• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 mln zł rocznie na miejski portal

Maciej Korolczuk
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Budżet Gdańska na 2024 r. przyjęty przez radnych
Redakcja Gdańskiego Centrum Multimedialnego wydającego portal gdansk.pl mieści się w biurowcu Koga przy ul. Witolda Andruszkiewicza w Gdańsku. Redakcja Gdańskiego Centrum Multimedialnego wydającego portal gdansk.pl mieści się w biurowcu Koga przy ul. Witolda Andruszkiewicza w Gdańsku.

Władze Gdańska poinformowały o zamiarze zawarcia kolejnej umowy na utrzymanie portalu gdansk.pl. Koszt miejskiej strony internetowej w ciągu trzech najbliższych lat ma wynieść ponad 15 mln zł. W porównaniu do poprzednich dwóch lat wzrośnie o 900 tys. rocznie. Podobnie jak w ubiegłych latach obsługą medialną działań gdańskiego samorządu ma się zająć podległa miastu spółka Gdańskie Centrum Multimedialne.



Utrzymywane przez gminę portale informacyjne traktuję jako:

Z końcem roku wygasa dotychczasowa dwuletnia umowa miasta z Gdańskim Centrum Multimedialnym na prowadzenie miejskiej strony.

Utrzymanie portalu w latach 2020-2021 kosztowało 8,4 mln zł. Koszty stale rosną, bo wcześniejsza - także dwuletnia umowa - kosztowała podatników 8,1 mln zł.

Od początku 2022 r. koszty znów wzrosną.

Dłuższa umowa, wyższe koszty



Tym razem nowa umowa jest trzyletnia i ma opiewać na kwotę 15 441 809 zł. W skali roku na prowadzenie i rozwój miejskich serwisów miasto zamierza więc przeznaczyć ok. 5,1 mln zł. To wzrost o 900 tys. zł rocznie. Co zawiera się w tej kwocie?

- Przedmiotem zamówienia jest promocja gminy oraz wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej - tłumaczą urzędnicy.

W 2022 r. wzrośnie zadłużenie Gdańska



- Ostateczny kształt umowy pomiędzy Urzędem Miejskim w Gdańsku a Gdańskim Centrum Multimedialnym będzie efektem negocjacji - podkreśla Olimpia Schneider z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Na prognozowany wzrost kosztu rocznego składają się m.in. inflacja, wzrost kosztów energii, sprzętu, usług świadczonych przez poddostawców oraz kosztów osobowych. Wzrost jest również skutkiem tego, że zamówienie przewiduje pozyskanie nowych funkcjonalności dla serwisów. Dodatkowo większość funkcjonalności, które już są, będzie modyfikowana i unowocześniana tak, by były jeszcze bardziej przyjazne dla mieszkańców.
Jak dodaje, w związku z rozwojem technologii i stale rosnącą jakością zawartości serwisu, w tym zawartości multimedialnych, konieczne jest zwiększanie mocy obliczeniowych, poziomu transferu i zasobów służących do przechowywania danych.

- Na ostateczny koszt wpływają również obowiązki związane z bezpieczeństwem danych oraz zapewnieniem dostępności wszystkich serwisów dla osób niepełnosprawnych - mówi Schneider.
Ponad 5 mln zł rocznie wyniesie koszt funkcjonowania miejskiego portalu. To w skali roku o 900 tys. zł więcej niż w poprzednich latach. Ponad 5 mln zł rocznie wyniesie koszt funkcjonowania miejskiego portalu. To w skali roku o 900 tys. zł więcej niż w poprzednich latach.

Co znajdziemy na stronie?



Do obowiązków osób zatrudnionych w portalu będzie należało m.in. przygotowywanie i publikowanie informacji dotyczących miasta, jego władz oraz jednostek związanych z miastem, w szczególności z obszaru edukacji, kultury, sportu, gospodarki, rekreacji, turystyki, spraw społecznych, polityki przestrzennej oraz inwestycji.

Ponadto na zlecenie miasta pracownicy gdansk.pl mają przeprowadzać relacje i wywiady na żywo (te drugie z możliwością interaktywnej komunikacji), a także relacjonować sesje Rady Miasta Gdańska wraz z tłumaczeniem w języku migowym.

W ramach umowy na portalu mają pojawiać się też inne treści: wywiady, komentarze, dyskusje oraz artykuły tematyczne, a także materiały zdjęciowe i filmowe. Gdańskie Centrum Multimedialne ma też obsługiwać wydarzenia uzgodnione z redakcją portalu, np. uroczystości patriotyczne i rocznicowe, w tym rocznicę wybuchu II wojny światowej, Doroczne Obywatelskie Spotkania Gdańszczan czy Panele Obywatelskie.

Nowa umowa zakłada też usługi promocyjne na rzecz miasta, obsługę serwisów internetowych (np. Rowerowy Gdańsk, Czyste powietrze), ale i optymalizację stron pod kątem SEO i Google Analytics.

W planach jest też modernizacja layoutu i układu prezentowanych treści na samym portalu, a także modernizacja oprogramowania serwisu bip.gdansk.pl. Ma też powstać serwis wideo i archiwum fotograficzne. Spółka na zlecenie miasta w najbliższych trzech latach ma się również zająć budową serwisu informacji miejskich w aplikacji mobilnej, a także administrować internetowymi kamerami miejskimi.

Ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy nic nie mówi z kolei o ewentualnej opcji włączenia komentarzy pod artykułami.

Gdańskie Centrum Multimedialne, którego szefem jest Lech Parell (przy mikrofonie), w ramach umowy z miastem relacjonuje m.in. wydarzenia rocznicowe. Na zdjęciu prezes spółki wraz z Aleksandrą Dulkiewicz podczas briefingu dotyczącego zeszłorocznego Święta Niepodległości. Gdańskie Centrum Multimedialne, którego szefem jest Lech Parell (przy mikrofonie), w ramach umowy z miastem relacjonuje m.in. wydarzenia rocznicowe. Na zdjęciu prezes spółki wraz z Aleksandrą Dulkiewicz podczas briefingu dotyczącego zeszłorocznego Święta Niepodległości.

Miejska strona ma promować idee samorządności



Na czym polegać będzie idea propagowania idei samorządności?

- Zapis taki pojawił się już w obecnie obowiązującej umowie - wyjaśnia Schneider. - Tak jak do tej pory, będzie polegało ono na jak najszerszym przedstawianiu działań samorządu oraz wszelkich instytucji podległych samorządowi, a pracujących na rzecz mieszkańców. To również pobudzanie inicjatyw obywatelskich wśród mieszkańców, m.in. poprzez umożliwienie udziału w konsultacjach społecznych (również online), programach profilaktycznych, działaniach edukacyjnych, przekazywanie informacji o inicjatywach lokalnych, dobrych praktykach, rozpowszechnianie źródłowych materiałów informacyjnych, multimedialnych, fotograficznych oraz udostępnianie danych.
Urzędnicy tłumaczą, że dostęp do informacji buduje i rozwija więzi między szeroko rozumianą gminą a jej mieszkańcami, podnosi świadomość obywatelską o tym, czym jest gmina, jakie realizuje zadania oraz jakie są prawa i obowiązki obywatelskie w ramach jej funkcjonowania.

- Połączenie środowiska informacyjnego z promocyjnym w jedną, zlecaną w ramach umowy usługę wymaga koordynacji działań i płynnej współpracy obu stron - dodaje.

Umowa z wolnej ręki



Podobnie jak w poprzednich latach umowa zostanie podpisana z wolnej ręki w ramach zadań własnych gminy. Rozwiązanie to jest możliwe dzięki zależnościom właścicielskim: spółka Gdańskie Centrum Multimedialne w 100 proc. należy do Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego, która jest jednoosobową spółką gminy.

Prezesem zarządu spółki GCM jest były prezes Radia Gdańsk Lech Parell, a dyrektorem zarządzającym Helena Chmielowiec, wcześniej m.in. szefowa biura prezydenta Gdańska. Portalem gdansk.pl kieruje z kolei były dziennikarz "Gazety Wyborczej" Roman Daszczyński, a wśród osób redagujących treści na portalu są byli dziennikarze lokalnych mediów, m.in.: Izabela Biała, Waldemar Gabis, Kamila Grzenkowska, Alicja Katarzyńska, Agata Olszewska, Anna UmięckaMarek Wałuszko.

Od kilku lat swój miejski serwis rozwija także Gdynia. Od kilku lat swój miejski serwis rozwija także Gdynia.

Swoją stronę ma także Gdynia



Miejski portal, ale na nieco innych zasadach organizacyjnych i finansowych - prowadzi też Gdynia. Tu jednak nie powołano spółki celowej, a obowiązki redagowania treści na portalu powierzono powiększonemu zespołowi z referatu prasowego. W 2018 r. sam koszt miesięcznych pensji 24 osób Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji, zajmujących się m.in. pisaniem artykułów wynosił 164 630 zł, czyli minimum 2,1 mln zł rocznie.

Jak doprecyzowuje Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy miasta Gdyni, za obsługę samej strony odpowiada mniejszy zespół z Referatu Relacji z Mediami.

- W Gdyni w Referacie Relacji z Mediami, który obsługuje stronę gdynia.pl pracuje 14 osób, roczne koszty osobowe referatu to 1 100 955,81 zł w 2020 roku.
Jak dodaje, kwota podaną w artykule z 2018 roku zawiera koszty osobowe całego Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji, w którego skład wchodzi także Referat Promocji i PR. A ten nie zajmuje się redagowaniem treści na miejskiej stronie internetowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Widzę Gdańsk ma za dużo pieniędzy i miliard długu to jeszcze mało.Czy ktoś spytał się mieszkańców czy chcą dawać tyle pieniędzy na te fanaberie?

    • 195 15

    • Tak, spytał

      Wybory, mówi to coś

      • 17 29

    • jakie władze...tu nie ma władz od 20 lat (4)

      • 18 9

      • Poprzednio to były władze. (3)

        Takie prawdziwe, od Kaczyńskiego, z prawomocnym wyrokiem...

        • 5 10

        • Adamowicz był od Kaczyńskiego? (2)

          Bo z wyrokiem to się zgadza

          • 20 5

          • Hmm, a za co niby był ten wyrok? (1)

            Bo sprawę za przywalenie naziście sąd apelacyjny umorzył...

            • 4 3

            • Jak ktoś dobrowolnie wpłaca zadość uczynienie

              I uważa się za niewinnego to wszystko jest ok ?

              • 3 0

    • Pięć milionów złotych rocznie kosztuje nas portal gdansk.pl.

      Pięć milionów złotych dziennie dostaje TVP dezInfo na szczucie z pieniędzy każdego podatnika. Czy ktoś spytał się Polaków czy chcą dawać tyle pieniędzy na szczujnię Kurskiego?

      • 8 18

    • Ministerstwo Prawdy

      • 2 2

  • (8)

    5 mln, kto bogatemu zabroni... Serdeczności!

    • 140 11

    • dwa miliardy na TVP (7)

      kto bogatemu zabroni

      • 12 12

      • (3)

        Wczoraj Aleksandra się żaliła, że nie pieniędzy w budżecie, a dziś lekką ręką 5 mln, cyk i wydała. W Gdyni utrzymanie portalu ile kosztuje? 300 tyś?.

        • 14 5

        • No, tak, wystarczy pociąć koszta na małe kawałeczki i znikają :)

          • 1 1

        • To tylko 1/14 Sasina i przynajmniej jest i działa. (1)

          Bo makulatura wyborcza tylko leży na magazynie Poczty i zbiera kurz, no i odsetki za zajęcie miejsca magazynowego.

          • 4 5

          • Jak aleksandra może to i sasin może jest równość o którą ola tak walczy

            • 1 2

      • do TVP to się nadajesz (2)

        z takimi komentarzami.

        Oni wydali więcej, więc to nas usprawiedliwia i marnowanie pieniędzy na naszym podwórku.

        Logika

        • 11 6

        • Dokładnie tak.

          My zaciskamy pasa, żeby oszczędzić milion albo dwa, a Morawiecki wpada z nowym wałem i zabiera miastu miliard.

          • 7 5

        • Moment, ale przecież taki macie przekaz od początku.

          Tamci kradli, ci też kradną ale się dzielą o_0

          • 6 0

  • Ciekawe ile wydaje trojmiasto.pl które miażdży całą lokalną konkurencję swoją popularnością. (8)

    • 134 10

    • Adblock (2)

      Pamiętajmy ze 3miasto pl utrzymuje się z reklam odblokujmy dla nich adblocka :)

      • 8 30

      • Trojmiasto.pl nie utrzymuje się a zarabia!! (1)

        Strona miejska nie jest nastawiona na zysk!

        • 21 4

        • Jest nastawiona na zysk wszystkich wymienionych z nazwiska faktycznych pracowników wydziału propagandy urzędu miejskiego.

          • 22 1

    • srednio ok 6-7 razy mniej kosztują niz ta propagandówka POKO władz miasta (4)

      • 32 9

      • 12,63 mln zł wydatków w zeszłym roku. (2)

        Trolle z nowogrodzkiej kłamią w żywe oczy nawet w tak banalnych do sprawdzenia sprawach...

        • 6 20

        • to są wydatki całej spółki a nie na utrzymanie portalu (1)

          do tego zarabiaja

          • 8 3

          • A czym jeszcze, poza utrzymaniem portalu zajmuje się ta spółka?

            • 7 1

      • tyle, że 2/3 czytelników trojmiasto.pl to nie są mieszkańcy Trójmiasta = reklama w błoto

        • 4 11

  • (2)

    Podobno jakiś duży deficyt w kasie miasta na 2022 się szykował? Dobrze, że jak widać były to tylko plotki.

    • 117 10

    • Myślisz, że to jest coś?

      Potrzymaj Oli piwo....

      • 6 4

    • Deficyt jest gdy trzeba inwestycji dla mieszkanców gdy inwestują w swoich kolesiów to niema ograniczeń!

      • 15 2

  • Śmieliście się z gdyńskiego Infoboxu... ;)

    • 82 8

  • Kpiny (2)

    To są kpiny, jak na rozbudowę infrastruktury południa Gdańska to nie ma funduszy ale na promocję owszem. Cała ta zgraje powinni wysłać w kosmos. Promowanie...celebryci... !!!!

    • 158 8

    • Nie ten rząd wielkości.

      Dwa skręty na Havla kosztowały przecież 5mln. Ile było tych pasów? 200m?

      • 4 5

    • Sycylia, słupy z Berlina chyba tu od lat!

      • 2 2

  • Piękna tuba propagandowa lokalnych kniaziów...grunt że jest sympatycznie i fajnie.Serdeczności!

    • 120 12

  • (2)

    Ile? Szok

    • 94 8

    • Pan Kijowski

      płakał, jak to czytał ;)

      • 0 0

    • Prawdziwe pieniądze zarabia się tylko na drogich słomianych inwestycjach

      • 0 0

  • (1)

    Dobrze się wydaje wspólną kasę, innych krytykować a sami nie są lepsi

    • 96 8

    • normalnie nie wierzę 5 mln rocznie na stronę www

      To jest przewał roku , tyle kasy za obsługę strony internetowej , niewiarygodne , najgorsze ,że ONI wszyscy już tak przyzwyczaili ludzi do takiego marnotrawienia publicznych środków ,że nikt już nie reaguje , to jest norma wszędzie i z lewej i z prawej strony a Ty rugaj na kredyt 30 lat

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Wszędzie tak samo . (13)

    Fajne są te wszystkie spółki . Nic tylko przelewać im pieniądze. Oczywiście każda spółka ma swojego prezesa itd. Jaka jest różnica czy "pracujesz" w spółce podległej rządowi czy miastu ? Wszędzie jest tak samo tylko ,że to tamci źle robią. My dobrze !

    • 204 9

    • Władze Gdańska na propagandę wydają proporcjonalnie wiecej nirz rząd w skali kraju! (10)

      • 24 8

      • Nie porównujemy kosztu rocznego w Gdańsku do tygodniowego (1)

        jak w przypadku tego (nie)rządu.

        • 6 14

        • Żeby wyszło podobnie, raczej do dziennego...

          • 9 4

      • Matematyka na poziomie wyborcy pis widzę... (3)

        2mld / 278,1mld = 0.0072
        0,005mld / 3,8mld = 0.0013

        Na samo TVP rząd wydaje relatywnie do budżetu sześć razy więcej.

        • 9 17

        • A sport dzbanie tez ogladasz w TVP

          • 8 7

        • Na czerwono to Wy

          • 0 0

        • Ale jakie prawa autorskie i eksluzywne licencje nabywa portal

          I do czego on służy?

          • 0 0

      • No nie (3)

        Do rekordu 2 mld na TV Szczujnia, to Gdańskowi daleko...

        • 10 18

        • (2)

          Nie porównuj wołu do karety.

          • 6 2

          • raczej pogodynki do Goebbelsa

            • 2 1

          • piS ogonem macha

            • 0 1

    • POKOelming dla was bezmózgowce kazdy kto pisze prawde musi byc z Pisu za któym ja nieprzeppadam bo trwoni kase na dziecioroby

      i jeszcze jedno dzbany TVP ma 20 kanałów tematycznych !@Od sportowych po kulturalne i historyczne wydaje krocie na odnowienie filmów dokumentalnych na niezyskowne przedstawienia teatralne kulturalne itp Mozna tak wymieniac tysiacami !!
      Dziennie to jest kilkaset pozycji! Żadna prywatna stacja telewizyjna na świecie nie jest wstanie tego finansować.A mecze sportowe i inne tez dzbanie oglądasz w TVP.I nie pisz o matematyce bo potrafisz tylko na palcach liczyć! Portal GDańsk to 90% to propaganda pozostałe 10% sprawy urzędowe .Rzad w TVP informuje o tym co robi i kazdy kto ma mózg w przeciwieństwie dowas potrafi ocenic co jest propagandą a co faktem

      • 13 3

    • ustawa kominowa

      taka jest różnica. samorządy znalazły sobie piekne obejście i je wykorzystują

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane