• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerowi aktywiści krytycznie o zmianach w Mevo

Kamil Gołębiowski
4 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Członkowie stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przekonywali podczas spotkania z dziennikarzami, że zmiany wprowadzone do systemu roweru publicznego Mevo istotnie odbiegają od przygotowanych wcześniej założeń. Członkowie stowarzyszenia Rowerowa Metropolia przekonywali podczas spotkania z dziennikarzami, że zmiany wprowadzone do systemu roweru publicznego Mevo istotnie odbiegają od przygotowanych wcześniej założeń.

Rowerzyści z inicjatywy Rowerowa Metropolia przestrzegają, że zasady korzystania z Mevo, czyli systemu roweru publicznego w Trójmieście i na Pomorzu, mają wady. Ich zdaniem największym problemem jest brak bezpłatnych 15-20 minut wypożyczenia.



Z roweru publicznego w Trójmieście będziesz korzystać na zasadzie:

Przypomnijmy: budowa systemu roweru publicznego w Trójmieście i na Pomorzu jest na etapie przetargu na firmę, która dostarczy prawie 4 tys. rowerów, stacje ich ładowania oraz rozwiązania informatyczne tworzące system, a także będzie nadzorować jego poprawne działania. Mamy już także odwołanie dotyczące warunków przetargu. Firma Nextbike domaga się dopuszczenia do przetargu rowerów z komputerami pokładowymi i klawiaturą, a nie tylko takich, które byłyby wypożyczane wyłącznie poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Zastrzeżenia wobec systemu mają także rowerzyści zrzeszeni w stowarzyszeniu Rowerowa Metropolia.

Mevo: nie ma darmowych przejazdów, choć miały być



Aktywistów zaskoczyło to, że użytkownik roweru będzie musiał płacić za jego wykorzystanie od samego początku. Tymczasem w większości systemów roweru publicznego, pierwsze 15-20 minut jazdy nie wymaga wnoszenia opłat. Takie było też założenie koncepcji wdrożenia Roweru Metropolitalnego na Pomorzu, której Roger Jackowski jest współautorem.

- W naszej opinii ta zmiana całkowicie zmienia funkcjonowanie systemu. Tymczasem unijne dofinansowanie do budowy systemu zostało przyznane na podstawie konkretnego schematu, który przewidywał ten darmowy czas - podkreśla Jackowski.
Do tych wątpliwości odniósł się obecny na spotkaniu Krzysztof Perycz-Szczepański, odpowiedzialny za wprowadzenie systemu roweru publicznego na Pomorzu.

- Darmoczas jest normą w Polsce, bo to dotychczasowa konwencja obecnych dostawców usług. Tymczasem w systemach opłacanych z góry, operatorzy ograniczają maksymalnie dodatkowe działania i utrzymanie jakościowe rowerów, aby zaoszczędzić pieniądze. My chcemy, aby nasze rowery były zadbane, zarówno organizacyjnie, jak i technicznie. Chcemy, aby operator systemu miał konkretną motywację finansową, aby dbać o wyższy, niż w wielu innych polskich miastach, stan techniczny rowerów oraz o jak najwyższą liczbę użytkowników i wypożyczeń. Zrezygnowaliśmy z darmoczasu, bo większość przejazdów, nawet 75 proc. z nich, jest wykonywana w jego ramach. Użytkownicy po prostu zmieniają rowery, aby uniknąć opłat, zamiast jechać wygodnie i bezpośrednio.
Zasady korzystania z roweru publicznego w Trójmieście: abonament 100 zł na rok lub 10 groszy za minutę jazdy

Członkowie RM uważają jednak, że polska praktyka pokazała przewagę systemów z darmoczasami nad tymi, które ich nie zawierają. Porównali różne systemy roweru publicznego w Polsce. W ich ramach każdy z rowerów jest wykorzystywany od 2,50 do 7 razy na dobę. Najniżej na tej skali wypada system w Krakowie, w którym nie ma darmowych minut. Tam każdy rower jest przeciętnie wypożyczany zaledwie 2,49 raza na dobę i to w maju.

- To bardzo niska efektywność, porównywalna z rowerem własnościowym, a nie współdzielonym rowerem publicznym. Ubolewam, że właśnie na Krakowie wzorowano się tworząc system dla Pomorza - przekonywał Roger Jackowski.
Rowerowa Metropolia porównała pomorskie "Mevo" z systemem Velib z Paryża i wykazała, że w przeliczeniu na zarobki nasz system będzie ok. trzykrotnie droższy dla użytkownika. Za korzystanie z Velib płaci się ok. 140 zł (37 euro) rocznie, choć wielu użytkownikom przysługują ulgi.

Innym przykładem ze świata był system z Taipei na Tajwanie, gdzie bezpłatny rower miejski miał ok. 7 wypożyczeń na dobę, a po wprowadzeniu niewielkich opłat już tylko 4.

Rowerów może być za dużo, a elektryczne powinny być droższe



Aktywiści zauważają, że skoro planowana liczba rowerów (ok. 4 tys.) została oszacowana dla systemu z darmoczasem, zachęcającym do dużej liczby wypożyczeń, to po wprowadzeniu systemu abonamentowego, poza którym nie ma darmowych minut, wypożyczeń będzie mniej, a zatem liczba rowerów może okazać się zbyt wysoka.

Aktywistom nie spodobało się również zrównanie cen wypożyczeń rowerów zwykłych i elektrycznych.

- To doprowadzi do tego, że każdy wybierze rower elektryczny, który z założenia miał obsługiwać relacje pomiędzy dolnym i górnym tarasem Trójmiasta. Z naszej perspektywy to absurdalne - przekonywał Jackowski.
To zastrzeżenie straci jednak rację bytu, gdy w systemie będą wyłącznie rowery elektryczne.

Inne wątpliwości ws. rowerów elektrycznych



- Możliwe, że wszystkie rowery w systemie będą elektryczne. Tymczasem jest wiele niewiadomych w tej kwestii. Co z ładowaniem? Wymiana akumulatorów jest dobra dla sieci skuterów elektrycznych, gdzie jest ich ok. 50 sztuk, ale nie dla kilku tysięcy rowerów. Tymczasem aż 35 proc. punktów w przetargu można uzyskać za zaoferowaną liczbę rowerów elektrycznych. Dla nas to podejrzany zapis w warunkach przetargowych. Nie ma w nich podanego napięcia, mocy ani pojemności akumulatora. Czyli możemy otrzymać rower pseudoelektryczny - obawiał się Roger Jackowski.
Do tych wątpliwości odniósł się Krzysztof Perycz-Szczepański. Wykazał, że w specyfikacji warunków zamówienia znajdują się konkretne punkty, które precyzują poziom wspomagania elektrycznego na poziomie 250 W, napięcie akumulatora na 48 V, oraz jego wymaganą pojemność minimum 10 Ah oraz prędkość maksymalną (25 km/godz), przy której odłączane jest wspomaganie.

- W tej kwestii specyfikacja przetargowa jest dokładniejsza niż w Warszawie - uspokajał.

Im więcej wypożyczeń, tym lepiej dla samorządów



Zdaniem aktywistów samorządy powinny walczyć o to, by rowery publiczne były używane jak najczęściej. Dlaczego? Bo - ich zdaniem - intensywnie wypożyczany rower to dla miast bardzo dobry interes.

- Warszawa dużo oszczędza dzięki rowerowemu systemowi Veturilo. Do każdej podróży dopłaca bowiem 2,24 zł, podczas gdy do każdej podróży komunikacją zbiorową aż 7-8 zł.

Opóźniona integracja taryfowa



- Najważniejsze w projekcie było zintegrowanie roweru publicznego z komunikacją zbiorową. Na taki system był przewidziany grant unijny. Bilet metropolitalny zapowiadany jest w tej chwili najwcześniej na rok 2020. Tymczasem w systemie roweru metropolitalnego nie ma przewidzianego rabatu za posiadanie biletu metropolitalnego, co było jednym z ważniejszych pierwotnych założeń. Dlaczego? - dopytywał Jackowski.
I wyliczał kolejne zastrzeżenia: najpierw rower częściowo bezpłatny zmieniono na całkowicie płatny, a następnie płatną komunikację publiczną uczyniono częściowo bezpłatną. Pytaniem retorycznym jest jak to wpłynie na popularność publicznych rowerów.

Mimo tych wszystkich zastrzeżeń Jackowski zapowiedział, że Rowerowa Metropolia nie wycofuje swojego poparcia do Mevo.

- Nie przesądzamy o sukcesie lub klapie systemu roweru metropolitalnego. To ryzykowny system, ze względu chociażby na duży obszar. Proszę nie traktować naszego wystąpienia jako frontalnego ataku na Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Wielokrotnie współpracowaliśmy, a nawet nagradzaliśmy OMGGS - zastrzegł Jackowski.
O systemie roweru metropolitalnego Mevo

Rower Metropolitalny będzie funkcjonował w 14 gminach: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi. Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy i operatora Systemu.

System roweru metropolitalnego będzie bazował na rowerach czwartej generacji, wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.

Projekt "Budowa Roweru Metropolitalnego OMG-G-S" współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi ponad 17 mln zł.

Opinie (508) ponad 20 zablokowanych

  • (11)

    Idąc tokiem rozumowania roszczeniowych "Rowerowych aktywistów" sic.
    Każdy tankujący paliwo do pojazdu mechanicznego powinien mieć pierwsze kilka litrów za darmo.
    W zasadzie kilkanaście ponieważ posiadacze pojazdów mechanicznych mają obowiązek opłacania ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej, powiększoną o bez składkowe użytkowanie dróg publicznych przez "Rowerowych aktywistów"
    #spryskiwacz.

    • 31 21

    • (7)

      ale ty głupi. szkoda czasu na tłumaczenie

      • 12 15

      • (6)

        Oto język "Rowerowych aktywistów" kto nie jest z "rowerowymi aktywistami" jest wrogiem.
        Jeżeli Ty uczony jesteś wytłumacz głupiemu, może oświecisz ciemnotę.

        • 8 6

        • Prosze (5)

          Ten rower to forma komunikacji publicznej. Komunikacji publicznej której koszt utrzymania dla miasta będzie ponad 100x razy mniejszy od tradycyjnej.

          Rower także zapewne zachęci część spaliniarzy których koszt utrzymania (ze strony miasta) to jeszcze większe krocie niż wspomiana komunikacja publiczna.

          • 3 7

          • (2)

            Jeżeli rower to forma komunikacji publicznej, to powinna być tak samo odpłatna jak komunikacja publiczna. W ofercie komunikacji publicznej chyba nie ma darmowego piętnastominutowego biletu.
            Już widzę oczami wyobraźni pasażerów kilkudziesięciu autobusów i tramwajów jeżdżącymi rowerami, (rozbawiła mnie taka wyobraźnia)
            Z części zachęconej części "spaliniarzy" zostanie kalekami lub zejdzie co spotęguje koszty utrzymania tak zwanego darmowego rowerowania(według "Rowerowych aktywistów" , leczenie, rehabilitacja, odszkodowania)
            "Rowerowi aktywiści" jesteście żałośni, roszczeniowi, dlatego nie jesteście podmiotem w negocjacjach.

            • 8 5

            • (1)

              no i gadaj z debilem......

              • 3 6

              • No właśnie

                Lepiej nie rozmawiać z cyklistami.

                • 1 2

          • (1)

            Wiara że darmowe rowery miejskie zmniejszą ruch samochodowy wnika z...?

            • 3 1

            • badań preferencji ludzi, którzy się przesiedli z samochodów na coś innego

              dużo więcej osób przesiada się z samochodu na rower niż z samochodu na tramwaj czy autobus.

              Wielu przesiada się z samochodu na wariant rower +SKM + rower publiczny.

              To są badania robione w innych miastach Europy. W Trójmieście będzie podobnie.

              • 1 0

    • (2)

      Widzisz - rowerzyści to tacy biedni, bardzo biedni ludzie, którzy nie mają 10zł aby wykupić sobie miesięczny abonament.

      • 3 4

      • A co ty myślisz? (1)

        Wiesz jaki to jest kawał kieszonkowego?

        • 1 1

        • chyba twojego

          • 0 0

  • A Wejherowo? (2)

    Czemu Wejherowo i gmina wejherowo nie będą miały doatępu do mevo?

    • 4 9

    • bo by rowery zniknely

      • 7 2

    • bo nie chciało

      do projektu mogły się dołączyć gminy z całego pomorza i niektóre skorzystały, inne nie

      • 7 0

  • (2)

    A kto nie ma smartfona to nie pojedzie? To jest wymuszanie zakupu takowego!!

    • 18 5

    • Kto ma telefon na przyciski (1)

      ma też własnego składaka z komunii

      • 6 5

      • Padłam :)

        • 5 0

  • W sumie racja (2)

    infrastruktura w miescie słaba to chociaż rowery mogłyby byc za darmo przez te 15-20min

    • 10 9

    • Ty jesteś słaby, skoro piszesz takie brednie.

      • 0 1

    • Jeśli coś jest za darmo to znaczy że inni za to zapłacili

      • 0 0

  • Rowerowi nie aktywiści tylko terroryści

    Kombinuj ąile wlezie

    • 15 9

  • Jeszcze roweru nie ma a już jest źle

    • 12 4

  • Na zdjęciu to są aktywiści z federacji anarchistycznej im zawsze coś nie pasuje

    • 14 11

  • Super komentarze. Zawsze mają najwięcej do powiedzenia ci co na rowerze nie jeżdżą i nie mają zamiaru jeździć.

    • 18 12

  • Gdańsk (1)

    Nie ma nic za darmo!

    • 13 5

    • Powiedz to tym co żądają darmowych parkingów co przecznice.

      I oczywiscie po trzy pasy wszedzie prowadzace do tych parkingow

      • 3 1

  • (6)

    Czy ja dobrze rozumiem- żeby wypożyczyć rower muszę kupić najpierw smartfona?!!

    • 20 6

    • dobre, co ;)

      a moja nokia 3310 nadal mi sluzy.

      • 9 1

    • żeby wypożyczyć traficara tez trzeba mieć smartfona.

      • 7 1

    • możesz od kogoś pożyczyć

      • 1 2

    • Tak

      Smartfon jest normą, brak smartfona wykluczeniem z nowoczesnego społeczeństwa.

      • 1 4

    • Czy ktoś się orientuje...

      ... czy jak spontanicznie zechcę skorzystać z takiego roweru z rodzinką, to czy jednym smartfonem wypożyczę 4 rowery? I czy też da się wypożyczyć kaski dla dzieci? Jak to wygląda w miastach gdzie taki system już działa?

      • 1 0

    • Nie. Możesz zapłacić np kartą

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum