• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
3 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej. Drążenie tunelu pod Martwą Wisłą zajmie do 14 miesięcy, budowa całej Trasy Słowackiego na tym odcinku - nawet trzy razy dłużej.

Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.



Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Plan budowy tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).

Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?

- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.

Czy tunel pod Martwą Wisłą stanie się atrakcją Gdańska?

Samo drążenie potrwa nie dłużej niż ok. 12-14 miesięcy. W tym czasie powstaną dwa równoległe tunele, a  wiercąca je maszyna-kret będzie dwukrotnie przedzierać się pod dnem Martwej Wisły.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.

Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.

Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.

Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole zobacz na mapie Gdańska, zaś od wschodniej okolice ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska - powstaną budynki techniczne, w których znajdą się urządzenia sterujące instalacjami umieszczonymi w tunelu: wentylacyjną, przeciwpożarową, monitoringiem. Przy budynkach technicznych znajdą się też wyjścia awaryjne, umożliwiające ucieczkę z tunelu na powierzchnię w przypadku pożaru czy wypadku.

Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.

Jak funkcjonuje maszyna TBM?

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.

Miejsca

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • a na obwodnicy metro

    a może w końcu metro wykopią wzdłuż obwodnicy, co bym mógł z Gdyni do Pruszcza na imprezkę dojechać i nie placić kroci za taxi...no niech chociaż autobus jakiś puszczą. Sądzę że po drodze i inni chętni się znajdą np. na dojazd na Kowale...też na imprezkę

    • 2 2

  • oplata za przejazd

    Za darmo na pewno nie przejedziemy...... A wiec dalej caly ruch przez centrum bo nie wierze ze będzie tanio he

    • 2 2

  • ślimacze tempo (3)

    Kanał La Manche o długości 50 km drążono 3 lata.
    Kanał pod martwą Wisłą o długości 1,5 km będą drążyć min. 1 rok. Tempo, że hoho.

    • 3 6

    • pod kanałem lamanche

      pracowało 6 tarcz tbm w litej skale. Paradoksalnie, w mule wierci się... wolniej. Dodatkowo, tu mamy jedną tarczę, którą po przewierceniu jednej "nitki" należy przewieźć i zmontować od nowa po stronie instalacji wspierających.

      • 2 1

    • to PL ! NIE ZAPOMINAJ KOLEGO ZE POLACY SA WYPIERDKAMI NIEMCOW !

      NAJLEPSZA JEST TA DZURA KOLO NOT-U HAHAHAHA

      • 0 2

    • wyłóż kolejne 600ml na kolejną maszynę i siłe roboczą to wywiercą w miesiąc ale wtedy zapytasz czemu tak drogo

      • 0 1

  • Zastanawiać może fakt negowania wpisów dotyczących Eurotunelu...

    Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale zastanawiające jest negowanie wpisów dotyczących tunelu pod kanałem La Manche (English Channel). Ciekawe dlaczego... może ktoś ma jakiś pomysł?!

    • 2 1

  • Trasa Słowackiego???

    • 0 3

  • Kolejny HUMBUG !

    Kolejny humbug gdańskich platformersów pod wodzą Adamowicza, burmistrza 3-kadencji i m.in. prezesa Rady Nadzorczej Portu Gdańsk. Z jednej strony ten ojciec portu gdańskiego wyciąga rękę po pieniądze z tytułu infrastruktury, a z drugiej tworzy pozory dbałego gospodarza inicjując budowę potrzebnego tunelu. Skąd finansowanie, skąd pieniadze skoro już teraz trasa Sucharskiego jest wyhamowywana z braku funduszy? Czy zatem powstanie kolejna spółka miejska z etatami, która przejmie długi miasta ? A może tak platformersi rozliczycie p. Adamowicza za wizytówkę miasta - Wyspę Spichrzów tj. Wyspę Upiorów oraz 'nowoczesne' oblicze okolic mariny i hotelu Hilton w hanzeatyckiej zabudowie ? Biuro Rozwoju Miasta Gdańska to fasadowa instytucja symulująca dbałość o zabytkowy charakter miasta (o odczuciach i komforcie mieszkańców miasta nie wspomnę). Chaos inwestycyjny, brak konsekwencji i wizji, podejmowanie zamierzeń wykraczających poza możliwości kasy miejskiej będą skutkować podwyżkami wszelkich opłat municypalnych i komunalnych. Grosz do grosza od gdańszczanina (równo od zamożnego jak i biednego) i sfinasujemy platformerskie wizje w drugim lub trzecim pokoleniu zasypując zaciągnięte długi miasta. Na takie zasadzie to i Kowalski może być burmistrzem i pezydenyem miasta bez prawniczego przygotowania ...

    • 2 7

  • i znowu

    wszyscy narzekają, że za wolno, że za mały, że za duży, że to wina PO, że za PIS-u było lepiej itp. ludzie zamiast się cieszyć że coś nowego powstanie to jak zwykle musicie jakoś się wyzbyć swoich kompleksów? ja tam się cieszę że będzie tunel, oby tylko jakiś tir z koparką go nie zniszczył bo woda się naleje ;) pozdrawiam

    • 8 1

  • kopcie tunel kop kopcie tunel :D

    • 4 0

  • TBM (1)

    TBM ma drążyć 5-6m dziennie? Toć pod Wisłą sam piach.W skale to ok,ale w piachu to ja tyle łopatą dziennie machnę!!!

    • 1 2

    • to kop

      tylko pamiętaj o założeniu aparatu oddechowego, jak woda zacznie Ci się lać :) dno Wisły wymaga wstępnego utwardzania rzadkim betonem, aby tarcza krusząca (a taką ma TBM) mogła się bezpiecznie przebić.

      • 0 0

  • BUDOWAC NIE GADAC ! NIE WIRTUALIZOWAC I SIE GLUPIO PYTAC ! BUDOWAC I NIC NIE MOWIC SAMI WAS OCENIMI!

    I NIE PYTAC SIE ZGRZYBIALYCH STARCOW TRZESACYCH SIE NAD GROBEM JAK TA DZIURA KOLO NOT-u!

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane