• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat temu otwarto centrum handlowe Riviera

Piotr Weltrowski
25 października 2023, godz. 13:15 
Opinie (202)

Otwarcie Riviery, film z 25 października 2013 r.

Równo 10 lat temu otwarto centrum Riviera w Gdyni. Do dziś pozostaje ono największym tego typu obiektem na Pomorzu. Przypominamy otwarcie galerii, a także jej historię.



Jak często bywasz w centrach handlowych?

Był 25 października 2013 r. Przed budynkiem największego (do dziś) centrum handlowego na Pomorzu zebrało się kilkaset osób. Równo o godz. 10 otwarto drzwi i pierwsi klienci dostali się do środka. Wszystko to widać na filmie z otwarcia Riviery, który nakręciliśmy tamtego dnia.

Trudno uwierzyć, że czas płynie tak szybko, ale Riviera w obecnym kształcie i pod obecną nazwą działa już od dekady.

Warto tu wspomnieć, że te 10 lat temu zapytaliśmy naszych czytelników w ankiecie o możliwą przyszłość centrum handlowego.
  • 29 proc. z odpowiadających uznało, że Riviera bez wątpienia odniesie sukces,
  • 29 proc. uznało, że tak, ale głównie przez brak konkurencji na trójmiejskim rynku,
  • 20 proc. przewidywało, że centrum ma duże szanse i uznało, że "raczej tak",
  • 22 proc. wieszczyło zaś projektowi porażkę, jak się okazuje, niesłusznie.

Największe centrum handlowe na Pomorzu



Dziś centrum Riviera wciąż pozostaje największym tego typu obiektem na całym Pomorzu. Dziś centrum Riviera wciąż pozostaje największym tego typu obiektem na całym Pomorzu.
W chwili otwarcia centrum oferowało 150 tys. m kw. powierzchni, w tym 70 tys. m kw. powierzchni handlowych i usługowych, gdzie znajdowało się 250 sklepów oraz 34 kawiarnie i restauracje.

Otwarto również parking - do dziś bezpłatny, co jest ewenementem w przypadku centrów handlowych - na 2,5 tys. aut.



W ten sposób gdyńskie centrum przebiło inną podobną inwestycję, czyli Galerię Bałtycką, którą otwarto kilka lat wcześniej, w październiku 2007 r. To centrum było jednak mniejsze: oferowało "zaledwie" 39,5 tys. m kw. powierzchni handlowych, na których znajdowało się 200 sklepów. Mniejszy miało też parking - na 1050 aut.

W 2018 r. otwarto z kolei kolejne ogromne trójmiejskie centrum handlowe, czyli Forum Gdańsk. I ono jest jednak mniejsze od Riviery - posiada 63,5 tys. m kw. powierzchni handlowych i ok. 220 najemców.

Od niewielkiego Centrum Wzgórze do ogromnej Riviery



Historię powstania Riviery opisaliśmy już jakiś czas temu, tu więc wersja bardziej skrótowa. Przede wszystkim warto wiedzieć, że zanim Riviera stała się Rivierą, to była centrum handlowym Wzgórze - bo tak pierwotnie nazywał się obiekt przy ul. GórskiegoMapka.

Riviera powstała na miejscu znacznie mniejszego Centrum Wzgórze. Riviera powstała na miejscu znacznie mniejszego Centrum Wzgórze.
W swojej pierwszej wersji centrum handlowe Wzgórze było obiektem na miarę swoich czasów - niezbyt imponującym centrum handlowym przy węźle komunikacyjnym.

Wszystko zmieniło się w drugiej połowie pierwszej dekady XXI wieku, kiedy ogłoszono, że centrum ma zostać rozbudowane i stać się największym tego typu obiektem w Trójmieście, mogącym konkurować rozmachem i ofertą ze słynnymi wówczas - bo dopiero co oddanymi do użytku - Złotymi Tarasami w Warszawie.



Prace ruszyły w 2008 r... i rok później zostały wstrzymane. Problemem okazał się kryzys gospodarczy, a konkretnie trudności z uzyskaniem przez inwestora kredytu na zrealizowanie wszystkich prac. Ostatecznie prace wznowiono. A jesienią 2013 r. nowy inwestor cieszył się z otwarcia... no właśnie - Riviery.


Nagła zmiana nazwy



Dosłownie miesiące wcześniej obiekt wciąż był dość mocno promowany - i to w całej Polsce - jako centrum handlowe Wzgórze. Dopiero na przełomie maja i czerwca 2013 r. pojawił się lakoniczny komunikat o tym, że spółka nie dokończy budowy CH Wzgórze. Informacji towarzyszyło zaproszenie na specjalną konferencję prasową.

Na miejscu okazało się, że to forma marketingowego zagrania ze strony inwestora, który poinformował, że budowy CH Wzgórze nie dokończy tylko dlatego, że dokończy budowę CH Riviera. Nową nazwę wybrano, aby przyciągnąć klientów także spoza Trójmiasta, w tym z zagranicy.

Miejsca

Opinie (202) ponad 20 zablokowanych

  • (6)

    Niestety parking podziemny to jeden wielki syf !

    • 9 3

    • (3)

      Miejsca parkingowe są za wąskie!

      • 4 3

      • (2)

        Nie mogę tam Maybachem wjechać ani zaparkować - skandal!

        • 3 3

        • To teraz musisz jakieś sr*jczento lub coś podobnego kupić i dopiero wtedy możesz pojechać na zakupy. Sorry taki mamy klimat :)

          • 1 1

        • Wjechać możesz tylko uważaj na rowery na dachu.

          • 0 0

    • Jestem tam codziennie rano , bo chodzę na fitness . Rano jest czysto. Nie róbcie syfu . Wieczorem to nie ten sam parking. Pety , butelki , papierki i inne śmieci. To wasza robota .

      • 3 1

    • Za dużo gołębi i ciemno.

      • 1 0

  • W ankiecie brakuje opcji że bywam tam kilka razy na 10 lat (1)

    • 13 3

    • oraz Kilka razy dziennie

      • 3 0

  • Dobrze, że jest ale (6)

    Ale szkoda, że władze miasta nie przygotowały planu dla Świętojańskiej i innych ulic Śródmieścia, które od tamtego mocno podupadło. brak planu, pomysłu, wielu przedsiębiorców zostało zostawionych samych sobie. Gdynia straciła wizytówkę, przychód z podatków, a przedsiębiorcy i właściciele lokali zarobek. Szkoda. No ale jakich sobie wybierzemy włodarzy, tak będziemy mieć. W Gdyni czas na zmianę. I to całkowitą.

    • 82 12

    • co ma do tego Świętojańska ? ? 90% lokali jest prywatnych i miasto nie ma wpływu co tam i za ile będzie. I tak jest postęp bo jeszcze 10 lat temu same banki tam były, teraz większość to knajpy i kawiarnie.

      • 16 25

    • ale jaki zwiazek ma swietojanska z riviera? (1)

      na swietojanskiej nie bylo juz w momencie otwarcia riviery zadnych sieciowych sklepow, co wiecej - pazernosc wlascicieli kamienic i brak odpowiednich lokali sprawia, ze takie nawet jakby chcialy, to nie sa w stanie sie otworzyc. w ktorym miejscu mialby niby sie otworzyc chociazby H&M? co wiecej, ruch zakupowy skierowany jest do centrum, a swietojanska zaczela zyc gastronomia, co wedlug mnie jest najlepszym rozwiazaniem.

      • 17 8

      • Chyba tylko radziecki?

        • 1 1

    • (2)

      Kto będzie w 7 miesięcy zimnoty ,chodził od sklepu do sklepu na Świętojańskiej,opatulony w zimowe ciuchy będzie się przepacał przymierzając co sklep coś nowego.Jadąc do galerii mamy parking podziemny gdzie w samochodzie zostawiam zimowe ciuchy i chodzę sobie komfortowo w letnim odzieniu po galeri w pełnym komforcie termicznym.W Polsce mamy surowy klimat ,dlatego powinni robić jeszcze większe galerie gdzie byłoby po prostu wszystko.Sklepy na zewnątrz sprawdzają się jedynie w okresie letnim.

      • 5 6

      • Ech pamiętam (1)

        Kiedyś ludzie chodzili i nikt nie marudził. Tu piekarnia i Wawel, tam warzywniak i ciastkarnia, potem jakieś farby, chemiczny, buty, lodówki, mięsny, radiowy ze trzy apteki i bary mleczne, a w połowie wielki świat komisy, "stare" Delikatesy i MPiK. Kościoła nie liczę bo do Riviery raczej się nie zmieści. Teraz to padło bo większość sieciówek przenieśli do Riv.

        • 7 3

        • Marian, pobudka. Komuna dawno się skończyła. Ludzkie przyzwyczajenia też.

          • 4 3

  • (2)

    Poza Forum i centrum Madison w Gdańsku to.najlepsze centrum handlowe na Pomorzu :-)

    • 5 8

    • (1)

      Asia, napisz dlaczego jeszcze.

      • 4 1

      • Bo tam fajno chopaki som.

        • 1 0

  • (1)

    Otwierajac Riviere zniszczyli Swietojanska !!!!

    • 17 4

    • I cóż z tego że zniszczyli reprezentacyjną niegdyś ulicę? Myślisz że ktoś za to odpowiada? :)

      • 1 1

  • I co z tego (2)

    jak Swietojanska to lumpeksy i hipsterzy

    • 15 0

    • (1)

      no i co z tego?

      • 0 4

      • Ten, tego.

        • 1 0

  • Pracuję w sklepie na 10 lutego (5)

    Otwarcie Riwiery odczuliśmy bardzo mocno. Kolejny mocny spadek obrotów nastąpił po likwidacji miejsc postojowych. Miasto wymiera na własne życzenie!

    • 28 3

    • (1)

      Mówisz że Europejskość Gdyni was zabija? ;)

      • 6 8

      • jeśli mówisz, że europejskość to zabijanie lokalnego biznesu i gloryfikacja sieciówek? To tak, zabija.

        • 3 0

    • Szczurek i jego (2)

      800 zlotych miesiecznie za abonament za miejsce postojowe. Mistrz biznesu.

      • 15 1

      • Dokładnie masz rację. Teraz nigdy nie chodzę do centrum na zakupy. Kiedyś tak, chociaż po to aby przejść się po sklepach i coś k

        Dziękujemy ci Szczurku!

        • 11 1

      • Tak tanio? ;)

        • 2 5

  • 10-lecie a więc... (3)

    uważamy że Riviera stanie na wysokości zadania - mieszkańcy oczekują jakichś dużych promocji. Kiedy w końcu będą bo nie można się doczekać?

    • 2 2

    • Promocje są codziennie.

      • 1 2

    • (1)

      No właśnie - coś dla mieszkańców Gdyni z tej okazji poprosimy.

      • 1 1

      • Pokaz sztucznych ogni jak kiedyś.

        • 1 0

  • Zleciało (1)

    • 4 0

    • To co teraz tam będzie?

      • 0 1

  • kradną lub niszczą samochody w podziemiach

    na pewno ochrona jest powiązana

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane