- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (390 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (233 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (130 opinii)
- 4 Śmietniki będą tam, gdzie chcieli mieszkańcy (46 opinii)
- 5 Piłeś? Nie włamuj się do auta (34 opinie)
- 6 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (55 opinii)
34 lata tradycji. Na Długim Targu stanęła choinka
Montaż zaczął się w godzinach porannych i zajął kilka godzin. Akcja zakończyła się sukcesem. Na Długim Targu, koło fontanny Neptuna w Gdańsku, stanęła 17-metrowa choinka. Drzewko jest sztuczne, a już wkrótce rozświetli je 20 tys. światełek. 1 grudnia rozpocznie się też odpalanie lampek na choinkach dzielnicowych.
Nie inaczej jest i w tym roku - uroczyste odpalenie światełek zaplanowano 5 grudnia o godz. 18:00. A że zimowa aura dopisała - spadł śnieg i jest lekki mróz - bożonarodzeniowy klimat czuć już w Gdańsku od kilku dni.
![Iluminacje w Gdyni zaświecą w mikołajki](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3599/150x100/3599316__c_224_158_493_345__kr.webp)
![Sopot odpali iluminacje 6 grudnia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3599/150x100/3599625__c_50_0_974_682__kr.webp)
Długa tradycja drzewka
Choinka na Długim Targu ma już długą - bo liczącą 34 lata - tradycję. Pierwsze świąteczne drzewko koło fontanny Neptuna pojawiło się w 1989 r. Do 2016 r. stawiano świeże świerki. Ten ostatni pochodził z terenu Nadleśnictwa Lipusz, ważył ponad 4 tony, miał około 25 metrów wysokości.
Po tragicznej nawałnicy w 2017 r., podczas której wichura zabiła kilka osób na Pomorzu i zniszczyła wiele drzew, władze Gdańska zdecydowały, że nie będą już stawiać żywego drzewa przed świętami Bożego Narodzenia na Długim Targu. Straty po wichurze z tytułu utraty drzewostanu na Pomorzu wyniosły ponad miliard złotych.
Od kilku lat sztuczna choinka
Od 2017 r. ustawiana jest sztuczna, 17-metrowa choinka. Tak jest do dzisiaj. Choinka już stoi - została owinięta ledowym łańcuchem z 20 tys. lampek.
Drzewko zostało udekorowane złotymi śnieżynko-rozetami z wężami świetlnymi. Zawiśnie na niej też 1,4 tys. złotych i srebrnych bombek.
Montaż choinki rejestrowała kamera znajdująca się na wieży Ratusza Głównego Miasta, a obraz transmituje portal gdansk.pl.
Choinki w dzielnicach
W Gdańsku od kilku lat część dzielnic stawia swoje choinki, a w wyznaczonym dniu następuje ich uroczyste rozświetlenie. Początek zapalania światełek już 1 grudnia na Jasieniu. W kolejnych dzielnicach lampki będą odpalane do 13 grudnia włącznie.
Przypominamy harmonogram:
1 grudnia (piątek), godz. 18, Jasień, przy skraju budynku ul. Damroki 2
2 grudnia (sobota), godz. 17 Osowa, park Chirona
3 grudnia (niedziela), godz. 16 Sobieszewo, ul. Turystyczna
4 grudnia (poniedziałek), godz. 16 Biskupia Górka
4 grudnia (poniedziałek), godz. 18, Zaspa Rozstaje, park Jana Pawła II
5 grudnia (wtorek), godz. 18, Gdańska Choinka na Długim Targu
6 grudnia (środa), godz. 17, Ujeścisko-Łostowice przy zbiorniku Jeleniogórska przy ul. Człuchowskiej
6 grudnia (środa), godz. 18:30, Letnica, okolice ul. Uczniowskiej i Starowiejskiej
7 grudnia (czwartek), godz. 16, Nowy Port, plac ks. Góreckiego
7 grudnia (czwartek), 17:30, Wrzeszcz Górny, ul. Klonowa
8 grudnia (piątek), godz. 16, Świbno
8 grudnia (piątek), godz. 18, Piecki-Migowo, skrzyżowanie ul. Bulońskiej z Rakoczego
9 grudnia (sobota), godz. 16, Orunia - Św. Wojciech-Lipce, ul. Gościnna
9 grudnia (sobota), godz. 18, Żabianka, skwer u zbiegu ul. Pomorskiej i Gospody
10 grudnia (niedziela), godz. 16, Orunia Górna-Gdańsk Południe, przy zbiorniku Augustowska
11 grudnia (poniedziałek), godz. 16, Śródmieście, skrzyżowanie ulic Wróbla i Toruńskiej
12 grudnia (wtorek), godz. 17, Stogi, skwerek przy ul. Hożej 11
13 grudnia (środa), godz. 15, Aniołki, skwer przy placu S. Michalaka
Wydarzenia
Miejsca
Zobacz także
Opinie (126) 7 zablokowanych
-
2023-11-30 14:30
(2)
Niesamowite...i te 20.000 lampek...jednak Gdańsk bogaty w czasy kryzysu,inflacji i drożyzny.Zaiste ma wspaniałych gospodarzy którzy dbają o mieszkańców i nawiązują do dawney hanzeatyckiey perły północy i dumy Rzeczypospolitey.No i plus że sztuczna,przynajmniej nie uschnie jak pewna palma...
- 15 20
-
2023-11-30 14:43
(1)
kacper zmień pieluchę
- 7 5
-
2023-12-01 09:23
Tak jak Jacek zmieniał pampersa Zerro :)))))))
- 0 0
-
2023-11-30 14:37
(20)
piękny czas i piękna nasza chrześcijańska tradycja którą dobrze jest pielęgnować i przekazywac kolejnym pokoleniom. Jedynie obyśmy się obyli trochę mniej bez tych zakupów i całej handlowej otoczki, bliscy i rodzina w tym czasie powinni mieć pierszeństwo
- 56 37
-
2023-11-30 14:53
(12)
Nie mówcie mu że choinka nie dość że jest pogańska, to jeszcze niemiecka, bo się biedak nie pozbiera...
- 35 22
-
2023-11-30 15:15
(6)
co w związku z tym? Niektóre zwyczaje z czasów jeszcze pogańskich naturalnie przeszły dalej co nie zmienia faktu że od setek juz lat są zasymilowane z naszą europejską tradycją w której budowie brały udział wszystkie kraje europiejskie. W tym w znacznym stopniu i wymieniiani przez Ciebie nie wiem w jakim celu Niemcy.
- 16 5
-
2023-11-30 16:40
logika jest obca papistom
- 3 8
-
2023-12-01 00:39
Co w związku z tym? (2)
A to, że chrześcijanom to nie przeszkadza. Nawet to, że Jezus nie urodził sie 25 grudnia. Cała ta wasza religia oparta jest na tradycji i kłamstwie, a z naukami Jezusa nie ma nic wspólnego.
- 6 2
-
2023-12-01 08:10
Najgorsza jest twoja religia. (1)
Jak w nic nie wierzysz to po co żyjesz ?
- 0 4
-
2023-12-02 01:15
A gdzie napisałem, że w nic nie wierzę?
Czytam i analizuję Biblię i zauważam, że tradycje kościelne są jawnym jej zaprzeczeniem.
- 0 0
-
2023-12-01 08:22
blad,a nawet wielblad!,to krzesijanie wpisaki sie w tradycje slowianski!,dlugo przed Adaalbertem,przed Jezusem slowianie obchodzili Szczodre gody,Jare gody(zalezne od faz ksiezycy)to krzescijanie w ksiezyc wpisali smierc Jezusa!.
- 0 0
-
2023-12-01 11:25
Gdyby nie ta asymilacja, to nikt by nie chciał chodzić do kościoła
bo chrześcijaństwo w czystej postaci było ponurą religią, która obchodziła tylko śmierć Jezusa i głosiła męki piekielne "poganom".
- 0 0
-
2023-11-30 15:32
No i? (3)
Czy to coś robi? Nie
- 0 11
-
2023-11-30 15:37
(2)
sak to symbol faszystowskich niemiec
- 1 10
-
2023-11-30 16:32
Co to jest sak? (1)
- 4 2
-
2023-11-30 16:41
taki przyrząd, którym otwiera się okrężnicę
- 1 2
-
2023-12-01 08:08
Choinka nie jest Niemiecka
Wracaj dziecko do szkoły!
- 1 1
-
2023-11-30 15:42
czyli wojny krzyzowe lub molestowanie bezbronnych sa ta dobra tradycja? moze zamiast choinki palenie czarownicy na stosie? (1)
albo uczynienie, ze slonce bedzie krazyc wokol ziemi?
- 9 16
-
2023-11-30 16:31
A może palowanie szpalery polewanie woda i wyzwiska 8gwiazdkowe to też tradycja postkomuny
- 10 3
-
2023-11-30 17:28
Nasza ?
Moze Wasza !
Bo moja nie jest chrzescijanska.- 5 9
-
2023-12-01 08:10
Jak wasza - chrześcijańska ha ha ha
Wskaż źródło tej bzdury
- 0 1
-
2023-12-01 08:18
(1)
,,swiecenie"swiatel na drzewkach w najkrotrze dnie to tradycja slowianska,jeszcze przed urodzinami Jezusa i przed rzezia slowian przez Adaalberta!.
- 2 2
-
2023-12-01 08:50
A co oni świecili na drzwkach przed Jezusem ?
Czego oni was teraz uczą w tych szkołach ?czas chyba na reformy aby było jak w latach 90
- 0 2
-
2023-12-01 08:47
Kurdę.
Następny oczadzony vatykańskimi zabobonami. Przypominam wam katolicy, że z chrześcijanami nie maci nic wspólnego. Nawet waszej książki nie czytacie, tylko dajecie do interpretacji kawalerom w sukienkach.
- 3 0
-
2023-11-30 14:38
Po co? (4)
Po co to stawiać? To generuje tylko niepotrzebne koszty. za publiczne pieniądze promujemy zabobony i archaizmy. TO moja opinia zgodna z regulaminem portalu bez znamion hejtu.
- 7 35
-
2023-11-30 14:46
Po co tworzyć flagi i inne gadżety lgbtqi+ czy organizować tęczowe parady ? Generują koszty, CO2... (1)
- 10 4
-
2023-11-30 14:51
Serio dałeś się podpuścić kościółkowemu trollowi? :D
- 1 9
-
2023-11-30 18:40
Bo to cieszy oko i sprawia ludziom radość, w przeciwieństwie do marudów w komentarzach.
- 9 0
-
2023-12-01 08:38
Może w domu?
Zrezygnuj z choinki w swoim domu i nikt nie będzie , no może oprócz twoich dzieci jeżeli je masz ,miał o to pretensji. Innym pozwól się cieszyć atmosferą świąt których symbolem jest również choinka.
- 1 1
-
2023-11-30 14:45
Tymczasem Lewica we Francji usuwa Boże Narodzenie. W Nantes nie ujrzymy świąt. (11)
Tam choinki nie będzie - w Gdańsku tez jak damy za dużo swobody Lewicy czy Polska 2050.
- 24 10
-
2023-11-30 14:52
Francja słynie ze swojej świeckości, więc co tam w ogóle choinka robiła? (2)
- 4 7
-
2023-11-30 14:56
Stała, tak samo jak w Gdańsku - nie każde miasto, miasteczko i region był zlaicyzowany. W Nantes świętowali stawiając choinkę. (1)
Obecnie to zamiast Chrześcijan czy laickości masz tam masę Islamistów.
- 8 1
-
2023-12-01 13:04
Raczej masonow albo ilumunatow czyli spiskowa sekte szatanistyczna
- 0 0
-
2023-11-30 14:58
(2)
Nie trzeba wycinać i stawiać choinek żeby świętować Boże Narodzenie.
- 2 9
-
2023-11-30 15:18
nie trzeba ścinać drzew i produkować tęczowych flag aby maszerować w tęczowym marszu
- 10 2
-
2023-11-30 15:21
Nie trzeba także ścinać drzew na kije do t.ęczowych flag na paradę
- 8 3
-
2023-11-30 15:26
Pamiętam filmy z Louis De Funes, w których on i inni aktorzy bardzo często odnosili (2)
się do Boga i kościoła. To jasno pokazuje, co lewacy w ciagu niedługiego czasu potrafią zrobić z narodem!
- 8 4
-
2023-11-30 16:45
a może, pokazuje że narody potrafią się wyzwalać z dziecięcych urojeń o świętych mikołajach i zawszedziewicach?
- 2 6
-
2023-11-30 17:26
Chyba nigdy nie byles we Francji XD
Puste koscioly od zawsze.- 2 4
-
2023-11-30 15:37
Polska 2050
Ma być bez choinki.
Takie są cele długoterminowe. Np. w wydawałoby się chrzescijańskiej Hiszpanii lewicowa reconquista idzie jak z płatka- 4 1
-
2023-11-30 15:40
Może dać palmę z bombkami
Nikt się nie przyczepi z popraw-politów
- 2 0
-
2023-11-30 15:04
Ludzie muszą zrozumieć, że Boże Narodzenie czy Wielkanoc, to świeckie tradycje. Kto (18)
choć raz widział Boga, niech mi to udowodni!
- 12 42
-
2023-11-30 15:07
(7)
A widzisz wiatr?A mimo to go czujesz...
- 16 4
-
2023-11-30 15:13
I czego ma to dowodzić? (4)
- 3 10
-
2023-11-30 15:29
No właśnie Tego (2)
- 10 2
-
2023-11-30 15:37
Najwyraźniej nie jesteś w stanie wytłumaczyć czego. (1)
- 3 8
-
2023-11-30 16:48
no dobra. Ja cie wyjaśnię
Jak wypuszczasz wiatr, który czujesz, to znaczy, że bebechy ci pracują. W zależności od tego, czy czujesz na słodko, kwaśno albo dusząco, to pracują dobrze, albo źle. Czasami nadmiar wiatru świadczy o ty że byleco żresz.
- 2 1
-
2023-11-30 17:12
Że wieje i musisz foliówkę głębiej nacziągnąć na głowę.na
Aby ci się klepki w głowie nie poprzewracały.
- 2 1
-
2023-11-30 19:02
Prędkość wiatru można zmierzyć. (1)
I widać jego efekty. Nie trzeba wiedzieć samego wiatru "jako takiego". Teraz pokaż mi Boga. I Jego efekty, które można zmierzyć. Najlepiej fizycznie.
- 1 3
-
2023-12-01 00:44
Choć jest niewidzialny, to Jego przymioty Jego wieczna moc i boskość są wyraźnie widoczne już od stworzenia świata. Można je dostrzec dzięki temu, co zostało stworzone. Dlatego tacy ludzie są bez wymówki
- 0 0
-
2023-11-30 15:10
Głupota tez jest tęczowcu nie widoczna a jednak sie nią chwalisz ,ale by co kolwiek zrozumiec musiał bys najpierw miec mózg (5)
- 13 3
-
2023-11-30 15:14
Skoro napisałem coś co ciebie zdenerwowało, znaczy że mam mózg. (4)
- 4 7
-
2023-11-30 16:37
Ptasi (2)
- 4 1
-
2023-11-30 16:48
lepszy ptasi mózg niż ptasia kupa w papistycznej makówie (1)
- 1 6
-
2023-11-30 17:35
Ty nawet nie masz makówki tylko pusty dzban dzbanku :)
- 1 1
-
2023-11-30 17:34
nie bo on tylko powiela przekaz z TVn sam tej głupoty nie wymysla bo nie potrafi :)
- 4 0
-
2023-11-30 15:12
Masz rację. Ludzie widzą tylko suto zastawione stoły, dziś często z tradycyjnymi wigilijnym krewetkami (2)
czy tradycyjnym wigilijnym homarem! Ludzie widzą prezenty pod choinkami ale tylko te drogie i tak, po wtóre masz rację, Boga nikt nie widział bo nikt nie szukał. Niestety, każdego roku coraz większa komercja i brak woli do zatrzymania się w tym szaleństwie, choć na chwilkę i zadania sobie pytania, co tak na prawdę jest najważniejsze w te czy inne święta!?
- 6 0
-
2023-11-30 16:51
przecież tego boga o którym piszesz wymyślono właśnie po to, żeby dobrze zarabiać i w odróżnieniu od parafian*, homary żreć
*sprawdź co znaczy słowo parafianin
- 4 3
-
2023-11-30 17:13
Po krewetkach i innych skorupiakach mam uczulenie.
Wolę parówki i białą kiełbasę.
- 2 1
-
2023-11-30 17:46
Nie udowodnię czegoś, czego oczy nie widzą. Mogę jedynie powiedzieć, że wierzę w istnienie Boga. Człowiek od początku istnienia oddawał cześć większemu bytowi od siebie - żywiołom, bóstwom itp. Pierwsze oznaki religijnych zapotrzebowań stanowiło grzebanie umarłych, którym też składano do mogiły ich narzędzia pracy lub inne, które mogłyby przydać się w nowym świecie
- 1 0
-
2023-11-30 15:06
I znowu mamy zwykła publikacje bezrozumna propagande z PZPR która usprawiedliwia kaprsysy urzedników miasta!! (7)
Ta sztuczna jest wyjątkowo szkodliwa ekologicznie.Co ciekawe w innych miastach Europy zachodniej które tak wychwalają maja prawdziwe choinki! Tak samo jak maja fajerwerki na sylwestra !! maja nawet festiwale fajerwerków :) A u nas Sa one dozwolone ale tylko wtedy gdy kaprsysy mają urzednicy Powscy lub ich kolesie.tak jak były fajerwerki na WOSP wtedy sie okazało ze mozna i to nawet jest potrzebne :)
Juz dawno udowodniono ze sztuczna choinka jest wyjatkowo nie ekologiczna.a tak wielka gigantyczna to juz zupełnie slad weglowy gigantyczny- 17 10
-
2023-11-30 15:35
Nie jest to tak do końca! (2)
Kraje zachodnie UE są coraz bardziej zlewaczałe i ostro walczą z wiarą. Są miasta które nie życzą sobie żadnych religijnych wycieczek. Są w europie miejsca, gdzie kościół przerabia się na sklep czy dyskotekę. Wielka Brytania z Tamizą czy Francja z Loarą sztuczne ognie puszczają z barek dla dobrze pojętego dobra zwierząt. Oczywiście są też używane przez muzułmańskich zadymiarzy, jak to ma często miejsce we francuskich miastach!
- 4 3
-
2023-11-30 16:41
A ryby mogą ogłuchnąć? (1)
- 2 0
-
2023-11-30 17:15
Mogą znam jedną co ogłuchła i jeszcze straciła głos.
- 1 1
-
2023-11-30 16:40
Dajcie już sobie z tym "śladem węglowym"...
Pakistan ma taki ślad, że my to jesteśmy nieskalani. A plastikowa choinka jeśli postoi 20 lat, a to możliwe, to będzie miała ślad minusowy...
- 4 2
-
2023-11-30 17:14
To ona będzie stała w składzie z węglem.
Czy na ulicy.
- 1 1
-
2023-11-30 17:31
Swietny przykład ze POkemony kazda głupote i kompromitacje władz Powskich usprawiedliwia wtedy juz ekologia sie dla nich nie
nie liczy wcale .Ale jak dzisiaj podali ze wiatraki chca w Polsce na siłe stawiac gdzie sie da nawet pod oknem a jak sie ktos nie zgodzi to muziemie ukradna czyli wywłaszczą bo taki wlasnie projekt POKozycja bedzie głosowac!
- 4 1
-
2023-11-30 18:40
Ślad węglowy to masz z portu. Ciągnie się
po całym Gdańsku.
- 1 2
-
2023-11-30 15:14
Niemożliwe (2)
A o dzielnicy Kokoszki zapomniano. Przecież w Kiełpinie była największa frekwencja wyborcza. No cóż władza o nas nie dba....
- 8 3
-
2023-11-30 16:42
To samo Przymorze
- 3 0
-
2023-11-30 18:31
o czym zapomniano? nie pamiętam takich dzielnic
a no tak, to jest za obwodnicą czyli na wsi, no to nie, nie bywam
- 0 2
-
2023-11-30 15:41
bożonarodzeniowy klimat czuć już ...chyba przy kasach lub terminalach, nigdzie wiecej
- 11 1
-
2023-11-30 15:44
Zabawa,festyny brawo festyniara
- 5 4
-
2023-11-30 16:06
To nie choinka id..i jest symbolem Bozego narodzenia tylko zlobek z Panem Jezusem.Tak samo na wielkanoc nie zadne zajace,jajka (3)
A baranek.
- 18 7
-
2023-11-30 17:16
Wej, jo.
- 2 0
-
2023-11-30 21:29
Wierzących jest coraz mniej więc nie wyjeżdżaj z bożkiem jakichś Palestyńczyków czy Żydów. (1)
Natomiast choinka to już część świecka, nawiązująca i do naszych, rdzennych wierzeń i pasuje wszystkim
Wątpliwości? Byłam na wigiliach nawet u rodzin tradycyjnie praktykujących i nikt nigdy o żadnym bożku się nie zająknął. Nawet te łamanie się opłatkiem - jedyny motyw nawiązujący do wierzeń - był identyczny jak przy stukaniu lampką szampana: zwykłe życzenia, wymiana kawałków wafelka. :)
Tak, w większości ciągle nasze społeczeństwo jest katolickie i prawie wszyscy obchodzimy Boże Narodzenie. I jest też faktem że wszyscy, z wyjątkiem jakiegoś promila (może w księżych rodzinach), obchodzimy te święto w wymiarze świeckim i żadnym innym.- 0 4
-
2023-12-01 13:08
Tiaaa ty bylas chyba co najwyzej w kocborowie na turnusie buahaaa... kancz z kaszanka
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.