• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Różne wizje udzielenia pomocy operatorowi Mevo

Maciej Korolczuk
23 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek. Obszar Metropolitalny nie zgodził się na przedstawiony przez spółkę NB Tricity plan restrukturyzacji, zakładający znaczącą redukcję zadłużenia i anulowanie wszystkich odsetek.

Obszar Metropolitalny nie zgodził się na anulowanie większości zaległych należności spółce NB Tricity, która jest operatorem Mevo. Władze OMGGS podtrzymują za to deklarację udziału w negocjacjach firmy Nextbike z bankiem na temat harmonogramu spłaty zadłużenia. Poniżej wyjaśniamy, co stanie się z systemem, unijną dotacją i rowerami, jeśli operator ogłosiłby upadłość.



Co by było, gdyby system Mevo przestał działać z dnia na dzień:

Przypomnijmy: na początku października spółka NB Tricity, będąca operatorem rowerów Mevo, przedstawiła plan restrukturyzacji i zadeklarowała chęć zawarcia układu ze swoimi wierzycielami. Spółka oczekiwała od Obszaru Metropolitalnego i pozostałych swoich wierzycieli m.in. umorzenia 90 proc. należności oraz 100 proc. z tytułu odsetek.

- Proponując naszym wierzycielom postępowanie restrukturyzacyjne o zatwierdzeniu układu, chcemy ustabilizować sytuację w spółce zależnej NB Tricity. W sierpniu 2019 r. w raporcie okresowym Nextbike Polska za drugi kwartał 2019 r. wskazywaliśmy na stratę netto. Była ona efektem wyższych, niż wstępnie szacowaliśmy, kosztów uruchomienia projektu Mevo oraz nałożenia kar za opóźnienia. W naszej ocenie postępowanie restrukturyzacyjne, któremu chcemy poddać spółkę NB Tricity, to najlepsza z dostępnych opcji, która pozwoli na kontynuację projektu Mevo - uzasadniała swoje działania spółka NB Tricity.
Po trzech tygodniach analiz w środę Obszar wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że nie może zgodzić się na przedstawione warunki ugody. Jednocześnie podtrzymał deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt.

Treść oświadczenia zarządu Obszaru Metropolitalnego:
Bezpieczny i niezakłócony rozwój systemu roweru metropolitalnego Mevo jest jednym z głównych celów Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS).

4 października zarząd OMGGS otrzymał od NB Tricity sp. z o.o., wykonawcy umowy na wdrożenie i obsługę Mevo, plan restrukturyzacyjny spółki wraz z prośbą o jego poparcie.

Zgodnie z prawem zarząd OMGGS nie może poprzeć przedstawionego przez NB Tricity planu restrukturyzacyjnego, ponieważ samorządy metropolii dysponują pieniędzmi publicznymi i nie mają takiej swobody działań gospodarczych jak podmioty prywatne.

Mimo negatywnej opinii dot. planu restrukturyzacji zarząd OMGGS oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Aby pomóc przezwyciężyć trudności finansowe spółki, zarząd OMGGS podtrzymuje złożoną wcześniej wykonawcy propozycję wspólnego spotkania z bankiem, który kredytuje działalność NB Tricity, aby wypracować taki harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt, który zapewni stabilne funkcjonowanie projektu Mevo.

Członkowie zarządu OMGGS podkreślają, że rozwój systemu roweru publicznego, który cieszy się dużym powodzeniem wśród mieszkańców 14 gmin metropolii, jest ich priorytetem.


Ze stanowiskiem Obszaru wstępnie zapoznał się już Paweł Orłowski, prezes zarządu Nextbike. Na razie wstrzymuje się jednak z komentarzem w tej sprawie.

- Trwają rozmowy z naszym partnerem i do czasu zakończenia nie będziemy ich komentować. W najbliższych dniach, gdy będziemy już wiedzieli, na czym stoimy, wystosujemy w tej sprawie stosowne oświadczenie - powiedział nam w środę prezes Nextbike.

Co to oznacza dla systemu i jego użytkowników?



Z jednej strony pod dużym znakiem zapytania stawia przyszłość całego systemu Mevo. Z drugiej Obszar zapewnia, że zależy mu na realizacji projektu, który już od rozstrzygnięcia przetargu poddawany był pod dyskusję.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

- Mamy propozycje, które w naszej ocenie pozwolą zabezpieczyć realizację umowy. Plan rozwoju systemu Mevo musi opierać się o działania pozwalające w pełni zadbać o środki publiczne. Nie chcielibyśmy w żaden sposób spekulować na temat przyszłych zdarzeń. Naszą propozycją są rozmowy z bankiem i nowy harmonogram płatności, pozwalający na zabezpieczenie realizacji projektu - wyjaśnia Jarosław Maciejewski z OMGGS.
Co się stanie, jeśli spółka ogłosi upadłość? Żadna ze stron nie chce na tym etapie podjąć się deklaracji, co stanie się z całym systemem. Wiadomo, że rowery są własnością Obszaru, a unijna dotacja w wysokości 17 mln zł nie musiałaby zostać zwrócona do Brukseli.

- Takie zagrożenie nie istnieje, z uwagi na przesunięcie tych środków na inne cele związane z budową sieci węzłów przesiadkowych w metropolii. Projekt roweru metropolitalnego jest aktualnie finansowany ze środków własnych miast i gmin OMGGS - dodaje Maciejewski.
Do rozstrzygnięcia pozostaje też kwestia ewentualnego przejęcia lub stworzenia przez Obszar aplikacji, za pomocą której użytkownicy korzystają z systemu.

Zakończona produkcja wszystkich rowerów



Tymczasem kilka dni temu fabryka Nextbike GmbH poinformowała o zakończeniu produkcji wszystkich rowerów Mevo. Pełna flota 4080 jednośladów wyjedzie na ulice Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, po przeprowadzeniu wszystkich testów - zarówno przez Nextbike Polska, jak i OMGGS.

Rowery po testach w Niemczech najpierw trafią na kolejne testy na warszawski Żerań, a potem do Gdańska. Obecnie mieszkańcy OMGGS mogą korzystać z około 1,9 tys. rowerów. Kolejnych 700 jednośladów jest już przygotowanych do odbioru, a pozostałe czekają na testy.

Od momentu uruchomienia systemu, czyli końca marca 2019 r. do połowy października, liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 170 tys., a liczba wypożyczeń wyniosła ponad 2,2 mln.

Opinie (390) ponad 10 zablokowanych

  • przetrwa bo ja jeżdżę i jestem zadowolony jak komuś nie pasuje to tylko

    cwaniakom

    • 3 16

  • A mówiłem ustalić miejsce zamieszkania kierownictwa mevo!!!!

    Teraz można iść pod ich dom i zapytać "czemu nie wyszło?". Bylo wiadomo, a Oni mataczyli miesiącami, że jest wszystko w porządku. Powinno ich się rozliczyć jak w Chinach.

    Spółka Nextbike Polska podała, że rada nadzorcza firmy odwołała ze stanowiska dotychczasowego prezesa zarządu Roberta Lecha, a w jego miejsce powołała Pawła Orłowskiego, założyciela firmy Larq, która jest większościowym akcjonariuszem Nextbike Polska - posiada 67,8 proc. akcji.

    Kto wie gdzie oni mieszkają? Trzeba iść pod ich dom. Na FB zorganizujemy się. Stop marnotrawieniu naszych pieniedzy!

    • 10 5

  • Po co im pomagać?

    • 7 2

  • Mevo - złom (1)

    Prawda jest taka, że całe to mevo to złom. Od rowerów począwszy, które są rozklekotane, rozładowane etc. Tandetna, kompletnie nie intuicyjna aplikacja, zawierająca mnóstwo błędów, totalnie nie dopracowana, sprawia wrażenie, jak pisana przez ucznia w szkole średniej w ramach zaliczenia praktyk ( nikomu nie ujmując oczywiście, w szkole była by za to ocena 5 ale nie jako część wielomilionowej inwestycji ) a na żenującej obsłudze klienta i serwisowi kończąc ( obsługa infolinii w toporny sposób włada językiem polskim gdyż w 90% stanowi ją naród Ukraiński - ponownie nikomu nie ujmując ) tak samo jest w przypadku serwisantów. Większość z nich to, przepraszam, ludzie z nałogami tej samej narodowości. Tak więc... Bay Bay Mevomaszkaro...

    • 16 5

    • faktem jest!

      • 0 0

  • wszyscy jadą po Nextbike, i oczywiście słusznie (2)

    ale kto ich wybrał, ja się pytam? Jacy to specjaliści w tym całym biurze Obszaru Metropolitalnego pracują, że tak nieprofesjonalnie piszą warunki przetargu i tak go rozstrzygają? Tu nikt niewinny?

    • 14 2

    • a co było nie tak z przetargiem? (1)

      wygrywa ten co zaoferuje najwiecej za najmniej.

      • 0 1

      • nie do końca

        warunki były takie, ze teraz mają rowery z drogim system wymiany baterii, którego nikt nie będzie obsługiwał za pieniądze z przetargu

        Warunki przetargu są takie, ze o 6 rano do 3 w nocy może nie być żadnych sprawnych rowerów... i będzie ok :)

        • 1 0

  • Dobrze że te wiejskie kobyły pójda na złom

    Moja matka ma prawie 70 lat i powiedziała ze by za chiny nie wsiadła na taka wiejską kobyłe z lat 60tych . Ja sie ciesze bo skończy sie szarżowanie wyprzedzanie pieszych od prawej na ciągu pieszym czyt chodniku bedzie bezpiecczniej a to szpeci miasto. Kązdy pracujący kupi sobie rower lepszy czy gorszy nowy czy urzywany ale bedzie dbał o iego i niewyprawiał cudów .ps te chulajnogi i skuterki też na zlom parkja gdzie się da a co ich tam że koperta dla inwalidy

    • 5 6

  • Vivat Władza, Vivat Dulkiewicz i reszta %@&* (2)

    1. Wzięli dotacje
    2. Miasto dorzuciło segielke i wzięło odpowiedzialność
    3. Znajomy królika wygrał przetarg
    4. Wygrał chory projekt z góry skazany na porażkę
    5. Firma GmbH w Niemczech dobrze zarabia na rowerkach
    6. Wierzyciele stracą
    7. Mieszkańcy stracą
    8. Samorząd dopłaci

    • 27 5

    • Nie samorząd, tylko mieszkańcy dopłacą.

      • 3 0

    • ...

      9. Firma zbankrutuje.
      10. Rowery za bezcen kupi znajomy znajomego królika.
      11. Po roku pojawi sie nowa firma prywatna, droższa;)

      • 0 0

  • Won z tym bublem!

    • 8 2

  • aby pomóc Mevo to należy tych co to wymyślili i są odpowiedzialni - przykuć do rowerów i niech zasuwają jako ryksza z napędem

    na 2 nogi - kursy oczywiście w ramach promocji za darmo.
    Za paszę i wodę zapłacą z własnej kieszeni..

    • 13 2

  • Pomysł w zarodku był chory

    Rowery elektryczne. Wiadomo, że to biznes sezonowy, rowery po 5000 zł jak zwykłe mozna by zrobić w polskiej fabryce za 500 zł. CBA powinno sie zainteresować dostawcą tych rowerów i bankiem który dał kredyt na to badziewie.

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum