dróg rowerowych w Gdyni i oczekiwania tego, jakie powinny być w przyszłości. Na jego podstawie powstanie Strategia Rowerowa na lata 2023-2030. - Dzięki temu została wypracowana również wizja rozwoju ruchu rowerowego w Gdyni do roku 2030 - mówi Marcin Wołek, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni.



Pełny raport z badania - plik PDF

Będziesz częściej jeździć na rowerze, gdy będzie więcej bezpiecznych dróg dla rowerzystów?

Wizja, o której mówi Marcin Wołek, brzmi bardzo górnolotnie:

"Przestrzeń w Gdyni jest kształtowana dla ludzi, a rower jest naturalnym, bezpiecznym i komfortowym sposobem podróży. Kultura aktywnej mobilności zbudowana jest na spójnym systemie infrastruktury pieszej i rowerowej, integracji z publicznym transportem zbiorowym oraz działaniach edukacyjno-promocyjnych."

Wróćmy jednak na ziemię, do codziennej rzeczywistości. To właśnie o niej od 17 do 31 maja 2023 r. opowiadali mieszkańcy Gdyni, wypełniając ankiety online, a także te w tradycyjnej, papierowej formie.



- Jesteśmy po procesie konsultacji oczekiwań i potrzeb mieszkańców oraz mieszkanek Gdyni w zakresie: infrastruktury, usług i finansów oraz działań edukacyjno-promocyjnych. To jeden z najważniejszych etapów przygotowywania planu działań, w którym wskażemy, jak będzie rozwijał się ruch rowerowy w naszym mieście w ciągu najbliższych lat. W kolejnym etapie, zanim dokument przybierze ostateczną formę, odbędą się konsultacje społeczne, a projekt dokumentu trafi do wszystkich mieszkańców, którzy chcą zabrać głos i przekazać uwagi do strategii - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Cele korzystania z roweru przez mieszkańców Gdyni:





Rowerzyści: chcemy bezpieczeństwa i spójnej sieci



Na razie zebrano głosy najbardziej zaangażowanych, ale wśród nich jest też np. 27,9 proc. kierowców samochodów.

Kluczowym pytaniem było to, co wpływa na komfort podróży rowerem. Najważniejsze dla rowerzystów są:
  • ciągłość tras rowerowych dla 68,8 proc. badanych
  • warunki pogodowe dla 49,9 proc. badanych
  • zieleń dla 36,5 proc. badanych
  • jakość powietrza dla 23,6 proc. badanych
  • różnice w wysokości terenu dla 22,5 proc. badanych
  • czas oczekiwania na światłach dla 13,4 proc. badanych
  • poziom hałasu dla 12,7 proc. badanych
  • dostępność ławek i stojaków rowerowych dla 8,6 proc. badanych
  • dostępność sanitariatów dla 5,0 proc. badanych
  • dostępność stacji napraw dla 2,4 proc. badanych




Łatwo więc zaobserwować, że to dostępność połączonych ze sobą dróg rowerowych, a nie stojaki przy światłach czy stacje napraw są dla rowerzystów kluczowe. I one sprawią, że odsetek rowerzystów w mieście będzie większy. Zwłaszcza w sezonie, bo większość rowerzystów przyznaje, że zimą na dwóch kółkach nie jeżdżą.

To nic nowego, podobnie jak to, że rowerzyści nie czują się bezpiecznie. I obawiają się przede wszystkim kierowców samochodów.



Co dalej? Jesienią tego roku dokument powinien być już oficjalnie przyjęty. Na jego podstawie zostaną wyznaczone priorytety inwestycyjne na najbliższe 7 lat. Jeśli ktoś jeszcze chciałby wyrazić swoją opinię, może przesłać ją do Referatu Zrównoważonej Mobilności Wydziału Inwestycji UM Gdyni na adres e-mailowy: mobilnosc@gdynia.pl

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • Szkoda ze nie mam Facebooka nic o tym nie słyszałem ..

    • 3 0

  • Podatek (3)

    Drogowy dla rowerów, obowiązkowe OC nr rej. I karta rowerowa, oświetlenie kask kamizelka

    • 3 4

    • + pasy bezpieczeństwa , zderzaki oraz zaświadczenie z parafii itp .

      • 2 0

    • Jestem za!

      za rower 100zł
      za samochód 10000zł. bo tyle razy większy jest nakłada na infrastrukture

      • 3 0

    • dlaczego tak wielu internautów nie potrafi zrozumieć, że miasto przyjazne dla rowerów i pieszych

      jest także miastem przyjaznym dla kierowców? Badania wykazują, że korzystanie z samochodu w Holandii cechuje się największą wygodą i bezpieczeństwem: kierowcy nie muszą konkurować z innymi kierowcami, którzy często, na małe i średnie odległości wybierają rower i nie zajmują innym kierowcom miejsca ani na parkingu ani na jezdni: stąd kolejki do zmiany świateł w miastach holenderskich są dużo krótsze niż w miastach innych krajów. Kierowcy i rowerzyści nie należą w żadnym kraju do plemion nie mających części wspólnych: w polskich miastach 80% rowerzystów to osoby mające prawo jazdy i mające dostęp do samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Pozostałe 20% to zwykle młodzież, która nie może mieć prawa jazdy z racji wieku, ale powinna mieć prawo do możliwości samodzielnego, wygodnego i bezpiecznego dostępu do wielu miejsc w dobrze zarządzanym mieście, którym Gdynia może się stać.

      • 4 0

  • A gdzie pyt. O plywanie w zatoce oraz bieg. (2)

    Rower to tylko jedna dyscyplina, nie wolno zapominać o biegu oraz pływaniu. Tu również warunki pogodowe są jedną z największych przeszkód.

    • 1 1

    • rower to nie tylko i nie głównie sport, to przede wszystkim TRANSport (1)

      warunki pogodowe niekiedy ograniczają możliwość korzystania z samochodu. Nie wpływają znacząco na możliwości poruszania się rowerem (za wyjątkiem gołoledzi lub padającego śniegu, co ogranicza także skłonność do korzystania z samochodu).

      • 0 0

      • Enduro rower dziala w sniegu

        Biegac w zimę mozna w bieliznie termo. Natomiast nie sądzę aby neopren duzo pomogl w zatoce zima.

        Ale nie tylko osoby TRANS kozystaja z rowerow. Wiekszosc rowerzystow sa hetero.

        • 2 0

  • Gdynskie bicie piany (1)

    UM gdynia potrafi tylko ankiety robic i udawac, ze pracuje

    • 4 1

    • tworzenie strategii mającej prowadzić do poprawy warunków funkcjonowania systemu mobilności miejskiej

      warto poprzedzić badaniami. Robienie czegoś na podstawie intuicji prowadzi do uzależnienia mieszkańców od samochodu, co widzimy na codzień: korki, hałas i spaliny oraz niekiedy przejawy wku*wu drogowego: agresji w czasie konkurowania o miejsce na jezdni lub na parkingu. O niszczeniu zieleni i wypadkach - niekiedy ze skutkiem śmiertelnym - nie wspomnę.

      • 0 0

  • Ja jak jadę rowerem to zawsze w taki sposób aby nie narażać się na utratę zdrowia i życia (3)

    a więc unikam jazy po jezdni jak ognia. Ot sporadyczni wjeżdżam na jezdnię jak już naprawdę nie ma innej możliwości ( nawet poboczem staram się jechać) aby nie powodować korków i aby nie zmuszać kierowców do niebezpiecznych manewrów omijania mnie. Zawsze staram się jechać ścieżką rowerową a jak owej nie ma to jadę chodnikiem (oczywiście zachowując szczególną ostrożność mijając pieszych)

    • 13 5

    • słaba prowokacja i trolling (1)

      poboczem MUSlSZ jechać, a nie się starać

      • 0 2

      • obowiązek korzystania z pobocza (zwykle poza terenem zabudowanym)

        występuje jedynie wtedy, gdy pobocze nadaje się do jazdy. Przedstawiona przez ciebie interpretacja może być przejawem poczucia "wyższości", odczuwanego przez wielu początkujących kierowców, nieświadomych swojego autoholizmu, To się leczy.

        • 1 0

    • w życiu rowerem nie jechałeś skoro piszesz takie dyrdymały

      • 1 1

  • Najlepsze jest zdjęcie przypisane do artykułu. W tle pies na smyczy spacerujący z w właścicielem po drodze rowerowej xD

    • 4 1

  • Komfort jeżdżenia rowerem

    Ciekawe, że w tej ankiecie "zapomnieli" o przypadku "jeżdzę rowerem bo nie chcę mieć kontaktu z komunikacją masową".

    • 2 0

  • Bezpieczna droga rowerowa w Gdyni to namalowanie jej farba i puszczenie pod prąd na ulicy jednokierunkowej. (5)

    Brawo Gdynia a potem zdziwienie ze są wypadki

    • 8 6

    • męskie owieczki jeżdzą na pamięć bo czują sie bezpieczne w blacho Smrodach ?

      • 4 3

    • Teraz namalowali na Stryjskiej

      Nawet czerwoną farbę dali kawałkami, oczywiście zamalowali te wszystkie dziury i wystające łaty w których zbiera się deszcz, tak że teraz jest nakaz jechania przez nie podczas gdy wcześniej można było je ominać. Drogi rowerowe w Gdyni to ponury żart, nie rozumiem jak to może uchodzić władzy.

      • 2 0

    • akurat na takich drogach praktycznie nie ma wypadków

      są za to bardzo często na wydzielonych drogach rowerowych przez które przejeżdżają samochody włączając się do ruchu - dla kierowców samochodów pierwszą linią zatrzymania jest jezdnia, zupełnie ignorują chodnik czy drogę rowerową

      • 6 0

    • Badania wykazują, że tzw. kontrapasy tworzone kosztem szerokości jezdni ulic jednokierunkowych (1)

      należą do najbardziej bezpiecznych elementów sieci ulicznej miasta. Kontakt wzrokowy między kierowcą a rowerzystą na ulicy uspokojonego ruchu zapobiega wielu sytuacjom kolizyjnym i poprawia bezpieczeństwo wszystkich.

      • 3 0

      • tak, to zwykle dobre rozwiązanie. ale niekiedy kontrabas jest jedynie w celu uspokojenia ruchu,
        w żadnym innym celu. a to jest patologia, bo naszymi flakami, czaszkami, bebechami, szantażuje się
        motobandytów.

        tzn. niekiedy kontrabasy są nie dla wygody lub bezpieczeństwa rowerzystów, nie dla wygody kierowców,
        tylko dla uspokojenia normalnych kierowców (na świrów nie działa),

        przykład - Opacka w Oliwie. kontrabas wiodący rynsztokiem, zdewastowaną częścią jezdni,
        ciągiem kałuż i wykrotów. 1oo% rowerzystów chodnikuje na nielegalu, ale urzędnicy zadowoleni.

        • 0 1

  • Serio? Boją się aut? Miejsce pojazdu jest na ulicy! (2)

    Ciekawe, że ten skrajny egoizm rowerzystów nikogo nie zastanawia i nie niepokoi? A co mają powiedzieć ludzie i zwierzęta, którzy są codziennie atakowani przez szalejących z nadmierną prędkością rowerzystów, hulajnogi i rolkarzy??? Czy lęk który codziennie towarzyszy pieszym i te zniszczenia pieszych szlaków w lasach nikogo nie przerażają? A powinny!!! Rowery to pojazdy mechaniczne i powinny poruszać się po trasach przeznaczonych dla pojazdów mechanicznych. Dlatego auta nie jeżdżą po chodnikach i dlatego kierowca musi zdawać egzamin z ruchu drogowego w teorii i praktyce! A za łamanie przepisów są mandaty! A rowerzysta jest bez wiedzy, bez umiejętności i bezkarny bo został włączony do ruchu pieszych!!! Skandal!!!

    • 1 5

    • Dawno temu , w szkołach uczono przepisów o ruchu drogowym itp , obecnie religia i hipokryzja . (1)

      • 0 1

      • dawno temu nie mieliśmy tak sfrustrowanych kierowców

        • 1 0

  • Podstawowym problemem Gdyni jest brak ciągłości w budowaniu DDR

    Rowerzysta ma teleportować sie z jednej strony drogi na drugą. DDR kończy sie na pomniku jakiegoś gościa w sutannie, DDR na 10 lutego zmienia się nagle w wąski ciąg pieszo rowerowy na wysokości przystanku. Przecież to jest śmiech na sali.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum