• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzygodzinna dyskusja radnych o Mevo 2.0

Maciej Korolczuk
5 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (210)
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł. System Mevo 2.0 ma ruszyć wczesną jesienią. Sześcioletnia umowa będzie kosztować pomorskie gminy 159 mln zł.

Poniedziałkowe popołudnie w radzie miasta w Gdańsku upłynęło na nadzwyczajnej sesji poświęconej rowerowi Mevo. Zdaniem radnych opozycji miała być ona merytoryczną dyskusją o problemach z wdrożeniem roweru metropolitalnego. Radni z klubu Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ocenili, że była to raczej próba odwrócenia uwagi od pyłu węglowego w Gdańsku.



Mevo 2.0 ruszy:

Sesja została zwołana na wniosek radnych Prawa i Sprawiedliwości. Ich wątpliwości miały rozwiać wystąpienia władz Gdańska, z prezydent Aleksandrą Dulkiewicz na czele oraz od przedstawicieli Obszaru Metropolitalnego, odpowiedzialnego za przygotowanie i wdrożenie systemu. Odpowiedzi na wiele pytań udzielili jednak tylko ci drudzy, bo prezydent była nieobecna. W jej zastępstwie wystąpili zastępcy: Piotr KryszewskiPiotr Grzelak.

Kryszewski już na początku sesji wskazał, że jej zwołanie to działanie polityczne i próba przykrycia tematu pyłu węglowego.

Wszystko o rowerach w Trójmieście



- Chcieliście grillować temat Mevo, a tak naprawdę to będziemy promować tę ideę. Niedawno odbyła się w tej sprawie konferencja prasowa, na której opowiedziano o szczegółach wdrażanego projektu roweru metropolitalnego. Jeśli mowa o nieudolności, to bardziej są nią działania upolitycznionej prokuratury, która po blisko trzech latach nie jest w stanie podjąć skutecznych działań, by ustalić winnych upadku systemu Mevo 1.0 i pociągnąć ich do odpowiedzialności.


Dlaczego upadło i ile kosztowało Mevo 1.0?



Na pytania radnych PiS i obecnego przez chwilę posła Kacpra Płażyńskiego odpowiadał Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego i jego zastępca Krzysztof Perycz-Szczepański.

Glaser w pierwszej kolejności opowiedział o przyczynach upadku systemu Mevo 1.0. Jego zdaniem przyczyniło się do tego zadłużenie operatora (Nextbike Polska) i jego nieuregulowanie płatności za wyprodukowane rowery w innych miastach w kraju.

Jak dodał, do dziś Nextbike nie oddał przywłaszczonych środków 1760 osobom, które wpłaciły na konto więcej niż 50 zł. Kolejnych 79 tys. osób w chwili upadku systemu miało na koncie mniejsze sumy. Łącznie spółka Nextbike zalega użytkownikom ok. 435 tys. zł.

Jednocześnie wspomniał o umorzonym przed rokiem postępowaniu w sprawie popełnienia przestępstwa przez władze spółki Nextbike i nakazie sądu, który kilka tygodni temu polecił wznowić działania prokuratury, nazywając dotychczasowe śledztwo niedbałym i powierzchownym.

- Po trzech latach wszystko ma zacząć się od początku - przyznał prezes Obszaru.
Mevo 1.0 kosztowało gminy zrzeszone w Obszarze 6,8 mln zł (z czego 3,7 mln zł z budżetu Gdańska).

Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego. Na pytania radnych odpowiadał m.in. Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.

Co z Mevo 2.0?



W trakcie dyskusji: radni PiS pytali m.in. o:

  • brak konsekwencji wobec osób pracujących przy wdrożeniu systemu Mevo 1.0 (prezydent Kryszewski odesłał radnych do pisemnego uzasadnienia wyroku sądu z maja 2023 roku)
  • prace nad nową aplikacją do wypożyczania rowerów (podpisano w tej sprawie umowę z firmą Urban Sharing z Oslo)
  • różnice między trudnością we wdrożeniu roweru Mevo a łatwością utrzymywania komercyjnych systemów elektrycznych hulajnóg
  • nadmierną wagę roweru (ok. 40 kg), w tym przypadku o komfort jazdy zadbać ma silna bateria, która zapewni optymalne wspomaganie w czasie jazdy
  • prędkość roweru (wspomaganie wyłączy się po przekroczeniu 25 km/h)
  • brak kar umownych dla operatora za opóźnienie wdrożenia systemu Mevo 2.0 (z opinii prawnej wynika, że opóźnienie nie wynika z działania wykonawcy, lecz z wad konstrukcyjnych zamówionych rowerów)
  • możliwość ładowania rozładowanych baterii do rowerów w domu przez użytkowników (nie będzie takiej możliwości)




W trakcie sesji wniosek o zamknięcie listy mówców złożył radny Piotr Dzik, wskazując że sesja jest niepotrzebna, bo "rowery będą, pieniądze nie przepadły, a sesja to zwykłe bicie piany". Wniosek został poddany pod głosowanie, ale przepadł.

Później, w podobnym tonie wypowiadała się też radna Emilia LodzińskaŁukasz Bejm. Ten ostatni wskazał, że kwestie podnoszone przez radnych PiS można omówić np. poprzez interpelacje.

- Tymczasem w całej kadencji o Mevo pytaliście dwa razy. To pokazuje wasze zainteresowanie tą sprawą - mówił, zwracając się do radnych opozycji.

Ile będzie kosztować Mevo 2.0?



Sześcioletnia umowa na obsługę Mevo 2.0 będzie kosztować 159 mln zł. Pierwsze rowery (440 sztuk) do Trójmiasta mają przyjechać ze Słowacji na przełomie czerwca i lipca. Pozostałe 3260 rowerów w czterech partiach dojedzie pociągami z fabryki w Chinach do końca sierpnia. Także pod koniec wakacji mają ruszyć testy wewnętrzne, a we wrześniu - testy zewnętrzne (na połowie floty).

Inaugurację całego systemu zaplanowano na wczesną jesień.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Kacperek wpadł na chwilę zrobić sobie zdjęcie? Tyle go Gdańsk interesuje

    • 3 9

  • Może najprościej zostawić (1)

    Temat i dać to na wolny rynek. Ktoś kiedyś opowiadał coś o wydawaniu kasy swojej nie swojej na swoje nie swoje potrzeby. I w tym przypadku jest najgorzej urzędnicy wydają nie swoje pieniądze na nie swoje potrzeby.

    • 7 1

    • Tylko, że w wolnym rynku niektóre koszta dodatkowe w życiu by nie przeszły.

      • 0 0

  • Czy ustalili kto komu i ile za przychylne załatwienie sprawy?

    • 5 1

  • W mieście Prezydenta Tysiąclecia

    Musi być mevo

    • 9 1

  • Matko boska !!!

    159 mln za 440 rowerów ze Słowacji to 360 tys pln za rower
    WOW
    dwa - tak niby wspieramy Ukrainę ale następne niby to 3200 rowerów ma być zrobione w chinach
    I wtedy aby Chiny mogły je wyprodukować potrzebują sojuszu z rosją
    Potrzebują stali i paliw oraz last but not least - drogi lądowej z Chin do Europy
    Tak to pani Dulkiewicz po raz kolejny kolejny pluje pani w twarz Ukraińcom

    • 4 3

  • A gdyby tak wprowadzić samochody elektryczne bez ulicznych ładowarek. (9)

    Tylko serwisanci rozwoziliby na telefon naładowane baterie po mieście. Bzdura? Możliwe, ale ile można by na tym zarobić...

    • 69 5

    • Dalej chcecie na PO głosować? (6)

      • 13 9

      • Tak, chcemy. ******** (5)

        • 9 16

        • Te 2 miliony w Warszawie mnie przekonały (3)

          Holowania i Kosiniak zostali zamknięci w WC na dworcu?

          • 8 3

          • A gdzie był Prezes? (2)

            Czemu znowu spał do południa zamiast przyjąć obywateli?

            • 6 4

            • On ze szwabami nie rozmawia, jest Polakiem (1)

              • 3 5

              • Raczej Wolakiem.

                • 1 0

        • U nas 8 gwiazdek na audi w nocy się spaliły

          • 0 2

    • Jak te hulajnogi sobie radzą bez ulicznych ładowarek? (1)

      Na pewno stoją wszystkie rozładowane, prawda?

      • 5 1

      • A to tanie rozwiązanie?

        Nie licząc pierwszych 30 minut gratis.

        • 1 1

  • Mevo

    Prezydent była nieobecna na sesji , ponieważ została w Warszawie ,po marszu ! Tak właśnie rządzi ta kobieta , a właściwie nie rządzi i nie interesuje się Gdańskiem !! Precz z PO w Gdańsku ! Dosyć rydwanów i obecnego rozdawnictwa i zabaw !!! Czas na wybory , prawdziwego i mądrego Prezydenta Gdańska !!!

    • 10 2

  • Kolejny przekręt

    Nic już nie zdziwi w Trójmieście, oszustwo, krętactwo,stąd takie kwiatki po raz kolejny

    • 12 1

  • Kpina

    Urzędnicy na bruk! Kto ten wałek skręcił????! Gdzie prokurator? Stąd wniosek,że w UM pracują bezmózgi,albo łapówkarze

    • 9 1

  • To tylko rower... a urosło to do jakiegoś absurdu (3)

    • 4 1

    • Tak jak owce, pamiętacie? Tak jak brak wspolnego biletu na cały obszar Trójmiasta z przyleglosciami. Jak brak śmietników na ulicach, miejski monitoring, który akurat jak był by przydatny nie działa. Zapłony pozostałości po zabytkach architektury. Całe kwartały centrum zabudowane tandetną architekturą "pod wynajem". Rugowanie zieleni w centrum. Lista jest duuuuzo dłuższa

      • 4 0

    • to nie tylko rower (1)

      to zmiana paradygmatu planowania transportu w mieście

      • 0 0

      • parasrygmatu

        sens mevo1 w 100% elektro był by TYLKO jak by system odniósł spektakularny sukces, mimo że to pierwszy taki elektro100% monopol w PL i chyba też w UE

        ale skisło. powtarzanie wysokiego% elektro teraz to błąd i proszenie się o powtórkę
        -po co prawie-same elektryki?
        -po co forsować abonament bez wstępnej jazdy za darmola i/lub innej promocji krótkich wynajmów
        -po co monopol, tylko jeden system roweru, jeden prowajder, tylko jedna taryfa?

        po to by zdechło, zdech jest celem. bo na zdechu ktoś zarobi więcej niż na sukcesie. jak?

        niech ktoś wytłumaczy jak się zarabia na misiach i upadłościach

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum