• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: zerwana umowa z operatorem. System zawieszony

Maciej Korolczuk
28 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W Mevo nowa doba nie zaczyna się o północy?
Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony. Z roweru Mevo mieszkańcy 14 pomorskich gmin korzystali przez siedem miesięcy. Zerwanie umowy oznacza, że system zostanie zawieszony.

Po analizie prawnej i ekonomicznej Obszar metropolitalny zdecydował się zerwać umowę z NB Tricity - operatorem Mevo. To oznacza, że system nie będzie działał do momentu wyboru nowego operatora. Własnością OMGGS pozostaną 1224 rowery, 660 stacje postoju oraz aplikacja i strona internetowa Mevo.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Zarząd Obszaru Metropolitalnego zdecydował o rozwiązaniu umowy z Nb Tricity na zarządzanie Rowerem Metropolitalnym MEVO. W ocenie zarządu, popartej analiza prawną i ekonomiczną, jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu - czytamy w uzasadnieniu decyzji.

Mevo kosztowało na razie blisko 10 mln zł



Do tej pory OMGGS zapłaciła spółce NB Tricity 9,76 mln zł. Wartość stacji rowerowych to ok. 3,9 mln zł, rowerów - ok. 3,6 mln zł, a systemu IT - Ok. 650 tys.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej: dobro jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1200 rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

W poniedziałek pismo informujące o zerwaniu umowy na Mevo zostało skutecznie dostarczone do spółki NB Tricity. Prawdopodobnie od poniedziałku nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu. Jak długo, na razie nie wiadomo.

- Traktujemy te 7 miesięcy jako naukę i doświadczenie na przyszłość - dodaje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Tak jak wcześniej informowaliśmy, nie ma zagrożenia, by przepadło dofinansowanie unijne (ok. 17 mln zł). Zostało ono bowiem przesunięte na budowę węzłów integracyjnych.

- Od kilku miesięcy oferowaliśmy różne rozwiązanie spółce, by umożliwić dalsze jego działanie. Niestety w zamian dostaliśmy układ restrukturyzacji, który był nie do zaakceptowania - przyznaje Jacek Karnowski, prezydent Sopotu. - Zgodnie z umową spółka musi udostępnić dostęp do aplikacji. Liczymy też, że spółka wypłaci wniesione przez mieszkańców opłaty i ureguluje zadłużenie. Żadne przedpłaty się nie zmarnują.
W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu. W ocenie Zarząd Obszaru Metropolitalnego - popartej analiza prawną i ekonomiczną - jest to jedyna szansa na uratowanie idei roweru metropolitalnego dla mieszkańców, a także ochronę środków publicznych przeznaczonych na finansowanie tego projektu.

Mevo: zawieszone funkcjonowanie systemu



Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni podkreślił, że Obszar jest zdeterminowany, by mieszkańcy szybko mogli korzystać z roweru w jego pełnym zakresie.

- Chcemy opracować strategię, by rozpocząć działanie systemu w oparciu o 1224 rowerów, które już mamy. Potrzeba jednak czasu, by to wypracować. Mamy świadomość, że to rodzi rozczarowanie mieszkańców, ale na dziś to była jedyna możliwa decyzja.
Decyzja podjęta przez Obszar oznacza, że nastąpi przerwa w funkcjonowaniu systemu Mevo, do czasu znalezienia nowego operatora.

W związku z zerwaniem umowy wartość kontraktu została ograniczona do 20 proc. (ok. 8 mln zł). Tyle też wynosi wysokość kary umownej, jaką spółka musi zapłacić Obszarowi.

Obszar wystąpił też do banku obsługującego NB Tricity o przelanie na konto ponad 4 mln zł gwarancji bankowej.

Problemy finansowe operatora Mevo



O problemach spółki NB Tricity, będącej operatorem systemu roweru metropolitalnego Mevo pisaliśmy na początku października, gdy prezes Paweł Orłowski przedstawił Obszarowi Metropolitalnemu propozycję restrukturyzacji spółki. Zakładała ona umorzenie 90 proc. zadłużenia wobec wierzycieli, spłatę pozostałych 10 proc. w ratach oraz anulowanie wszystkich odsetek.

W ubiegłym tygodniu Obszar poinformował, że na przedstawione warunki nie wyraża zgody. Podtrzymał za to deklarację o trójstronnym spotkaniu z bankiem kredytującym działalność NB Tricity, by wypracować korzystny harmonogram spłaty zadłużenia oraz płatności za projekt. OMGGS podkreślił też, że wciąż oczekuje od NB Tricity dotrzymania wcześniej składanych zapewnień o dostawie pozostałych rowerów oraz dotrzymywania wymaganych w umowie parametrów obsługi systemu Mevo.

Opinie (980) ponad 50 zablokowanych

  • To nasza wina. Zwykłych ludzi. (1)

    Niekompetentne firmy są wybierane przez niekompetentnych urzędnilków wybieranych przez niekompetentnych wyborców.

    • 22 3

    • Mów za siebie

      • 1 1

  • Następny wielki przegrany już się szykuje - bilet miejski za 100mln... (1)

    • 17 1

    • Dokładnie

      Ale będzie to wielka wygrana dla znajomych rządzących

      • 6 0

  • To było oczywiste !! (1)

    W trójmieście żądzą złodzieje, więc czego się ludzie spodziewaliście!!!
    Żadnej kasy za abonament nie odzyskacie, kasa już podzielona....działka w matemblewie, kilka mieszkań....
    Barana się goli tak długo jak długo wełna odrasta.....no chyba że zdechnie....

    • 23 3

    • miliard złotych miesięcznie znika za kadencji PiS

      może zadzwonisz do Pancernego Mariana albo do Matołusza ws działki od biskupa kupionej na słupa
      a może do biskupa Aktimelka?

      • 1 6

  • rowery elektryczne (3)

    Czy po tak spektakularnej wtopie, która kosztowała podatników prawie 10 mln złotych do głów urzędników w końcu dotrze, że system oparty w 100% na rowerach elektrycznych nie ma racji bytu, bo jest po prostu za drogi w utrzymaniu? Tzw. Obszar szuka kolejnego operatora, ale jeśli nie zmieni podejścia, to go nie znajdzie. Żadna normalna, znająca ten rynek firma nie podejmie się prowadzenia systemu w tym kształcie za takie pieniądze - vide konkurencyjne oferty w pierwotnym przetargu, które były droższe mimo faktu, że zawierały sporą część tradycyjnych rowerów. To, co dostarszył NB to awaryjne, toporne złomy, które bez naładowanej baterii są niezdatne do jazdy. Kto się podejmie wprawienia w ruch tej kupy śmiecia? NIkt przy zdrowych zmysłach. W najlepszym wypadku zostaną nam po tej wpadce stojaki. Projekt opiewał na 40 mln, z czego 17 mln dotacji unijnej zostało przesunięte na inne zadania. Zostaje 23 mln, z czego prawie 10 już wypłacono NB. Nawet jeśli uda się odzyskać środki z gwarancji bankowej, w sumie zostanie 17 mln. Czy za to da się pociągnąć nierentowny system oparty na stercie złomu?

    • 24 1

    • Może i się da tylko jakim kosztem?

      Chciałbym poznać faktyczne koszty funkcjonowania tego sytemu wg założeń urzędników (90% dostępności). Wystarczy mi symulacja.

      • 1 1

    • do urzędnikow nic nie dotrze.... (1)

      ...ponieważ za nic nie odpowiadają, a wewnętrzna odpowiedzialność za wykonywaną pracę jest dla nich pojęciem nieznanym!

      • 6 0

      • I jeszcze wyzywają mieszkańców od pisowcow, co to jest za dno. Głosowałem na Wałęsę bo chciałem jakiejś zmiany. Gdańskie władze to dno

        • 1 0

  • wiecej lamuskow w garniturach to na bank wszystko bedzie dzialac, krecine zaproscie i donaldinia

    buahahah, tak sie robi walki leminigi, patrzcie i uczcie sie, nie wiem po co na te studia chodzicie. gdanski klasyk

    • 10 3

  • co tam robi Mikołaj Kopernik ???? (1)

    • 6 0

    • Nie obrażaj Kopernika. To jakiś podrzędny spocony leszcz

      • 1 0

  • Słomiane inwestycje...jeszcze tylko protokół zniszczenia... jeszcze tylko na opracowaniu strategii trzeba będzie dodatkowo zarobić...

    • 13 3

  • Powrót korków (4)

    No to się teraz kierowcy na własnej skórze przekonają ile Mevo zdjęło samochodów z ulic w godzinach szczytu.

    • 8 8

    • Chyba przesadzasz. (3)

      Złapanie sprawnego mevo na dojazd do pracy to jak wygrana w lotto

      • 5 3

      • No nie wiem jakoś przez te 7 miesięcy mi się udawało. Zaoszczędziłem sporo kasy i czasu.

        • 3 0

      • (1)

        a jednak średnio około 10 tyś wypożyczeń dziennie było

        • 3 1

        • raczej były to w większości wypady rekreacyjne. bo mevy nigdy nie było jak rzeczywiście była potrzebna

          • 1 0

  • Skandal, żenada i porażka

    Niezwłocznie powinno zostać wszczęte postępowanie w sprawie wyłudzenia pieniędzy z dotacji ponieważ cały ten projekt od początku śmierdział wielkim przekrętem, ciekawe ile osób zaangażowanych w realizację znacząco się wzbogaciło... To jest wprost niewyobrażalne że takie przekręty wciąż uchodzą cwaniakom na sucho

    • 17 1

  • To wygląda jak jakaś piramida, ludzie się poskładali a teraz upadłość, jak znajdą nowego operatora odzyskasz kasę, ciekawe czy z odsetkami?

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Popołudniowa wycieczka rowerowa po pracy, nad Jezioro Marchowo

30-50 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Zawody Rowerowe Cross Country Sobieszewo

100 zł
zawody / wyścigi

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Znajdź trasę rowerową

Forum