• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerzyści chcą ograniczeń prędkości aut w Gdyni

Patryk Szczerba
19 sierpnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zmiany na ważnej ulicy w Małym Kacku
W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane. W Gdańsku strefy z ograniczeniem ruchu do 30 km/h będą rozszerzane.

Organizacji w mieście stref ruchu "Tempo 30" domagają się przedstawiciele stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. Chcą, by podobnie jak w Gdańsku, powstały obszary z ograniczeniem prędkości samochodów do 30 km/godz.



Jesteś za wprowadzeniem - wzorem Gdańska - stref Tempo 30 w Gdyni?

Po raz pierwszy w Europie miastem, w którym wdrożono ograniczenie prędkości do 30 km/h na wszystkich ulicach poza głównymi, było liczące ponad 250 tys. mieszkańców austriackie Graz. Wjazd do stref oznakowany jest poprzez wymalowany na drodze duży znak "30" bądź znaki pionowe ustawione przy drodze. Dodatkowo na jezdni montowane są specjalne progi zwalniające, a wszystkie skrzyżowania w strefie są równorzędne.

W Gdyni, jak mówią rowerzyści, takich miejsc brakuje. Drogi rowerowe oraz strefy zamieszkania znajdujące się w dzielnicach miasta, gdzie samochody muszą ustępować pierwszeństwa pozostałym uczestnikom ruchu, to ich zdaniem za mało.

- Strefy są bardzo popularne w centrach miast w Niemczech i Skandynawii. Także w Gdańsku ruch dzięki strefom został upłynniony i system sprawdza się bardzo dobrze. Miasto na pewno skorzystałoby na takim rozwiązaniu. Jako stowarzyszenie przygotowujemy wniosek w tej sprawie i niedługo powinien wpłynąć do Zarządu Dróg i Zieleni - tłumaczy Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Gdyńscy urzędnicy przyznają, że w Gdyni nigdy nie było konkretnych planów związanych z utworzeniem stref ruchu Tempo 30.

- Są miejsca, gdzie występują specjalne ograniczenie ruchu, które rzeczywiście powstały głównie na wniosek mieszkańców i rad dzielnic. Najnowszy przykład to Działki Leśne. W odróżnieniu od Gdańska nie podjęliśmy się stworzenia systemowych rozwiązań. Czekamy na konkretne pomysły stowarzyszenia Rowerowa Gdynia, nad którymi będziemy się pochylali i które na pewno będą brane przez nas pod uwagę - mówi Maciej Karmoliński, zastępca dyrektora gdyńskiego ZDiZ.

W Gdańsku strefa Tempo 30 funkcjonuje od półtora roku na terenie Głównego, Starego i Dolnego Miasta, a także w obszarze ulicy Nowe Ogrody i Wyspy Spichrzów. W planach jest poszerzenie jej o kolejne rejony miasta.

- Strefami Tempo 30 oraz innymi ograniczającymi ruch, objętych jest 340 km dróg w Gdańsku. To ponad 20 proc. całości dróg. Planujemy rozszerzenie ich zasięgu, ponieważ nie tylko udrożniają ruch, ale także są gwarantem większego bezpieczeństwa i zmniejszają hałas. Otrzymujemy sygnały, że kierowcy, rowerzyści i piesi są zadowoleni z tego rozwiązania - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, który dodaje, że w niektórych europejskich miastach ograniczenia prędkości do 30 km/h występują na ok. 70-80 proc. dróg.

W Sopocie z kolei rowerzyści mają całkiem odmienne kłopoty. Miłośnikom dwóch kółek nie podoba się bowiem ograniczenie do 10 km/h prędkości na sopockiej drodze rowerowej biegnącej wzdłuż plaży. We wtorek przy tej drodze stanęło 10 znaków ograniczających prędkość. Rowerzyści postanowili protestować i zorganizowali flashmob, w czasie którego jadąc z nakazaną prędkością - pokonali w niedzielę całym peletonem trasę spod molo do Gdańska.

Prezydent Jacek Karnowski, autor koncepcji, nie daje jednak za wygraną i zapowiada rozszerzenie strefy z dopuszczalną prędkością od mola do Grand Hotelu, nazywając pomysł "strzałem w dziesiątkę".

Na ograniczenie prędkości na sopockich ścieżkach zareagowała Gdańska Kampania Rowerowa, której przedstawiciele podkreślają, że stosowanie takich ograniczeń na drogach rowerowych ma sens jedynie w bardzo określonych przypadkach, jak zawężenie ruchu, czy mieszanie się pieszych z rowerzystami.

"Wprowadzając takie ograniczenie, należy liczyć się z tym, że ma ono charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny (brak możliwości egzekucji mandatów za jego naruszenie, wynikający z braku obowiązku posiadania homologowanych prędkościomierzy, brak homologacji fotoradarów i radarów do pomiaru prędkości rowerów).

Zaordynowanie ograniczenia prędkości do 10 km/h jest błędem także z powodu progu stabilności jazdy rowerem, który u osób mniej doświadczonych wynosi ok 12 km/h (poniżej tej prędkości gwałtownie spada precyzja kontroli toru jazdy)" - czytamy w oficjalnym oświadczeniu Gdańskiej Kampanii Rowerowej.

Miejsca

Opinie (486) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    I to jest wlasnie tak- jak rowerzysci nie daja rady to chca zeby samochody jezdzily 30 ale jak im sie ogranicza predkosc (ze wzgledu na bardzo duzy ruch w tym rejonie) to juz im się nie podoba....
    Paranoja

    • 5 1

    • poza tym niektorzy rowerzysci jada grubo ponad 30 km/h

      • 0 1

  • wprowadzic zakaz jazdy rowerem po chodniku. (3)

    rowem jezdza jak motocyklisci po jezdni.potracaja spacerowiczow.

    • 10 1

    • (1)

      przecież jest zakaz

      • 1 2

      • zakaz jest, tylko ciekawe ilu zapłaciło za jego nie respektowanie

        • 1 1

    • mm a co powiesz na temat zakazu parkowania samochodów na chodnikach?

      gdyby taki wprowadzić, w wielu miejscach byłoby na chodniku dość luzu dla wszystkich

      • 0 1

  • awantura o zwolnienie na 200 metrach

    rowerzysci nie osmieszajcie sie to tylko 200 m gdzie musicie zwolnic

    • 4 2

  • Rozgrywanie

    Ludzie! Nie wiedzicie jak nas rozgrywają?

    Piesi przeciwko rowerzystom, rowerzyści przeciwko kierowcom, kierowcy przeciwko autobusom i tramwajom.
    A w konsekwecji zakładają nam wszystkim kaganiec.
    Nic tylko ograniczenia.

    Kochani, przecież większość z nas jest zarówno pieszym, kierowcą, rowerzystą, jak i pasażerem komunikacji miejskiej.

    Nie w tę stronę kierujemy swoje pretensje. Trzeba zmusić urzędasów do roboty i nie poddawać się socjotechnikom.

    • 4 4

  • wprowadzić przymusowe karty rowerowe

    wprowadzić przymusowe karty rowerowe kurs (szkolenie) 1.5 tys zł do tego przeglądy rowerów roczne, do tego wyposażenie obowiązkowe (gaśnica itp) a potem niech się starają wprowadzić ograniczenia.

    • 7 3

  • ty sie jełopie nie chwal tym zkm gdansk bo osmieszasz tylko firme takimi wypowiedziami

    • 0 2

  • rowerzysta w parku

    A może by tak wprowadzić ograniczenie prędkości jazdy dla rowerzystów jadących w parkach, bo tam nic ich nie ogranicza

    • 6 3

  • Plaga rowerzystów ....

    ROWERZYŚCI - to plaga dla pieszych i samochodów . Wywalić ich za miasto to napewno będzie bezpieczniej.

    • 10 8

  • Gdynia XXIw.

    A zasiedziali włodarze ciągle bokiem do "oczywistych oczywistości".Inicjatywa jak najbardziej a Oni wiedzą lepiej.I ten PR.

    • 4 1

  • Abstrahując od tych agresywnych, prostackich komentarzy, powiem krótko: psy szczekają, karawana jedzie dalej

    Chyba nie było miasta w Europie, w którym kierowcy nie protestowali przeciwko przeciwko strefie tempo 30, koniec końców w wielu miastach je wprowadzono (nawet w Polsce) i jakoś ludzie się do nich przyzwyczaili. Jeżeli średnia prędkość samochodu w mieście nie przekracza 30 km/h, to daje to odpowiedź na pytanie, dlaczego takie strefy nie powodują perturbacji. A prawda jest taka, że takie strefy i tak ustawia się na krótkich podrzędnych drogach i ciasnych uliczkach, na Al. Zwycięstwa nikt wam takiej strefy nie wprowadzi. Zresztą, Gdynia nie musi daleko szukać: wystarczy spojrzeć na sąsiada. W Gdańsku naprawdę bardzo duże obszary miasta znajdują się pod ograniczeniem

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum