• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aby jeździło nam się lepiej

Jacek Stańczyk
22 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
aktualizacja: godz. 16:06 (22 marca 2007)
Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory... Takie nowe tramwaje wyjadą na gdańskie tory...
...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta ...a takie efektowne kolejki będą służyć mieszkańcom całego Trójmiasta

Nowymi autobusami, tramwajami, a nawet pociągami SKM będą mogli wkrótce podróżować mieszkańcy Trójmiasta. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, bowiem zmiany nastąpią w okolicach wakacji.



Na przełomie lipca i sierpnia na ulice Gdyni wyjedzie pięć fabrycznie nowych, niskopodłogowych, osiemnastometrowych, przegubowych autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym-CNG. Za każdy z nich Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej zapłaci niemieckiej firmie MAN 1,86 mln zł. Nowe pojazdy mają być tańsze w eksploatacji i bardziej przyjazne środowisku. W odróżnieniu ich od reszty nie będzie problemu, bowiem na dachu mają garb, który kryje butlę z gazem.

- Tak jak na każdym rynku, także na rynku przewoźników jest spora konkurencja. Dzięki temu posunięciu zyska nie tylko PKM, ale przede wszystkim podróżny, który zawsze w takich sytuacjach wygrywa. Oprócz plusów ekologicznych pasażerowie z pewnością odczują większy komfort podczas jazdy - twierdzi rzecznik prasowy gdyńskiego ZKM Marcin Gromadzki i z pewnością wie co mówi.

Dwa nowe pojazdy zaoferuje swoim klientom również gdański ZKM. Choć określenie "nowe" nie jest z pewnością najbardziej trafione, bowiem tramwaje mają już po 20 lat, to jak zapewnia rzecznik Izabela Kozicka-Prus po gdańskich torach sunąć mogą jeszcze drugie tyle.

Dwudziestosześciometrowe modele N8C przyjechały z Dortmundu i w zajezdni we Wrzeszczu przechodzą obecnie proces dostosowywania do gdańskiej rzeczywistości. Przybrały już biało-czerwone barwy, do zamontowania pozostają kasowniki, poddawane są różnorodnego rodzaju testom. Charakteryzują się tym, że na obu końcach mają zamontowane kabiny, w zwiazku z czym mogą obyć się bez pętli na swoich trasach.

Na torowiska wyjadą prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami.

Czy zmiany w komunikacji miejskiej w Trójmieście idą w dobrą stronę?


W przypadku nowych tramwajów, ZKM zrobił - jak przekonuje - świetny interes, bowiem za jedną sztukę zapłacił 40 tys. euro (ok. 160 tys. zł). Natomiast taki sam model, tyle że nowy, który zjeżdża z taśm fabrycznych kosztuje - bagatela - 8 mln zł. Gdańskie zakupy, choć mogą wydawać się stare, to i tak w porównaniu do obecnych wozów stanowią cud techniki.

Modernizuje się komunikacja gdańska, modernizuje gdyńska. Zmiany na lepsze dotkną też tego, co najczęściej mieszkańców tych miast łączy. Mowa oczywiście o trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, której cztery trzywagonowe składy pociągów przechodzą obecnie w Mińsku Mazowieckim całkowitą renowację.

Po zmianach ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny ma być diametralnie różny od tego, co obserwujemy obecnie. Kolejki nabiorą futurystycznych, owalnych kształtów, w środku usiądziemy w wygodnych fotelach. Mają powstać specjalne przedziały dla osób niepełnosprawnych. Według planów nasze zmodernizowane, trójmiejskie TGV będzie nam służyć już od końca września.

Paweł Wróblewski z PKP SKM dodaje jednocześnie, że w 10 składach firma przeprowadza także remonty we własnym zakresie. Wymieniane są m.in. okna, siedzenia. Wszystko po to, aby jeździło nam się lepiej.

Opinie (74) 1 zablokowana

  • bzdury! elblag i grudziadz maja GT6 z lat 1958-1961 lub okolic, sterowanie stycznikowe, a N8C są z 19681 rok uz rozruchem chopperowym, wiec spora rożnica. I nie porównuj elblaga ze stanem taboru 30 sztuk z gdanskiem gdzie ejst ponad 200. Nie ta skala.

    • 0 0

  • Tja

    Olbrzymia mi różnica – kilka latek. Poza tym bzdury wypisujesz o rzekomym ilostanie 200 składów w Gdańsku. Tyle tramwajów to chyba nawet Warszawa nie ma, więc pomyliłeś stronę. Bajki opowiada się gdzie indziej.
    I na koniec, czemu nie porównywać? Po pierwsze komunikacja tramwajowa w Elblągu, istniała kiedy w Gdańsku jeszcze nikt nie wiedział co to jest. Po drugie miasto ogólnie uważane jest za biedne, a mimo to potrafili profesjonalnie rozbudować sieć i zakupić 6 NOWYCH pojazdów. Z kolei u was plany rozbudowy linii to jedynie projekty na papierze, a po wielu latach, przez które doprowadziliście waszą komunikacje szynową do opłakanego stanu, kupujecie jedynie 2 zużyte tramwaje od Niemców.
    Chcesz znać tajemnice sukcesu? Po prostu w Elblągu w porę rozdzielili komunikację tramwajową i autobusową, tworząc spółki „Tramwaje Elbląskie” oraz „PKM”. Potem do przetargów na obsługę poszczególnych linii zgłosiły się jeszcze „ALP” i „PKS”.
    Z kolei w Gdańsku wszystkim zajmował się ZKM, który widząc, że zostaje daleko w tyle za Gdynią zaczął panicznie kupować autobusy, zaniedbując przy tej okazji tramwaje.
    No i mamy to co mamy.

    • 0 0

  • mag to znany forumowy fanatyczny głupek

    Do reszty
    Tylko 3 nowe już zamówione bombardiery koztują 21 mln czyli są więcej niż te gdyńskie psudonowoczesne 10 szrotomercedesy na podwoziach Jelcza.

    Gdynia 1 raz w histori chyba zakupi więcej niż 2 autentycznie nowe he he
    dlaczego nikt z Was nie czuje zażenowania z powodu demonstracji swojej ignorancji i niewiedzy?
    Nie każdy musi się znać na tramwajach, ale skoro zabiera się głos to chyba po to żeby coś powiedzieć a nie żeby udowodnić że jesteśmy głupim społeczeństwem.
    Zakup 3 tramwajów jest jednym z punktow Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, współfinansowanego przez UE (dzięki głosom Adamowicza i posłanki Ostrowskiej z SLD- zabrali pieniądze Warszawie na drugą linię metra) w ramach którego powstanie linia na Chełm oraz wyremontowanych zostanie 26 km torów, trakcji i podstacji zasilających. Oprócz tego nie wymieniany w projekcie remont ul Marynarki Polskiej i Błędnika.
    Już ogłoszono pierwsze przetargi i do końca przyszłego roku wyremontowana będzie ul. Pomorska, skrzyżowanie Chłopska Pomorska, przejazdy Chłopska- Jagiellońska, Chłopska Obr Wybrzeża, Pętla Zaspa, Plac Komorowskiego, Mickiewicza, Skrzyżowanie Hallera Mickiewicza, Hallera Kliniczna, Wita Stwosza, skrzyż Wojska Polskiego Chopina, Grunwaldzka od Jesionowej Do Miedzianej, Zwycięstwa, 3 maja, Podwale Grodzkie, Wały Jagiellońskie, Hucisko, węzeł Okopowa i nowa linia na Chełm. Bedą nowe zwrotnice sterowane radiowo, sygnalizacja świetlna będzie miała priorytet dla tramwaju. I będą 3 nowe wozy. I nie będą ze złota, tak się po prostu kształtuje cena tramwai na rynku.
    To nie są fakty wystarczy w necie poszukać

    Do gdynainki blondynki
    Skąd tu się pojawiłaś?..autobusem w życiu nie jechałas?Dałaś koniu wolne?Gdańsk kupił orginalne mercedesy jako pierwszy w Polsce i następne też serwisowane przez fabrykę z "gwiazdą "(20szt.).Sensacja na całą gdynię 3-y(słownie trzy autobusy).W Gdańsku 33-y i będą następne...i tu będzie niespodzianka...hihihi.Zakupione w Gdyni, niby mercedesy to wielki przekręt...dzisiaj nadają się na złom, nikt ich nie odkupi...tylko na żyletki się nadają, śledzik już był?..hihihih

    • 0 0

  • Powyżej macie państwo przykład typowej gdańskiej propagandy.

    Na początku zmieszać z błotem wszystkich przeciwników jedynej słusznej koncepcji Pawła A., a później obiecywać gruszki na wierzbie, które i tak kończą swój żywot na papierze.
    Podstawowa różnica:
    W Gdyni, Bydgoszczy, Elblągu - JEST
    W Gdańsku - BĘDZIE
    :-)

    • 0 0

  • Tramwaje

    "Stare" tramwaje z Dortmundu a dla Gdańska "nowe" tak naprawdę to zewnętrzny pokaz (jak można tak powiedzieć) nowej generacji jeżdżącego taboru po gdańskich szynach. Żal zadek ściska że zawsze zamiast kupować nowych składów kupujemy używane. Tym bardziej że nasze miasto niepierwszy raz robi podobną inwestycję i za każdym razem ponosi porażkę. Historia lubi się jak widać powtarzać więc kochani pasażerowie bądźmy przygotowani na to że jak były, są, tak i nadal będą wieczne awarie, zjazdy, szarpiące składy, popsute drzwi, brak zimą ogrzewania a nasz słodki i kochany ZKM będzie nas za każdym razem zapewniał że to trafna inwestycja XXI wieku.

    • 0 0

  • SKM na plus:-)

    Tutaj chciałbym pogratulować pomysłu modernizacji co niektórych składów SKM. Uważam osobiście że w przeciągu kilkudziesięciu lat SKM-ka przeszła pozytywny wzrost zmian eksploatacji w całym tego słowa znaczeniu: drzwi są zamknięte, okna funkcjonują w miarę normalnie, jest czysto (przynajmniej dla mnie, ilekroć nią jadę) no i co najważniejsze a czego brak w gdańskich pojazdach ZKM-u, ogrzewania zimą. Naprawdę chylę czoło. To z pewnością jest tylko jakaś tam namiastka tego co chciałaby spółka zrobić ale nie od razu Rzym zbudowano. Brawo. Moim zdanie spółka powinna jeszcze odnowić trasę kolejki z Gdańska przez Wrzeszcz, Brętowo, Kiełpinek, Kokoszki i może do Kartuz. Odciążyło by to ulice Słowackiego i Kartuską a ludzie do pracy jeździli by szybciej i pewniej nie stojąc w gigantycznych korkach. Pozdrawiam :-)

    • 0 0

  • kto wie czy SKM w końcu nie sprzedadzą, w Dzienniku

    coś pisali, że łakomią sie Francuzi i Anglicy (ponoć wchodzą na rynek polski ogólnie rzecz biorąc, a SKM to jedna z 'firm' przewozących najwięcej w kraju), może byłoby lepiej - choć pewnie drożej

    • 0 0

  • nowe nabytki skm

    ta fotografia nowej skm fajna,ale boje sie jak bedzie wygladala po no powiedzmy,po miesiacu eksploatacji?

    • 0 0

  • pasażer - ale z ciebie optymista:)))

    ja żulom daję tydzień

    • 0 0

  • CUDA TECHNIKI

    NAJFAJNIEJSZE CUDA TECHNIKI JEŻDŻĄ NA ZAKONICZYN!
    piękne, śmierdzące, turkocące, brudne, stare ikarusy. fajnie, jak przyjadą do nas znajomi z wlk bryt to polecimy im jazdę 155, jako niebywałym zabytkiem.
    Pewnie zdziwią się, że to to jeszcze jeździ! A tak poważnie, to WSTYD!!!!!!!!! ŻEBY NA NOWE, ROZWIJAJĄCE SIĘ OSIEDLE MŁODYCH LUDZI PUSZCZAĆ TAKIE GRUCHOTY!
    WSTYD, ZEBY TAK DUŻE MIASTO JAK GDAŃSK POZWOLIłO NA COŚ TAKIEGO!!!!!!!!
    Jedyny godny środek transportu jaki mają mieszkańcy naszego osiedla do Gdańska głównego to 256, którego częstotliwość jazdy zakrawa o słaby żart!
    WSTYD DRODZY PANSTWO NIC WIĘCEJ!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane