Rowerzyści pojadą estakadą Kwiatkowskiego... po chodniku
Gdynia ponownie wraca do tematu budowy drogi rowerowej na estakadzie Kwiatkowskiego na odcinku Janka Wiśniewskiego - Morska. Rowerzyści będą poruszali się tzw. chodnikiem technicznym. Powstanie też rampa zjazdowa sprowadzająca cyklistów na poziom gruntu.
- ruch rowerowy będzie odbywał się chodnikami technicznymi - nie przewiduje się wytyczenia pasów rowerowych w jezdni,
- w rejonie ul. Janka Wiśniewskiego, gdzie chodnik techniczny kończy się obecnie barierką, powstanie rampa zjazdowa na poziom gruntu do istniejącej drogi rowerowej,
- wspomniana rampa musi być realizowana jako niezależna konstrukcja, nieobciążająca konstrukcji estakady,
- na całej długości przewidziano wymianę nawierzchni chodników technicznych,
- należy podwyższyć lub wymienić bariery ochronne wzdłuż chodników technicznych,
- na wysokości przystanku "Hutnicza - Estakada 01" droga rowerowa zostanie poprowadzona za wiatą, zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady.
Czytaj też:
120 dni na odbudowę Janka Wiśniewskiego
Minimalna szerokość drogi rowerowej, nieco szerzej na rampie
Szerokość drogi rowerowej przy założeniu wykorzystania wyłącznie chodników technicznych bez ingerencji w jezdnię wyniesie ok. 2 m. To wprawdzie minimalna szerokość przewidziana prawem dla dwukierunkowych dróg rowerowych, lecz standardem stosowanym od lat w Trójmieście jest szerokość od 2,5 do nawet 3,5 m (np. al. Adamowicza w Gdańsku).
Nieco szersza będzie natomiast rampa zjazdowa - tutaj projektantowi narzucono minimalną szerokość 2,5 m przy maksymalnym spadku 5 proc., co można porównać do pochylenia trasy tramwajowej na al. Havla w Gdańsku, obok której jest poprowadzona także droga rowerowa.
Szczególnie ważne połączenie rowerowe dla dzielnic północnych
Budowa drogi rowerowej pozwoli wreszcie na swobodny przejazd z północnych dzielnic Gdyni do ul. Morskiej. Obecnie ruch rowerowy i pieszy jest niemożliwy na odcinku Janka Wiśniewskiego - Hutnicza, co zmusza do skrajnie niebezpiecznego pokonywania rozbudowanego zespołu torów, którymi poruszają się pociągi towarowe (na mapach satelitarnych widoczna jest wyraźnie wydeptana ścieżka).
Odcinek Janka Wiśniewskiego - Unruga możliwy jest natomiast do pokonania dzięki powstałej ponad dziewięć lat temu estakadzie rowerowej. Co ciekawe, wówczas urzędnicy przekonywali, że równoległa konstrukcja tylko dla jednośladów to jedyne bezpieczne rozwiązanie, choć na tym odcinku istnieją "niezaślepione" obustronne chodniki techniczne, przez co przejazd estakadą Kwiatkowskiego nie nastręczał większych problemów (ruch pieszych jest tutaj niewielki).
Czytaj artykuł z 2012 r.:
Droga na "nie", czyli zdublowana estakada już prawie gotowa
Drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji
- Nowe połączenie rowerowe z północnymi dzielnicami naszego miasta to ważna inwestycja w infrastrukturę rowerową Gdyni. Aby usprawnić komunikację rowerową po mieście, stale rozbudowujemy, a także planujemy sieć dróg dla jednośladów, to istotny element zrównoważonego transportu. Mam nadzieję, że uda nam się sprawnie wyłonić projektanta dla tej inwestycji - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Użycie słowa "nadzieja" w wypowiedzi wiceprezydenta nie jest przypadkowe. To już drugie podejście do zaprojektowania drogi rowerowej w tym miejscu.
W ubiegłym roku w ogłoszonym przetargu na to samo zadanie wpłynęła tylko jedna oferta na kwotę ok. 789 tys. zł. Złożyło ją konsorcjum firm z liderem Biuro Inżynierskie Damart ze Szczecina wraz z gdańskimi partnerami Pont-Projekt i Optem.
Miasto na ten cel planowało wydać jednak nie więcej niż ok. 398 tys. zł, więc całe postępowanie zostało unieważnione.
Trzy kryteria wyboru wykonawcy, 50 tygodni na realizację
Czy tym razem nie będzie trudności z wyłonieniem wykonawcy? Dowiemy się o tym za kilka tygodni. O wyborze decydować będą kryteria identyczne jak w pierwszym postępowaniu:
- najniższa cena (60 proc.),
- kwalifikacje i doświadczenie projektantów (30 proc.),
- deklarowany termin wykonania zamówienia (10 proc.; maksymalnie 50 tygodni od podpisania umowy).
Prace budowlane mogą zatem rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2022/2023 r., o ile uda się zagwarantować finansowanie i wyłonić bez problemu wykonawcę dokumentacji projektowej, a następnie robót budowlanych.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Gdańsk, Sopot, Gdynia: rowery i akcesoria
Opinie (252) 5 zablokowanych
-
2021-09-29 10:15
zaś przejazd przez pobliskie skrzyżowanie z ul. Hutniczą będzie wytyczony po stronie estakady. To znaczy po której stronie???????????
- 1 0
-
2021-09-30 16:59
czy ktoś moźe mi wytłumaczyć
dlaczego chcą zrobić ten DDR tylko z jednej strony
zamiast jednokierunkowych DDRiP z obu stron, jak w normalnych krajach?- 1 0
-
2021-10-06 17:10
Mam nadzieję
No, mam nadzieję że będą jechać po chodniku, a nie jezdnią, kaskaderzy na dwóch kółkach. Jak wam niebiezpiecznie, to nie pchajcie się na tę drogę i jedźcie bawić się w rowerowanie gdzie indziej. Niektórzy próbują odbierać dzieci ze szkoły, a rowerzyści wybierają sobie najbardziej ruchliwe drogi na swoją fanaberię. Jeszcze brakuje, żeby na estakadę zaczęli wjeżdżać.
- 0 0
-
2021-10-20 23:43
Rouwer
Dawno temu na końcu tego chodnika tech.były schody dla robotników budujących estakadę. Wystarczy wybudować nowe schody z rynnami jak przy skm stocznia. każdy dałby sobie radę wejść czy zejść z rowerem. I byłoby na pewno taniej
- 2 3
-
2023-03-28 13:22
barierka (1)
Czy zostało to już zbudowane? Czy można z Kwiatkowskiego zejść na Wiśniewskiego? Może redakcja coś wie?
- 0 0
-
2023-08-01 14:18
Bez zmian. Nie da sie, porażka Gdyni
- 0 0
-
2023-08-19 22:25
Rowerem wzdloz kwiatkowskiego
Pojadą może moje wnuki. Bo ja czekam 53 lata i pewnie dzieci moje też poczekają trochę. Budowa wiaduktu na puckiej. Po co. Dla kogo. Przy chylonskiej bardziej potrzebny
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.