• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

12,5 zł za przejazd pomorskim odcinkiem A1

ms
25 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Od 5 stycznia za przejazd całą autostradą A1 do Nowych Marz kierowcy zapłacą 12,5 zł, czyli 14 gr za kilometr. Od 30 czerwca stawki wzrosną do 17,5 zł i 16 gr za kilometr. Od 5 stycznia za przejazd całą autostradą A1 do Nowych Marz kierowcy zapłacą 12,5 zł, czyli 14 gr za kilometr. Od 30 czerwca stawki wzrosną do 17,5 zł i 16 gr za kilometr.

14 groszy za kilometr czyli 12,5 zł za cały odcinek zapłacą od 5 stycznia kierowcy chcący przejechać cały pomorski odcinek autostrady A1 z Rusocina do Nowych Marz. Taryfa będzie obowiązywać do końca czerwca 2009 r. Potem stawki wzrosną.



12,5 zł za przejazd 100 km autostrady to:

Gdy dokładnie rok temu, przed Bożym Narodzeniem 2007, otwierano pierwszy, 25-kilometrowy odcinek A1 z Rusocina do Swarożyna, kierowcy jeździli nim za darmo. Bomba wybuchła pod koniec lutego, gdy minister infrastruktury ustalił opłatę za przejazd w wysokości 6,7 zł, czyli 26 gr za kilometr. Traf chciał, że w tym samym czasie rozpoczęto remont pomorskiego odcinka drogi krajowej nr 1, która jest alternatywą dla autostrady. Na skutek protestów, które zainicjowali m.in. pomorscy parlamentarzyści PiS, cenę obniżono do 3,5 zł. Tak jest do dziś.

Ale od połowy października kierowcy jeżdżą aż do Nowych Marz, czyli całym pomorskim odcinkiem A1, przy czym przejazd ze Swarożyna do Nowych Marz nic ich nie kosztuje.

Ta sytuacja zmieni się już o północy z 4 na 5 stycznia. Od tej pory za przejazd autostradą kierowcy będą płacić według stawki 14 gr za km, zaś przejazd całym odcinkiem będzie ich kosztował 12,5 zł.

Ta stawka ma jednak charakter czasowy. Będzie obowiązywać jedynie do 30 czerwca 2009 r. Później, gdy zakończy się remont na drodze krajowej nr 1, która jest alternatywą dla korzystania z A1, opłaty pójdę w gorę.

Za kilometr przyjdzie zapłacić 16 gr, a za pokonanie całej autostrady do Nowych Marz - 17,5 zł.

Pobieraniem opłat na autostradzie zajmuje się firma Intertoll, jeden z udziałowców spółki Gdańsk Transport Company, która wybudowała, a teraz zarządza pomorskim odcinkiem A1.

Budowa pomorskiego, niemal 100-kilometrowego odcinka A1 trwała od 2005 r. do 2008 r. Jesienią br. ruszyły już prace prace przy budowie autostrady z Nowych Marz do Torunia. 50 km autostrady, w tym najdłuższy w Polsce most przez Wisłę, powstanie w trzy lata. Inwestycja będzie kosztowała ok. 800 mln euro (sam most ponad 190 mln euro, autostrada w cenie 11,7 mln euro za km).
ms

Opinie (314) ponad 10 zablokowanych

  • TO FAKT

    JEZU ALE DROGĄ NAWET W WARLUBIU NIE MA ZJAZDU ALE FRAJERZY KIEDY W W WARLUBIIU WĘZEŁ ???!!!!!! JAK NIE TO JEDYNĄ PRRZEZ GNIEW I NOWE????????!! gdzie był ójt gminy warlubie?????????????????!!!!!!

    • 0 0

  • na 100%

    nie skorzystam.....no chyba ze jakis wypadek

    • 0 0

  • dziennikarze

    powinni przeprosic tak lobbowali

    • 0 0

  • Konsekwencje opłat

    Konsekwencją wprowadzenia opłat na autostradzie oprócz oczywiście zmniejszenia ruchu jest także mała liczba zjazdów i wjazdów(bo punkty poboru opłat to koszty). Na odcinku ok. 70 km od Swarożyna do Nowych Marzy mamy zaledwie 2 zjazdy (trzeci podobno w budowie). W tym wypadku autostrada nie przyczynia się do uaktywnienia gospodarczego tamtych okolic. Przeciwieństwem tego są autostrady niemieckie, które zjazdy i wjazdy mają rozmieszczone bardzo gęsto dzięki czemu jest duża dostępność do autostrady dla mieszkańców a autostrada wpisuje się w sieć dróg lokalnych, podczas gdy w Polsce tylko ją przecina łącząc się z nią bardzo rzadko. W Niemczech autostrady przejmują część ruchu lokalnego a w Polsce są przystosowane głównie do ruchu tranzytowego i międzymiastowego. Przy okazji chciałbym zwrócić uwagę na żenująco niski poziom mapek na stronie www.autostradaa1. Na mapce schematycznej nie ma nazw zjazdów na już wybudowanym odcinku a mapki szczegółowej po powiększeniu nie można przesuwać bo nie przewidziano takiej opcji!

    • 0 0

  • Nie da sie ukryc...

    ...ze zaprzepaszczono conjamniej 10 lat (1990-2000) budowy autostrad w polsce. mamy poterzne zaleglosci w stosunku do reszty europy. ALE dobrze, ze COS drgnelo. Ludzie protestowali, protestuja i beda protestowac...a to za duzo, a to za wolno. Najwazniejsze, ze sie wogole buduje.

    • 0 0

  • a czy to jest napewno 110 km

    sprawdzcie na licznikach ile kilometrow ma autostrada; cos mi sie wydaje ze jak wjedziemy na początku i wyjedziemy w Nowych Marzach to pokaże jedynie 100 km.

    • 0 0

  • ale po co 12,50 lepiej byłoby 12 !

    • 0 0

  • moj komentarz...

    dwa dni temu stwierdzilem, ze moje nowe autko pali 6,4 litra ON na 100km (tryb mieszany, sporo w korkach przed Swietami). zatem na trasie stawiam na okolo 5,5 litra (skrajnie pesymistycznie).
    5,5 l * 3,30 zl/l = 18 zl w paliwie za przejechanie 100 km
    jak dla mnie 17,50 zl za 91 km autostrady to bedzie podwojenie kosztow podrozy.
    pozdrawiam z poczuciem bezsilnosci...

    • 0 0

  • z czym do Europy

    Autostrada-w tych czasach ma trzy pasy a nie dwa a co do ceny
    smiechu warte.
    Czesi buduja trzy pasmowe i koszt przejazdu przez cale Czechy to ok.35zl. ale na siedem dni czyli moga pomykac ile tylko chca w te siedem dni.A na caly miesiac to ok.60zl.
    Wiec nie wiem jak to moze byc ze cena jednorazowego przejazdu ma wzrosnac do prawie 17 zl.
    Wytlumaczenie jest tylko jedne ,,zachlannosc polakow nie ma granic"

    • 0 0

  • @@@@

    ale masz pan problem z oświetleniem.......hhaha

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane