- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (306 opinii)
- 2 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (197 opinii)
- 3 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (124 opinie)
- 4 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (880 opinii)
- 5 Gdańsk i andrzejrysuje uczą kultury (163 opinie)
- 6 50 lat pracuje w jednym zakładzie (254 opinie)
2,5 tys. nowych mieszkań w sercu Gdańska
W historycznym śródmieściu Gdańska powstaje lub właśnie oddano do użytku 2,5 tys. nowych mieszkań. A to nie koniec ofensywy deweloperów, którzy ochoczo zabudowują centrum miasta.
To z pewnością cieszy władze miasta, które przez lata musiały się wstydzić, czytając artykuły, w których wytykano kolejne dziury wstydu w reprezentacyjnych miejscach.
Zobacz także: mapa inwestycji w Trójmieście
Cieszyć powinni się również urbaniści, widząc jak centrum się "dogęszcza", co - przynajmniej w teorii - może zapobiegać jego pustynnieniu oraz "rozlewaniu się" miasta na zewnątrz. Od lat bowiem Gdańsk boryka się z problemem rozbudowy oddalonych od centrum osiedli, które są niezwykle drogie w utrzymaniu (komunikacja, infrastruktura drogowa, edukacyjna itd.). Szczególnie widać to na tzw. południu.
Kłopot w tym, że większości mieszkańców nie stać na kupno mieszkania w centralnych, a więc najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach. Nie można więc niestety automatycznie założyć, że 2,5 tys. nowych mieszkań w centrum, oznacza niewybudowanie 2,5 tys. mieszkań na peryferiach. Jak pokazuje historia inwestycji miejskich, nowe mieszkania w centrum trafiają do ludzi majętnych, którzy traktują je jako lokatę kapitału i często wynajmują - turystom lub najemcom długoterminowym.
Nie zmienia to jednak faktu, że jesteśmy świadkami niespotykanego dotąd boomu budowlanego w centrum Gdańska. O poszczególnych inwestycjach w tym obszarze piszemy regularnie w Trojmiasto.pl, rzadko jest to jednak obraz całościowy. Najczęściej bowiem wykrajamy jakąś część Śródmieścia i analizujemy postępy prac na północnej lub południowej części Wyspy Spichrzów, na terenach za Ołowianką lub na Długich Ogrodach czy Starym Mieście.
To nie oddaje jednak skali zmian, jakie zachodzą w historycznym śródmieściu Gdańska. Dlatego tym razem postanowiliśmy zestawić wszystkie nowe budynki i osiedla, jakie tu powstają lub niedawno powstały. Na potrzeby naszego zestawienia ograniczyliśmy inwestycje do tych, które umożliwiają swoim mieszkańcom dotarcie do fontanny Neptuna piechotą w ciągu 10-15 minut. Dodatkowo muszą to być inwestycje świeżo oddane do użytku, już rozpoczęte lub których budowa wkrótce się rozpocznie.
Zacznijmy od północnej części Wyspy Spichrzów. To tam, na końcu ul. Chmielnej , w ramach pierwszego etapu inwestycji Granaria, powstanie ok. 100 mieszkań z widokiem na Motławę (inwestor otrzymał niedawno pozwolenie na budowę). Po zakończeniu całego przedsięwzięcia (rok 2024) ta liczba wzrośnie do 560. Podobny widok mieć będą właściciele części mieszkaniowej inwestycji Deo Plaza zlokalizowanej bliżej ul. Stągiewnej , zaplanowanej na 121 apartamentów.
Jeszcze więcej dzieje się, jeśli przekroczymy rozdzielające wyspę Podwale Przedmiejskie i znajdziemy się w jej południowej części. Powstająca tam Nowa Motława przy ul. Jaglanej dostarczy na rynek nieruchomości 299 nowych mieszkań. Z Kolei położona po sąsiedzku przy ul. Toruńskiej Aura Gdańsk kolejne 123 (w pierwszym etapie 236).
Warto dodać, że na oddany jesienią do użytku trzeci, ostatni budynek Chmielnej Park na drugim końcu ul. Chmielnej złożyło się 128 mieszkań. A na tym nie koniec, bowiem na zachodnim brzegu wysp y powstaje apartamentowiec Waterlane Island z ok. 100 lokalami, z czego część przeznaczona będzie wyłącznie do wynajęcia.
Przejdźmy teraz do dzielnicy Długie Ogrody. W ostatnim czasie ten obszar miasta zaczął się bardzo szybko rozwijać. W sierpniu przy ul. Długa Grobla ruszyła budowa osiedla Nowa Grobla Apartamenty, w którym znajdzie się 168 mieszkań. Również latem zrealizowany został drugi etap osiedla Sadowa przy ul. Sadowej obejmujący budowę 60 mieszkań. A w kolejce czekają cztery kolejne budynki.
Największą inwestycją w tym rejonie pod względem liczby mieszkań będzie z pewnością osiedle Angielska Grobla powstające przy ulicy o tej samej nazwie . W realizowanym właśnie pierwszym etapie powstanie 217 mieszkań. Dwa kolejne pozwolą osiągnąć łącznie liczbę ok. 800 lokali.
Będąca obecnie w sferze planów inwestycja o roboczej nazwie Riverside Gdańsk zlokalizowana w trójkącie ulic: Angielska Grobla, Na Stępce, Dziewanowskiego zakłada budowę ok. 280 mieszkań. A co chwilę pojawiają się informacje o kolejnych inwestorach i nowych projektach w tym rejonie. Aktualnie wiadomo, że przynajmniej jeden z nich, przy Siennej Grobli (roboczo nazwany na grafice Za Ołowianką), dostarczy kolejnych 100 mieszkań.
Wyobraźmy sobie, co nie jest w sumie aż tak trudne, że mamy już maj 2017 roku i gotowa jest kładka na Ołowiankę. Idąc nią od strony wyspy w kierunku Śródmieścia napotkamy nową kamienicę powstającą przy ul. Grodzkiej 10 . Znajdzie się w niej ok. 35 mieszkań. Spoglądając w prawo, za mostem Wapienniczym, już teraz dojrzeć można trzy gotowe budynki osiedla Brabank nad samą Motławą, przy ul. Stara Stocznia , w których jest 141 apartamentów. W przyszłości będzie ono rozbudowywane.
Przy ul. Panieńskiej i Tartacznej powstaje nowy etap inwestycji Apartamenty na Starówce z 54 mieszkaniami, a kilkadziesiąt metrów dalej ruszyła niedawno zabudowa kwartału Zamkowa, Browarna, Panieńska, Osiek . Inwestycja pod nazwą Oldnova przewiduje postanie 76 mieszkań.
Stamtąd trzeba dać niezłego susa, by znaleźć się na ul. Św. Ducha , gdzie właśnie kończy się budowa rzędu kamienic przy św. Ducha. W ich wnętrzu znajdzie się 50 mieszkań.
Na koniec oddalamy się nieco od Głównego Miasta, ale wciąż, zgodnie z założeniami, jesteśmy nie dalej niż 10-15 minut drogi piechotą od Neptuna. Przy ul. Rajskiej zabudowywana jest okryta złą sławą dziura wstydu (jedna z kilku w mieście). W ramach inwestycji Rajska 8 powstanie budynek oferujący 161 mieszkań.
Stamtąd jest już niemal prosta droga na ul. Wałową, gdzie vis a vis realizowane są dwa przedsięwzięcia. Jednym z nich są cztery 17-piętrowe wieże Bastionu Wałowa wyrastające na terenach Młodego Miasta . Każda para oznacza kolejnych 230 mieszkań na rynku (łącznie 460). Obecnie w budowie są dwie pierwsze wieże. Po drugiej stronie ulicy planowane jest powstanie znacznie niższego, ale niemniej pojemnego budynku. W pięciopiętrowej Navalii znajdzie się ok. 200 mieszkań.
Jeśli zsumujemy część tych liczb, to okaże się, że ponad 2,5 tys. mieszkań w centrum Gdańska jest lub będzie niebawem do kupienia. Jeśli do tego dołożymy kolejne etapy niektórych inwestycji to w dłuższej perspektywie przybędzie ich jeszcze ponad 1 tys., a przecież wielu inwestorów mających tu grunty wciąż jeszcze nie zdradziło swoich planów.
Opinie (314) 9 zablokowanych
-
2017-01-11 13:00
Za młodych lat (3)
przechodziłem na drugą stronę Piastowskiej i puszczałem na łące latawca obserwując startujące i lądujące samoloty w Wrzeszczu na lotnisku.
Po rozkradzeniu przemysłu po 1989 ludzie zaczęli przesiedlać się do gdańska za pracą a nawet studenci którym wynajmowałem mieszkanie zostawali po studiach w Gdańsku.Zastanawiam się gdzie ci wszyscy przybysze znajdują pracę,przecież przybywa do Gdańska tysiące ludzi co widać po liczbie rosnących domów.- 6 3
-
2017-01-11 13:07
to chyba sam sobie zaprzeczasz (1)
najpierw kapitalisci rozkradli miejsca pracy a potem tysiace ludzi zaczelo przyjezdzac do tych nieistniejacych miejsc pracy
- 3 3
-
2017-01-11 13:15
Niestety ma rację.
Pisze o zniszczeniu przemysłu i przeciwstawia to powstaniu miejsc pracy w tak długofalowo "opłacalnych" sektorach jak handel, usługi, bankowość itp.
Wiem, nie jest to obecnie modne myślenie, ale posiadanie przemysłu obok handlu i usług jest gwarantem stabilności gospodarki.- 3 3
-
2017-01-11 17:24
Miejsc pracy przybywa jeszcze więcej tylko robić nie ma komu
- 2 2
-
2017-01-11 13:04
wyburzyć ruiny
Kiedy zabudowana będzie Łąkowa Wróbla już czas wyburzyć te stojące sypiące się od 10lat zabite deskami ruiny niech nikt nie stara się wciskać że to zabytki
- 7 1
-
2017-01-11 13:13
To mieszkanie nigdy nie będzie twoje tylko spółdzielni albo jakiejś firmy
jak można kupić mieszkanie za np; 200-300 tyś i płacić czynsz? hahahaha wziąść kredyt i za 300 koła wynajmować mieszkanie hahaha to jest dopiero wał w porozumieniu deweloper & bank + niewolnik w kredycie.
- 6 3
-
2017-01-11 13:13
parkingi, place zabaw, parki
a ile powstało miejsc parkingowych? ile ogródków Jordanowskich takich np jak na przymorzu na którym się wychowałem? ile m2 parków? Gdańsk był fajnym miejscem ale już nie jest niestety :(
- 7 4
-
2017-01-11 14:07
czy bliskie sąsiedztwo luksusowego apartamentowca
wpływa na cenę mieszkania w przeciętnym budynku obok? Jeśli tak to w jaki sposób? Obniża czy podwyższa jego wartość?
- 4 1
-
2017-01-11 14:54
Rajska 8
Na wizualizacji podpisanej jako Rajska 8, jest jakiś inny projekt. Aktualne wizualizacje są na stronie rajska8.pl
- 2 1
-
2017-01-11 14:55
Faktycznie powód do chwały jeszcze adamowicz koniecznie biedronka lidl i kilka ząbek w tym jesteś dobry
- 2 0
-
2017-01-11 15:02
Prawda wyszla. (1)
Ankieta mowi wszystko, wiekszosc moze sobie popatrzyc, to nie sa miesxkania dla normalnych Gdanszczan. Bardzo to przykre.
- 9 1
-
2017-01-11 18:35
To zupełnie normalne, że jeden jeździ Mercedesem a inny Fiatem. Komuna i czasy gdy każdy miał po równo się dawno skończyły
- 1 2
-
2017-01-11 15:18
Mieszane uczucia.... (1)
Z jednej strony cieszy,ze sie zabudowuje te dziury wstydu w sercu Gdanska.Z drugiej zastanawiajace jest to nagle ozywienie budyniowcow.Przez kilkanascie lat nie dzialo sie prawie nic.A nagle po 2015 roku-boom! Mysleli,ze beda przez dziesieciolecia z tego terenu profitowac i eskalowac ceny dzialek.Teraz widza ,ze trzeba brac kase (od deweloperow) i w nogi! Nie jest wazne jaka jest jakosc tej architektury i czy jest do tej ilosci mieszkan odpowiednia infrastruktura-,byle szybko,byle juz to zalatwic.
- 7 1
-
2017-01-13 08:12
Dokładnie tak, to co się dzieje jest wykańczaniem miasta, niszczeniem jego szansy. Straszny widok, kto i jak będzie to mógł odwrócić. No to wyborcy tej ekipy mają dorobek, pożałować.
- 0 0
-
2017-01-11 15:37
(1)
Gdyby to były takie super inwestycje na wynajem to deweloperzy by tego nie sprzedawali tylko sami wynajmowali
- 7 2
-
2017-01-12 22:47
Eureka !!!
Gdyby te ciężarówki były takie super, to taki MAN, SCANIA czy Mercedes sami by wozili towary, a nie jakieś firmy przewozowe :)
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.