- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (174 opinie)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (331 opinii)
- 3 Okradała drogerie, zmieniając peruki (44 opinie)
- 4 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (219 opinii)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
11 nowych tramwajów już w Gdańsku. Prawie 30 mln zł kar dla Pesy
Do Gdańska dotarło 11 z 15 zamówionych tramwajów. Dwunasty ma dotrzeć do Gdańska jeszcze w tym tygodniu, ale na trzy kolejne trzeba będzie jeszcze poczekać. 26 mln zł kar spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje naliczyła bydgoskiej Pesie za opóźnienia w ich dostawie.
Za dostawę 15 nowych tramwajów wraz z pakietem serwisowym gdański przewoźnik ma zapłacić firmie z Bydgoszczy 138 mln zł. Oznacza to, że cena za jeden tramwaj wynosi ok. 9,2 mln zł. Biorąc pod uwagę naliczane ciągle kary umowne, wynikające z wielomiesięcznego opóźnienia dostawy (nowe tramwaje miały zostać dostarczone do Gdańska do sierpnia 2019 r.), GAiT będzie musiał rozliczyć się tylko za 12 z 15 tramwajów, już teraz bowiem suma kar wynosi 26 mln zł.
Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.
- Obecnie odebranych zostało 11 z 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia - wyjaśnia Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy spółki GAiT. - Kolejny pojazd, zgodnie z zapowiedzią producenta, dostarczony zostanie w tym tygodniu. Natomiast następne dostawy - jak informuje spółka Pesa - uzależnione są od terminów dostaw niezbędnych części i podzespołów przez producentów, od których Pesa pozyskuje je do kompletnego, końcowego wyposażenia tramwajów. A te częściowo zostały opóźnione w związku z panującą sytuacją związaną z pandemią COVID-19.
Jak informuje producent tramwajów, aktualnie na etapie zabudowy wnętrza znajdują się ostatnie trzy tramwaje z pierwszej transzy zamówienia. Producent deklaruje, że mimo przeszkód chce zakończyć dostawy pierwszej transzy najpóźniej w czerwcu tego roku.
W drugim półroczu natomiast rozpocznie się realizacja drugiej transzy zamówienia. Przypomnijmy, że GAiT skorzystał z możliwości rozszerzenia zamówienia zawartej w umowie z Pesą o dodatkowe 15 tramwajów.
Nowe tramwaje są klimatyzowane i wyposażone w monitoring wewnętrzny oraz system informacji pasażerskiej. Są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a przyciski opisane są w alfabecie Braille`a. Znajduje się w nich również wydzielona powierzchnia dla wózków inwalidzkich i dziecięcych.
Pojazdy zapewniają również wyższy komfort motorniczym. Kabiny wyposażone zostały m.in. w wygodniejsze fotele, miejsce na rzeczy osobiste, chłodziarkę na napoje, uchwyt na kubek, gniazdo USB do ładowania urządzeń mobilnych, radioodbiornik oraz czujnik dymu papierosowego.
Miejsca
Opinie (124) ponad 10 zablokowanych
-
2020-04-23 22:14
Jak to jest, że umowy z PESA są podpisywane tak, że PESA nigdy nie może się wywiązać z dostawy? A może lokalni włodaże już wiedzą jak podpisywać umowę, żeby te kary były?
- 4 1
-
2020-04-23 22:47
grubaski, macie motywację do odchudzania xD (2)
postoicie to parę kcal spalicie. Za moich czasów to.. Tak serio to o ile ktoś nie jest upośledzony fizycznie i nie waży 140kg to chyba nie jest problem postać w tramwaju te 10-15 min ? Chyba ? I tak się spędza sporo czasu w pozycji stojącej więc co za różnica te 15 min w tą czy w tą.
- 2 3
-
2020-04-23 23:01
(1)
Ja ważę 150 kg i zawsze stoję.
- 0 0
-
2020-04-24 21:47
To dobrze !
- 0 0
-
2020-04-23 23:10
klima, chłodne piwko z chłodziareczki, radyjko, papierosek naładowany sr*jfonik i można prowadzić takiego bimbaja
za 5 tysi na rączkę...
- 3 1
-
2020-04-23 23:24
Patroni!
Liczę na Clemens Betzel
- 1 0
-
2020-04-23 23:29
PESA
Tramwaje z pesy to wielki bubel ,wiem coś o tym,bo sam je przez rok budowałem ,ledwo się trzymają kupy i żeby nie wszystko klejone na klej specjalistyczny to by się rozpadły. Wypuścić tylko na tory goła konstrukcję stalową tramwaju to po przejechaniu kilku kilometrów złoży się jak pudełko z papieru ,pomsta budować taki bubel
- 4 2
-
2020-04-23 23:34
Mafia po kto wziął kopertę lisek dulkiewicz czy grzelak...
- 5 3
-
2020-04-24 05:39
a co ze stojakami na rowery?
- 3 1
-
2020-04-24 08:08
Kary (2)
Ja wiem tylko tyle - powinniśmy wspierać nasze firmy a nie karać. Nie można się inaczej dogadać? Każdy jest tylko człowiekiem. My poczekaliśmy dłużej... Nic nam się nie stało... Oni też czekali i czekają na części... To nie takie łatwe i proste. Nie zależne od nich. Powinniśmy wspierać się wzajemnie. Przecież jesteśmy Polakami.
- 1 0
-
2020-04-24 14:36
(1)
Miasto Gdańsk nie może zrezygnować z kar umownych nie naruszając tzw dyscypliny budżetowej. Gdyby zaniechali pobrania kar to naraziliby się na zarzut niegospodarności. Takie kary często służą do "wykupienia" dodatkowych usług od producenta - dalej płacisz 100% ceny ale dostajesz (kupujesz za kasę z kary umownej) np przedłużoną gwarancje na wszystkie pojazdy o rok, czy inne opłaty serwisowe za które zazwyczaj się płaci w okresie gwarancji. W taki sposób zamawiający dostaje coś ekstra a fabryka zarabia na produkcji. No chyba że któraś ze stron wykaże się skrajną niechęcią do ustępstw.
- 1 0
-
2020-04-24 18:26
Może to też dobre.
- 0 0
-
2020-04-24 08:13
czyli 15 nowych przecinakow
Ale choć nie korzystam z komunikacji ,pochwalam przecinak ponad kijobusu,och lo siento autobus.
- 0 0
-
2020-04-24 08:22
fwewe
I tak zabija się polskie firmy. Producent nie ma wpływu na terminy podwykonawców...
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.