- 1 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (60 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (43 opinie)
- 3 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (393 opinie)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (122 opinie)
- 5 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
- 6 Długie Ogrody: ogłoszono konkurs na zmianę (307 opinii)
40 miesięcy na wydrążenie tunelu pod Martwą Wisłą
Ruszył drugi etap przetargu na budowę tunelowego odcinka Trasy Słowackiego. Wykonawca będzie miał ponad trzy lata na uporanie się z tą inwestycją, w tym na wywiercenie tunelu pod Martwą Wisłą.
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne zaczęła w środę wydawać dokumenty 11 firmom, które chcą ubiegać się o ten niezwykle prestiżowy, bo pierwszy tego typu w Polsce kontrakt. Na złożenie ofert będą miały czas do 13 kwietnia. O wyborze zwycięzcy zadecyduje cena (90 proc.) oraz czas wykonania inwestycji (10 proc.).
Zwycięska firma będzie miała 40 miesięcy na budowę odcinka Trasy Słowackiego od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu. Ponad trzy lata to wieczność dla kierowców czekających na usprawnienia w ruchu we wciąż zakorkowanym Gdańsku. Dlaczego inwestycja potrwa tak długo?
- Większość czasu pochłonie przygotowanie terenu do budowy dwujezdniowej drogi i do drążenia tunelu. Wykonawca będzie musiał m.in. wykopać tzw. wanny [wykop o głębokości ok. 10 metrów i długości w sumie ok. 1,5 km po obu końcach przyszłego tunelu - przyp. red.] m.in pod ul. Marynarki Polskiej. Ponadto, podczas prac nie może być utrudnień w ruchu samochodów, a to zawsze komplikuje sprawę - tłumaczy Tomasz Kołakowski, prezes spółki Europrojekt Gdańsk, która zaprojektowała tunel.
Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.
Co stanie się z wydrążoną spod dna ziemią? - O tym gdzie i jak zostanie ona wykorzystana zdecyduje wykonawca. Będzie mógł użyć jej choćby do formowania nasypów - wyjaśnia Tomasz Kołakowski.
Podobnie będzie z maszyną TBM, która wydrąży tunel - także o jej losie zdecyduje wykonawca.
Każdą z nitek tunelu samochody pojadą tylko w jednym kierunku. W każdym kanale znajdą się po dwa pasy ruchu o szerokości ok. 3,5 m. W tunelu nie będzie dodatkowego ograniczenia prędkości, jechać będzie można z prędkością 50-60 km na godzinę. W tunelu nie będzie chodników dla pieszych, ani ścieżki rowerowej.
Tuż przy obu wlotach do tunelu - od strony zachodniej będą to okolice ul. Wielopole
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Inwestycja pochłonie ok. 600 mln zł. 37 proc. tej kwoty pokryje Unia Europejska.
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop pod Martwą Wisłą ze średnią prędkością 5-6 metrów dziennie. Czoło maszyny stanowi tarczę tnąca, która wierci i jednocześnie przerabia grunt. Już w chwili wgryzania się, ziemia będzie łączona z zawiesiną bentonitową. Mieszanka wody, gruntu i właśnie bentonitu pompowana będzie rurociągiem do zakładu oczyszczania, który zlokalizowany będzie w pobliżu budowy. Oczyszczalnia stanowi część wyposażenia maszyny TBM. Tam nastąpi odseparowanie bentonitu od wydrążonego gruntu. Wydobyta i odzyskana ziemia posłuży przy budowie Trasy Słowackiego na innych odcinkach. Ściany wydrążonego przez TBM otworu będą wzmacniane prefabrykowanymi płytami żelbetowymi.
Miejsca
Opinie (210) ponad 10 zablokowanych
-
2011-03-03 19:19
a na obwodnicy metro
a może w końcu metro wykopią wzdłuż obwodnicy, co bym mógł z Gdyni do Pruszcza na imprezkę dojechać i nie placić kroci za taxi...no niech chociaż autobus jakiś puszczą. Sądzę że po drodze i inni chętni się znajdą np. na dojazd na Kowale...też na imprezkę
- 2 2
-
2011-03-03 19:20
oplata za przejazd
Za darmo na pewno nie przejedziemy...... A wiec dalej caly ruch przez centrum bo nie wierze ze będzie tanio he
- 2 2
-
2011-03-03 19:34
ślimacze tempo (3)
Kanał La Manche o długości 50 km drążono 3 lata.
Kanał pod martwą Wisłą o długości 1,5 km będą drążyć min. 1 rok. Tempo, że hoho.- 3 6
-
2011-03-03 21:54
pod kanałem lamanche
pracowało 6 tarcz tbm w litej skale. Paradoksalnie, w mule wierci się... wolniej. Dodatkowo, tu mamy jedną tarczę, którą po przewierceniu jednej "nitki" należy przewieźć i zmontować od nowa po stronie instalacji wspierających.
- 2 1
-
2011-03-04 03:51
to PL ! NIE ZAPOMINAJ KOLEGO ZE POLACY SA WYPIERDKAMI NIEMCOW !
NAJLEPSZA JEST TA DZURA KOLO NOT-U HAHAHAHA
- 0 2
-
2011-03-04 07:10
wyłóż kolejne 600ml na kolejną maszynę i siłe roboczą to wywiercą w miesiąc ale wtedy zapytasz czemu tak drogo
- 0 1
-
2011-03-03 20:10
Zastanawiać może fakt negowania wpisów dotyczących Eurotunelu...
Nie jestem zwolennikiem teorii spiskowych, ale zastanawiające jest negowanie wpisów dotyczących tunelu pod kanałem La Manche (English Channel). Ciekawe dlaczego... może ktoś ma jakiś pomysł?!
- 2 1
-
2011-03-03 20:16
Trasa Słowackiego???
- 0 3
-
2011-03-03 21:16
Kolejny HUMBUG !
Kolejny humbug gdańskich platformersów pod wodzą Adamowicza, burmistrza 3-kadencji i m.in. prezesa Rady Nadzorczej Portu Gdańsk. Z jednej strony ten ojciec portu gdańskiego wyciąga rękę po pieniądze z tytułu infrastruktury, a z drugiej tworzy pozory dbałego gospodarza inicjując budowę potrzebnego tunelu. Skąd finansowanie, skąd pieniadze skoro już teraz trasa Sucharskiego jest wyhamowywana z braku funduszy? Czy zatem powstanie kolejna spółka miejska z etatami, która przejmie długi miasta ? A może tak platformersi rozliczycie p. Adamowicza za wizytówkę miasta - Wyspę Spichrzów tj. Wyspę Upiorów oraz 'nowoczesne' oblicze okolic mariny i hotelu Hilton w hanzeatyckiej zabudowie ? Biuro Rozwoju Miasta Gdańska to fasadowa instytucja symulująca dbałość o zabytkowy charakter miasta (o odczuciach i komforcie mieszkańców miasta nie wspomnę). Chaos inwestycyjny, brak konsekwencji i wizji, podejmowanie zamierzeń wykraczających poza możliwości kasy miejskiej będą skutkować podwyżkami wszelkich opłat municypalnych i komunalnych. Grosz do grosza od gdańszczanina (równo od zamożnego jak i biednego) i sfinasujemy platformerskie wizje w drugim lub trzecim pokoleniu zasypując zaciągnięte długi miasta. Na takie zasadzie to i Kowalski może być burmistrzem i pezydenyem miasta bez prawniczego przygotowania ...
- 2 7
-
2011-03-03 22:04
i znowu
wszyscy narzekają, że za wolno, że za mały, że za duży, że to wina PO, że za PIS-u było lepiej itp. ludzie zamiast się cieszyć że coś nowego powstanie to jak zwykle musicie jakoś się wyzbyć swoich kompleksów? ja tam się cieszę że będzie tunel, oby tylko jakiś tir z koparką go nie zniszczył bo woda się naleje ;) pozdrawiam
- 8 1
-
2011-03-03 23:34
kopcie tunel kop kopcie tunel :D
- 4 0
-
2011-03-04 00:06
TBM (1)
TBM ma drążyć 5-6m dziennie? Toć pod Wisłą sam piach.W skale to ok,ale w piachu to ja tyle łopatą dziennie machnę!!!
- 1 2
-
2011-03-04 12:15
to kop
tylko pamiętaj o założeniu aparatu oddechowego, jak woda zacznie Ci się lać :) dno Wisły wymaga wstępnego utwardzania rzadkim betonem, aby tarcza krusząca (a taką ma TBM) mogła się bezpiecznie przebić.
- 0 0
-
2011-03-04 03:49
BUDOWAC NIE GADAC ! NIE WIRTUALIZOWAC I SIE GLUPIO PYTAC ! BUDOWAC I NIC NIE MOWIC SAMI WAS OCENIMI!
I NIE PYTAC SIE ZGRZYBIALYCH STARCOW TRZESACYCH SIE NAD GROBEM JAK TA DZIURA KOLO NOT-u!
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.