• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W Gdańsku powstaje pierwsza antyzatoka

Rafał Borowski
22 grudnia 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy. Budowana antyzatoka ograniczy miejsce na jezdni, co sprawi, że auta będą musiały zwolnić, a to ma przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na ulicy.

We Wrzeszczu powstaje nietypowy przystanek autobusowy. Zamiast w budowanej zazwyczaj zatoce autobus będzie zatrzymywał się w... antyzatoce. Co to takiego? - To miejsce do zatrzymywania się autobusów, które tworzone jest poprzez poszerzenie chodników i obustronne zawężenie jezdni - tłumaczą urzędnicy. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Gdańsku, które ma uspokoić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo w okolicy przystanku.



Czy warto budować więcej antyzatok?

Na ul. KochanowskiegoMapka we Wrzeszczu, na odcinku pomiędzy ulicami Kościuszki i Uczniowską, trwa właśnie budowa nowego przystanku autobusowego. Dlaczego tak błaha informacja - tym bardziej że chodzi o ulicę o niezbyt dużym natężeniu ruchu - stała się pretekstem do napisania artykułu?

Drogowcy nie budują bowiem przy ul. Kochanowskiego zatoki, ale... tzw. antyzatokę autobusową. To pierwszy tego typu obiekt w całym Gdańsku.

Wspólny pas dla obu kierunków



- Antyzatoka to "odwrotność" tradycyjnej zatoki autobusowej. Klasyczna zatoka to miejscowe poszerzenie jezdni, kosztem np. chodnika, mające na celu umożliwienie zatrzymania się autobusu poza pasem ruchu. Antyzatoka to rozwiązanie odwrotne. Do wyznaczenia miejsca zatrzymania się autobusu poszerza się powierzchnię dla pieszych - tj. chodnik lub peron przystankowy - oraz obustronnie zawęża jezdnię - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Takie rozwiązanie ma podnieść bezpieczeństwo. W jaki sposób?

- Na fragmencie ulicy będzie jeden pas, z którego korzystać będą zarówno osoby jadące w stronę ul. Kościuszki, jak i w kierunku ul. Uczniowskiej. Dlatego kierowcy będą musieli zwrócić uwagę na możliwość nadjechania innego pojazdu z przeciwnego kierunku. Przełoży się to na większą ostrożność i mniejszą prędkość jazdy - tłumaczy Kiljan.

Kierowcy ignorują ograniczenie do 30 km/h



Pozostaje mieć nadzieję, że antyzatoka sprawi, iż kierowcy zaczną wreszcie przestrzegać obowiązującego na ulicy oznakowania. Na omawianym odcinku ul. Kochanowskiego obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h, które jest notorycznie ignorowane. Z przeprowadzonych przez GZDiZ analiz ruchu wynika, że średnia prędkość na tym odcinku znacznie przekracza nawet dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym, czyli 50 km/h.

W związku z tym drogowcy zamontują także trzy komplety wyspowych progów zwalniających. Znajdą się one pomiędzy zjazdami do rodzinnych ogródków działkowych "Zaspa", przy skrzyżowaniu z ul. Klonowicza, a także w rejonie posesji przy ul. Grzegorza z Sanoka 6/4.

Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo. Antyzatoka powstaje w pobliżu zakrętu i wjazdu na posesję. Zdaniem mieszkańca będzie to powodowało niebezpieczne sytuacje. Urzędnicy uważają, że to poprawi bezpieczeństwo.

Wątpliwości okolicznego mieszkańca



Z naszą redakcją skontaktował się pan Maciej, który mieszka w pobliżu budowanego przystanku. Wjazd na jego posesję znajduje się tuż przy budowanym przystanku. Czytelnik przekazał nam swoje wątpliwości dotyczące prowadzonej budowy. Ich treść można streścić krótko - ona stwarza niebezpieczeństwo dla osób kierujących się na jego posesję.

- Na obecnym etapie brakuje wcześniejszej informacji o prowadzonych robotach drogowych z dwóch stron jezdni. To powoduje zagrożenie dla wjeżdżających na posesję przy ul. Wrzeszczańskiej 13Mapka, ponieważ nadjeżdżające samochody z przeciwnej strony, zza zakrętu, często z nadmierną prędkością, wyjeżdżają na zderzenie czołowe. Pozostawiony prosty odcinek za ogrodzeniem robót jest zbyt krótki, w związku z czym nie ma możliwości bezpiecznego skrętu w lewo na posesję - napisał pan Maciej.
Ponadto postuluje zmiany w projekcie inwestycji, m.in. przeniesienie planowanych przystanków na prosty odcinek drogi na wysokości ogródków działkowych czy wprowadzenie czasowych kontroli prędkości.

- Niedługo trzeba było czekać na pierwsze negatywne skutki prowadzonej inwestycji. We wtorek nastąpiło pierwsze naruszenie bezpieczeństwa, udokumentowane zdjęciami. Kierowca, który uderzył w pojazd poprzedzający, oświadczył, że zastanawiał się, czy wjechać w bramę i furtkę, przed którą stał człowiek, czy uderzyć w poprzedzający pojazd. Na szczęście dla mojej rodziny skończyło się to tym razem bezpiecznie, ponieważ samochód uderzył w auto poprzedzające, a nie w mojego syna - kwituje pan Maciej.
Tuż po publikacji artykułu, z naszą redakcją skontaktował się kierowca, który spowodował wspomnianą kolizję. Kategorycznie zaprzeczył, by zaistniało ryzyko potrącenia. Z jego relacji wynika, że w chwili zdarzenia nie było przed maską pojazdu żadnej osoby. - Być może był ktoś za ogrodzeniem, ale na pewno nie tuż przy ulicy - zapewnia sprawca kolizji.

  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.
  • Skutki opisanej przez czytelnika kolizji.

Urzędnicy zapewniają, że będzie bezpieczniej



Urzędnicy zapewniają, że przyjrzą się zgłoszonym uwagom, i tłumaczą, że po zakończeniu inwestycji nie powinno dochodzić do podobnych zdarzeń.

- W możliwie szybkim terminie odniesiemy się szczegółowo do wątpliwości mieszkańca posesji. Wprowadzane zmiany są odpowiedzią na wnioski mieszkańców, które podnosi także w swoim e-mailu pan Maciej. Uspokajamy ruch, aby zwiększyć bezpieczeństwo na tej ulicy na dwa sposoby, czyli tworząc antyzatokę i montując progi wyspowe w trzech lokalizacjach. Podkreślić należy, że projekt uspokojenia ruchu na ul. Kochanowskiego został poprzedzony analizą i pomiarami ruchu. Kierowcy regularnie przekraczają tam prędkość. Pomiary wykazały, że jeżdżą ponad 50 km/h, podczas gdy na tej ulicy dozwolona maksymalna prędkość wynosi 30 km/h - komentuje rzecznik prasowy GZDiZ.
12:46 16 STYCZNIA 22

Zamknięta ul. Kochanowskiego we Wrzeszczu (18 opinii)

Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.
Informacja tuż przed wykopami, które wyglądają na powstająca drugą antyzatokę.

Miejsca

Opinie (530) ponad 20 zablokowanych

  • szkoda że w urzędzie nie zatrudniają antydebili by takie rzeczy piętnować

    • 35 2

  • Opinia wyróżniona

    (21)

    Takie coś sprawdza się na drogach jednokierunkowych, a nie na dwukierunkowych. Problemem są Ci co jadą za autobusem to oni doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji, a nie Ci co jadą z naprzeciwka. Co jak co ale ktoś powinien zrobić ranking najgłupszych inwestycji w Gdańsku.

    • 520 49

    • Jakie władze, taki stosunek do kierowców (2)

      • 44 8

      • kierowców roszczeniowców (1)

        • 17 44

        • Roszczeniowi to są rowerzyści

          Nawet leśnicy tak twierdzą

          • 52 17

    • Takie coś sprawdza się w Szwecji właśnie na drogach dwukierunkowych doskonale (12)

      i notabene - jakby ludzie jeździli tam te 30 km/h to by nikt nie miał potrzeby robić antyzatok.

      • 21 53

      • To wyjedź do Szwecji a nam nie utrudniaj życia (4)

        • 56 22

        • To ty utrudniasz życie swoją roszczeniowością (2)

          szofera.

          • 12 32

          • Nie ma grupy bardziej roszczeniowej od rowerowców.

            • 6 4

          • Zabawne... utrudnia życie swoją roszczeniowością koleś, który mówi, że lepiej nic nie zmieniać, nie kombinować, nie wyrzucać pieniędzy? Rzeczywiście roszczenia ma niesamowite.

            • 4 4

        • Bo utrudnianie swoim chamstwem parkingowym życia wszystkim innym już jest ok?

          wyjedź do jakiegoś kraju arabskiego zgodnie ze swoją radą i się nie frustruj. Tam zawsze ten o centymetr bardziej z przodu ma pierwszeństwo

          • 3 3

      • (1)

        Tam nie ma strefy tempo 30. Nawet tego urzędnicy nie zweryfikowali. Strefa kończy sie wcześniej.

        • 27 3

        • Tym lepiej

          Prędkość ma być dostawania do warunków a nie ile fabryka dała

          • 7 18

      • zarażonym samochodozą nie wytłumaczysz (4)

        sprawdza się w szwecji, w holandii, generalnie we wszystkich krajach które potrafią jeździć i które statystyki wypadków mają przyzerowe

        no ale polskim mistrzom kierownicy wszędzie trzeba rozwinąć czerwony dywan bo inaczej cię zabiją, oni by chcieli autostradę przez środek swojej kuchni...

        • 6 9

        • Ale ten etap w zasadzie był w większości krajów zurbanizowanych (1)

          różnica polega na tym, że tak się zorientowali pół wieku temu, że to prowadzi donikąd. I nie ciągnęli tego kolejne dekady, tylko zareagowali szybciej. U nas też się zaczyna reagować, więc zarażeni samochodozą maja przed sobą ciężkie czasy. Już 5 lat temu zakrzykiwali, jak się im mówiło, by się na strefy płatnego parkowania szykowali...

          • 3 5

          • Stosujmy prawo takie jakie oni mieli jak się rozwijali, nie jak się zwijają.

            • 2 2

        • (1)

          fakt zarażonym rowerochodozą nie wytłumaczysz ze rozbieranie linii kolejowych po to by budować ścieżki rowerowe nie wpływa na rozwój turystyki lecz prowadzi do wykluczenia komunikacyjnego. Nie wytłumaczysz także że nie po to się buduje drogi rowerowe aby oni wrzucali swe pojazdy do komunikacji miejskiej lub SKM.

          • 7 5

          • A która to aktywna linia kolejowa została niby rozebrana po to, by DDR budować?

            weź już łyknij te poranne tabletki, południe minęło

            • 4 1

    • take cos robiono zanim pojawily sie fotoradary

      dzis to juz zenada

      • 14 3

    • Po co ranking? (1)

      Przecież zwycięzca jest tylko jeden. GZDiZ. To zagłębie pomysłów na nietrafione decyzje. To zmora Gdańska - nie ogarniają ani ruchu pieszego, ani rowerowego, ani samochodowego. A wpływ ich pomysłów na środowisko jest jeszcze gorszy. Z roku na rok jest jest coraz gorzej i ... głupiej. Jednego jestem pewna - GDZiZ nie powiedział wszystkiego - czeka nas jeszcze więcej absurdalnych, żeby nie napisać d..ych decyzji.
      Szkoda tylko, ze ja za to muszę płacić.

      • 26 0

      • Fakt !

        Najgłupsze pomysły to budowa przejść przez jezdnię nad istniejącymi tunelami dla pieszych.
        Lecz co zrobić gdy Wawrzonek nie wie co to takiego ruchome schody, rampy dla niepełnosprawnych i t.p. wynalazki?

        • 3 1

    • to dosc wazny i czesto uczeszczany skrot

      jak na taka boczna droge to mimo wzystko natezenie ruchu jest dosc spore - ta inwestycja negatywnie odbije sie na bezpieczenstwie.... wystarczyl by prog zwalniajacy

      takich "poprawiajacych bezpieczenstwo" inwestycji jest wicej -np. szpaler slupkow odblaskowcych na przejscu dla pieszych przy galerii przymoze - zawszy gdy tamtendy jade po zmroku lub w deszczu to zastasnawiam sie czy nie przewioze jakiegos pieszego na masce bo przez te i**otyczne slupki sa niewidoczni - progi bylyby lepsze

      • 5 1

    • nie ma po co, wygrało by przejście przy LOT-cie. murowany kandydat.

      mając bezkolizyjny i bezpieczny tunel oni robią przejście. patologia co się tutaj wyprawia za nasze pieniadze

      • 0 0

  • Co za ostatni d**il to wymyślił? (3)

    Przecież ewidentnie to będzie zwiększać szanse zderzeń czołowych z pojazdami za łukiem....

    • 42 3

    • jak tam teraz ktos poleci 60km/h a to jest jak w banku to czołówka gwarantowana. (1)

      Świetna decyzja. Czekamy na pierwszy wypadek smiertelny na drodze na której nie dochodziło do tej pory do wypadków.

      • 6 1

      • No to niech nie leci! A jak będzie chciał polecieć 160? To co mają poszerzyć?

        • 0 4

    • Czas wyeliminować drogi dwukierunkowe, można na nich czołowo się zderzyć. Trzeba zlikwidować autostrady, bo przy tych prędkościach każdy wypadek to potencjalna śmierć!

      • 2 2

  • Gaitix (1)

    Naprawdę mózgi wyprane jeszcze tylko dwa lata

    • 19 1

    • A co z tym " wspaniałym pomysłem" ma Gaitix ?

      Pretensje do UM Gdańsk a nie do przewoźnika !!!

      • 0 0

  • Czas na reset, dla tej cywilizacji nie ma już ratunku.
    Zamiast zatok mamy antyzatoki, ludzie którzy to wymyślają mają antymózgi zamiast mózgu.

    • 27 2

  • Serio, głupia lokalizacja przed zakrętem.

    Jadąc od strony Kościuszki nie widać czy ktoś z drugiej strony nie zapiep**a... a to właściwie pewne na tym odcinku. Zły pomysł.

    • 25 1

  • Dajcie tam jeszcze te nowe wiaty, które przed niczym nie chronią :D

    Jak ja kocham to miasto. I tak zagłosujecie na Dulkiewicz, nie ma wyboru :D

    • 25 2

  • Opinia wyróżniona

    Urzędnicy nie rozumieja że dla kierowcy każdy inny kkierowca jest wrogiem nr.1 (16)

    Jak sobie każdy pędził ta ulica to wystarczyło może faktycznie zrobić ze 2 progi. Teraz wspólna nienawiść skupi się nie tylko na kierowcy autobusu który zblokuje oba pasy to jeszcze kiedy nie będzie autobusu zacznie sie walka o jedyny dostepny pas. Urzędnik nie rozumie że kierowcami trzeba sterować jak kibicami z młyna a nie owcami. Albo im dasz dwa pasy albo jeden i sie pozabijają porozbijaja samochody i zdemoluja płoty okolicznych posesji. Bardzo się cieszę na powstanie tego wybryku. Spodwiewam się wielu relacji na raporcie z tego miejsca. Pan Macie niech zainwestuje w dobrą kamerke przy posesji bo będzie co nagrywać. Ja bym sobie zyczył żeby po 10 pierwszych wypadkach w tym miejscu do których to wczesniej nie dochodziło portal wybral się z kamerą do urzednika który zapewniał że będzie lepiej i niech go zapytaja czy dalej jest pewien że będzie lepiej.

    • 258 68

    • to raczej wielu kierowców nie rozumie, że dla kierowcy nadmiar samochodów (innych kierowców) (5)

      jest źródłem największych kłopotów kierowców

      • 10 22

      • Nawet jak jest pusta droga to i tak muszę stać na czerwonym na każdych światłach, a za nie odpowiadają urzędnicy (4)

        To urzędnicy i ich wrogie nastawienie do kierowców jest największym problemem kierowców, a nie inni kierowcy.

        • 30 13

        • za taki stan rzeczy odpowiadają kierowcy, nie urzednicy (3)

          nauczyliby się jeździć to nie trzeba by było ich spowalniać światłami.

          • 12 16

          • (2)

            Polacy sa koszmarnymi kierowcami. Na zachodzie nie ma takiej agresji za kierownica, a na drogach ginie wielokrotnie mniej osob.

            • 13 5

            • bo na zachodzie płacą mandaty i bydło zostało wychowanie (1)

              • 8 1

              • A u nas nawet maseczek nie nosi się. Inny poziom cywilizacji. Zresztą porównajcie u nas klasę rządząca, u nas poziom plemienny nadal

                • 0 1

    • Kontrbuspasy, (1)

      antyzatoki...ćwierćinteligenci w urzędach...

      • 42 7

      • we francji ustawiają takie 30cm betonowe bloki 2m/2m

        taniej i działają tak samo ... jak autko wpadnie na taki blok to w sek. ma totalnie zmasakrowane podwozie

        • 3 0

    • Pleciesz bzdury. (1)

      Szykany na drogach nie są niczym nadzwyczajnym, tylko buduje się je na prostych odcinkach a nie za zakrętem. Na tej ulicy brakuje chodnika i robienie przystanku ze zwężeniem jedynie pogorszy sprawę.

      • 23 6

      • Tak się składa że ja tam jeżdżę codziennie od ponad 20 lat.

        Zwykle wolno bo brakuje tam chodnika i złomiarze ubrani na czarno chodzą po ulicy z wózkami i w ogóle ich w tej ciemnicy nie widać. W deszczu i po zmroku już kompletnie. Tam brakuje oświetlenia a nie zwężonej ulicy z autobusem jadącym z naprzeciwka i stającym na środku drogi po to żebym ja musiał stanąć i czekać. Na co ja mam tam czekać skoro jadę w innym kierunku. Wy nie wiecie,wy wszystkiemu winni kierowcy dlaczego macie czekać. Bo na przystanku osły z autobusu wychodzą zza niego prosto pod auta. I to jest jedyny plus tego nowego przystanku. Staniecie i pozwolicie nie zginąć bezmyślnym pieszym osłom.

        • 25 2

    • jprdl, teraz to urzędników już pogięło na maksa, gdańsk 200%: nieważne co, byle na złość mieszkańcom (1)

      • 36 7

      • NIe mieszkańcom, tylko agresorom za kółkiem

        Ja jestem mieszkańcem i prawie żadnych zmian nie odbieram jako negatywnych, a na pewno żadnej jako robionej mi na złość.
        WIęc mów za siebie.

        • 8 21

    • Kamerka top pomysł

      Ale kierowców trzeba wychowywać i takie miejsca są doskonale

      • 10 21

    • Kierowca Autobusu

      Brawo opinia zgodna z faktami
      A jak ktoś to neguje to zapraszam na weneckie przystanki do Przeróbki z kamerą
      Kierowcy autobusów i motorniczy swoich dzieci tam samych nigdy nie puszczą aby urzędnik spowalniał pieszymi samochody !

      • 4 1

    • Niestey samochody to plaga naszych czasów

      • 5 2

    • Sterowac jak kibicami

      To dobrze powiedziane. Właśnie jak kibicami - trzeba dużo policji. Tylko policja i zakłady karne potrafia rozwiązać problem

      • 2 3

  • Chodnik mogliby tam zrobić, a nie d**ilizmy.

    • 20 1

  • Mamy w Gdańsku bardzo "twórczych" urzędników (2)

    Szkoda tylko, że zamiast użyć swej pomysłowości tam, gdzie sprawy nie idą jak trzeba, zajmują się naprawianiem dobrego. Za przykład niech posłuży "genialny" pomysł robienia naziemnych przejść dla pieszych tam, gdzie już były wykonane (niemałym kosztem) bezpieczne przejścia podziemne.

    • 34 1

    • * "rakotwórczych"

      • 1 1

    • Te przejścia to d**ilizm na skalę światową!!!!!

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane