• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 lat temu pociągi jechały tędy na Air Show. Tego lata tory zostały podmyte

Patryk Szczerba
15 października 2023, godz. 12:00 
Opinie (81)
25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg. 25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg.

Lipcowa nawałnica zniszczyła nieużywane od 20 lat tory prowadzące na ObłużeMapka. Nie wytrzymały prowizoryczne wały usypane w lesie poniżej ul. Płk DąbkaMapka. 25 lat temu tymi samymi torami pociąg woził pasażerów na imprezę Air Show 98, która odbywała się na lotnisku wojskowym w Babich Dołach.



Pamiętasz pokazy lotnicze Air Show 98 w Gdyni?

Pokazy lotnicze odbyły się 27 i 28 czerwca 1998 r. na lotnisku Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Babich DołachMapka. Air Show był jednym z ważniejszych punktów w programie obchodów 80-lecia Marynarki Wojennej.

W Gdyni pokazy gościły trzeci raz. Przyleciały m.in. szwedzko-brytyjski odrzutowiec Grippen J-37, niemiecki "Tornado", brytyjski "Harrier". Były Migi 21 i 23 oraz helikoptery.

  • Pokazy były prawdziwym świętem dla fanów lotnictwa.
  • Pokazy były prawdziwym świętem dla fanów lotnictwa.
  • Pokazy były prawdziwym świętem dla fanów lotnictwa.
  • Pokazy były prawdziwym świętem dla fanów lotnictwa.
  • Pokazy były prawdziwym świętem dla fanów lotnictwa.

Trzygodzinny pokaz akrobacji



Trzygodzinny program akrobacji powietrznych, pilotażu grupowego i indywidualnego oraz skoki spadochronowe oczarowały widzów. Ewolucjom powietrznym towarzyszyła międzynarodowa wystawa samolotów, sprzętu lotniczego, pokazy szybowców, balonów, motolotni.

Spodziewając się ok. 50 tys. osób na pokazach, uruchomiono specjalne pociągi pasażerskie na lotnisko, dokąd dochodzi bocznica kolejowa. Pomysł rozważano wcześniej, ale nie zrealizowano go.



- Tym razem rozmowy rozpoczęto na długo przed czerwcem. W lutym kolej powołała specjalny zespół do określenia wymagań technicznych tych jazd, a Marynarka Wojenna wyraziła na nie zgodę po 3-kilometrowym torze bocznicowym i zapewniła odpowiednie warunki techniczne - pisał Jacek Goździewiczartykule w specjalistycznym piśmie "Nowe Sygnały" w 1998 roku.

Dwa wagony piętrowe i dwie lokomotywy na trasie



Potrzebny był przegląd drewnianego mostu kolejowego nad ul. UnrugaMapkatoru dojazdowegoMapka. Obawiano się, że pociąg nie podoła zadaniu i nie wjedzie tym torem na bocznicę. Pasażerów miały przewozić dwa wagony piętrowe Bdhpumn w kolorze żółto-niebieskim oraz dwie lokomotywy podłączone na początku i na końcu składu.

  • 25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg.
  • 25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg.
  • 25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg.
  • 25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg.
  • 25 lat temu podczas pokazów lotniczych Air Show na wojskowym lotniku w Babich Dołach chętnych na miejsce woził pociąg.
Próbny przejazd odbył się w kwietniu. By pasażerowie mogli swobodnie wsiąść do pociągu, zamontowano m.in. dwa podesty na bocznicy. Ostatecznie zdecydowano o uruchomieniu dwóch składów jeżdżących co kwadrans na trasie Gdynia Chylonia - Lotnisko Babie Doły. Festyn został tym samym obsłużony przez 26 pociągów.

- Organizacja ruchu wymagała dodatkowego otwarcia posterunku dyżurnego ruchu na bocznicy i zmiany obsługi terminalu kontenerowego w Gdyni Porcie - wyjaśnia autor, dodając, że kursowanie pociągu wzbudziło olbrzymie zainteresowanie wśród mieszkańców Trójmiasta.

Tory w lipcu podmyte



Tory - jak informują mieszkańcy były podmyte - kilka lat temu. Wówczas usypano 2 wały osłaniające poniższe tereny przed zalaniem. Pierwszy spiętrzał wodę, a drugi był ochronny. W lipcu - prawie równo 25 lat po tym, jak pociąg jeździł tędy na pokazy - tory zostały po raz kolejny podmyte po ulewie i tym razem poważnie uszkodzone. Prowizoryczne wały usypane w lesie poniżej ul. Płk Dąbka sprzed lat nie wytrzymały. Woda z ulic spłynęła do lasu na Obłużu, niszcząc leśny trakt spacerowy i nieużywany od 20 lat tor kolejowy, docierając aż na ul. PodgórskąMapka.

  • Stan podmytych torów w sierpniu.
  • Stan podmytych torów w sierpniu.
  • Stan podmytych torów w sierpniu.
  • Stan podmytych torów w sierpniu.
Ulewa spowodowała napływ ogromnych ilości piasku z Pogórza Górnego do wykopu, którym poprowadzono bocznicę.

Woda przerwała wał. Zniszczony las i boisko Woda przerwała wał. Zniszczony las i boisko

Tor na sporej długości uległ podmyciu lub nawet zasypaniu. Na razie nie wiadomo, czy i w jakiej formie uda się go odtworzyć.

Woda przerwała prowizoryczne wały na Obłużu


Pisząc artykuł korzystałem z informacji zawartych na stronie Marynarki Wojennej oraz artykułu Jacka Goździewicza zamieszczonego w magazynie Nowe sygnały w 1998 roku.

Quiz Legendy trójmiejskie Średni wynik 44%

Legendy trójmiejskie

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (81) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Dziadek (1)

    Dziadek opowiadał że we wojne tam też byli tory i dziadek był w partyzantach
    I oni te tory rozkręcali i wysadzali
    A niemce byli wściekłe

    • 10 22

    • Twojego dziadka to nie dotyczy

      On był w NKWD

      • 7 1

  • (4)

    Kiedy tą trasą pojadą pociągi na północ Gdyni?

    • 41 0

    • jak PLK sie ogarnie na swoim odcinku to można zacząć dopiero o tym myslec

      • 4 1

    • Szybciej drezyna bedzie

      Perony są można wykorzystac

      • 2 0

    • nigdy (1)

      Miasto nie ma ochoty na takie koszty komunikacji zbiorowej.
      Mamy na rowerach sobie komutować...

      • 8 1

      • Przecież kolej nie należy do Miasta.

        Po co taki głupi trolling?

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jeździły, jeździły.... (19)

    Dlaczego teraz nie jeżdżą?
    Dlaczego nie jeździ SKM do Nowego Portu?
    Dlaczego SKM nie jeździ do Pruszcza Gdańskiego, Tczewa, Malborka czy też do Laskowic Pomorkich, tak jak to było przed laty?
    Dlaczego nie ma w rozkładzie jazdy SKM pociągów "sprinter" jadących po torach dla pociągów dalekobieżnych?
    Dlaczego trzeba czekać w nieskończoność na PKM południe?

    • 136 6

    • (5)

      Bo kolej była przez kilka dekad "wyciszana". Miała być, słaba, zaniedbana, nieatrakcyjna. Podobne zabiegi czyniono w powojennych USiA. Tam były to bardzo szeroko zakrojone programy, począwszy od wykupywania i zamykania przez firmy słupy lokalnych przewoźników tramwajowych i autobusowych obsługujących linie miejskie, aż po planowanie urbanistyczne w miastach. Ta druga polegała na przecinaniu miasta autostradami, tworzeniu sztucznych barier komunikacyjnych i tak dalej, aby niejako "zmusić" ludzi do posiadania samochodu. Zyskać na tym miały ich koncerny motoryzacyjne.
      Czemu na Polskim podwórku czyniono podobnie z koleją, tego nie rozumiem.

      • 28 5

      • błędne wnioski z historycznych faktów (4)

        Oraz pomylenie skutków z przyczynami.
        W USA ludzi stać na samochody i faktycznie mogła odbyć się walka konkurencyjna. Jak to w Ameryce, zasady tej walki rzadko są fair.
        W nasze rzeczywistości sprawy mają się znacznie bardziej prozaicznie.
        Zmuszone do odpowiedzialności za komunikację zbiorową samorządy, zaczęły ją masowo likwidować.
        W ślad za tym przewoźnicy zlikwidowali tabor i "zasoby".
        Stąd mamy drogi rowerowe w plenerze zamiast torów i klimatyczne, acz rozpadające się budynki dawnych stacji.
        Ludzi nadal nie stać na samochody, ale musieli sobie radzić, to zaczął się run na schrot masowo sprowadzany do kraju... Bo z wiosek za chlebem trzeba dojechać.

        I miasta zaczęły tonąć w nawale passeratti i T4...

        Samorządy nadal nie chcą płacić za/na komunikację. Bo prawda znowu jest przaśna:
        Dobra komunikacja zbiorowa jest kosztowna...
        I samorządy nadal przed tymi kosztami uciekają, bo trudno jest nadrobić 40 lat zaniedbań. Na dodatek, samorząd kieruje się kunktatorstwem i kumoterstwem, a nie interesem mieszkańców. Woli płacić "swoim" tramwajarzom niż "cudzym" kolejarzom. Dlatego nie funkcjonuje linia do NP a na linie PKM Północ i Południe poczekamy, aż znajdą ropę naftową w Zatoce Gdańskiej.

        Bo taka jest skala kosztów.
        Również dzięki samorządowi, który oddał rezerwy terenowe pod planowane jeszcze "za komuny" linie kolejowe pod deweloperkę. Praktycznie budowa tych linii kolejowych jest niemożliwa...

        • 16 7

        • Kiedyś się dało w ekspresowym tempie wybudować linię Kokoszki-Gdynia (1)

          Teraz są wysoko wykształceni inżynierowie, komputery, maszyny, nowoczesne technologie, więc musi to kosztować i ciągnąć się latami.

          • 15 0

          • "węglówka", czyli linia 201, prawie100 lat temu powstała

            Od uchwały sejmowej do uruchomienia zajęło to 10 lat.
            Jest potrzebna obecnie jak powietrze...
            Prowadzona jest "rewitalizacja", będzie już też z 10 lat.

            Przebudowano kolejowy układ komunikacyjny wokół portu w Gdyni, który również powstał prawie 100 lat temu... W innych uwarunkowaniach i po inne potrzeby. Odtworzono go 1:1... Jednocześnie pomijając wszystkie uciążliwości na styku z innymi środkami komunikacji, wynikające chociażby ze wzrostu obrotów i wolumenu przeładunków.
            I rosnącym miastem.

            • 8 0

        • Samorzady nie likwidowały linii kolejowych, wręcz odwrotnie.

          Samorząd województwa pomorskiego jako pierwszy w Polsce wybudował nowe tory
          i utworzył PKM. Zamykanie linii kolejowych zaczęło się już za komuny np. z Pruszcza Gdańsk. do Lęborka przez Kartuzy, z Pucka do Krokowej, z Wejherowa do Lęborka przez Choczewa itd. Po upadku komuny ten proces trwał nadal.
          Poza tym linie koleje wówczas i teraz należą do PKP i to tam zapadały decyzje. SKM też jest spółką rządową. Nie znam przypadku kiedy to samorząd zlikwidował jakieś linie kolejowe.

          • 1 5

        • A dlaczego rząd nie może finansować swoich kolei???

          Samorządy mają za małe dochody żeby finansować zadania rządowe . Polski Ład jeszcze bardziej ograbił samorząd z dochodów. Policz sobie ile płacisz podatku do swojej gminy i co można za to zrobić

          • 2 1

    • (1)

      Bo to strata pieniędzy i ta inwestycja się nawet nie zwróci bo nie będzie chetnych a teraz możecie minusować za prawde

      • 6 23

      • Wracaj na kaszuby

        Od razu wyczuwam wiejskie poczucie estetyki i funkcjonalności, wsiadaj w paska i jedz po kartofle do chwaszczyna

        • 15 7

    • Mogą jezdzic

      Wystarczy za to zapłacić, tylko kto?

      • 4 1

    • Bo Polakom udało się wmówić, że kolej to przeżytek, a przyszłość to tkwienie w korkach i zaoranie budżetu na drogi. To samo zresztą udało się zrobić z mieszkaniami, gdzie Polacy wierzą, że kredyt na 100% i 30 lat na kurnik z karton-gipsu w polu (oczywiście państwo musi budować infrastrukturę) to wolność.

      • 8 2

    • Może nie zauważyłeś, ale skrót SKM

      to Szybka Kolej Miejska. Czyli powinna jeździć w odrębie miast.

      • 3 6

    • A co to za różnica czy po dalekobieżnych jeździ regio czy SKM?

      • 3 0

    • Program wygaszanie Polski

      Bo lotnisko jest w berlinie

      • 10 2

    • (1)

      SKM nie jeździła do Laskowic!

      • 1 2

      • Owszem, jeździła do 2006 roku.

        • 3 0

    • Bo kolej należy do rządu, także SKM jest rzadową spółką

      PKM na południe, skąd kasa, z PKO??miliard.to mało

      • 1 0

    • Mimo wszystko wypadałoby rozróżnić brak kursowania danego przewoźnika na konkretnej trasie (SKM do Pruszcza, Tczewa, Malborka i Laskowic) od braku kursowania pociągów w ogóle (Nowy Port). Pruszcz powinien być obsługiwany SKM, natomiast dalsze miejscowości już niekoniecznie. A Laskowice to jest w ogóle osobny temat, bo to jest już inne województwo. Sprintery były fajne, natomiast ich miejsce śmiało zajęły pociągi Polregio do/ze Słupska, aczkolwiek już niestety bez obsługi przystanku Wejherowo Nanice.

      • 2 0

    • SKM do Laskowic ? To zaprzeczenie kolei miejskiej

      • 1 0

    • poczekajmy do wyborow

      wybory samorzadowe powinny sytuacje oczyscic. jestem jak najbardziej za tym zeby takie linie przywrocic i zwiekszyc atrakcyjnosc dzielnic polnocnych. Kolej uzdrowilaby sytuacje nawet z nawiazka dla istniejacego ukladu transportowego.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Odtworzenie tej linii z punktem przesiadkowym na Obłużu (przy pętli Maciejewicza) (4)

    wraz z parkingiem Park And Ride byłoby idealną propozycją na odkorkowanie górnego tarasu w Gdyni. Oczywiście pociagi musiałby w szczycie jeździć do Głownej nie rzadziej niż co 20 minut.

    • 86 0

    • Jeździć co 10 minut (2)

      To ma być zachęta, a nie kara!

      • 20 1

      • To sfinansuj to. (1)

        Bo stawiam dolary przeciwko orzechom że Szczurek nie będzie chciał za to płacić.

        • 12 9

        • Przykład z Göteborga

          W celu sfinansowania rozbudowy komunikacji miejskiej wprowadzono opłaty za wjazd samochodów do miasta.

          • 6 6

    • teoretycznie tak

      Jednak nie bierze się pod uwagę, że to jest jednotor, że trzeba go współdzielić z ruchem portowym i przejeżdżać przez torowiska przetokowe. Że ma kolizyjne skrzyżowanie z Hutniczą. więc o takcie nawet 20 minut należy zapomnieć...
      Nie jest to nawet optymalne połączenie, bo istnieje możliwość przejazdu przez torowiska przy Wiśniewskiego i skomunikowanie miejsc obecnie wykluczonych.
      Jednak na to brakuje miejsca, bo dzięki głupiemu planowaniu przestrzennemu zostało skonsumowane przez EC i składowiska... Oraz brakuje woli kogokolwiek z interesariuszy i użytkowników/zarządców terenu...

      Bo jak kogoś nie boli, to mu powoli.

      • 4 0

  • Opinia wyróżniona

    Pokazy Air Show w Pruszczu i Gdyni w latach 90 to była petarda, dzięki temu zdecydowałem studiować na LAW w Dęblinie.

    • 48 0

  • Gdynia w ruinie (1)

    Kiedyś to się dało, nawet coś z niczego. A dziś tyle środków, dofinansowań i się nie da zrobić nic. Pani Cegielska to był fachowiec, obecne gryzonie zastali Gdynię murowaną zostawią pogrzebaną.

    • 53 1

    • PKP

      nie jest zależne od magistratu.

      • 0 1

  • Szpilek

    WOW!Oczywiście ,że pamiętam te pokazy.Pamietam jak żona psioczyła abym syna nie zabierał na nie.

    Te pokazy to było coś wspaniałego .Tyle lat minęło.

    • 17 0

  • Piękne wspomnienia w postaci zdjęć i nie widziane przeze mnie dodatkowe zdjęcia. Super że udało się Panie Jacku udokumentować to wydarzenie!

    • 11 0

  • To przez Lidla (3)

    Zrobił sobie odpływ wody do lasu i wszystko spłynęło. Kto na to w ogóle wydał zgodę?!

    • 28 7

    • Co za bzdura, tory zostały podmyte zanim ktokolwiek widział o Lidlu w tym miejscu (2)

      • 6 0

      • W 2016 roku (1)

        Zostały porządnie podmyte.
        Urzad miasta ma takie zgłoszenie...

        • 4 0

        • A kiedy powstał Lidl? W 2022, 6 lat go stawiali?

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Przydałyby się czynna linia na same babie doły. Z czasem plaża w tym miejscu może być odciążeniem centrum i jednocześnie alternatywą dla Sopotu, a jedynie bezpośrednie połączenie kolejowe może przynieść taki rezultat. Do tego można by połączyć oba porty lotnicze, gdyby była potrzebna przewiezienia pasażerów.
    Najważniejsze na dzień dzisiejszy byłaby obsługa mieszkańców tego regionu i turystów w wakacje.

    • 47 3

    • (1)

      Jo. Dzień dzisiejszy to masło maślane. Po prostu dziś.
      Howgh!

      • 4 1

      • Mylisz się.
        Słowo "dzień" nie implikuje żadnej daty, a więc i dzisiejszej.
        Zatem nie jest to pleonazm.

        • 0 0

    • i dalej przez zatokę na Hel

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane