• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć największych inwestycji ostatnich 10 lat w Trójmieście

Michał Brancewicz
16 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Charakterystyczny most nad Motławą w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, której budowa kosztowała ok. 1,2 mld zł. Charakterystyczny most nad Motławą w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska, której budowa kosztowała ok. 1,2 mld zł.

W dekadzie obejmującej lata 2011-2020 ukończone zostały najbardziej spektakularne inwestycje w historii Trójmiasta. Z tego okresu wybraliśmy pięć największych, najdroższych i najciekawszych projektów.



Z której z tych inwestycji korzystasz najczęściej?

Ostatnia dekada była dla Trójmiasta czasem rekordowych inwestycji.

Dzięki wsparciu unijnemu i Euro 2012 nad morze popłynęły ogromne kwoty pieniędzy, które udało się dobrze wykorzystać. Powstało wiele nowych dróg i obiektów użyteczności publicznej, rozwinęła się też komunikacja miejska.

Wybraliśmy pięć inwestycji, które pod wieloma względami były "naj": najdroższe, największe, najciekawsze, najbardziej zmieniające Trójmiasto i sposób podróżowania po nim oraz będące największymi wyzwaniami dla budowniczych.

Trasa Słowackiego i tunel pod Martwą WisłąMapka - 1,4 mld zł



Tunel pod Martwą Wisłą został otwarty w kwietniu 2016 roku. Tunel pod Martwą Wisłą został otwarty w kwietniu 2016 roku.
Budowa Trasy Słowackiego była najbardziej kosztownym przedsięwzięciem drogowym w historii Gdańska, które sfinansowane zostało ze środków unijnych i własnych miasta. Całkowity koszt podzielonego na cztery etapy projektu wyniósł 1,4 mld zł.

Najdroższym elementem całego przedsięwzięcia była budowa dwóch tuneli pod Martwą Wisłą oraz przebudowa węzła Marynarki Polskiej. Był to pierwszy tunel drogowy w Polsce wykonywany tą metodą. Wartość tego kontraktu opiewała na kwotę 885 mln zł.

  • Spacer po dnie wydrążonego tunelu. Później w tym miejscu powstanie konstrukcja pod jezdnię.
  • Trwająca budowa tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Miejsce, z którego maszyna TBM startowała do drążenia tuneli.
  • Tunel poprzeczny łączący obie nitki tunelu pod Martwą Wisłą.
Umowa z generalnym wykonawcą, firmą OHL została podpisana w październiku 2011 roku. W następnym roku ruszyły prace na węźle. W tym samym czasie trwała budowa szybu startowego dla maszyny TBM, która miała wydrążyć tunele.

Czytaj także: Drążyła tunel pod Martwą Wisłą, skończyła na złomowisku

Potężne urządzenie zwane potocznie kretem powstało w fabryce Herrenknecht w Schwanau. Niemieccy inżynierowie skonstruowali kolosa o długości 91 m, wadze 2200 t i średnicy tarczy drążącej 12,56 m. Maszyna, nazwana oficjalnie Damroką, ruszyła do pracy pod koniec maja 2013 roku. Rok później obie nitko o długości 1072 m każda były już wydrążone.

Potem w tunelu zaczęły powstawać jezdnie oraz poprzeczne tunele łączące obie przeprawy ze sobą.

Ostatecznie tunel został udostępniony kierowcom w kwietniu 2016 roku, czyli ok. 1,5 roku później niż pierwotnie zakładano.

Południowa Obwodnica GdańskaMapka - 1,2 mld zł



Południowa Obwodnica Gdańska na kilka dni przed otwarciem w czerwcu 2012. Południowa Obwodnica Gdańska na kilka dni przed otwarciem w czerwcu 2012.
Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska została zlecona przez gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach projektu powstał 18-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej między Koszwałami a Obwodnicą Trójmiasta biegnący przez Olszynkę.

Generalnym wykonawcą prac była firma Blifinger Berger. Roboty ruszyły we wrześniu 2009 roku, a trasę oddano do użytku 9 czerwca 2012 roku, dzień po rozpoczęciu Mistrzostw Europy w piłce nożnej, których Gdańsk był współgospodarzem. Z kolei dopiero jesienią otwarto węzeł Lipce, który połączył POG z Traktem św. Wojciecha.

  • Budowa estakady w ciągu Południowej Obwodnicy.
  • Licząca 2,8 km estakada w ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska.
  • Trwająca budowa Południowej Obwodnicy Gdańska.
W ciągu Południowej Obwodnicy Gdańska powstała m.in. estakada o długości 2,8 km, która była wówczas najdłuższym tego typu obiektem w całym kraju. W najwyższym punkcie estakada przebiega ok. 25 m nad ziemią.

Stadion w LetnicyMapka - 521 mln zł



Stadion w Letnicy w pełnej krasie. Stadion w Letnicy w pełnej krasie.
A skoro mowa o Euro 2012, to warto przypomnieć, że stadion w Gdańsku był areną zmagań piłkarzy podczas tego turnieju. Bursztynowy obiekt pod roboczą nazwą Baltic Arena został zaprojektowany przez firmę Rhode-Kellermann-Wawrowsky z Düsseldorfu.

Czytaj też: Stadion w Gdańsku świeci mocniej niż zwykle

Jego budowa rozpoczęła się w grudniu 2008 roku od prac ziemnych, które kosztowały ponad 100 mln zł. Ich wykonawcą została firma Wakoz. Z kolei w kwietniu 2009 roku wybrany został generalny wykonawca stadionu. Została nim firma Hydrobudowa. Prace trwały dwa lata.

  • Rok 2010, budowa stadionu w Gdańsku, nazywanego wówczas Baltic Areną.
  • Stadion w budowie.
  • Montaż bursztynowych elementów na elewacji.
  • Rok 2011 - montaż bursztynowej elewacji stadionu.
Początkowo otwarcie stadionu miał uświetnić mecz Polska-Francja w czerwcu 2011 roku, ale tego terminu nie udało się dotrzymać. Ostatecznie pierwsze spotkanie rozegrano w sierpniu - był to mecz ligowy pomiędzy Lechią Gdańsk i Cracovią Kraków.

Pomorska Kolej MetropolitalnaMapka - 716 mln zł



  • Przystanek PKM Brętowo, gdzie pociągi PKM spotykają się z tramwajami miejskimi.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny.
Budowa 18-kilometrowej linii kolejowej w śladzie dawnej kolei kokoszkowskiej, łączącej Wrzeszcz z Osową, to był wyjątkowy projekt z racji tego, że został zainicjowany przez samorząd. Do tej pory w Polsce budową tras kolejowych zajmowały się spółki należące do PKP.

Tym razem było inaczej. To samorząd województwa pomorskiego sfinansował to zadanie przy 70 proc. udziale środków unijnych. Wykonawcą wartych 716 mln zł prac została firma Budimex. Warto jednak wspomnieć, że cały projekt, wraz z gruntami przekazanymi pod inwestycję przekroczył wartość 900 mln zł.

  • W dwa lata z ugoru teren zamienił się w przystanek PKM Jasień.
  • Przystanek PKM Gdynia Stadion - przed i po inwestycji.
  • Wiadukt nad al. Grunwaldzką - zdjęcia po i przed realizacją PKM.
  • Linia PKM biegnącą pod Obwodnicą Trójmiasta - przed i po realizacji inwestycji.
Budowa linii i ośmiu przystanków wzdłuż niej rozpoczęła się w lipcu 2013 roku. Rozkładowe kursy rozpoczęły się 1 września 2015 roku. Pod koniec grudnia gotowy był także przystanek PKM Osowa, którego budowa kosztowała 24 mln zł. A w 2016 roku otwarte zostały dwa przystanki PKM w Gdyni (Karwiny i Stadion) powstałe za kwotę 25,5 mln zł.

Obecnie na PKM rozpoczyna się elektryfikacja całej linii oraz budowa objazdu na Kaszuby na czas tych prac. W przyszłości planowany jest rozwój PKM na południe Gdańska i na północ Gdyni.

Remont linii kolejowej Gdynia-WarszawaMapka - 10 mld zł



Pendolino kursuje po zmodernizowanej linii z Trójmiasta do warszawy już od ponad sześciu lat. Pendolino kursuje po zmodernizowanej linii z Trójmiasta do warszawy już od ponad sześciu lat.
Ostania w tym zestawieniu jest modernizacja trasy E65 między Trójmiastem a stolicą. Przeprowadzono ją w latach 2006-2014 na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych. Dzięki tym pracom pociągi mogą tam rozpędzać się do 200 km/h.

Modernizacja wiązała się z montażem blisko 850 km nowych torów, położeniem 1,5 mln podkładów kolejowych, budową ponad 150 peronów oraz 600 wiaduktów i mostów. Prace pochłonęły ok. 10 mld zł.

M.in. do obsługi tej trasy PKP Intercity zakupiło 20 pociągów pendolino od firmy Alstom, które kosztowały ok. 400 mln euro - 1,6 mld zł.

Zobacz też: Relacja z przejazdu pendolino do Warszawy w 2014 roku

Jednak dopiero 13 grudnia 2020 roku podniesiono maksymalną prędkość szlakową do 200 km/h, dzięki czemu najszybszy pociąg pokonuje odcinek Warszawa Centralna-Gdańsk Główny w czasie 2 godzin i 32 minut.

Opinie (373) ponad 20 zablokowanych

  • Świętokrzyska jest chyba największym priorytetem teraz. (8)

    Południe Gdańska rozwija się najprężniej pod względem nowych inwestycji budowlanych. Co za tym idzie mieszkańców przybywa. A droga wyjazdowa jest wąskim gardłem.

    • 22 9

    • Chyba jesteś w błędzie (7)

      Pani Prezydent (co widać po jej decyzjach) uważa wręcz przeciwnie. I łącznik z płyt pomiędzy Hokejową a Niepołomicką, o który ludzie proszą od dawna, również jest zbędny.

      • 6 0

      • (3)

        Przestań pisać wszędzie o tym łączniku. Nikogo to nie interesuje. Flooduj na facebooku Dulkiewicz. Zobaczymy kiedy cię zablokuje.

        • 4 3

        • Właśnie że interesuje tysiące osób

          • 3 4

        • A właśnie, że będę (1)

          Kropla drąży skałę nie siłą, lecz częstym padaniem. Kto wie, może urzędniczy beton również skruszy.

          • 2 3

          • Myślisz, że od pisania w internecie zmienisz świat? To pisz ale gdzieś indziej, bo tutaj nie ma opcji zablokowania tego.

            • 1 0

      • niech deweloperów prosza (1)

        • 4 2

        • A czemu oni są winni?

          To miasto pod rządami Budynia oraz wykonawczyni jego testamentu, poprzez wydawane zgody i decyzje "zrobiło dobrze" mieszkańcom tych okolic. Niech więc teraz miasto wyprostuje ten burdel!

          • 2 4

      • Jaka pani to Panna ...słup z Berlina chyba?

        • 1 0

  • (3)

    No i pięknie. Chociaż malkontenci i tak będą niezadowoleni.

    • 21 6

    • to nie malkontenci tylko pisowe hejtery opłacone i wchodzą w kazdy temat który się pojawia

      a dali się tak sprzedać jak za komuny konfidenci esbekom

      • 4 1

    • Szkoda ze Słowackiego nie połączona z drogą koło stadionu,oraz obwodnica południowa ma fatalne połączenie do obwodnicy gdzie się totalnie blokuje!!!

      • 0 1

    • Niepotrzebnie prowokujesz

      • 1 1

  • Wszystko fajnie (4)

    Ale zamiast historią zacznijmy żyć przyszłością bo za rządów Panny Dulkiewicz miasto stoi w miejscu czyli cofa się do tyłu.

    • 35 27

    • Cofnąć się do przodu jest niebywale trudno

      Ale może Konfederaci potrafią...

      • 19 1

    • o, pseudo patriota się odezwał i pseudo katolik

      ty jesteś taki katolik czy patriota jak ja Chopin , jesteś nikim tylko zwykłym frustratem

      • 7 4

    • niech rząd centralny nie obcina funduszy samorządom nakładając na nie coraz to nowe obowiązki finansowania!

      • 10 1

    • Po co takie polityczne wpisy...

      • 2 2

  • Pięknie się wszystko budowało za poprzedniej władzy - a od 5 lat zastój :) W Osowej nawet Kielnieńskiej nie mogą wybudować :)

    Tylko wielkie zapowiedzi kolejnych Narodowych Programów a potem cisza :)

    • 31 8

  • Gdańsk górą... (1)

    To pokazuje co dzieje się w Gdyni...
    Nic

    • 20 6

    • Gdansk gora... Czyli to jakas rywalizacja? To porownaj lepiej Gdansk z innymi duzymi miastami wojewodzkimi w Polsce. Wowczas juz tak rozowo nie jest.

      A Gdynia nie dostawala takich prezentow jak Gdansk, to akurat fakt.

      • 4 4

  • Najmniej opłacalną inwestycją był stadion. Nie zarabia tylko generuje koszty utrzymania. (6)

    Tyle kasy aby te piłkarskie miernoty mogły sobie piłkę pokopać.

    • 37 19

    • Czyli idąc twoim tokiem rozumowania tunel pod Wisłą oraz Południowa Obwodnica zarabiają i nie generują kosztów ? :) (5)

      • 8 9

      • źle rozumowanie... (2)

        tunel wybudowano dla angielskiego terminala,obwodnica południowa też ,stadion "musiał" powstać w ramach euro dlatego argumenty z pupy...

        • 8 7

        • Gdyby nie stadion nie byloby euro w Gdansku i wiekszosci tych inwestycji

          • 5 5

        • Tunel dla DCT? Niby w jaki sposób?

          • 5 1

      • Jest dokładnie odwrotnie. Tunel zarabia na siebie. Oszczadza czas, paliwo, nie zatyka miasta tirami

        Służy codziennie a nie od święta

        • 14 2

      • zarabiają

        a raczej by zarabiały, gdyby miasto faktycznie wykorzystało szansę związaną z udziałami w porcie.
        A tak zarobili Australijczycy z Brytolami... I to 15 lat przed terminem.
        Ale i tak są to przedsięwzięcia, które można nazwać inwestycjami, bo obroty rosną a ludzie zarabiają. Problem w tym, że nie zawsze zarabia ten, co wyłozył kasę.
        Podobnie jak w przypadku stadionu, który jest wyłącznie miasta kosztem.

        • 0 3

  • Fajny artykuł (3)

    Może za jakieś 30 lat go ponowią - gdy już powstanie Nowa Świętokrzyska?

    • 10 4

    • Raczej nie powstanie w 30 lat (1)

      • 5 0

      • Oby nie powstała

        • 1 0

    • Hahaha, no tak

      Za jakieś 30 lat...

      • 1 1

  • nic ale to totalnie nic co zbudował szczurek. (3)

    nie inwestuje a jednocześnie zadłużył miasto na ponad miliard złotych

    • 29 5

    • nie zbudował Szczurek ,a może Pisowska chorągiewka Ogórek coś narobi

      • 3 3

    • Nieczynny terminal lotniska zbudował

      • 3 0

    • Nie o tym jest tekst

      • 1 1

  • (4)

    Tyle inwestycji a żadna Gdyni

    • 21 2

    • Może będzie w oddzielnym tekście (2)

      • 0 2

      • Dokładnie

        • 0 2

      • Chyba w tekscie o wizualizacjach

        • 1 0

    • 2 na 5 chyba jednak tak samo w Gdyni jak w Gdańsku

      • 0 0

  • Jak przeczytałem, prawie całe wsparcie Unii E. "przytulił'" Gdańsk (11)

    Gdynia minimalnie a pozostały region to zero dużych inwestycji

    • 19 8

    • zasługa byłego prezydenta (3)

      to właśnie dzięki niemu Gdańsk ciągnal maksymalne wsparcie z unii ,dla niedowiarków dane dostępne w necie.

      • 11 3

      • (1)

        Bo cieszyl sie sympatia wladzy, czego o Gdyni powiedziec nie mozna.

        Teraz cale Trojmiasto jest w nielasce.

        • 3 3

        • W niełasce? Most w Sobieszewie, Trasa W-Z oraz Trasa Kaszubska, która miała być na Euro hehehe. Na to wszystko dał kasę rząd PiS, choć Dulkiewicz wciąż robi wszystko, byśmy nie dostali ani grosza.

          • 1 3

      • nie prezydenta a całej "spółdzielni" wszystkich szczebli administracji państwowej i samorządowej

        w której prezydent był raczej na niskim szczeblu

        • 1 2

    • To się nazywa gospodarność władz miasta (2)

      Wiedzieli ze ugrają to brali. Od planowania i malowania kredkami trzeba jeszcze realizować projekty.

      • 8 1

      • jak sie ma takie zaplecze

        To sie wie, ze sie ugra.
        Wiekszosc wymienianych przedsiewziec nie zoatala wykonana w zalozonym budzecie a ze 2x przefajnowanym...

        • 0 2

      • Pięknie

        • 0 0

    • bo w Gdańsku było EURO 2012 (1)

      I wielka zasługa tutaj dla Pawła Adamowicza, który jako pierwszy z prezydentów dużych miast zadeklarował budowę nowego stadionu i innych dużych inwestycji wbrew niedowiarkom

      • 9 2

      • w ciemno tego

        nie mówił...

        • 1 2

    • Gdynia nie misla kasy na wklad wlasny..

      • 0 2

    • A czyją to jest wina?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane