- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (326 opinii)
- 2 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (28 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (338 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (890 opinii)
- 6 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (93 opinie)
Ankieterzy odwiedzą 1,5 tys. mieszkań. Będą pytać o PKM Południe
Trzydziestu ankieterów przez najbliższe trzy tygodnie będzie pytać mieszkańców południowych dzielnic Gdańska o ich zachowania transportowe. Wyniki ankiet pomogą wytyczyć optymalny przebieg drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Udział mieszkańców w badaniu jest dobrowolny, a samo wypełnienie ankiety zajmie kilka minut. Ankieterzy zapytają mieszkańców o ich sposoby przemieszczania się do pracy, szkoły, na zakupy lub do domu - mówi Aneta Kostelecka, kierownik zespołu badawczego z sopockiej agencji badawczej PBS. - Każdy ankieter będzie wyposażony w imienny identyfikator. Informacje zebrane przez ankieterów podczas wywiadu nie będą wykorzystane w sposób pozwalający na zidentyfikowanie pytanej osoby. Wyniki badania będą analizowane jedynie w postaci zbiorczych zestawień statystycznych.
Spośród trzech tysięcy ankiet połowa z nich zostanie przeprowadzona w Gdańsku. W badaniu - za zgodą rodziców - mogą wziąć udział także dzieci powyżej 6. roku życia. Wszystkie wyniki zostaną opracowane i zostaną wykorzystane do analiz zmierzających do wytyczenia optymalnego przebiegu drugiej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w skrócie PKM Południe).
Jaka będzie PKM Południe?
To wspólna inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i gmin zrzeszonych w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, która ma poprawić funkcjonowanie transportu publicznego na południu Gdańska.
Jak szacują urzędnicy, tylko w samych południowych dzielnicach w perspektywie 2030 r. będzie mieszkać 100 tysięcy osób. Do tego trzeba też doliczyć mieszkańców okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
W czerwcu 2021 r. spółka PKM podpisała z firmą TPF Sp. z o.o. umowę na przygotowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). To szerokie opracowanie przedprojektowe służące określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.
- Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie tej dokumentacji przed końcem 2023 r. umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej - wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie jej połączenia zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną obecnie, wymagającą modernizacji linią 229 (Pruszcz Gdański - Stara Piła).
Analizowane odcinki PKM Południe:
- Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
- Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
- Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
- Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
- Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-10-06 13:21
PKM Południe-Pólnoc (10)
Ciekawym rozwiązaniem na pewno byłoby wpięcie projektowanej linii PKM w Gdańsku Głównym w linię kolejową kończącą się w Brzeźnie. Byłoby to z korzyścią dla obydwu linii, nawet co n-ty kurs w kierunku plaży. Nie należy zapominać przy tym o budowie przystanków Stocznia, Nowe Szkoty, przystosowanie przystanku Kolonia, nowy peron w Letnicy z
Ciekawym rozwiązaniem na pewno byłoby wpięcie projektowanej linii PKM w Gdańsku Głównym w linię kolejową kończącą się w Brzeźnie. Byłoby to z korzyścią dla obydwu linii, nawet co n-ty kurs w kierunku plaży. Nie należy zapominać przy tym o budowie przystanków Stocznia, Nowe Szkoty, przystosowanie przystanku Kolonia, nowy peron w Letnicy z autobusowym / tramwajowym węzłem integracyjnym i końcówka Brzeźno - super tak blisko morza. Mieszkańcy dolnego tarasu też by coś zyskali bez szkody dla całego projektu. No i należy przypuszczać, że takie rozwiązanie uwolniłoby choć trochę Brzeźno od paraliżu samochodowego szczególnie latem i w dni wolne. Letnica i Dolny Wrzeszcz zyskałyby dogodne połączenie w południowymi dzielnicami, a połączenie Gd Gł - Brzeźno stałoby się rentowne.
- 100 18
-
2021-10-06 18:23
Wreszcie ktoś rozsądnie napisal
Ale tam w tych brg/drmg zawsze wiedzą lepiej i niestety wizja linii plażowej do Brzezna mało realna
- 4 2
-
2021-10-06 17:30
(3)
Przystanki Stocznia i Nowe Szkoty istnieją, byłaby kwestia ich odnowienia. Natomiast linia kolejowa powinna dochodzić do Nowego Portu, przy czym zapewne byłaby sprawa lokalizacji końcowego przystanku. Mieszkańcy tej dzielnicy zyskaliby szybkie połączenie z centrum Gdańska.
- 7 0
-
2021-10-06 18:24
Nowych Szkotów też już nie ma (2)
Została Kolonia i Brzeźno, peron Stoczni na Młodym Mieście też wymagałby gruntownego remontu
- 2 0
-
2021-10-06 21:16
Przystanek SKM powinien nazywać się Gdańsk Stocznia Gdański Uniwersytet Medyczny (1)
a druga kładka wyprowadzająca pasażerów do miasta powinna powstać przy końcu peronu od strony "północnej" (powinna być zbudowana od strony przystanku Gdańsk Politechnika)
- 0 0
-
2021-10-06 22:49
Który nic nie ma wspólnego z gum
- 1 0
-
2021-10-06 14:45
tjaaa i przedłużyć linie wzdłuż brzegu po plaży (4)
od Nowego Portu/Brzeżno pod clifem aż pod sam sam skwer Kościuszki
...- 3 15
-
2021-10-06 15:01
Zastanow się (3)
Jeśli sądzisz, że pociągi PKM pojadą dalej w kierunku Sopotu i Gdyni po tych danych torach co SKM to się możesz grubo mylić. Obecnie SKM jest operatorem PKM ale tak być wiecznie nie musi. Po drugie liniaPKM południe zapewne będzie obsługiwana innymi składami niż obecna SKM, które nie będą tak pojemne by nadawały się do ruchu Gdańsk-Gdynia. Tak czy siak będziesz przesiadać się w Gdańsku Głównym.
- 3 7
-
2021-10-07 13:08
nie będziesz się przesiadać w żadnym gdańsku głównym, bo pkmka tam nie będzie dojeżdżać :)
- 0 0
-
2021-10-06 22:09
Co za bzdury :) (1)
Cały myk z przedłużeniem linii na Południe polega właśnie na tym, że będzie to przedłużenie. Będą tu jeździć dokładnie te same składy, co na obecnej linii SKM.
- 4 1
-
2021-10-09 18:31
Takie rzeczy nie w tęczowym wolnym mieście Danzig 2
Tu wszystko musi być przekombinowane i wbrew logice
- 0 1
-
2021-10-06 12:51
(7)
Ja już mogę doradzić/ odpowiedzieć:
TAK, potrzeba tej linii SKM, by w 20 minut dojechać do Wrzeszcza, w pół godziny do Sopotu.
Tak będę korzystał , podobnie jak 20 tys mieszkańców.
Tak zrezygnuje z korzystania z auta przy codziennych dojazdach do pracy- tylko proszę zróbcie przystanki maks 500metrów od zabudowań.- 170 14
-
2021-10-06 16:30
Szkoda, że władze Gdańska są nieprzychylne tej inwestycji (1)
można odnieść wrażenie, że próbują ją zablokować budową dróg
- 3 6
-
2021-10-06 22:16
A skąd to wrażenie?
- 1 0
-
2021-10-06 14:50
przystanki mogą (i powinny) być jak najbliżej
tylko pociąg powinien jechać w tunelu, pod ulicą
- 6 10
-
2021-10-06 14:46
tjaaa i żeby jeszcze PKM uruchomiło dorożki
- podwożące pasażerów od stacji pod same drzwi domu
- 13 4
-
2021-10-06 13:03
Yhy, szczególnie w Sopocie te 500m od zabudowań! (2)
- 6 11
-
2021-10-06 16:54
trzeba by było zostawić rezerwę 15 lat temu
teraz wszsytko jest już zabudowane
- 4 4
-
2021-10-06 13:45
W Sopocie jakbyś nie zauważył to przystanki są od kilkudziesięciu lat i raczej nikt nic nie będzie nowego budował.
- 21 0
-
2021-10-07 09:25
Najpierw więcej kursów
Najpierw powinno sie stworzyć więcej kursów, żeby przyciągnąć pasażerów.
Obecnie oferta jest mało atrakcyjna bo kursów jest najzwyczajniej za mało!
Dopiero potem można myśleć o rozszerzeniu tras do innych dzielnic.
Ankieta w tej chwili nie ma sensu bo to takie troche: Nie jezdzimy tutaj gdzie możemy jeszcze nie jezdzic?- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.