Umowa na Mevo 2.0 podpisana. Rowerami pojedziemy wiosną 2023 r.
30 zł za miesiąc lub 259 rocznie zapłacimy za korzystanie z roweru metropolitalnego Mevo. System zostanie ponownie uruchomiony wiosną 2023 roku. Jego operatorem będzie hiszpańska spółka City Bike Global.
Została nim hiszpańska spółka City Bike Global. Obszar związał się z nią na okres sześciu lat, a za uruchomienie, zarządzanie i eksploatację Mevo 2.0 zapłaci Hiszpanom 159 mln zł (72 tys. zł dziennie).
- To była długa podróż, by znaleźć się w tym miejscu, w tym dniu kiedy możemy podpisać umowę. Jestem wdzięczny mojemu zespołowi, że mimo pandemii doprowadzili ten projekt do mety. Zdajemy sobie sprawę ze skali Mevo 2.0 i tego, ile znaczy on dla mieszkańców Pomorza. Zrobimy wszystko co w naszej mocy by spełnić te wymagania - powiedział Jordi Cabanas, dyrektor City Bike Global.
Radości z faktu podpisania umowy nie ukrywał też Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego.
- Mevo było dla nas wielką radością, a potem w smutku kończyliśmy pierwszy etap. Później nastąpił trudny etap dwóch lat ciężkiego zmagania się z prawem zamówień publicznych. Dlatego dziś cieszę się ze współpracy z nowym operatorem, który jest dużym graczem na europejskim rynku i obsługuje systemy rowerów miejskich w Rotterdamie, Paryżu czy Sztokholmie. Cieszę się, że w 2023 roku mieszkańcy aglomeracji będą cieszyć z nowoczesnych rowerów Mevo 2.0 - mówi Michał Glaser.
Czytaj więcej:
Kim jest nowy operator Mevo 2.0?
Koszty funkcjonowania poniosą gminy (ok. 107 mln zł), a część kosztów pokryją wpływy z abonamentów (ok. 35 mln zł) i reklam (ok. 8 mln zł).
W przeciwieństwie do Mevo 1.0, tym razem zamawiana jest usługa, a nie dostawa rowerów. Oznacza to, że operator otrzyma zapłatę w równych ratach za każdy miesiąc działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0 przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie współadministratorem danych osobowych i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez użytkowników pieniądze.
4099 rowerów, w tym ponad 3 tys. elektrycznych
Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 złSystem roweru metropolitalnego będzie składał się z 4099 rowerów. 3099 z nich będzie mieć napęd elektryczny, a pozostały tysiąc to rowery tradycyjne.
Jednym z warunków przetargu będzie ponowne wykorzystanie infrastruktury oraz rowerów będących w posiadaniu OMGGS. Operator będzie więc musiał znaleźć sposób na powtórne zagospodarowanie ponad tysiąca rowerów z poprzedniej edycji. Na wtorkowej konferencji poinformowano, że rowery z poprzedniego systemu zostaną pozbawione napędu elektrycznego i włączone do systemu jako rowery konwencjonalne.
Miesięczny abonament na korzystanie z nowego systemu Mevo ma kosztować 29,99 zł, a roczny 259 zł.
W ramach obu abonamentów będzie można każdego dnia skorzystać ze 120 minut jazdy na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 20 gr, na tradycyjnym - 10 gr.
Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - będzie mógł wypożyczyć rower w taryfie minutowej (15 gr za minutę jazdy na rowerze tradycyjnym i 30 gr za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na rowerze elektrycznym). W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
Rowery będzie można wypożyczać ze stacji rozlokowanych w 16 pomorskich gminach (poza Trójmiastem także w Żukowie, Redzie, Pruszczu Gdańskim, Tczewie, Sierakowicach, Rumi, Somoninie, Stężycy, Kartuzach, Pucku i Władysławowie, a także w Kolbudach i Kosakowie, które dołączają do projektu). Łącznie będzie 717 stacji (o 57 więcej niż poprzednio). Ponadto operator ma też przygotować 51 punktów ładowania baterii oraz 17 punktów serwisowania rowerów.
14 miesięcy na uruchomienie systemu
Rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną 2023 r.Na wszystkie działania Hiszpanie mają maksymalnie 14 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że rowery na ulicach Trójmiasta i całej aglomeracji pojawią się najpóźniej wiosną przyszłego roku, ale niewykluczone, że nastąpi to szybciej.
Dostawę systemu podzielono na trzy etapy: w pierwszym odbędą się tzw. testy wewnętrzne 100 rowerów. Będą je testować urzędnicy, oficerowie rowerowi i eksperci. Następnie - w drugim etapie - wykonawca dostarczy połowę przewidzianej floty i na 21 dni udostępni ją do bezpłatnych testów mieszkańcom. W trzecim - system zostanie uzupełniony o pozostałą liczbę jednośladów.
Nextbike wciąż nie oddał środków 80 tys. użytkowników
Choć podpisanie umowy na Mevo 2.0 dla wielu osób oznacza nową nadzieję na reaktywację długo wyczekiwanego roweru metropolitalnego, to dla innych wciąż nie kończy sprawy z poprzednim operatorem.
Jak wynika z informacji Obszaru Metropolitalnego, spółka Nextbike nadal nie zwróciła bowiem środków pozostałych na indywidualnych kontach ok. 80 tys. użytkowników. W tej sprawie toczą się dwa odrębne postępowania - pierwsze w prokuraturze, a drugie z powództwa cywilnego. Rozważane jest też wniesienie pozwu zbiorowego.
Tak będzie wyglądać nowe Mevo
Miejsca
Opinie (486) ponad 10 zablokowanych
-
2022-02-08 12:36
(69)
Strata pieniędzy miasta. Jeśli ktoś ma ochotę to sobie kupi rower. Dlaczego jako mieszkaniec mam się dokładać? Hulajnogi są praktyczniejsze i już dawno zastąpiły te pożal się Boże firmę od obsługi systemu rowerów
- 112 58
-
2022-02-08 13:22
Opinia wyróżniona
faktem jest, ze władze miasta same nie rozumieją idei roweru miejskiego, ale dlaczego ignoranci koniecznie musza się wypowiadać? (11)
Rower miejski nie służy do jazdy 90 minut w jedną stronę bez przerwy. nie zastępuje prywatnego roweru, bo ma inne zadania.
Wiem, zasady działania roweru miejskiego w Gdańsku niestety nie wyłuszczają celu roweru.
Już tłumaczę. Załóżmy, że ktoś mieszka 20 minut pieszo od SKM. To jest dystans, który właściwie uniemożliwiaRower miejski nie służy do jazdy 90 minut w jedną stronę bez przerwy. nie zastępuje prywatnego roweru, bo ma inne zadania.
Wiem, zasady działania roweru miejskiego w Gdańsku niestety nie wyłuszczają celu roweru.
Już tłumaczę. Załóżmy, że ktoś mieszka 20 minut pieszo od SKM. To jest dystans, który właściwie uniemożliwia wygodne i efektywne czasowo korzystanie z pociągu. Natomiast dojazd w 5 minut rowerem jest już jak najbardziej opłacalny. Wsiadam w pociąg i 20 minut jadę pociągiem. Wysiadam i mam 15 minut do biura od stacji SKM. Trochę długo, ale to 4 minuty rowerem. I to ma sens. Całość podróży: 5 + 20 + 4 (załóżmy, że jeszcze 7 minut czekam na SKM, bo mi uciekła) to nadal mniej niż 40 minut. A to już atrakcyjny czas w odróżnieniu od 20+7+20+15, czyli ponad godzina bez roweru.
Własny rower tego nie daje.
Co więcej, wracając z pracy można podjechać najpierw do biblioteki rowerem miejskim. Potem wziąć autobus do domu. A z przystanku podjechać ostatnie 10 minut tramwajem, bo zaczęło padać. Gdyby to był mój rower przypięty przy dworcu to niezależnie od pogody i zmiany planów musiałbym po niego iść. Rower miejski to uzupełnienie oferty komunikacyjnej. Tzw. "ostatnia mila". W Gdańsku przez model wypożyczeń, dostępny czas, koszt i silnik elektryczny rower miejski będzie kanibalizował komunikację publiczną zamiast ją poprawiać.
Ale to pewnie dlatego, że zapewne nikt z władz miasta nie wyjmie z kieszeni biletu miesięcznego. Skoro nie jeżdżą to skąd mają rozumieć, jak to działa?- 147 14
-
2022-02-09 13:17
Ignorantem jest ten kto nie patrzy na kasę.
- 1 0
-
2022-02-09 09:07
Tak wysoko podniesli oplaty ze bardziej sie oplaca kupic 2 roweryi zostawic je na stacji skm pocztek i koniec (1)
- 0 1
-
2022-02-09 09:55
no nie do końca
rower nie kosztuje 130 zł. Chyba, że ktoś kupuje kradziony. Ale wtedy jest paserem.
Poza tym, załóżmy, że ktoś ma 2 rowery w piwnicy i je postawi na stacji A i B. Jak będą wyglądać po roku? Przegląd roweru w profesjonalnym serwisie to 200 zł. A proszę mi wierzyć, rower stojący przez 24h na dworze niszczy się.
Załóżmyrower nie kosztuje 130 zł. Chyba, że ktoś kupuje kradziony. Ale wtedy jest paserem.
Poza tym, załóżmy, że ktoś ma 2 rowery w piwnicy i je postawi na stacji A i B. Jak będą wyglądać po roku? Przegląd roweru w profesjonalnym serwisie to 200 zł. A proszę mi wierzyć, rower stojący przez 24h na dworze niszczy się.
Załóżmy jednak, że i tak ludzie wystawiają swoje rowery. Ile ich ma stać poprzypinanych byle gdzie? 100 tysięcy? Co z kradzieżami rowerów?
Odnoszę wrażenie, że nie ma Pan zielonego pojęcia o czym mówi. Zadziwia mnie, że mimo tak ewidentnie nieprzemyślanych pomysłów uznaje Pan za słuszne dzielić się nimi ze światem. Zalecam najpierw drobną analizę.- 1 0
-
2022-02-09 08:07
Do stawu
- 0 0
-
2022-02-09 05:09
30 lat włada PO musuiała mysleć zanim doszła do tego
Adamowicz miał w d*pie mieszkańców a dla tej ważne jest LGBT i Sollidarność. Ja mam w d*pie Solidarność ,LGBT i Dulkiewicz ze swoją bandą nieudaczników i PO płuczyn po zodzieju.
- 0 6
-
2022-02-08 22:20
Dokladnie (1)
Dzięki z ten komentarz, nikt tego z ludzi odpowiedzialnych dotychczas nigdy nie wyjaśniał. Ale inna sprawa jest taka, ze pewnie o 9 rano wszystkie mevo 2.0 będą stały pod biurowcami, a weekand na molo w Sopocie :(
- 6 1
-
2022-02-09 09:51
konieczne są odpowiednie samochody, które przewożą rowery w inne miejsca
Ktoś powie: "ej, ale to paliwo - i gdzie tu eko".
Prawda. Choć nie do końca.
1 samochód spali mniej paliwa przewożąc 30 rowerów niż 25 samochodów, które właśnie likwiduje.
Nie mówiąc o tym, że dobrze zaplanowany rower miejski poprawia zwyczajnie jakość życia w mieście.- 2 0
-
2022-02-08 15:27
tekst jest wewnętrznie niespójny (1)
rower MEVO w całej aglomeracji będzie dla niektórych kanibalizatorem komunikacji publicznej, dla niektórych będzie znakomitym uzupełnieniem oferty komunikacyjnej. Wielu posiadaczy abonentów na MEVO będzie miało okresowe bilety na komunikację publiczną - dzięki temu konkurencja o miejsce w tramwajach i autobusach nie będzie tak intensywna, jak bez MEVO.
- 2 2
-
2022-02-09 09:49
Doświadczdenia innych miasta pokazują, że
1. należy promować krótkie przejazdy do 30 minut
2. należy mieć liczną flotę prostych i niezniszczalnych rowerów
Także już mieliśmy okazję się o tym przekonać w przypadku Mevo "1".
Nie, nie ma sprzeczności.- 2 0
-
2022-02-08 13:52
zakładasz że rower będzie zawsze dostępny (1)
podczas gdy w rzeczywistości kilkaset rowerów stało cały dzień przy obc/alchemii a reszta stojaków świeciła pustkami...
- 12 1
-
2022-02-08 20:10
bo właśnie zamiast użytkowane jak ktoś tutaj opisał jako uzupełnienie, były zastępstwem transportu publicznego
- 5 2
-
2022-02-10 17:58
Jeśli ktoś ma ochotę kupi sobie rower..
.. Tak i odstawi do specjalnego garażu z którego służby miejskie my go później przywiozą do domu. Jak można pisać takie brednie.
- 0 0
-
2022-02-09 09:02
Ale własnie oto chodzi ze by zmarnowakc kase mieszkanców kolejny raz urzednicy juz premie sobie za to przyznali!
Niemaja szans z hulajnogami.
- 0 1
-
2022-02-08 13:46
(7)
100% racji. hulajnogi dzialaja, nie potrzebuja urzednikow i sa rentowne.
- 4 6
-
2022-02-08 21:36
co w nich działa? (2)
15zł za kurs i ci to działa? 15zł w jedną potem w drugą razy 20 dni to miesięcznie policz sobie ile wyjdą dojazdy do pracy.
- 0 1
-
2022-02-08 22:07
(1)
na hulajnogi masz abonament ktory sprawia ze placisz tylko za minuty a nie za odblokowanie ktore jest najdrozsze.
- 0 1
-
2022-02-08 23:25
co daje nie 15zł, a 13zł za kurs ;)
czyli tyle co mevo przez prawie 2tyg
- 3 0
-
2022-02-08 14:42
(3)
hulajnogi sa bezsensu
- 3 2
-
2022-02-08 19:36
(2)
Mają tyle samo sensu co miejskie rowery elektryczne, które trzeba parkować w wyznaczonych stacjach, a mimo to te stacje i tak ich nie naładują.
- 5 2
-
2022-02-08 21:37
(1)
nie. bo są tanie w przeciwieństwie do hulajnóg.
- 2 2
-
2022-02-08 22:06
nie sa tanie. po prostu urzednik wyciagnie na mevo kase z twoich kieszeni tak ze tego nie zauwazysz.
- 5 2
-
2022-02-08 13:32
Hulajnogi są droższe (5)
- 1 3
-
2022-02-08 13:47
(4)
nie sa drozsze. po prostu dzialaja na zasadach rynkowych. do mevo trzeba bedzie co roku doplacac bo tak to juz jest z 'inwestycjami' urzednikow
- 8 5
-
2022-02-08 21:33
tańsze są taksówki niż te hulajnogi. (2)
nadają się tylko do okazjonalnych przemieszczeń.
- 6 0
-
2022-02-08 22:05
(1)
czyli dokladnie tak jak ma dzialac to cale urzednicze mevo
- 0 0
-
2022-02-10 18:13
Hulajnogi produkują otyłych inwalidów
Na Mevo przynajmniej wykonujesz jakiś ruch.
- 0 0
-
2022-02-08 17:37
"dzialaja na zasadach rynkowych"
Które mówią, że najpierw trzeba przyciągnąć niską ceną, a gdy wyrobi się nawyk u odpowiedniej ilości osób, to ceny się podnosi, oczywiście argumentując to "poprawą jakości". Patrz ceny Netflixa.
- 1 5
-
2022-02-08 13:20
Te hulajnogi to wcale nie taka super alternatywa. Wychodzi sporo drozej. (8)
- 9 3
-
2022-02-08 13:35
(7)
Zależy od priorytetów - jak zależy Tobie na czasie to hulajnoga/rower może być lepszym wyborem niż stanie w korkach. Ale tak, za usługi/wygodę się płaci i nie widzę w tym nic nadzwyczajnego.
- 4 3
-
2022-02-08 13:53
Tak tak, rower szybszy niż samochód (6)
Mijając rowerem samochody czekające na zielone wydaje ci się, że jesteś szybszy, ale jak samochód minie korkujące skrzyżowanie to będzie jechał szybciej niż te 20km/h na rowerze. Jak jeszcze dodasz czas na prysznic po rowerze żeby nie śmierdzieć to samochód będzie zdecydowanie lepszym wyborem jeśli zależy ci na czasie. Chociaż rzeczywiście rower może być szybszy niż najgorsza opcja, czyli tramwaj i autobus.
- 5 4
-
2022-02-08 21:31
zależy od pory i zależy gdzie i skąd jedziesz
w godzinach szczytu rower potrafi być znacznie szybszy. pamiętaj też że rowerem to i do chałupy możesz wjechać, a samochód wypadałoby jednak zostawić na legalnym miejscu postojowym i reszte trasy pokonać pieszo.
- 3 0
-
2022-02-08 15:24
spróbuj do swojego czasu jazdy samochodem dodać czas na zarabianie na opłacenie podatków (1)
służących do finansowania infrastruktury drogowej i parkingowej, która nawet wtedy, gdy jest przewymiarowana (tak jak w wielu miastach USA) nie daje szansy na bezstresową jazdę.
- 1 3
-
2022-02-08 17:34
*częściowego finansowania infrastruktury...
- 1 0
-
2022-02-08 14:01
(2)
jak mówimy o przejechaniu z Gdyni do Gdańska czy coś, no to ta, samochód jest szybszy. Ale jak mówimy o przejechaniu 5km gdzie większość jest w korkach no to już nie. Ja wiem, że niektórzy mają albo albo, ale żeby być użytkownikiem obu środków transportu to do główki nie wpadnie :-)
Musisz dorzucić do zapasu czasowego szukanie miejscajak mówimy o przejechaniu z Gdyni do Gdańska czy coś, no to ta, samochód jest szybszy. Ale jak mówimy o przejechaniu 5km gdzie większość jest w korkach no to już nie. Ja wiem, że niektórzy mają albo albo, ale żeby być użytkownikiem obu środków transportu to do główki nie wpadnie :-)
Musisz dorzucić do zapasu czasowego szukanie miejsca parkingowego i fakt, że nie zawsze zaparkujesz zaraz obok miejsca docelowego - chociaz niektorzy zawsze znajda sposob, parkujac na trawniku czy tam chodniku- 6 1
-
2022-02-09 00:06
Niestety w tych wszystkich wyliczankach prawie zawsze mówi się o
... ilości czasu na parkowanie auta, natomiast większym problemem o którym się nie pisze jest czas potrzebny na wyciągnięcie roweru z balkonu/piwnicy/wiaty, a potem parkowanie w miejscu docelowym/bądź ciągnięcie go ze sobą. Wiekszość ma opór przed zostawieniem własnego roweru na ulicy na 8h w pracy. Ja się wcale nie dziwię - też tak mam, chyba że jadę jakimś starym rumplem.
- 5 2
-
2022-02-08 15:34
No i parkometry . Parkowanie też kosztuje
- 4 0
-
2022-02-08 13:12
Kurczę. (4)
Właśnie się zorientowałem, że się dokładam do publicznej, a przecież wszędzie jeżdżę samochodem...
- 9 4
-
2022-02-09 09:45
płacisz też na utrzymanie chodników w częściach miasta, do których nigdy nie zajrzysz
albo za przedszkola choć nie masz dzieci. Albo dla domu pomocy społecznej, choć nie jesteś bezdomny.
to się nazywa społeczeństwo. Fajny wynalazek.- 6 0
-
2022-02-08 21:27
nie chcesz wiedzieć ile musimy się dokładać żebyś ty mógł jeździć samochodem (1)
- 10 2
-
2022-02-08 22:02
3/4 do każdego biletu kierowcy też dokładają
Bys mógł jechać autobusem
- 2 8
-
2022-02-08 15:22
dzięki temu, że znaczna część mieszkańców (mając samochody) wybiera komunikację publiczną
to korzystasz z mniejszej konkurencji o miejsce na jezdni i na parkingu. Powinieneś im dziękować.
- 7 2
-
2022-02-08 13:10
(10)
Jako 'mieszkaniec' powinno Tobie zależeć na mniejszych korkach, czy ogólnie mniejszym ruchu - a rower miejski tak samo jak hulajnogi są dobrą alternatywą dla samochodu na pewnych dystansach - bo dojedziesz, zostawisz i nie musisz wracać do konkretnego punktu, tylko po przejściu bierzesz kolejną jak potrzebujesz i sobie jedziesz do domu czy np. do
Jako 'mieszkaniec' powinno Tobie zależeć na mniejszych korkach, czy ogólnie mniejszym ruchu - a rower miejski tak samo jak hulajnogi są dobrą alternatywą dla samochodu na pewnych dystansach - bo dojedziesz, zostawisz i nie musisz wracać do konkretnego punktu, tylko po przejściu bierzesz kolejną jak potrzebujesz i sobie jedziesz do domu czy np. do parkingu który był oddalony od miejsca docelowego. - no chyba ze jako mieszkaniec tez nie powinno sie dokladac do infrastruktury, czy komunikacji miejskiej - bo akurat Pan z Internetu nie korzysta =] (tzn. odczuwa pozytywne efekty, ale nie ogarnia skąd one są)
- 12 6
-
2022-02-08 14:12
(6)
Ludzi w dużych miastach jest coraz więcej. Takie akcje nie sprawia, że korki będą mniejsze tylko może przez krótki czas na jakimś odcinku nie będą rosły. Więcej dałaby darmowa lub po prostu tańsza komunikacja dla mieszkańców, ale trzeba byłoby więcej autobusów kupić. Albo przynajmniej nie obniżać ceny ale zapewnić lepszy komfort przejazdu. Rowery nigdy nie rozwiążą problemu. Tak jak nie rozwiązały go hulajnogi elektryczne. Pamiętaj też, że to ta sama grupa docelowa.
- 2 3
-
2022-02-08 15:44
więcej osób przesiada się z samochodu na rower niż na komunikację miejską
darmowa komunikacja miejska w mniejszym stopniu zmienia zachowania komunikacyjne i wpływa na redukcję kongestii niż dobra oferta rowerów miejskich. Sprawdzone w wielu miastach świata.
- 4 2
-
2022-02-08 15:43
badania wykazują, że w wielu miastach liczba samochodów w użytkowaniu spada (3)
mimo wzrostu liczby mieszkańców, i to nie w wyniku zubożenia ludności. Po prostu jeśli kierowcy / użytkownicy samochodów są obciążani faktycznymi kosztami ich nawyków komunikacyjnych, a oferta alternatyw samochodu prywatnego jest coraz lepsza, to wielu ludziom opłaca się rezygnować z posiadania prywatnego samochodu. Rower publiczny znacznie
mimo wzrostu liczby mieszkańców, i to nie w wyniku zubożenia ludności. Po prostu jeśli kierowcy / użytkownicy samochodów są obciążani faktycznymi kosztami ich nawyków komunikacyjnych, a oferta alternatyw samochodu prywatnego jest coraz lepsza, to wielu ludziom opłaca się rezygnować z posiadania prywatnego samochodu. Rower publiczny znacznie poszerza ofertę dostępnych sposobów poruszania się po mieście, a co najważniejsze: poszerza wyobraźnię mieszkańców, nawet tych, którzy przez wiele lat byli mentalnie przyspawani do fotela swoich samochodów.
- 5 4
-
2022-02-10 18:01
Ale komu to tłumaczysz? Oni nie wiedzą do czego służy rower
- 0 0
-
2022-02-08 22:41
Jak mieszkasz w centrum miasta (1)
To gdzie zakupy robisz jak już tam sklepów nie ma ? Robisz objazd komunikacją z zakupami? Ja mam problem siatki z samochodu przynieść.
- 1 4
-
2022-02-10 18:03
Nie rób siebie ofiary losu
- 1 0
-
2022-02-08 15:21
rowery dają większy wkład w rozwiązanie "problemu" niż jesteś w stanie sobie wyobrazić
w powiązaniu z SKM dają możliwość wyobrażenia sobie zupełnie innego miksu transportowego całej aglomeracji trójmiejskiej.
- 5 1
-
2022-02-08 13:59
(2)
Płacę PIT, płacę za prąd, gaz, mieszkanie, kupuję produkty w moim sklepie, który potem też rozlicza się PITem. A efekty widzę jedynie odwrotne: więcej dziur w jezdni, chodniki pamiętające jesienne liście i mniejsza ilość autobusów.
- 11 2
-
2022-02-08 15:42
(1)
bo sumy z Twojego PIT-u w coraz mniejszym stopniu zasilają budżet lokalny, który remontuje drogi i chodniki. A już wpływy z VAT-u za prąd, gaz i zakupy ida od razu do budżetu centralnego i służą finansowaniu innych zamierzeń
- 6 4
-
2022-02-08 22:39
A tobie jak brakuje kasy to kredyt bierzesz?
A jeszcze to pożyczone topisz w inwestycje które żadnych zysków nigdy nie przyniosą?
- 3 2
-
2022-02-08 13:12
Pytanie dlaczego ja mam finansować paliwo dla kierowców? Do ich prywatnych samochodów. To jest dopiero strata pieniędzy (5)
- 7 10
-
2022-02-08 13:34
Możesz mi sfinansować paliwo, poproszę (4)
Bo jak na razie tego nie robisz, za to my, kierowcy, wbrew naszej woli finansujemy budowę bezsensownych przejść naziemnych przy istniejących tunelach i zakup ekranów na przystankach po ponad 100 tys. zł za każdy z tych telewizorków.
- 9 10
-
2022-02-08 21:29
do kierowców to się dopłaca. kierowcy niczego nie są w stanie finansować (2)
same wypadki które powodują to 44mld zł rocznie na koszt wszystkich podatników
- 4 2
-
2022-02-08 22:48
Rynek motoryzacyjny to 8% PKB (1)
Więc trochę tego jest. A komunikacja w Gdańsku pożera 300 milionów z podatków.
- 1 6
-
2022-02-09 09:47
ale to głównie koszt
to nie jest tak, że ktoś się cieszy mówiąc: "hurra! Wreszcie mogę kupić nowe opony" albo "no, jak dobrze jest rozbujać gospodarkę płacąć coraz wyższe OC" czy "już się nie mogłem doczekać, kiedy znowu będę musiał tankować. Dobrze, że teraz paliwo tak drogie to szybciej kwota się nabija".
Gdyby ludzie nie wydali tych 8% na samochody to możliwe, że by je zainwestowali w coś, co nie tylko generowałoby koszty, ale jeszcze dawało zyski.- 3 0
-
2022-02-08 17:32
Przepraszam bardzo, w jaki sposób finansujesz budowę miejskich dróg, przejść itd? Tylko nie pisz mi o opłatach w paliwie, bo one nie dotyczą miasta w ogóle.
- 3 5
-
2022-02-08 13:06
"Jeśli ktoś ma ochotę to sobie kupi rower." (6)
Te słowa od razu mówią, że nie masz bladego pojęcia, do czego służy rower miejski.
Mam ze swoim prywatnym ładować się do SKM, żeby przejechać nim ostatni kilometr?- 28 15
-
2022-02-09 09:05
Nie, powinieneś sobie kupić pociąg, po co jeździć SKM?!
- 2 0
-
2022-02-09 09:04
Dzbanku nie potrzebuje do tego roweru bo moze sobie hulajnoge wynajac.
Ale i tak moze sobie kupic rower za 200zł i drugu rower za kolejne 200zł na stacji docelowej wyjdzie mu taniej niz miejski
- 0 5
-
2022-02-08 14:17
jo, my tak robim
- 4 2
-
2022-02-08 13:57
"Mam ze swoim prywatnym ładować się do SKM, żeby przejechać nim ostatni kilometr?" (1)
Czemu nie? Specjalnie jeden wagon jest przystosowany do przewozu rowerów zabierając kilka-kilkanaście miejsc siedzących.
- 6 13
-
2022-02-10 09:02
Szkoda, że do autobusu nie można wsiąść z rowerem. Jazda swoim oznacza, ze jak walnie burza, albo źle się poczujesz, to nie masz jak wrócić do domu inaczej, niż rowerem. Gdyby ZTM nie wywalał ludzi z rowerami, to może faktycznie wystarczyłoby jeździć własnym...
- 5 0
-
2022-02-08 13:18
według niego jak chcesz się przejechać skm to powinieneś wcześniej kupić cały skład
no nie wszyscy są w stanie ogarnąć że rower nie służy tylko do bezcelowych przejażdżek przez las ;). Mają tak przeważnie ci co za dużo samochodem jeżdżą :D
- 16 12
-
2022-02-08 12:49
(2)
jaaaaaaaaaanusz daj juz spokoj, kazdza sprawa to tylko lament. wyjezdzales kiedykolwiek do miasta w europie albo np chinach?
- 22 24
-
2022-02-09 09:00
wazeliniarzu tytypewnie klaskałes juz na mevo jeden które od poczatku było prekretem
- 0 3
-
2022-02-08 14:10
Ta janusz co mowi ze hulajnogi są lepsze
Prawde napisał
- 5 1
Wszystkie opinie
-
2022-02-08 12:26
(13)
2.0 niewinni czarodzieje hehe. Zobaczymy tym razem...
- 76 3
-
2022-02-08 12:39
Tym razem, kryminał dla urzędników jak nie pójdzie. (1)
- 9 2
-
2022-02-08 19:38
Buuaahha
Jakbyś miał takich mecenasów, mając takie prawo jakie mamy to byś śmiał się do rozpuku jeżeli ktoś chciał by ciebie wsadzić. Na każdych szczeblach kontakty wyrobione przez lata lub utorowane przez "znajomków" plus kasa w tle. To się liczy. Układ jest zamknięty.
- 2 1
-
2022-02-08 13:28
I tym razem Ola zarobi. (5)
To maszynka do pieniędzy
- 4 4
-
2022-02-08 20:24
Jesteś pewny? Zarobi bo? (4)
Jakoś nie chce mi się wierzyć, że choć trochę zbliżą się do kosztów.
4k x abonament 30zł to daje 120k za mc czyli przez 6 lat powiedzmy 9 mln (wyjdzie mniej).
Niech nawet abonament wykupi 40k ludzi czyli 10x więcej niż rowerów to jest to tylko 90mln za 6 lat. Reklamy 8 mln (za 6 lat zapewne)no to mamy 100 baniek. 60 mln jesteśmy w plecy.
Niby NB miał 80k użytkowników zarejestrowanych. Jeśli tyle będzie i teraz i każdy zapłaci 30zł/mc to fajnie bo się zwróci ale jakoś nie widzę tego po akcji z NB. Pożyjemy zobaczymy, po roku działalności chętnie zobaczę jaki wyszedł bilans.- 2 3
-
2022-02-08 21:27
Szalenstwo, kto ma w tym brac udzial? Okradzeni poprzednim razem uzytkownicy? (3)
Moim zdaniem nie bedzie ich wielu, ale jesli dwa razy wejda do rzeki, w ktorej sa okradani, to moze zasluguja?
- 4 2
-
2022-02-09 11:59
Przeczytałeś dokładnie co napisałem, czy tylko chciałeś się uzewnętrznić? (2)
Poza tym w mieście gdzie jest 500k te 60-80k może się znaleźć chętnych, choć jak napisałem wcześniej nie widzę takiej ilości po tym co się stało z poprzednim projektem.
- 0 0
-
2022-02-09 12:58
Tak, przeczytalem, a szczegolna uwage zwrocilem na ilosci ludzi. (1)
Malo eleganckie, zeby ludzi liczyc wg ich wagi czy objetosci, poza tym to blad. A Ty chciales w pierwotnej wypowiedzi cos sensownego przekazac czy tylko sie uzewnetrznic?
- 0 0
-
2022-02-14 13:44
No chyba nie bardzo.
Błędem było dać Ci internet no ale w dyskusję nie wchodzę bo to byłoby dopiero mało eleganckie...
- 0 0
-
2022-02-08 16:24
Jak zwykle w tekscie błąd
Miało być w 2032
- 2 1
-
2022-02-08 21:38
Spójrzcie na reklamę na tylnym kole:
"Komu w drogę, teNu Mevo"???
Dobry początek. :)
A tak na serio, to kibicuję miejskiemu rowerowi, oby tym razem się udało.- 2 0
-
2022-02-08 22:46
(1)
704 afery pisu czekaj na rozliczenie.
- 2 1
-
2022-02-09 02:11
Spod jednego ogona wypadli
SLD, PiS czy inne PO
- 1 1
-
2022-02-09 09:08
nie trzeba czekac juz widac zmarnowane miliony mieszkanców
- 0 0
-
2022-02-08 12:28
Gdyby rower miejski w Gdańsku był opłacalny (21)
Już dawno zrobiłaby to prywatna firma bez pomocy miasta tak jak to się dzieje w zachodnich metropoliach i tak jak ma to miejsce w przypadku elektrycznych hulajnóg. W tym wypadku to urzędnicza fanaberia ponieważ komuś się wydaje, że ludzie będą jeździć z Wrzeszcza na Łostowice do domu. Brak mi słów na takie założenia.
- 115 31
-
2022-02-08 12:38
(4)
W zachodnich metropoliach rower miejski też jest dotowany przez samorządy.
System roweru należy traktować jako część szerokiej oferty transportu publicznego, dokładnie tak samo jak autobusy, tramwaje czy skm. One wszystkie też są dotowane, bo same z siebie nie są w stanie na siebie zarobić, ale ich istnienie przynosi nieporównywalnie więcej korzyści niż kwota tych dotacji.- 22 8
-
2022-02-08 12:42
ale gdzie metropolia, a gdzie prowincjonalny betonowy gdansk.
- 8 14
-
2022-02-08 13:40
Tylko taki system trzeba projektować z głową.
A nie elektryki bez stacji ładowania. I z minimalną estetyką, a nie blaszane stojaki. I nie bardzo widzę sens w obejmowaniu tak olbrzymiego obszaru tyłu gmin, który nie stanowi wspólnej całości, co, zamiast obniżać, podnosi jeszcze koszty. A to wszystko za grubą kasę.
- 9 1
-
2022-02-09 09:11
dzbanie sa dotowane ale mieszkancy tam maja pierwsze 30minut jazdy za darmo!! (1)
tu maja płacic 30zł czy pojada raz czy 2 !!Wiec jak widac pojecia niemasz.
Juz obecnie niebrakluje promocji na darmowa jazde hulajnaga mimo ze sa prywatne- 0 2
-
2023-05-06 13:52
30 zł miesięcznie to śmieszna suma. Obecnie 5 biletów tramwajowych. 30 zł jest na tyle niską kwotą ze wystarczy jechać rowerem 5 razy w miesiącu i posiadanie abonamentu będzie miało sens.
- 0 0
-
2022-02-08 12:41
dlatego tez nie dziwi udzial w tym ECS przynoszacego milionowe straty kazdego roku (2)
- 12 3
-
2022-02-08 15:04
cynik udaje, że zna cenę każdej rzeczy, w praktyce nie zna wartości żadnej z nich (1)
- 0 4
-
2022-02-09 09:11
wazeliniarzu ty niemasz pojecia zupełnie o niczym
- 0 0
-
2022-02-08 13:14
komunikacja publiczna nigdy nie była i nie będzie " opłacalna" (10)
nie rozumiem jaki sens jest porównywać taxi (hulajnogi ) do komunikacji publicznej (mevo )..../
- 6 6
-
2022-02-08 15:03
Serio? wystarczylo aby nie przynosila strat (9)
co robia setki wiat reklamowych i reklam na autobusach? zarabiaja gruba kase. I to na monopolu miasta.
- 6 4
-
2022-02-08 15:28
(6)
Ok, to wprowadzimy odpłatność za korzystanie z miejskich dróg, aby nie przynosiły straty. Kierowcy osobówek nie mogą korzystać z publicznych, miejskich dróg za darmo. Czemu miasto ma finansować je w 100%?
- 3 3
-
2022-02-08 16:36
Kierowcy płacą za drogi olbrzymie podatki (5)
- 4 5
-
2022-02-08 17:39
xD (2)
Żyjesz w kłamstwie, synu.
- 3 5
-
2022-02-08 17:49
Wiele firm, do których działania niezbędne są auta rozlicza podatki w Gdańsku. (1)
Praktycznie każda działalność dzisiaj wymaga samochodu od firm administracyjnych po prezero aż do kierowców limuzyn Pani prezydent.
- 2 1
-
2022-02-08 22:01
I jeszcze napisz o karetkach, straży itd xD Jak zwykle naczelny argument. Mnie chodzi o kierowców osobówek, którzy stanowią przeważającą większość. Oni nic nie płacą, generują tylko ogromne koszty.
- 1 3
-
2022-02-08 17:39
Te olbrzymie podatki idą na budowę autostrad i dróg ekspresowych, do których i tak trzeba dokładać kasę.
- 1 3
-
2022-02-08 21:38
olbrzymie .. to się środki dopłaca do tego
kierowcy ledwo finansują wypadki które powodują. Na infrastrukturę już nic nie starcza.
- 1 1
-
2022-02-09 00:14
To jest dobre (1)
"co robia setki wiat reklamowych i reklam na autobusach? zarabiaja gruba kase. I to na monopolu miasta"
Naprawdę tak uważasz? Wpływy z reklamy w transporcie miejskim stanowią ułamek ponosoznych kosztów. I dlatego z tej reklamy, uwaga! .. zrezygnowano już wiele lat temu. Nie zauważyłeś?- 0 1
-
2022-02-09 05:02
Gdzie zrezygnowano?
stawia sie ich coraz wiecej i doswietla masowo.
- 1 0
-
2022-02-08 17:05
Kolejny gdański
wałek
- 3 0
-
2022-02-09 15:51
Prywatna firma musi od miasta miec zgode na prowadzenie dzialalnosci,
...musi od miasta nabyc, niekoniecznie droga kupna, nieruchomosci pod swoje instalacje itp itd Generalnie bez zgody miasta prywatna firma wielkie g. moze, a co dopiero przy sprzeciwie miasta.
- 0 0
-
2022-02-08 12:28
(3)
Czy pojedziemy to sie okaze. Poprzednia wersje zweryfikowaly koszty. Przy zwyklych rowerach (ewentualnie jakiejs mniejszosci elektrycznych) wszystko by hulalo. Niektorzy by nie skorzystali (Ci z gorsza kondycja przede wszystkim), ale system by dzialal i obyloby sie bez kradziezy publicznych pieniedzy z miejskiego budzetu.
- 79 8
-
2022-02-08 13:13
Pierwsze rowery elektryczne w Mevo wymagają już wymiany akumulatorów to koszt albo zastąpienia nowymi Mevo-2
Mam płacić za wynajem i maszerować pół drogi pieszo,bo w pobliżu ich brakuje.
- 8 1
-
2022-02-08 15:05
poprzednia wersja padła ofiarą własnej popularności (1)
- 0 6
-
2022-02-08 17:47
No tak, to wszystko przez mieszkancow
- 3 0
-
2022-02-08 12:28
A jak z poprzednim MEVO? (4)
Ktoś zarobił sporo? Gmina (suweren) pewnie straciła
- 80 4
-
2022-02-08 13:17
gmina tak
urzędnicy? nie sądzę
- 7 1
-
2022-02-08 15:06
użytkownicy zyskali
poznaj pojęcie "nadwyżki konsumenta" i "korzyści zewnętrznych": elementarz ekonomii niemarksistowskiej.
- 0 2
-
2022-02-08 15:09
ekipa Dulkiewicz na pewno zarobiła ;)
- 2 1
-
2022-02-08 17:55
Nowy będzie ? Bez wału ? W Gdańsku ? To niemożliwe.
- 2 0
-
2022-02-08 12:28
Bede korzystac (4)
W koncu taniej niz bilet na tramwaj za 5 zl
- 28 28
-
2022-02-08 13:42
Nie licz na rower... nie zobaczysz go :-)
- 11 4
-
2022-02-08 13:43
(1)
Ok, obyś korzystał zimą i latem podczas deszczu!
- 4 3
-
2022-02-08 14:23
Po prostu
Nie stac mnie tak droga komunikacje miejska
- 8 1
-
2022-02-08 15:05
podwyzki cen biletow juz na wiosne
poza tym elektryczne autobusy beda po 10-15 zl za przejazd.
- 2 0
-
2022-02-08 12:28
(3)
mniej elektrycznych, niech naród trochę poćwiczy i powalczy z nadwagą. rower to świetne ćwiczenia kardio
- 49 20
-
2022-02-08 14:35
tak, ale po pracy (1)
a nie aby do niej dojechac. To przedewszystkim srodek transportu. To moze kierowcy samochodow pchaja swoje auta :) tez niele "kardio"
- 4 4
-
2022-02-08 22:12
A co to za przyjemność i zdrowa alternatywa jeździć codziennie w oparach spalin?
Bo większość ścieżek rowerowych wiedzie przy najbardziej ruchliwych arteriach.
- 1 0
-
2022-02-08 15:06
Dla emerytów rowery elektryczne to wielka wygoda.Cieszymy się,że pojeździmy,oby niedługo.Pozdrawiają seniorzy 75 plus....
- 2 1
-
2022-02-08 12:28
Taaaaa. (1)
POjedziemy. Historia kubi się POwtarzać!
- 73 25
-
2022-02-08 16:09
no to Mevo jezdzilo sie doskonale prawie rok.
Jak znowu nawet tylko rok sie pojezdzi to tez super.- 0 1
-
2022-02-08 12:29
ale to był wałek (7)
nie zapomnę go nigdy
- 125 10
-
2022-02-08 12:49
Za 107 milionów można kupić (3)
107 tysięcy rowerów za 1000 pln.
I jeszcze nikt nie siedzi- 22 3
-
2022-02-08 17:56
Dostarczyciel mamony
By się żyło im lepiej
- 2 0
-
2022-02-08 19:45
1000 zł to kosztuje dobry GPS. (1)
Aplikację do obsługi płatności nawet jak załatwisz opensource to i tak ktoś musi dostosować i wdrożyć.
- 0 2
-
2022-02-09 09:28
ale co ty bredzisz gumbusie to jest tandetny chiński rower a nie ferrari ceny to sabie z d.. wymysliłes
- 1 1
-
2022-02-08 14:58
to zlodziejskie wladze tego miasta tak zarzadzaja.
mnie juz biletomaty okradly wielokrotnie
- 9 1
-
2022-02-08 15:49
głosujta dalej na Peło
- 10 2
-
2022-02-09 09:29
Ale to nadal jest wałek tylko jeszce wiekszy zobacz ze praktycznie nic sie niezmieniło pozatym
ze podniesli opłaty i to wszystko
- 0 0
-
2022-02-08 12:30
Uwierzę jak zobaczę.Tyle lat a tak prostej sprawy nie mogą ogarnąć.Za to zmiany planu zagospodarowania czy apartamęta dla warsiafki ogarniają w ekspresowym tempie...
- 73 6
-
2022-02-08 12:30
rower (1)
Porażka, tyle czasu bez rowerów, zamiast promować, ciągłe problemy, wstyd! inne miasta radzą sobie a Gdańsk...ech....
- 58 3
-
2022-02-08 12:43
Za to my mamy ecs wypromowany dla niejakiej zastpeczyni jako stołek do kariery.
Mamy super stadion przynoszacy tylko dodatkowe straty. itd.. Piekny teatr gdzie nie graja dawno szekspira.
- 11 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.