• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowy most kolejowy na razie wzdłuż Martwej Wisły

Maciej Naskręt
26 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Ruszył montaż nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. 120-metrowa konstrukcja mostu waży 2 tys. ton, czyli tyle, ile 47 tirów z naczepą. Obiekt powinien być gotowy do końca roku.



Czy wiedziałeś, że powstaje nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą?

W ramach modernizacji dwutorowej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny powstaje nowa przeprawa kolejowa nad Martwą Wisłą. Nowy most ma 120 m długości i ok. 21 metrów wysokości, nad wodą będzie zawieszony na poziomie 8 metrów. Przypomnijmy, że dotychczasowy obiekt umożliwiał swobodne przepłynięcie jednostkom nie wyższym niż 5,6 m. Ponadto poprawi się szerokość toru wodnego, która dziś - przy dotychczasowym moście - wynosi 11 metrów, a będzie mieć 50.

Rośnie ogromna konstrukcja

Prace przy budowie nowego mostu już trwają. W zeszłym tygodniu, w rejonie mostu wantowego, zacumowała barka, na którą załadowano elementy konstrukcyjne nowej przeprawy. Stalowe przęsła i łuki wykonano w Stoczni Nauta w Gdyni.

Zagłębiając się w szczegóły, most składa się z pasa dolnego stanowiącego jezdnię, po której będą poruszały się pociągi, i części łukowej, przenoszącej obciążenia. Łuk znajduje się teraz na barce, składa się z trzech części, które należy rozstawić i zespawać w całość. Jezdnia będzie podwieszona do łuku za pomocą cięgien linowych.

- Początkowo dwa boczne elementy łuku będą podniesione i zamontowane w położeniu docelowym, a następnie połączone z trzecim elementem spinającym. Konstrukcja zostanie zmontowana, zespawana, a następnie podnoszona podnośnikami hydraulicznymi po kilka cm i zabudowywana do wysokości 7 m. Są to bardzo precyzyjne prace, potrwają około 2 tygodni - mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego spółki PKP PLK, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

Proces wynoszenia konstrukcji musi być kontrolowany geodezyjnie, bowiem obiekt waży ok. 2 tys. ton - to tyle, co 47 załadowanych po dach tirów z naczepą. Po zakończeniu tych prac nastąpi montaż konstrukcji do przyczółków i usunięcie barki.

Panorama z mostu wantowego na plac budowy mostu kolejowego. Po lewej trwa montaż konstrukcji. Panorama z mostu wantowego na plac budowy mostu kolejowego. Po lewej trwa montaż konstrukcji.
Potężny żuraw gąsienicowy na placu budowy

Na placu budowy przy moście wantowym stanął potężny żuraw gąsienicowy. Zanim został on przywieziony na miejsce 25 ciężarówkami, wykonawca musiał przygotować dla niego odpowiednie - stabilne - podłoże. Wyłożono tuż przy brzegu Martwej Wisły kilka warstw płyt betonowych.

- Montaż tego żurawia zajmuje nam cztery dni. Potem może ruszyć do pracy - przenosić elementy, których masa całkowita nie może przekraczać 600 ton - mówi Kasper Kwiatkowski, dyrektor gdańskiego oddziału firmy Sarens.

Żuraw na placu budowy unosi łuki mostu, które są następnie podpierane. Maszyna nie będzie uczestniczyć przy montażu mostu na przyczółkach.

Wizualizacja nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Dotychczasowy i stary obiekt zostanie rozebrany. Wizualizacja nowego mostu kolejowego na Martwej Wiśle. Dotychczasowy i stary obiekt zostanie rozebrany.
Inwestycja za 370 mln zł

Przebudowa linii na trasie z Pruszcza Gdańskiego do portu pochłonie 370 mln zł. Jest ona elementem projektu poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk. Uzupełnia inne plany inwestycyjne portu, do których wlicza się także rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i budowę nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Wykonawcą jest hiszpańska firma Dragados. Inwestycja będzie gotowa latem 2016 r.

Miejsca

Opinie (51) ponad 10 zablokowanych

  • Wyspa sobieszewska (1)

    Wyspa sobieszewska od lat czeka na nowy most, i co rusz obchodzimy się smakiem po kolejnych planach czy wizualizacjach. To smutne ze gdańsk o nas zapomniał !!!!!

    • 4 3

    • Jak ci tak zależy to sam wybuduj

      Ooo... Szkoda wydać kilkadziesiąt mln złotych? Ano władzom Gdańska tez szkoda bo są inne ważniejsze wydatki.

      • 1 1

  • Tylko nie wysyłajcie NaSkręta. (1)

    Zaraz za mostem dwa stare wiadukty kolejowe zwężają ulicę Lenartowicza. Jeden na pewno będzie przebudowany a co z drugim? Czy można prosić szanowną redakcję by poinformowała czytelników o tym.

    • 1 1

    • No ale po co poszerzać ten na Siennej ? Raz że jest to droga jednokierunkowa, a dwa że za mostem jest szkoła. Most działa jak próg zwalniający.
      Co innego remont mostu, bo to by sie przydało :)

      • 0 1

  • redaktorku, most kolejowy nie ma jezdni, a płytę jezdną

    • 2 1

  • most?

    a tak niewiele potrzeba by zbudowac most drogowy przez radunie jak ułatwiło by to poruszanie sie mieszkańcom oruni i nie musiałby ruch miasta starego korkować!

    • 0 0

  • Most Kolejowy...

    Zróbcie most dla Pieszych,bo jak na razie to mosty są tylko dla samochodów i pociągów,a piesi muszą zapieprzać 3 km dookoła przez Siennicki.

    • 1 0

  • most

    wypisujesz pan bzdury nie masz pan zielonego pojęcia gdzie zbudowany był most

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane