Torowisko przy operze wreszcie doczeka się przebudowy
Kluczowy odcinek torów tramwajowych we Wrzeszczu między Operą Bałtycką a wiaduktem kolejowym na al. Hallera wreszcie doczeka się gruntownej modernizacji. Po doraźnych remontach, które poprawiały estetykę tylko tymczasowo, miasto uznało, że potrzebna jest tam przebudowa torowiska i sieci trakcyjnej. Inwestycja znalazła się na liście priorytetów inwestycyjnych, ale na początek prac trzeba będzie poczekać. Zaplanowano je na lata 2023-2026.
Już wówczas kierowcy i motorniczowie narzekali tam na spękania, dziury i poluzowane tory, w efekcie czego tramwaje pokonywały ten krótki odcinek z ograniczoną prędkością, generując przy tym większy hałas.
Z rok na rok problem jednak postępował. Doraźne remonty pomagały tylko na chwilę, a urzędnicy wprost przyznawali, że każdy remont, a nie przebudowa torowiska to środki wyrzucone w błoto.
- Może torowisko nie wygląda jeszcze tak jak tory na moście Siennickim przed jego modernizacją, ale za dwa-trzy lata może tak być. Zdajemy sobie sprawę, że czas robi swoje i degradacja torowiska postępuje, ale do czasu rozstrzygnięcia, które inwestycje w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w etapie IV będą realizowane w pierwszej kolejności i ile będzie na to pieniędzy, nie jesteśmy w stanie określić, kiedy taka przebudowa mogłaby ruszyć. Póki co robimy co można w ramach bieżącego utrzymania torów, ale też trzeba pamiętać, że torowisko w tej chwili nie nadaje się do naprawy, tylko do wymiany. Każda wydana złotówka na doraźny remont jest więc inwestycją, która nie ma sensu - mówił w 2016 r. Ryszard Szreiber, zastępca Kierownika Działu Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, który wówczas odpowiadał za utrzymanie torowisk tramwajowych (od dwóch lat dział nie funkcjonuje a torowiskami zajmuje się spółka GAiT).
Przebudowa na liście priorytetów
Niedawno informowaliśmy, że miasto planuje wyremontować 19 przejazdów przez torowiska tramwajowe. Na długiej liście zabrakło jednak 350-metrowego torowiska między operą a wiaduktem kolejowym. Okazało się, że miasto ma na to miejsce inny plan.
- Przebudowa infrastruktury tramwajowej w alei Hallera na odcinku międzywęzłowym od alei Zwycięstwa do ulicy Klinicznej została zgłoszona do Bazy Priorytetów Inwestycyjnych w czerwcu 2021 r. - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
W ramach realizacji zadania zgłoszono wykonanie przebudowy infrastruktury tramwajowej, w tym:
- 700 mb toru pojedynczego,
- sieć trakcyjna, konstrukcje nośne, kable zasilające.
- Modernizacja węzła przy Operze Bałtyckiej została uwzględniona w planach miejskich na lata 2023-2026. Ze względów technicznych inwestycja będzie obejmować przebudowę torowiska do wiaduktu przy ul. Hallera. Niezależnie prowadzone są bieżące prace utrzymaniowe torowiska - zapewnia Sieliwończyk.
Pod wiaduktem podniesiono trakcję
Modernizacja torowiska między operą a wiaduktem na Hallera z pewnością wymusi znaczące zmiany w poruszaniu się tramwajów. Składy między Jelitkowem a centrum Gdańska będą musiały jechać objazdem przez Jana z Kolna. Z kolei tramwaje linii nr 5 z Nowego Portu na Zaspę będą jeździć przez ul. Mickiewicza.
Przypomnijmy, że jesienią 2020 r. wymieniona i podniesiona o kilka centymetrów została sieć trakcyjna pod samym wiaduktem. Ograniczyło to do minimum ryzyko zerwania przewodów przez zbyt wysokie ciężarówki.
Powolny tramwaj przy Operze Bałtyckiej (15 opinii)
Opinie wybrane
-
2022-04-11 07:45
Przebudowa torów ma sens?
Moim zdaniem należałoby pomyśleć perspektywicznie i przenieść torowisko pod stację Politechnika SKM, do Klinicznej.
- 6 15
-
2022-04-11 07:39
(4)
Pytanie do urzędników. Czy koszty tymczasowych modernizacji nie stały się większe jak jednorazowa naprawa kilka lat temu, kiedy materiały były dużo tańsze?
- 26 3
-
2022-04-11 10:36
NIe truj facet. Dla urzédników jest jeden priorytet - dobra i wzajemna współpraca z deweloperami. (2)
Drogi to takie mało-interesowne bzdety. Urzędnik na tym nie zarobi tak dobrze.
- 4 0
-
2022-04-11 10:59
Odcinek wstydu UM...
Ile już tam wpakowaliście? Miliard?
- 2 0
-
2022-04-11 10:57
Trochę się to kupy nie trzyma
Przecież im lepsza droga, tym drożej można sprzedać.
- 0 0
-
2022-04-11 08:02
Oczywiście, że tak...
ale proszę pamiętać, że urzędnicy wydają nasze, a nie swoje piniądze. Dlatego im łatwiej.
- 13 0
-
2022-04-10 18:37
Pieniądze wyrzucono w błoto przy generalnym remoncie Mickiewicza. (6)
Chwilę po nim fałdy asfaltu z okolic torowiska leżały na jezdni. Chyba nawet temat był poruszany na tym portalu, ale problem bagatelizowano. Tam jest teraz gorzej niż na powyższych zdjęciach przy operze.
- 106 5
-
2022-04-11 13:31
to
nie był asfalt , tylko material uszczelniający między torami i jezdnią , który ma konzystencję podobną do asfaltu . Nie zmienia to jednak faktu, że remont spartolono . Nie długo to samo zrobi sie n aNowych Ogordach na przeciwko sądu i szpitala.
- 4 0
-
2022-04-10 20:01
Firma zarobiła? Zarobiła, więc po co drążyć temat?
Tu nie chodzi o to, by komukolwiek było lepiej. Po prostu coś ma się dziać, ludzie mają żyć w złudzeniach. A Trójmieszczanie są zadowoleni, że PiS nie rządzi, mogą się pultać, że państwo ich okrada i w ogóle jak to się źle przez PiS żyje. Ale nikt nie widzi jak miasto nas okrada kładąc kasę, którą trzeba wydać dwu czy trzykrotnie żeby naprawiać te wszystkie fuszerki
- 15 5
-
2022-04-10 20:00
Kazde pieniadze na trawaj to kasa w błoto a raczej do prywatnej kieszeni :)Ale oto wlasnie chodzi. (3)
Tramwaje dawno powinny byc zlikwidowane w Gdańsku i wtedy zniknęły by główne problemy i koszty komunikacyjne w Gdańsku!
Ale unas właśnie chodzi oto by te koszty tworzyć i my mamy je ponosić!- 5 33
-
2022-04-11 09:14
A co w zamian? (1)
Pewnie rowerki, co?
- 4 2
-
2022-04-11 10:58
Parkingi.
W końcu miasto pokazuje od lat, że jeden zastawiony szrotami chodnik jest ważniejszy, niż linia tramwajowa obsłubująca paręset tysięcy mieszkańców...
- 0 2
-
2022-04-10 20:32
W Bartoszycach nie ma, to i tu zlikwidować?
- 27 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.