• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

850 mln zł na zakup pociągów na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie. Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Władze samorządu województwa pomorskiego planują kupić 34 elektryczne zespoły trakcyjne. Na ten cel potrzeba jednak aż 850 mln zł. Lwią część tej kwoty miałaby pokryć dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Niebawem ruszą prace nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Pociągi będą jeździć m.in. po trasie PKM.



Czy Pomorze potrzebuje aż tak dużych inwestycji w tabor kolejowy?

Jeśli uda się zakupić 34 zespoły trakcyjne, będą to rekordowe kolejowe zakupy taboru przez samorząd województwa.

Urzędnicy oszacowali, że na tego typu przedsięwzięcie potrzeba aż 850 mln zł. Oznaczałoby, że średnio za jeden skład samorząd skłonny jest wydać 25 mln zł. Dla porównania trójmiejski przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - zapłaci lada dzień za jeden pociąg serii Impuls jego producentowi z Nowego Sącza - firmie Newag - ok. 17,8 mln zł.

- Oczywiście zakup 34 składów to nasze oczekiwania. Pamiętajmy, że w konkursach na środki unijne będą startować też inne samorządy, będzie więc rywalizacja o każdą złotówkę. Może się okazać, że nasze przedsięwzięcie jest wymagające finansowo, więc trudno będzie nam pokryć jego koszty z programu RPO dla województwa pomorskiego, dlatego ubiegać się będziemy o dotacje z programu krajowego POIiŚ - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego. Oznaczałoby, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć jeszcze nieco ponad 127,5 mln zł.

Co ważne, na ten rok samorządowcy zapisali ok. 233 tys. zł na przygotowanie studium wykonalności, które jest niezbędnym dokumentem do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Gdzie trafiłyby nowe składy?

Z przygotowanego przez urzędników Regionalnego Programu Strategicznego wynika, że 14 z planowanych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych zastąpiłoby szynobusy obecnie kursujące z Trójmiasta na Kaszuby w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Powodzenie tych planów uwarunkowane jest elektryfikacją linii kolejowej PKM, a także szlaku z Gdyni do Kościerzyny. Tym zadaniem zajmuje się spółka PKP PLK. Niedawno opisaliśmy szczegółowo plany zarządcy linii kolejowych, z których wynika, że oprócz elektryfikacji, na trasie od Osowy do Kościerzyny powstanie też - dla lepszej przepustowości - drugi tor.

Pozostałe 20 składów zasiliłoby inne szlaki na Pomorzu. Część nowych pociągów zastąpiłoby wysłużone już kolejki serii EN-57, które mają za sobą miliony kilometrów.

Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych. Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
Rekordowe zakupy

Ostatnie tak duże zakupy taboru przez samorząd województwa pomorskiego to kontrakt z 2014 rokuw sprawie dostawy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych przez linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umowa opiewała na kwotę 114 mln zł.

Warto podkreślić, że w zasobach województwa są 24 elektryczne zespoły trakcyjne. Niedawno marszałek zlecił modernizację jednego z nich (serii EN57) za kwotę aż 9 mln zł. Z tego powodu samorząd naraził się na krytykę ekspertów branży kolejowej, bowiem ich zdaniem lepiej byłoby zamówić nowy skład w cenie od 15 do 18 mln zł.

Tak wysokie koszty modernizacji składów władze województwa tłumaczą tym, że w całości odtwarzają elektryczny zespół trakcyjny.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • SKM niech patrzy i się uczy (5)

    Trzeba kupować nowe a nie wiecznie modernizować kible EN57

    • 15 4

    • a z buta to nie laska, tylko du@#ke wozic.

      • 4 1

    • SKM (3)

      Tylko że to właśnie SKM kupuje jako pierwsza nowe. Czytaj artykuł ze zrozumieniem.

      • 1 5

      • 2 nowe na 50. Reszta modernizowane kilble albo złom (1)

        • 0 1

        • Zapłacisz za bilet 15 zł zamiast 5zł

          to ciekawe czy Ci entuzjazm pozostanie...
          Samochody też wszyscy pasażerowie nowe mają, bo stare to złomy?

          • 1 0

      • Specjalista

        2 szt na kilkadziesiąt. W takim tempie wymiany taboru doczekają nasi wnukowie.
        Wszędzie sie da w Polsce tylko u nas sie nie da bo nie ma kasy..
        Cała Polska jeździ luksuwowo a u nas jak w bangladeszu.

        • 0 1

  • Ciekawe co jeszcze wymysla (1)

    Idealem byloby gdyby zarzadzajacy chcieliby ZLE dla wszystkich , i tez by im nie wyszlo !!!!!!
    Ja nie wiem co lykaja ci rozni zarzadzajacy ( rzad, PISly z sejmu, lokalni kacykowie ) ale ich wizje pozwalaja okreslic ten stan jako poczatkujace delirium .

    Ciekawe kiedy zaproponuja ekologiczny i bezenergetyczny sytem transportu jako innowacyjny na miare mozliwosci naszego malego Misia ( w ruinie ) .

    • 1 6

    • Oni jak oni

      Ale co ty bierzesz czlowieku??Przeciez twoja "wypowiedz" to kompletny belkot,przemyslales to przez chwile?

      • 2 0

  • Ropa tanieje, a oni chcą elektryfikować??? (1)

    Więcej pochłonie kasy cała ta zabawa.
    Żeby się zwróciło to chyba za 20 lat, bezsensu.

    • 4 10

    • Teraz jest tania

      2 lata temu była droga.
      Nikt nie wie co będzie za 2 lata...
      Jedna mała wojenka w kraju roponośnym i żegnajcie niskie ceny

      • 0 1

  • Ciekawe ile z tych milionów uda i się wykorzystać a ile przesadnie

    • 5 1

  • PO (2)

    PO tyle kasy przepu tała, że teraz nie starcza na wkład własny..

    • 14 6

    • No dokladnie... a wieczorkiem urzedas z PO klepie po d*psku zonke, pija piwko i przeliczaja kaske!!!! A my masa za 1350 pln tyramy. Oby tobsie zmienilo bo Narod zniszczy tych ludzi. Kajetan pomoze:)

      • 1 3

    • xyz

      To troszkę śmieszne że cała Polska wozi się luksusowymi jednostkami a w naszym województwie jak w bangladeszu.

      Całe szczęście że ten złom PR Gdynia nie przejdzie kolejnych napraw rewizyjnych.

      • 0 1

  • (1)

    Tak! W końcu chociaż ktoś wsród władz województwa o tym pomyślał. Nawet jak to nie wyjdzie to i tak juz ogromy przełom

    • 2 2

    • Specjalista

      To nie może nie wyjść. Już teraz nie ma sprawnych EZT. Za 5 lat obecne jednostki będą miały po 40 lat i nie przejdą naprawy rewizyjnej. Nie dostaną dopuszczenia do ruchu.

      • 0 0

  • proszę o precyzyjną informację, na ile samorząd województwa zadłuży (4)

    z tego tytułu województwo i jaki jest plan spłaty tego zadłużenia w kolejnych latach.

    Jeśli zarząd kupuje te składy za gotówkę, to bardzo przepraszam, że zabrałem głos w tej sprawie. Proszę o kolorowe zdjęcie tej gotówki w walizkach przed dokonaniem transakcji.

    • 3 2

    • Specjalista (2)

      Skoro inne województwa potrafią kupować co rok po kilkanaście składów to dlaczego Woj Pomorskie tego nie potrafi? Od 50 lat nic nie kupili. Nawet woj. warm-maz ma nowe jednostki.

      • 4 0

      • skoro ktoś jest debilem

        to Ty też musisz być. województwo pomorskie ma trochę do oddania za budowę stadionu i aktulny projekt pkm, teraz konsekwetnie trzeba dołożyć kredytu w tabory, bo kij..wo by wyglądało, że tyle floty poszło w uspanie górek i położenie torów, a nie ma czym dygać. z województwem będzie jak z zusem, istnieje tylko wirtualnie...

        • 0 0

      • mój znajomy ma nowoczesny płaski telewizor

        ale nie ma za co ogrzewać mieszkania.

        • 0 0

    • Myślenie o spłacaniu kredytu jest mało atrakcyjne

      • 0 0

  • Doskonałą wiadomość! (1)

    W końcu! Pomorskie było ostatnim województwem w Polsce bez inwestycji w tabor kolejowy!
    Puścić Sprintery z Wejherowa do Gdańska jeżdżące po 120-160 km/h, proszę!

    • 10 2

    • Prawda

      Woj. Pomorskiemu umarł przewoźnik PR Gdynia - więc wątpię aby inwestowali teraz w PKM/SKM. To jedyne województwo gdzie nie ma nowej jednostki.
      JEDYNE W KRAJU

      • 6 0

  • im wiecej sie kupuje tym mniej sie placi

    im wiecej sie kupuje tym mniej sie placi, jak widac ta zasada tu nie dziala, ciekawe dlaczego...

    • 3 1

  • POmorskie (1)

    tak znowu coś nowego na pustej PKM, a ludzie do Chojnic w starych autobusach szynowych - ale to za daleko od Trójmiasta więc kogo to interesuje. Jazda z trójmiasta w kierunku Malborka i Smętowa starymi zdezelowanymi EN 57 ( ten kierunek to też województwo pomorskie ) ale to nie obchodzi nikogo

    • 14 1

    • 2 razy jechałem w przedziale rowerowym w kierunku Malborka. Patologia to mało powiedziane. Tak jak w SKMkach na trasie do Wejherowa zmieniło się na korzyść, to w stronę Tczewa patologia ma się dobrze.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane