- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Na budowę ekspresówki z Trójmiasta do Elbląga wydano już 1,65 mld zł
Dotychczas na budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Elbląga wydano 1,65 mld zł. Do wzięcia przez wykonawców jest jeszcze niecały miliard złotych. Trasa ma być gotowa jesienią przyszłego roku, ale są duże szanse, że jej fragmentami pojedziemy wcześniej niż zakładano.
Pierwszy - z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego - buduje czeska firma Metrostav, która dostanie za to 1,335 mld zł (netto), czyli ok. 66 mln zł za kilometr. Kolejny odcinek budowany przez Budimex zaczyna się w Nowym Dworze Gdańskim a kończy w Kazimierzowie pod Elblągiem. Tutaj kontrakt opiewa na 1,281 mld zł (netto), co daje 64 mln zł za kilometr.
Wysokie koszty budowy wynikają z trudnych warunków geologicznych na Żuławach, bowiem droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych, a te trzeba wzmacniać, a miejscami budować estakady.
Inwestycja ma być gotowa za rok, ale pojawiają się sygnały, że może nastąpić to szybciej. Ciekawostką jest fakt, że dla generalnych wykonawców pracuje ok. pół tysiąca firm oferujących usługi, dostawy i prace budowlane.
Bezpieczne kamienie milowe na pierwszym odcinku
Pierwszy odcinek budowanej drogi ekspresowej z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego powstaje zgodnie z przyjętym harmonogramem. Najlepsze było pierwsze półrocze, gdzie wartość wykonanych robót przewyższała program finansowy.
Do czerwca sfinansowanych zostało 734 mln zł (netto) prac na całej inwestycji. Latem tego roku przekroczono półmetek wydatków na inwestycje.
Pierwszy kamień milowy firma Metrostav osiągnęła dwa i pół miesiące wcześniej. Wszystko wskazuje na to, że podobnie będzie z drugim kamieniem milowym, który został wyznaczony na listopad. Zatem opóźnienia w realizacji projektu nie powinny mieć miejsca. Droga ma być oddana do ruchu 9 października 2018 roku.
Na budowie trasy z Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego wciąż prowadzone są prace związane z wzmacnianiem podłoża. Na budowie mostu w Kiezmarku trwają prace zbrojarskie i betonowanie konstrukcji nośnej. Z każdym dniem rosną podpory nowego mostu posadowione w korycie największej rzeki w Polsce.
Tak wyglądała budowa mostu w Kiezmarku w połowie sierpnia
68 proc. prac wykonanych pod Elblągiem
Natomiast na budowie drugiego odcinka - między Nowym Dworem Gdańskim a Kazimierzowem pod Elblągiem - wydatki związane z pracami osiągnęły pod koniec lipca już ok. 68 proc. Wartość wykonanych robót na budowie osiągnęła 919,8 mln.
Co ciekawe, od początku do zakończenia terminu prac upłynęło (pod koniec lipca tego roku) 60 proc. W zestawieniu z wydatkami daje to szansę na szybsze oddanie inwestycji do użytku. Możliwe, że ekspresówką pod Elblągiem pojedziemy jeszcze latem 2018 r.
Drugi kamień milowy na tej inwestycji został osiągnięty jeszcze w kwietniu tego roku.
Obecnie na budowie wspomnianego odcinka kończą się prace ziemne i ruszają roboty związane z budową konstrukcji jezdni. Gotowa jest też konstrukcja mostu na Nogacie, trwają tam roboty wykończeniowe.
Przed rokiem informowaliśmy, że Budimex gotowy jest przy okazji budowy ekspresówki dobudować trzeci pas ruchu. Niestety ministerialni urzędnicy nie zatwierdzili tego pomysłu.
Budowa nowego zaplecza
Dla potrzeb bieżącego utrzymania drogi ekspresowej na trasie S7 zostanie wybudowany obwód utrzymania drogi ekspresowej w Dworku (tzw. OUS). Obecnie taka baza funkcjonuje w Kiezmarku, po południowej stronie obecnej drogi krajowej nr 7. Kierowcy jadący "siódemką" mogą ją poznać po charakterystycznym budynku, przypominającym indiański wigwam - to magazyn na sól.
- Po wybudowaniu drogi ekspresowej, jesienią przyszłego roku pracownicy przeniosą się na drugą stronę Wisły do nowych budynków w Dworku. Zaprojektowanych i wybudowanych od początku z myślą o nich i ich pracy - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA
Powstanie tam między innymi budynek administracyjno-biurowy, budynek warsztatowo-garażowy z myjnią, magazyn oznakowania drogowego, magazyn soli, wiata na pojazdy oraz dwa parkingi dla pojazdów osobowych i ciężarowych. Ponadto przewidziano tam wydzielone miejsce na składowanie różnych materiałów potrzebnych do bieżącego utrzymania dróg.
Miejsca
Opinie (166) 5 zablokowanych
-
2017-09-12 09:25
Powinno być...
Z Koszwał za Gdańskiem do Kazimierzowa przed Elblągiem.
- 2 0
-
2017-09-12 09:43
Zarombiscie drogo. 66 baniek/km
A to nawet nie autostrada
- 0 7
-
2017-09-12 09:46
Gdzie trasa trójmiasto - koszalin ? (3)
pytam się !
To blokuje rozwój przemysłowy pomorza !- 9 7
-
2017-09-12 09:55
Nie będzie. PIS ma w nosie to co chce pomorze. Nawet kaszubska juz nie dojedzie do Lęborka a co dopiero dalej. Obwodnica metropolitarna tez pewnie nie powstanie. Na Opat w Gdyni tez pewnie długo poczekamy.
- 4 0
-
2017-09-12 10:10
pisobolszewia nienawidzi Pomorza..
nielicz na nic przez 1 pokolenie, Polacy daja sie kupic za 5 stów...
- 6 1
-
2017-09-12 14:15
a po co do Koszalina ja się pytam?
tam psy d... szczekają
- 1 3
-
2017-09-12 10:07
Obwodnica Kościerzyny
Coś mało o tej w.w obwodnicy...
- 3 1
-
2017-09-12 10:22
Daj Boże, daj Boże.
- 2 0
-
2017-09-12 10:27
wychodzi średnio licząc
5500 zł za m2, opłaca się? w mieszkaniówce koszta mona zacisnąć do 2500/3000 za m2, reszta to zysk. a jak myślicie jest tutaj....trudniej? bedą opowiadali, ze tak, że taniej nie da się ale zysk wg mnie w wysokości 30% to bułka z masłem dla wygrywającego przetarg. czyli miliard sto milionów za katorżniczą pracę do podziału...na czysto. jaja gonią jaja. ale jaja
- 1 6
-
2017-09-12 10:44
Napisali że ekspresowa będzie pod Elblągiem. Czyli pod miastem tunel?
- 3 4
-
2017-09-12 11:53
(1)
bardzo dobrze, moze sloje beda wracac do domu po pracy a nie panoszyc sie wszedzie, tania sila robocza wroci do swoich pgrow
- 4 14
-
2017-09-12 12:20
idź ugotuj sobie kleik bezzębny mocherze
- 2 1
-
2017-09-12 15:45
Droga
To jest droga do piekła. Tragedia. Współczuje mieszkającym w ND Gd, którzy pracują w Gdańsku. Nic tylko zapisać się na medytację
- 0 5
-
2017-09-12 16:07
Obawa. (2)
Obawiam się jakości budowanego odcinka przez Czechów. W Czechach wybudowane odcinki autostrad to istny tor przeszkód. Kto jechał choćby A1 z Polski do Pragi to wie o czym mówię. Zaraz Od granicy z Polską około Ostrawy autostrada wygląda jak fale Dunaju. A od Brna do Pragi chce odpaść głowa bo jest taka krzywa.(pozapadane płyty betonowe)
- 2 3
-
2017-09-12 19:59
Pożyjemy zobaczymy. Proszę tylko pamiętać, że autostrada Praga-Brno (D1) to najstarsza autostrada w Czechach, jeszcze z lat siedemdziesiątych. Zapewne brak odpowiednich remontów, a nie kiepska jakość spowodowały, że faktycznie nieprzyjemnie się nią jeździ, a do tego jest strasznie głośno. Pozdrawiam!
- 0 0
-
2017-09-13 16:52
pracujesz w tesco:)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.