• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 pytań do SKM. Przewoźnik odpowiada

Michał Bański
24 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 08:29 (24 kwietnia 2013)

Z racji tego, że pracownicy kierownictwa Szybkiej Kolei Miejskiej często nie orientują się w rzeczywistych potrzebach klientów, chciałbym - za pośrednictwem Trojmiasto.pl - zadać im dziesięć pytań w imieniu wszystkich pasażerów - pisze nasz czytelnik, pan Michał Bański. Prezentujemy także odpowiedzi udzielone przez SKM.



1. Jak często jeździcie państwo SKM? Czy uważacie państwo warunki panujące w pociągach za komfortowe? Według umowy przewozu, przewoźnik (SKM) jest zobowiązany do zapewnienia bezpiecznego i wygodnego transportu. W jaki sposób zapchane, przepełnione, brudne i stare SKM-ki z często zablokowanymi lub otwartymi w czasie jazdy drzwiami są "komfortowe" i "bezpieczne"?

2. Jeżeli tory od Rumi do Wejherowa (i dalej, do Lęborka i Słupska) są własnością PKP PLK, które podwyższyło opłaty za korzystanie z nich, to dlaczego odbiło się to na cenach biletów u wszystkich mieszkańców Trójmiasta? Dlaczego jedni pasażerowie muszą płacić za bilety innych? Mogę się mylić, ale państwa firma nazywa się "SKM Trójmiasto", a nie "SKM Przewozy Regionalne".

3. Ograniczenie częstotliwości kursowania SKM z 7,5 do 10 minut tłumaczyliście państwo tak: "Z naszych badań wynika, że pasażerom bardzo odpowiada taki rozkład 10 minutowy. Łatwo jest go zapamiętać". Bardzo prosiłbym o opublikowanie lub chociaż przesłanie tych "badań", jestem ich bardzo ciekaw. O ile, oczywiście, były kiedykolwiek przeprowadzone. Zwykła ankieta na portalu Trojmiasto.pl byłaby o wiele bardziej miarodajna, wiarygodna i pokazałaby prawdziwe potrzeby pasażerów.

4. Podczas remontów jeździły potrójne składy/kolejki. Z codziennych obserwacji jasno wynika, że takie powiększone składy przydałyby się w godzinach, gdy zagęszczenie pasażerów jest największe - porannych (7-8) i popołudniowych, kiedy ludzie wracają z pracy lub uczelni (15-17, szczególnie w tych jadących za Gdynię). Tu nie chodzi nawet o ilość miejsc siedzących (bo te zwykle są zajęte już na początkowych stacjach), tylko nawet o miejsce do stania, którego zwyczajnie nie ma. Czemu zarząd SKM tego nie zauważa i nie reaguje na oczywiste potrzeby pasażerów?

5. Dlaczego kontrolerzy biletów z firmy Renoma ignorują bezdomnych, a drobiazgowo sprawdzają zwykłych pasażerów? Tacy bezdomni często zajmują dwa miejsca siedzące ze swoimi siatkami, cuchną, a do tego bywają napastliwi i wulgarni. Nigdy nie widziałem kontrolerów biletów legitymujących bezdomnych lub wypraszających ich z pociągu. Kiedy zwykły pasażer "prześpi" stację lub spóźni się dzień z wykupieniem biletu, jest od razu karany mandatem, "bo i tak zapłaci". Za to menel może spać spokojnie - dosłownie i w przenośni.

6. W okresie wakacyjnym jeździły dwa pociągi z otwartym Wi-Fi dla pasażerów. Choć była to akcja czysto reklamowa, spotkała się z bardzo pozytywnym odzewem. W innych miastach internet w środkach komunikacji miejskiej to dziś norma. Czy SKM planuje udostępnić coś takiego dla pasażerów, a jeśli tak, to kiedy? Jeśli nie potraficie zlikwidować opóźnień, to chociaż dajcie ludziom coś do roboty na czas spędzony w SKM.

7. Kiedy realnie zostanie wymieniony tabor SKM? Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec firmy remontującej składy, a jeśli nie, to dlaczego?

8. Czy nowe składy będą miały większą ilość drzwi (dostosowaną do transportu miejskiego) i klimatyzację (której brak jest szczególnie dotkliwy w okresie letnim)? Jeśli nie, to dlaczego? Czy potraficie państwo wytłumaczyć, w jaki sposób ekrany reklamowe LCD w pociągach są bardziej potrzebne niż większa ilość drzwi lub klimatyzacja?

9. Zarówno w starych, jak i remontowanych (czy raczej: "pudrowanych") składach jest przestrzeń między peronem a pociągiem wielokrotnie większa, niż w podobnych pociągach miejskich tego typu na świecie. Pozostawienie jej tłumaczycie tym, że bez niej składy nie byłyby dostosowane do peronów w Słupsku. Czy nie można by zwyczajnie puszczać tylko tych starych składów do Słupska, a w nowych zlikwidować te dziury, które w dużym stopniu przeszkadzają osobom starszym, rowerzystom czy matkom z wózkami? Znane są sytuacje, gdy pasażerowie wpadali w te dziury. Dlaczego interesy garstki pasażerów spoza Trójmiasta przedkładacie nad potrzeby większości?

10. W wypowiedzi dla Trojmiasto.pl dotyczącej budowy przystanku Gdańsk Śródmieście państwa pracownik stwierdził: "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". Rozumiem, że na linii SKM, w miejscach takich jak Żabianka czy Wrzeszcz, trwają prace remontowe, ale jak budowa stacji położonej za trasą SKM wpływa na zmniejszenie częstotliwości kursowania?

Państwa szczere odpowiedzi na powyższe pytania na pewno wpłyną na zmianę wizerunku państwa firmy w oczach pasażerów.

Na pytania naszego czytelnika odpowiada Dyrektor Marketingu i Sprzedaży PKP SKM, Marcin Głuszek.

1. Przyjmujemy coraz mniej skarg z związku z przepełnionymi składami. W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych, najbardziej popularnych pociągach, zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową. W tym czasie nigdy nie są podstawiane pojedyncze składy, taka sytuacja może wystąpić incydentalnie w wyniku np. defektu składu i szybkiej konieczności podstawienia pociągu rezerwowego. Nasze pociągi są systematycznie czyszczone na zewnątrz (w myjni automatycznej oraz ręcznie) oraz wewnątrz. Problem "nieotwierających" się drzwi może występować najczęściej w zimie, kiedy w tak zwane kieszenie drzwi wpada na postoju śnieg, który potem zamarza. Jest on stale usuwany i notujemy coraz mniej tego typu przypadków. Po modernizacji 21 pociągów SKM, ten problem będzie mocno zminimalizowany, ponieważ połowa składów SKM będzie zmodernizowana, a i mechanizmy sterujące pracą drzwi będą nowe.

2. Podwyższenie opłat za dostęp do infrastruktury (torów), o którym wspomina Czytelnik, wpłynęło na finanse całej firmy. Wzrosły też opłaty za energię trakcyjną, którą zasilane są zarówno pociągi kursujące w obrębie Aglomeracji Trójmiasta, jak i te jadące w kierunku Lęborka i Słupska. Tak też tłumaczyliśmy przyczyny wcześniejszych podwyżek cen biletów. Warto dodać, że podwyżka zawsze przewyższała zakładaną inflację tylko o 1-3 punkty procentowe.

3. Rozkład 10-minutowy w szczycie komunikacyjnym porannym i popołudniowym odpowiada w tym sensie oczekiwaniom podróżnych, że wiedzą oni dokładnie o której przyjedzie ich pociąg. Bowiem, poza małymi wyjątkami są to w tym czasie pełne 10' każdej godziny. W 2012 roku otrzymaliśmy wiele wniosków dotyczących złej oceny rozkładu, który mocno się zmieniał (z przyczyn związanych z remontami peronów PKP SKM oraz prac PKP PLK - modernizacja linii E 65 Warszawa - Gdynia) właśnie szczególnie w okresie rannego i popołudniowego szczytu. Stąd w 2013 roku decyzja o stałym, niezmiennym rozkładzie co 10 minut w szczycie komunikacyjnym. W uwagi na remont przystanków Gdańsk Żabianka i Gdańsk Wrzeszcz wprowadzenie w bieżącym roku częstotliwości jazdy co 7,5 minuty byłoby możliwe w bardzo zmiennym harmonogramie i mocno ograniczone czasowo stąd nasza decyzja o stałym rozkładzie 10-minutowym.

4. Jeszcze raz podkreślmy, jak w odpowiedzi na pytanie nr 1: "W porannym i popołudniowym szczycie oraz w wybranych najbardziej popularnych pociągach zestawiamy składy z dwóch jednostek 3-wagonowych lub z jednostki 4-wagonowej połączonej z 3-wagonową" i naszym zdaniem dobrze rozwiązuje to problem możliwego przepełniania składów.

5. Kontrolerzy firmy ZW Renoma również proszą o okazanie biletów osoby, które wylicza Czytelnik. Dodatkowo informuję, że w miesiącach zimowych połączone patrole SOK SKM oraz agentów ochrony w ciągu każdego dnia wypraszały z pociągów SKM kilkudziesięciu bezdomnych.

6. System bezprzewodowego internetu w systemie Wi-Fi był zapewniany przez firmę, której klient wykupił powierzchnie na pociągu SKM, gdzie prezentował treści reklamowe. Dodatkowo firma obsługująca tego klienta zainstalowała system Wi-Fi tylko czasowo dla potrzeb tej kampanii reklamowej. Z uwagi na bardzo wysokie koszty wprowadzania takiego systemu, SKM nie planuje w najbliższej przyszłości wdrażać tego typu rozwiązań. Przemawia również za tym fakt upowszechniania się masowej usługi dostarczania przez operatorów GSM pakietu dostępu do internetu, który w przystępnej cenie zapewnia możliwość przeglądania stron www oraz obsługi poczty elektronicznej.

7. Modernizacja 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych musi zostać przeprowadzona do końca roku 2014, to termin wymagany przez program Unii Europejskiej z którego SKM otrzymała dofinansowanie. Jesteśmy przekonani, że w tym czasie jesteśmy w stanie przeprowadzić tę modernizację. Odnośnie ewentualnych kar dla dotychczasowego wykonawcy, o które pyta Czytelnik informuję, że cały czas trwają jeszcze prace naszych prawników, którzy zajmują się tym tematem.

8. Zmodernizowane składy nie będą miały większej liczby drzwi oraz klimatyzacji. Wprowadzenie tych dodatkowych rozwiązań przerosłoby nasze możliwości finansowe.

9. Niestety w obecnej sytuacji taborowej (zbyt mała ilość jednostek) nie jest możliwe wyspecyfikowanie pociągów, które byłyby przeznaczone na linię słupską oraz osobno na przystanki Trójmiasta.

10. Obecny rozkład jazdy zakłada częstotliwość jazdy pociągów SKM w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym co 10 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia i takie rozwiązanie będzie obowiązywać do połowy grudnia br. roku, tzn. do końca rozkładu jazdy pociągów 2012/2013. Jest ono wynikiem potrzeby realizacji zaplanowanych prac, zarówno na infrastrukturze SKM, jak i bezpośrednio do niej przylegającej, czyli należącej do PKP PLK. PKP PLK  prowadzi prace na wiadukcie w pobliżu przystanku Gdańsk Politechnika - zbuduje od nowa cały obiekt, który zlokalizowany jest także pod torami linii nr 250 należącymi do SKM. Taką częstotliwość wymuszają też prowadzone przez SKM modernizacje przystanków Gdańsk Żabianka AWFiS oraz Gdańsk Wrzeszcz, których zakończenie planowane jest na koniec września 2013 r.

W tym roku rozpoczniemy również naszą "flagową" inwestycję - budowę przystanku Gdańsk Śródmieście wraz z wydłużeniem torów SKM z peronu nr 3 w Gdańsku Głównym o ponad 1 km w kierunku właśnie tej nowej inwestycji. Po zakończeniu modernizacji Wrzeszcza i Żabianki oraz budowy przystanku Gdańsk Śródmieście (połowa 2014 r.), będziemy mogli mówić o możliwości powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Posiadając nowoczesne własne i niezależne systemy sterowania ruchem kolejowym, które już funkcjonują na stacjach Gdynia Główna, Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa i Wrzeszcz, dołączymy do nich stację Gdańsk Śródmieście, która będzie dysponować takim rozwiązaniem torowym, w którym pociągi SKM pojadą w stronę Gdyni, nie przecinając torów dalekobieżnych na stacji Gdańsk Główny. W grudniu br., kiedy przystanek Gdańsk Śródmieście nie będzie jeszcze ukończony, a wejdzie w życie nowy rozkład jazdy pociągów SKM, nie wykluczamy do powrotu do częstotliwości 7,5 minuty. Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła.
Michał Bański

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (276) 7 zablokowanych

  • Brak odpowiedzi ...

    ... na pytania: 1;3;10. Reszta odpowiedzi zgodna z pytaniami. Treść nie zachwyca.

    • 2 0

  • NOCNE SKM

    Jak długo jeszcze SKM będzie nabijać kabzę mafii taksówkarskiej? Przypominam nie zorientowanym, że między 24 a 4 rano SKM-ki nie jeżdżą. Kurs taxi w tych godzinach między Gdańskiem a Gdynią to 90-130złotych. Podobnie jest z tramwajami które też w tych godzinach "zamierają". To w temacie tzw. strategii rozwoju metropolii

    • 11 0

  • Pan Dyrektor powinien byc dawno odwolany (5)

    Tak jak w tytule twierdze Dyrektor i pewnie jeszcze kilku Czlonkow Zarzadu powinno sie odwolac.Jak to jest, ze firmy komunikacyjne ZTM i ZKM potrafily w okresie Wolnosci wymienic caly tabor trlejbusowy autobusowy i prawie caly tramwajowy, a SKM ka tylko kilka skladow zmodernizowac.Warszawska SKM zupelnie inaczej wyglada, Slask ma Flirty , a my zlom.Mamy przeciez Premiera z Sopotu i Ministra Transportu z Trojmiasta i co? Wyglada na to ze Panowie sa nieudacznkami i tyle.Mieczyslaw Cholewa z Sopotu.

    • 10 0

    • Panie Mieczysławie (1)

      Co z tego że Premier jest z Sopotu? Nepotyzm wg miejsca zamieszkania?
      Większościowe udziały w SKM ma PKP i to ONI i ICH ludzie odpowiadają za to burdello na kółkach. Samorządy nie palą się do objęcia większościowego pakietu udziałów, bo wiedzą, że zarządzanie "tym tworem" to zawał albo wylew po 5 min rozmowy z kolejarzami. Do tego związki zawodowe. To jest tak sprytnie zorganizaowana struktura, że nie da się jej ruszyć. Prezesem jest były działacz związkowy, który dopóki dba o interesy pracowników na zasadzie nihil novi to nic się znie zmieni.
      Pracownicy SKM mam wrażenie, że będą się tak bujać w nieskończoność, bo SKM to przecież "kęgosłup aglomeracji". Tyle, że ktoś się kiedyś wku... i puści jak przed laty autobus 101 (na przykład dwuprzegubowy) równolegle do trasy SKM co 3-4 minuty od Gdańska do Gdyni i wtedy zaorać będzie można nie tylko zarząd, ale całą SKM. Takie będą efekty gry na przeczekanie ladies nad gentelmen.

      • 2 1

      • albo może Gdańsk, jak przed laty, uruchomi tramwaj do Sopotu

        a potemprzesiadka na trolejbus i skm zostanie w czarnej d. - najwięcej zarabia na trasie Gda-Gdy

        • 1 0

    • A'propos Panów (2)

      Pan Dyrektor Marcin Głuszek nigdy nie ukrywał że Pan Minister Sławomir Nowak jest jego przyjacielem z czasów działalności w młodzieżówkach PO i to jemu zawdzięcza swoją posadę w SKM. Myślę że to Panu wytarczy...
      Więc szaaaa...

      • 2 1

      • Oj oj (1)

        Pan G. został dyrektorem zanim PO objęła władzę.

        • 0 2

        • Nie nie, dokładnie po przejęciu władzy po PIS-ie przez PO.
          I taka jest brutalna wymowa faktów. Sprawdź !!!

          • 2 0

  • PR owy bełkot

    Czuje się zwyczajnie olany odpowiedziami Pana z SKM. Żadnych konkretów i powtarzanie pustych frazesów

    • 5 0

  • Otwierać kibelki!

    Takim pasażerom jak np. dwa łysole z załączonego obrazka szybki i swobodny dostęp do klozetu może być niezbędny.

    • 0 0

  • MEGA WAŻNE (2)

    W Kolejach Śląskich które obsługują całe województwo naliczono 20 dyrektorów i zrobiono z tego aferę.
    W SKM -które obsługuje tylko Trójmiasto naliczyłem aż 6-cioro dyr-ów, w tym 5/6 niekompetentnych i afery nikt nie robi.
    Śmieszna struktura organizacyjna złożona z naczelników działów i podległych im naczelników sekcji, może służyć jako książkowy przykład dla studentów zarządzania, którego naśladownie powinno być surowo zabronione (choćby ze względu na brak możliwości ustalenia odpowiedzialności za realizację procesów w tak rozbudowanej strukturze).
    Ogromne w tej chwili przerosty zatrudnienia w zespołach: administracyjnym oraz maszynistowskim wymagają bezwzględnej reorganizacji. Dominująca rola związków zawodowych w SKM przy wycofanej postawie Zarządu tej spółki, docelowo prowadzi tego zasłużonego przewoźnika pt.SKM do zwijania działalności nawet w obszarze naturalnym tj. aglomeracyjnym. Spodziewam się niestety rychłej prywatyzacji SKM, ponieważ nawet Samorząd Województwa Pomorskiego nie będzie w stanie udźwignąć ciężaru tego "bezkrólewia" które tam panuje.
    Nie zapominajmy, że cały czas nie została rozstrzygnięta sprawa gdzie docelowo wykonana zostanie gruntowna naprawa 21 sztuk taboru.
    SKM to kręgosłup komunikacyjny Trójmiasta który jednak wymaga natychmiastowej operacji.

    • 9 0

    • zawsze mnie dziwiło dlaczego w SKM jest z 3 maszynistów na czole

      a np. w S-bahn Berlin tylko 1 motorniczy

      • 3 0

    • Bo rodzina i ziomy robotę muszą mieć:)

      • 0 0

  • Pytanie 13

    Dlaczego dla SKM dzień bez awarii to dzień stracony? ;p
    Chyba nigdzie nie ma tak dużej częstotliwości awarii co w SKM Trójmiasto

    • 1 1

  • nie ma skarg

    Jasne, że nie ma bo nikomu się już nie chce składać skarg skoro to i tak nic nie daje!!składów jest za mało!! w godzinach szczytu rano i po południu, ludzie wsiadający w Rumi w stronę Gdańska często nie mają już miejsc siedzących. Ja rozumiem stać 15 minut, ale godzinę? To samo w drugą stronę. Nikt mi nie wmówi, że skm monitoruje jak wygląda obciążenie pociągów pasażerami.

    • 9 0

  • Pytanie:

    Dlaczego w porze nocnej nie ma połączeń? A w weekend kiedy juz łaskawie są co 3 godziny , to składy sa puszczane krótkie i ludzie wsiadający w Sopocie z imprez to ledwo sie mieszczą w nich!

    • 6 0

  • G.. PRAWDA

    odpowiedzi durne - mają coraz mniej skarg, bo ludzie już nie mają sił skarg pisać. Bo ile mozna. Pan, który odpowiada na te pytania napewno nie jeżdzi kolejką do Gdańska o 16. A raczej w ogóle nie jeździ kolejkami SKM.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane