- 1 Przyjdź zobaczyć wodowanie z historycznej pochylni (58 opinii)
- 2 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (207 opinii)
- 3 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (85 opinii)
- 4 Barszcz Sosnowskiego kwitnie. Gdzie zgłosić? (72 opinie)
- 5 Chciał dać 700 zł łapówki drogówce (78 opinii)
- 6 Kumulacja prac na Jasieniu utrudni życie (75 opinii)
10 faktów, które trzeba wiedzieć o reformie śmieciowej
Zanim w kwietniu trafi do mieszkańców Gdańska przygotowana przez miasto broszura "Poradnik dla mieszkańców", my podpowiadamy co należy wiedzieć i o czym należy pamiętać w związku z nieuchronnie zbliżającą się reformą śmieciową.
Będziemy płacić za dwa miesiące. Pierwszą opłatę, za lipiec i sierpień należy wnieść do dnia 28.08.2013 r.
Opłaty należy wpłacać na konto wskazane przez ZDiZ: przelewem, gotówką w kasie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, kartą płatniczą, bez prowizji w oddziałach PeKaO SA obsługujących Urząd Miejski w Gdańsku.
Jednak gdy mieszkamy w budynku wielolokalowym, to nasz zarządca będzie pobierał od nas opłaty (może ustalić, że nie co dwa, ale co miesiąc) i przekaże je na konto ZDiZ.
2. Deklaracje. Właściciele nieruchomości (domki jednorodzinne i nieruchomości prywatne do 7 lokali) do 31 maja muszą zadeklarować wysokość opłat za wywóz śmieci oraz to, czy śmieci będą segregowane. W deklaracji należy podać dane właściciela oraz powierzchnię nieruchomości. Dodatkowo trzeba obliczyć ile będzie kosztował miesięczny wywóz odpadów w przypadku danej nieruchomości. Należy też wskazać dokładnie lokalizację punktu gromadzenia odpadów, do którego mają być dostarczone pojemniki i skąd będą zabierane odpady.
Wzory deklaracji do wypełnienia pobrać będzie można w Biurze Obsługi Klienta w siedzibie ZDiZ przy ul. Partyzantów 36 lub ze strony internetowej www.czystemiasto.gdansk.pl. Deklaracje będą dostępne do pobrania od drugiej połowy marca. Wypełniony dokument trzeba złożyć w siedzibie ZDiZ.
Jeśli wyjeżdżamy na dłużej niż miesiąc, należy złożyć w ZDiZ korektę deklaracji lub powiadomić zarządcę - będziemy wtedy zwolnieni z opłaty.
3. Powierzchnia mieszkalna. Przy wypełnianiu deklaracji podajemy tylko powierzchnię pomieszczeń mieszkalnych, a więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie uwzględniamy balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.
4. Mieszkańcy wspólnot mieszkaniowych, spółdzielni i mieszkań komunalnych nie muszą się martwić o składanie deklaracji, bo wszystko ma załatwić za mieszkańców wybrany przez nich zarząd lub Biuro Obsługi Mieszkańców. Mieszkańcy mają natomiast gromadzić odpady zgodnie z decyzją zarządcy (selektywnie lub nie) i wrzucać je do właściwych pojemników oraz uiszczać regularnie opłatę wyliczoną przez zarząd budynku.
5. Prywatni właściciele nieruchomości w domkach jednorodzinnych, a także nieruchomości do 7 lokali, gdzie nie ma zarządcy, powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30.06.2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.
6. Kontrola segregacji odpadów. Firmy odbierające odpady zobowiązane będą do bieżących kontroli odbieranych odpadów. W przypadku stwierdzenia, że jakość odpadów w pojemniku jest niezgodna z jego przeznaczeniem, poinformują o tym mieszkańców poprzez pozostawienie żółtej naklejki ostrzegawczej na pojemniku. Właściciel nieruchomości będzie mógł wówczas we własnym zakresie doczyścić zgromadzone odpady lub zrezygnować z segregacji. W takim przypadku zostanie naliczona podwyższona opłata.
7. Blok ze zsypem a segregacja. W tym przypadku miasto sugeruje rozwiązanie problemu np. przeznaczeniem zrzutu zsypowego wyłącznie na odpady "mokre", które są bardziej uciążliwe i wymagają częstszego wyrzucania. Do frakcji "suchej" służyć może dodatkowy pojemnik ustawiony nie bezpośrednio pod wylotem zsypu, ale obok. Mieszkańcy powinni to ustalić z zarządcą.
8. Pojemniki. Miasto dostarczy nam pojemniki, osobno na odpady "mokre" i "suche", a przy braku segregacji - pojemniki na odpady zmieszane. Jednak miejsca gdzie one staną, to już problem organizacyjny, techniczny i sanitarny właścicieli nieruchomości, wspólnot, spółdzielni lub Gdańskiego Zarządu Nieruchomości Komunalnych.
9. Odbiór odpadów. Wybrany przez miasto przewoźnik odbierze odpady mokre, suche i niesegregowane min. raz w tygodniu, z zabudowy jednorodzinnej, min. 3 razy w tygodniu - na terenie Starego i Głównego Miasta oraz min. 2 razy w tygodniu - z pozostałej zabudowy wielorodzinnej.
Odbierane też będą odpady zielone z pojemników na frakcję mokrą, dodatkowo w okresie od 1 marca do 30 listopada w umówionych terminach 2 razy w miesiącu - z zabudowy jednorodzinnej, w biodegradowalnych workach o poj. od 80 l do 120 l oraz na zgłoszenie, nie częściej niż raz w miesiącu - z zabudowy wielorodzinnej, w workach lub kontenerach. Odbierane będą również choinki w okresie od 2 stycznia do 15 lutego raz w tygodniu - z miejsca gromadzenia odpadów.
Miasto odbierze w umówionych terminach także meble i inne odpady wielkogabarytowe, w tym opony, raz na kwartał - z zabudowy jednorodzinnej, oraz raz na dwa tygodnie - z zabudowy wielorodzinnej, odbierze odpady niebezpieczne w systemie zbiórki objazdowej.
Czego miasto nie odbierze? - odpadów budowlanych i rozbiórkowych (np. z remontu łazienki: kafle, gruz, muszle, umywalki, brodziki, wanny, baterie itp.), w tym przypadku sami musimy sobie zorganizować odbiorcę.
10. Dualna segregacja odpadów. Jeżeli będziemy jej przestrzegać, będziemy mniej płacić. Warto więc zapamiętać, które odpady są mokre, a które suche.
Odpady mokre to: biodegradowalne, czyli nadające się do kompostowania resztki żywności, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajkach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe, i chusteczki higieniczne, mokry, zabrudzony papier, trawa, liście, rośliny, ziemia po kwiatach i inne nadające się do kompostowania.
Odpady suche to: opakowania takie jak wielomateriałowe, puszki, kartony po mleku i sokach, pojemniki z resztkami jedzenia, pojemniki po kosmetykach, tubki po paście i kremach, fajans, porcelana, pampersy i inne materiały higieniczne, tekstylia, popiół, odpady opakowaniowe, takie jak szkło, papier, tworzywa sztuczne (jeżeli nie trafią do kolorowych pojemników) i inne przedmioty z metali żelaznych i nieżelaznych (aluminium, miedź, cynk).
Jeśli nie wiesz gdzie wrzucić konkretny odpad, wrzuć do pojemnika na odpady suche.
W kolejnych dniach zaprezentujemy użytkowe szczegóły dotyczące "uchwał śmieciowych" w Gdyni i Sopocie.
Opinie (216) 4 zablokowane
-
2013-03-18 15:48
Niedługo bedziemy wywozili na taczkach
odpady budyniowe i budyniowo pochodne. Na śmietnisko!!!!
Czas skończyć z arogancją , lenistwem , bezwładnością umysłową i działaniem na szkodę mieszkańców .Zutylizować na wyborach!!!- 8 0
-
2013-03-18 16:00
Będzie jak z tirami w zimie...
kilku będzie miało łańcuchy, ale stolec im to da, bo większość łańcuchów nie mam.
Tak samo będzie z segregacją śmieci.- 2 0
-
2013-03-18 16:04
Popatrz na sąsiadów (1)
Przestańcie podpierać się komuną lub Tuskiem ! Popatrzcie na sąsiadów, którzy wrzucają i mokre i suche śmieci do kosza stojącego przed blokiem (Gospody 9),bo nie chce im się pójść do śmietnika!!!!
Mewy i gołębie wydziobują z tych śmieci resztki jedzenia,a resztę śmieci wiatr rozwiewa po osiedlu. Czy taki mieszkaniec będzie segregował odpady? Pewnie podpisze deklarację, a potem i tak zrobi swoje! Teraz też nie ma na takich kary.- 3 5
-
2013-03-18 17:03
kary są i to bardzo wysokie
ale kogo to, Policja sie w śmieciach babrać nie będzie.
- 1 0
-
2013-03-18 16:09
brakuje mi jednej odpowiedzi w ankiecie-
już segreguję, i to od dawna, ale teraz przestanę! Miasto nie będzie w stanie zweryfikować, kto posegregował, więc obciąży wszystkich wyższą stawką. Skoro wiem, że i tak będę płacić prawie 90 zł to po cholerę się wysilać?
- 6 0
-
2013-03-18 16:34
A na kowalach (gmina kolbudy) za to że mamy takie super powietrze musinmy placić 24 zł za osobe (4)
Czyli 4 osobowa rodzina - 96 zł (ale rozumiem, za luksusy trzeba płacić).
- 6 0
-
2013-03-18 17:01
ale smrodek gratis
w zasadzie ten ekstra dodatek należało by potraktować jako przysposobienie nieodpłatne majątku i się opodatkować, a poza tym te odległości do pokonania do Szadółek,paliwo kosztuje.
- 2 0
-
2013-03-18 17:11
w Gdańsku jako samotna osoba zapłacę ok. 60PLN (2)
- 3 0
-
2013-03-18 17:18
ekologię trzeba wspierać, albo się chajtnąć (1)
- 0 3
-
2013-03-18 18:35
samotni to też ludzie starsi, wdowy, wdowcy, rozwiedzeni...
a "hajtnąć" to raczej przez samo "h" (z niemieckiego - heiraten)...
- 2 0
-
2013-03-18 17:04
Rewolucja Lipcowa
to zamiast 22lipca?
- 2 0
-
2013-03-18 17:05
segrgować i płacić więcej???????????????????????????????? (1)
taki cel tej rewolucji.
- 8 0
-
2013-03-18 17:10
właśnie - rozum by wskazywał, że powinno być taniej
poza tym system będzie doszczelniony, negocjować stawki będzie duży podmiot, nikt już nie będzie podrzucać śmieci...
Powinno być taniej!
Dlaczego nie jest?- 4 0
-
2013-03-18 17:11
No proszę już jest szyldzik
są posadki,a ogłoszenia o naborze do pracy były ,cz sami swoi się załapali?
Gdy państwowe ADM zarządzały też było masę posadek i cieknących dachów- 6 0
-
2013-03-18 17:17
Ankieta jest tendencyjna
od dawna segreguję i nic z tego nie mam , co roku płace drożej. Gdy telefony zapewniał tylko TP samego abonamentu płaciłem 50zł/mc, teraz ma telefon przy sobie i wystarcza 15zł/mc.
- 10 0
-
2013-03-18 17:45
Pytanie, kto zgarnie kasę? (1)
jak wyżej. Przetarg jeszcze nie doszedł do skutki, nie wiadomo za ile się ktoś podejmie to robić a cena już ustalona. A co z różnicą, jeżeli koszty będą niższe niż wpływy? Gdzie podzieją się te pieniądze? Czy dostaniemy zwrot nadpłaconej kwoty? Pytanie raczej retoryczne. budyń i reszta przyznają sobie godziwe premie.
- 7 0
-
2013-03-18 19:51
jak to gdzie sie pocdzieją? wybuduja pomnik czekających na peronie
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.