• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • I robią to w momencie gdy trwa procedura odbiorowa kolejnych 3 tysiecy rowerow?! (3)

    Nie mogli najpierw odebrać tych rowerów a potem pożegnać się z NB? Przecież to jakiś wał!

    • 34 3

    • pewnie juz komus sprzedane

      • 7 0

    • Chyba musieliby za nie zapłacić (1)

      A po co im one? Przecież system nie będzie działał, a rowery gdzieś trzeba przechowywać

      • 3 0

      • no po tej cenie nikt Ci nie wyprodukuje elektryków...

        Więc jednak brałbym, a dopiero potem topił NB Tricity. Następnie majac swoją flotę ponad 4 tys rowerów rozpisałbym przetarg na jego utrzymanie. A co Ci po tysiącu rowerów? To ilość ni w pięść ni w oko. Na Trójmiasto przynajmniej 5 krotnie za mało, na półwysep w sezonie o połowę za dużo. Bardzo złe rozwiązanie.

        • 1 0

  • "Obszar"..?

    Proszę nie pisać o jakichś działaniach "Obszaru", albowiem ów "Obszar" posiada swoją wersję osobową w postaci Dulkiewicz/Szczurek/Karnowski, natomiast temat artykułu jest dowodem na to, że ta trójka nieudaczników potrafi roz..ć każdy projekt.

    • 38 4

  • To jest nieprawda. Jest jeden rower przy Uniwersytecie przecież. Nie siejcie defetyzmu mili i kochani.

    • 9 1

  • tak dzialają (1)

    tylko struktury Platformy Obywatelskiej w Trójmieście czyli marnowanie Naszych pieniędzy na głupoty a jak poważniejsza inwestycja to brak umiejętności zarządzania i głupota wychodzi

    • 23 5

    • oj tam, oj tam - rydwan został

      chyba wystarczy? :)

      • 1 0

  • Wałek zwalczył się skutecznie i utopijnie

    • 10 1

  • Co na to Tusk, Schetyna i Wałęsa? (2)

    • 16 10

    • zadzwoń do Banasia (1)

      a się dowiesz

      • 3 0

      • kurde

        telefon wyłączył, a co mi tam dzwonię do Budki - ten na wieści czeka 24/7

        • 0 0

  • Typowy polski przekręt (3)

    Czyli ktoś zakosił 10mln za 1200 rowerów.
    Pięknie.
    Nie uwierzę że to nie było w całości zaplanowane wcześniej.

    Teraz operator sobie "kapitalistycznie" zbankrutuje, a gdzie są pozostałe miliony to już "nikt nie będzie wiedział".

    • 32 3

    • (2)

      niemcy zakosili

      • 2 3

      • akurat Polacy - a Niemcom tylko narobili czarnego PRu

        • 3 1

      • zanim napiszesz głupoty poinformuj się nieco lepiej

        • 1 0

  • Trolling odzielmy od rzeczowych komentarzy (9)

    Wg mnie to nie wina ani Obszaru, ani nikogo z imienia i nazwiska. Wybrali firme ktora zaoferowała najlepsze warunki wg przetargu publicznego. Nie jest nikogo winą ze firma celowo zarejestrowala sie jako mała spółka zoo tylko wlasnie na wypadek ryzyka.
    Problem przetargów polega na tym zawsze moze sie pojawic ktos kto sproboje zaryzykowac i dac niska cene i dobra oferte i moze sie uda zarobic. Tutaj sie Nextbikowi nie udalo.
    Mam nadzieje ze bank wyplaci gwarancje bankowe.
    Gratuluje rowniez dosc kontrowersyjnej ale chyba na tym etapie jedynej slusznej, decyzji, ekipie obszaru metropolitarnego.
    Osobiscie uwazam ze Obszar Metropolitarny podjął bardzo słuszna decyzje.
    A wy się będzie bić o 20zł abonamentu? Myślicie że to jest najwiekszy problem taka "strata kasy"?!
    Najlepiej poddac cały urząd do dymisji bo Janusz zamiast 30 dni jazdy na rowerze przejedzie 28!

    • 18 33

    • Nieee, skądże (2)

      najlepiej przymknąć na mevo oko, zapomnieć o stratach podatników i użytkowników. A na wiosnę cieszyć się z:
      kolejnego rydwanu, śliskich przejść dla pieszych, farbek co złażą z jezdni po pół roku, jezdniach dziurawych i w kółko łartanych,remontów kostki bauma co chwila i nowych stref relaksu na skrzyżowaniach.
      Wymieniać dalej?

      • 18 3

      • i braku pasów rowerowych na kołobrzeskiej, kóre według tromjmiasto pl miały powstać w 2019r - nie powstało nic. Gdańsk i jego inwestycje... dno panowie i panie dno

        • 8 1

      • i luz... i za nic się nie odpowiada - tylko frukty spija, nagrodami macha i robi dziwne miny do kamery

        • 1 1

    • No, pięknie!

      Firma nastawiona na zysk bez ryzyka? Bez kalkulacji, planu biznesowego, zaplecza? Bez odpowiedzialności majątkowej? Kto ze zdrowymi zmysłami zainwestuje w taką firmę pieniądze podatników???

      • 15 0

    • (4)

      a kto określił warunki przetargu ? urzędnicy więc to ich wina.

      • 7 0

      • a co było źle określone w przetargu ? (3)

        wina to jest tego kto się nie wywiązał z umowy
        takie trudne ?

        • 0 8

        • Założenie 100% elektryków bez stacji ładowania (2)

          • 4 0

          • Nie (1)

            To nie był warunek przetargu

            • 0 3

            • ale ktoś ze strony miasta powinien przewidzieć, ze to śmierdzi i nie wypali kosztowo - już po miesiącu, po pierwszych problemach i aferach z ładowaniem. Trzeba było tak przygotować umowę, żeby nie popadać w koszty a jednocześnie zabezpieczyć interesy miast i mieszkańców - w końcu ktoś te abonamenty płacił i już wtedy nie mógł jezdzić. Bo miasto nie przewidziało takiej sytuacji. I nie przewidziało, że cienka firma nie zapłaci kary - bo skąd ma wziąć? No naprawdę - nikt tego nie mógł przewidzieć... :) Niewiarygodne, niemożliwe, niespotykana sytuacja... firma bez kapitału nie ma na karę umowną :) Powiem krótko - ktoś tu jest d**ilem. Ale dlaczego robi z mieszkańców d**ili?

              • 5 1

  • Obie Strony do prokuratury, zwłaszcza urzędników

    • 20 3

  • Buhahahahaha

    A teraz zrobi się protokół zniszczenia. Jak w Misiu. To nie mogło się udać. Słupki nie pasują

    • 23 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum