• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Torowisko przy operze wreszcie doczeka się przebudowy

Maciej Korolczuk
10 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Torowisko przy operze jest w opłakanym stanie. Jest szansa, że w najbliższych latach - najpóźniej do 2026 r. - zostanie gruntowanie zmodernizowane. Torowisko przy operze jest w opłakanym stanie. Jest szansa, że w najbliższych latach - najpóźniej do 2026 r. - zostanie gruntowanie zmodernizowane.

Kluczowy odcinek torów tramwajowych we Wrzeszczu między Operą Bałtycką a wiaduktem kolejowym na al. HalleraMapka wreszcie doczeka się gruntownej modernizacji. Po doraźnych remontach, które poprawiały estetykę tylko tymczasowo, miasto uznało, że potrzebna jest tam przebudowa torowiska i sieci trakcyjnej. Inwestycja znalazła się na liście priorytetów inwestycyjnych, ale na początek prac trzeba będzie poczekać. Zaplanowano je na lata 2023-2026.



W przyszłym roku minie 20 lat od ostatniej modernizacji torowiska w tym miejscu. Na problem degradacji infrastruktury tramwajowej między operą a wiaduktem na Hallera uwagę zwracaliśmy po raz pierwszy przed sześcioma laty.

Już wówczas kierowcy i motorniczowie narzekali tam na spękania, dziury i poluzowane tory, w efekcie czego tramwaje pokonywały ten krótki odcinek z ograniczoną prędkością, generując przy tym większy hałas.

Z rok na rok problem jednak postępował. Doraźne remonty pomagały tylko na chwilę, a urzędnicy wprost przyznawali, że każdy remont, a nie przebudowa torowiska to środki wyrzucone w błoto.

Dziury i ubytki w obrębie torowiska nie tylko pogarszają komfort jazdy, ale też sprawiają, że tramwaje jeżdżą głośniej i wolniej. Dziury i ubytki w obrębie torowiska nie tylko pogarszają komfort jazdy, ale też sprawiają, że tramwaje jeżdżą głośniej i wolniej.
- Może torowisko nie wygląda jeszcze tak jak tory na moście Siennickim przed jego modernizacją, ale za dwa-trzy lata może tak być. Zdajemy sobie sprawę, że czas robi swoje i degradacja torowiska postępuje, ale do czasu rozstrzygnięcia, które inwestycje w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej w etapie IV będą realizowane w pierwszej kolejności i ile będzie na to pieniędzy, nie jesteśmy w stanie określić, kiedy taka przebudowa mogłaby ruszyć. Póki co robimy co można w ramach bieżącego utrzymania torów, ale też trzeba pamiętać, że torowisko w tej chwili nie nadaje się do naprawy, tylko do wymiany. Każda wydana złotówka na doraźny remont jest więc inwestycją, która nie ma sensu - mówił w 2016 r. Ryszard Szreiber, zastępca Kierownika Działu Utrzymania Infrastruktury Tramwajowej i Autobusowej w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku, który wówczas odpowiadał za utrzymanie torowisk tramwajowych (od dwóch lat dział nie funkcjonuje a torowiskami zajmuje się spółka GAiT).

Przebudowa na liście priorytetów



Niedawno informowaliśmy, że miasto planuje wyremontować 19 przejazdów przez torowiska tramwajowe. Na długiej liście zabrakło jednak 350-metrowego torowiska między operą a wiaduktem kolejowym. Okazało się, że miasto ma na to miejsce inny plan.

- Przebudowa infrastruktury tramwajowej w alei Hallera na odcinku międzywęzłowym od alei Zwycięstwa do ulicy Klinicznej została zgłoszona do Bazy Priorytetów Inwestycyjnych w czerwcu 2021 r. - mówi Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Urzędnicy przyznają, że doraźne remonty w tym miejscu nie załatwiają sprawy i to pieniądze wyrzucone w błoto. Urzędnicy przyznają, że doraźne remonty w tym miejscu nie załatwiają sprawy i to pieniądze wyrzucone w błoto.
W ramach realizacji zadania zgłoszono wykonanie przebudowy infrastruktury tramwajowej, w tym:

  • 700 mb toru pojedynczego,
  • sieć trakcyjna, konstrukcje nośne, kable zasilające.

- Modernizacja węzła przy Operze Bałtyckiej została uwzględniona w planach miejskich na lata 2023-2026. Ze względów technicznych inwestycja będzie obejmować przebudowę torowiska do wiaduktu przy ul. Hallera. Niezależnie prowadzone są bieżące prace utrzymaniowe torowiska - zapewnia Sieliwończyk.

Pod wiaduktem podniesiono trakcję



Modernizacja torowiska między operą a wiaduktem na Hallera z pewnością wymusi znaczące zmiany w poruszaniu się tramwajów. Składy między Jelitkowem a centrum Gdańska będą musiały jechać objazdem przez Jana z Kolna. Z kolei tramwaje linii nr 5 z Nowego Portu na Zaspę będą jeździć przez ul. Mickiewicza.

Przypomnijmy, że jesienią 2020 r. wymieniona i podniesiona o kilka centymetrów została sieć trakcyjna pod samym wiaduktem. Ograniczyło to do minimum ryzyko zerwania przewodów przez zbyt wysokie ciężarówki.

09:59 22 KWIETNIA 22

Powolny tramwaj przy Operze Bałtyckiej (15 opinii)

Jeszcze trochę a tramwaje przy operze będą jeździć z prędkością 1km/h. Dziś potrzebna jest już asysta nadzoru ruchu by nie doszło do kolejnego wykolejenia
Jeszcze trochę a tramwaje przy operze będą jeździć z prędkością 1km/h. Dziś potrzebna jest już asysta nadzoru ruchu by nie doszło do kolejnego wykolejenia

Opinie (116) 1 zablokowana

  • Wreszcie ktoś zauważył, że torowisko przy operze jest w opłakanym stanie. Szkoda tylko, że jego remont zaplanowano na lata 2023-2026, bo do tego czasu zniszczenia będą jeszcze większe i być może nawet takie, że tramwaje nie będą mogły jeździć tym odcinkiem aż do ukończenia prac remontowych.

    • 54 5

  • Jak już to ruszamy to zróbmy to dobrze (1)

    -poprowadźmy drogę dla rowerów pod stacją SKM Politechnika
    -na miejsce obecnej drogi dla rowerów przesuńmy pas dla samochodów w kierunku Klinicznej
    -w miejsce tego pasa przesuńmy tory tramwajowe
    -w miejscu po torach kierunku Opery zróbmy pas dla samochodów tylko do skrętu w lewo, a obecny pas pozostanie tylko do skrętu w prawo

    Dzięki temu przesunięciu samochody skręcające na Al. Zwycięstwa w prawo nie będą zablokowane przez auta skręcające w lewo, a dzięki temu zmniejszymy korki nawet bez puszczania ruchu przez Piramowicza, a rowerzyści też nie będą na tym stratni (różnica drogi max. 200 metrów).

    • 6 6

    • zastapic tramwajowy złom buspasem i nie bedzie problemów

      • 0 3

  • Mądry Polak po szkodzie

    Problem można było zamknąć już 20 lat tremu wykładając tory miedzy Hallera a Al. Zwycięstwa oraz na Mickiewicza systemem Stail. Smoła lama miedzy tory a asfalt wyłazi w upalnych miesiącach i przykleja się do opon samochodów...

    Przejazdy drogowe i przejścia - nawierzchnia z elementów gumowych (strail):

    Omawiane w tym dziale system nawierzchni drogowej przejazdowej jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań w tej dziedzinie. Elementami nawierzchni drogowej są elementy gumowe strail wykonane z recyklingu gumy pochodzącej z bieżnikowania opon. Jednocześnie elementy te po zużyciu mogą być ponownie przetworzone co jest dużą korzyścią dla środowiska naturalnego.

    Producentem systemu strail jest niemiecka firma strail Verkehrssysteme / Gummiwerk kraiburg elastik GmbH. W jej ofercie jest kilka wersji przejazdów takich jak:
    - strail - dla dużych obciążeń - nośnikiem są kształtki szynowe i same płyty,
    - pontistrail - dla ekstremalnie dużych obciążeń, nośnikiem płyt są elementy aluminiowe,
    - innostrail - dla typowych przejazdów - nośnikiem są same płyty,
    - pedestrail - do stosowania głownie na przejściach dla pieszych,
    - velostrail - dla przejazdów rowerowych z elementem zakrywającym rowek szyny,

    Dzięki elastyczności elementów ich montaż odbywa się poprzez ich wygięcie i wsunięcie między szyny. Służy do tego ręczny przyrząd - dźwignia montażowa. Operacja montażu ta może być też wykonana z użyciem czerpaka koparki.

    Płyty zewnętrzne, czyli te po zewnętrznych stronach szyn z jednej strony przylegają do szyn, a z drugiej wsparte są na krawężniku teownikowym lub odpowiednio wykonanej podstawie betonowej.

    Łączenie płyt ze sobą odbywa się za pośrednictwem specjalnych wypustów i wpustów wykształconych w płytach oraz pasty montażowej i systemu naprężającego."

    źródło: transport szynowy .pl/ Kolej/torykolprzejgum

    producent: strail. de

    • 11 0

  • Te tory są złe.

    • 4 1

  • po co pisać o czymś co może będzie w 2026 r. albo i nie?

    bicie piany, zero konkretów to modus operandi obecnej władzy w mieście

    • 14 1

  • Życzę myślenia decydentom ...

    Od opery do wiaduktu powinni przycementować wzdłuż torów takie pół okrągłe krawężniki na które nie będą wjeżdżały samochody blokując ruch tramwajowy.Tak maja w krajach europy.

    • 3 2

  • co się czepiacie, przecież jest wojna, to i leje po bombach muszą być..

    a nie, zaraz , wojna to w Ukrainie...

    • 4 3

  • nie jestem ekspertem ale tam sie prosi o wymiane asfaltu na gumowe elementy miedzy torami

    i znika problem wiecznie plywajacego, kruszacego sie asfaltu na całym łuku przy Operze ale tez na Miskiewicza. Wyskakujacych kostek polbruk na przystanku nie licze bo to widac, ze zbyt trudne bylo dla projektanta, zeby przewidziec degradacje nawierzchni podczas zmeniajacej sie pogody.

    • 8 1

  • No oczywiście

    Najważniejsze zrobić nikomu nie potrzebne przejście naziemne!!!

    • 11 1

  • remonty i inwestycje Pani Oli

    Nowa Swiętokrzyska,
    Nowa Jabłoniowa,
    Nowa Muzyczna, tramwaj na Letnicę i to kilka wariantów,
    tramwaj na Drodze Zielonej i Obrońców Wybrzeza,
    przyspieszenie tramwajów - 2 min 2 linie
    Za to jest kasa na każdy bzdet, głupotę i lans. Wszędzie gdzie kamery jest i Ona mówiąca cokolwiek. Znajdz różnice między nią a Mateuszem. Nawet dwór tak samo kompetentny.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum