• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

21 nowych autobusów dla Gdańska

Krzysztof Koprowski
21 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Nowe autobusy można już spotkać na gdańskich ulicach.
  • Wnętrze autobusu przegubowego.
  • Wnętrze krótszej odmiany Mercedesa Citaro.
  • Miejsce dla osoby niepełnosprawnej.
  • Wtyczka USB, do której można podłączyć telefon.
  • Kabina kierowcy.
  • Głęboki schowek to lodówka na butelkę napoju.

O 21 fabrycznie nowych autobusów wzbogacił się Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. Pasażerowie mogą z nich już korzystać, ponieważ zaraz po oficjalnej prezentacji wyjechały na dzienne linie. W przyszłym roku planowany jest zakup kolejnych pojazdów.



Którym środkiem transportu miejskiego w Trójmieście najchętniej podróżujesz?

Nowy autobusy marki Mercedes-Benz to dziewięć ok. 18-metrowych pojazdów przegubowych, dziewięć 12-metrowców oraz trzy o długości nieco ponad 10 metrów. Wszystkie są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny.

Nowością dla gdańskich pasażerów są gniazda USB. W trakcie prezentacji podłączyliśmy do kilku z nich kablem USB telefon, który natychmiast poinformował o rozpoczęciu ładowania.

Co ciekawe, gdy podobne rozwiązanie wprowadzano w nowych krakowskich tramwajach, w Internecie pojawił się żartobliwy test przygotowywania posiłków i prasowania w drodze do pracy.

- Gniazda USB zamontowane są z myślą o niewielkich urządzeniach elektronicznych typu telefon czy tablet - uśmiecha się Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Gniazda do ładowania znajdziemy również w kilku gdyńskich trolejbusach oraz dwóch nowych pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej.



Dla kierowców i zgodnie z ich sugestiami również przygotowano kilka drobnych udogodnień. Wnętrze kabiny wyposażone jest w niewielką lodówkę (na butelkę napoju), uchwyty zlokalizowane we wskazanych przez nich miejscach, a stan ciśnienia w oponach można sprawdzić bezpośrednio z kokpitu.

Autobusy spełniają normę emisji spalin Euro 6. Dodatkowo są wyposażone w moduł rekuperacyjny, pozwalający odzyskiwać energię przy hamowaniu.

- Model Citaro to nasz produkt flagowy. Doskonale sprawdzi się w takim mieście jak Gdańsk, które chce zaoferować swoim mieszkańcom transport miejski z najwyższej półki. To doskonała wizytówka miasta również dla licznych turystów z całego świata, odwiedzających miasto przez cały rok. Serdecznie gratulujemy zakupu - mówi prezes zarządu EvoBus Polska, Antonio Cavotta.
Jako pierwszy nowe klucze do pojazdu otrzymał Arkadiusz Guenther, kierowca który w kwietniu udzielił pomocy leżącemu w kałuży krwi mężczyźnie na ul. Rakoczego.

Nowe autobusy będzie można spotkać m.in. na liniach: 111, 112, 115, 118, 127, 130, 149, 154, 161, 167, 175, 189, 199, 210, 212, 213, 227 oraz 283.

Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku. Ponad 42-metrowa Pesa Krakowiak na trasie Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Być może podobne tramwaje pojawią się także w Gdańsku.
ZKM już w przyszłym roku planuje kolejne zakupy fabrycznie nowych pojazdów: dwóch krótkich midibusów oraz - zapowiadanych od dłuższego czasu - 15 tramwajów.

- W styczniu ogłosimy przetarg na 15 tramwajów. Będą to pojazdy o standardowej długości, dwukierunkowe i w 100 proc. niskopodłogowe. Niewykluczone, że zamówimy dłuższe tramwaje w kolejnym przetargu na 18 pojazdów. Decyzja o takim taborze będzie jednak uzależniona od Zarządu Transportu Miejskiego. Będzie to też wymagało wydłużenia kilku przystanków - zapowiada Maciej Lisicki, wiceprezes ZKM Gdańsk ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju.

Miejsca

Opinie (308) ponad 10 zablokowanych

  • a polskie ?! (1)

    a czemu nie zostawiać pieniędzy w Polsce, są choćby polarisy chwalone i kupowane w Europie ?

    • 1 0

    • bo takie jest prawo

      z tego samego powodu dlaczego Berlin kupił ponad 100 solarisów .

      • 0 0

  • Jechałem

    i jestem bardzo zadowolony!

    • 1 0

  • Nic nie mam nic do mecedesa ,korzystam z linii 210 którym jeżdzę do pracy,autobus przyzwoitym poziomie choć cena którą usłyszałem od kontrolera biletów ponoć 1,5 miliona powala z nóg.Zwłaszcza gdy w takim autobusie nowym następują awarie , przy mnie 3 ,a nawet w jednej z nich musieliśmy opuścić autobus na przystanku cmentarz garnizonowy i pieszo maszerować do dworca głównego ,to nic takiego spacer wskazany ,ale ludzie z wielkimi walizami mimo że na kółkach nie byli zbyt szczęśliwi z tego powodu.Pytanie dlaczego miasto nie kupiło autobusy Solaris ,pewnie są tańsze ,niezawodne wiem z doświadczenia przez te lata korzystania z linii 210 ani razu nie byłem zmuszony do opuszczenia tego autobusu z powodu awarii,a z Manna i Mercedesa kilka razy i to są spostrzeżenia nie tylko moje.Drodzy włodarze miasta należy wspierać rodzimy kapitał i kupować nasze polskie autobusy ,tramwaje czy pociągi,dając w ten sposób miejsca pracy ale u nas w polsce .Drobny przykład samochody policyjne np. we Włoszech ,Francji,Niemczech czy choćby Anglii są jakich marek i jakiego producenta ,tak właśnie dba się o interes narodowy tak obcy naszej POkręconej opozycji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane